Slecht starten en koude loop (slotje)

1993-2002
GJ 9-3
Geregistreerd lid

Slecht starten en koude loop (slotje)

Bericht door GJ 9-3 » wo 13 mei, 2015 15:38

Sinds enige tijd start mijn Saab 9-3 2.0t LPi uit 2001 (met 332.000 km / LPG stage 1) niet goed en mooi. De startmotor moet vooral bij een warme start (na 5-30 min stilstaan), en in iets mindere mate na een koude start (>1 uur stilstaan) vaak ronddraaien, waarna de motor onregelmatig (altijd nog) aanslaat. Na 10 sec lopen (op benzine) is de eerste onregelmatigheid eruit (alsof ie verzopen was dan), maar daarna tijdens de eerste minuten van koud draaien is het nog verre van rustig lopen. Alsof ie op 3 cilinders loopt. Ook alsof er lucht ontsnapt uit de motor. Alsof het een V8 is, dat harde geluid van lopen. Daarnaast ook een tik, ratel, alsof ik de kleppen hoor tikken. Harder als ik gas geef. Na enkele minuten rijden en dan na overslaan op LPG loopt de motor weer rustig en soepel. De tik weg, de onregelmatigheid weg, mooi stationair, rijdt soepel, etc.

De auto wordt zeer netjes onderhouden door mij (jongstleden nog vervangen: olie en -filter, benzinepomp, LPG-pomp, BDP sensor, benzine injectors (bruin), bougies (NGK BCPR-8ES), DI cassette, BSR uitlaat voor tot achter, multiriem, aircopomp, startmotor, accu.

Weer iemand wat de oorzaak van deze symptomen kan zijn?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Slecht starten en koude loop

Bericht door Thieuke » wo 13 mei, 2015 16:58

Waarom 8es? Jij moet 7es-11 hebben.

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » wo 13 mei, 2015 17:34

Lekker koppakking?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 13 mei, 2015 17:40

heey
322 dkm op lpg
begin eens met compressie test
vermoedelijk al te zien aan de kleur van de verschillende bougies
mvg werner

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 13 mei, 2015 18:59

In eerste instantie dacht ik aan de druk op de benzine rail.
Als tweede: lekkage van LPG injectoren; zijn ze al vervangen?

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » wo 13 mei, 2015 19:56

Ik heb de bougies net meteen vervangen. Morgen checken wat dit al verbeterd.

De LPG injectors zijn nog niet vervangen. Hoe lang gaan die mee gemiddeld gezien? Verklaren die het starten, en ook de slechte koude loop?

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » wo 13 mei, 2015 19:58

De bougies die er net uitkwamen waren allen wit/grijs. Zaten er 5000 km in. Wat zegt dat die kleur?

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » wo 13 mei, 2015 19:59

Is een compressie test een dure test? En wat kan dat opleveren dan?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 13 mei, 2015 22:45

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » wo 13 mei, 2015 22:59

Kleur bougies gecheckt; die is normaal en goed.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 14 mei, 2015 7:23

heey
een compressie test meet de druk in je verbrandings kamer wanneer de zuiger op het bdp komt
een goede test heeft op alle 4 de zuigers gelijke waarden bv : 11-11-11-11
een slechte test ziet er dan zo uit : 11-8-11-11 de bougie waar dat de druk 8 is zal anders van kleur zijn

een compressie test hoeft niet duur te zijn ,koop een meter lees de gebruiksaanwijzing ,laat iemand aan de sleutel draaien en je bent er

bij een lpg met 322dkm is het toch raadzaam hiermee te beginnen

benzine druk : haal de vacuum leiding van de benzinedrukregelaar staat daar brandstof in is die kapot
controleer of vervang alle vacuumslangen

mvg werner

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » do 14 mei, 2015 7:58

Theun49 schreef:In eerste instantie dacht ik aan de druk op de benzine rail.
check je brandstofdrukregelaar maar, meestal een teken dat langer starten voordat die aanslaat.al vaker gedaan met positief resultaat.
lekkende lpg injectoren heb ik nog nooit meegemaakt, zolang ik op LPG rijdt ( >20 jaar)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 14 mei, 2015 9:26

O dit zijn ingeslagen inlaat kleppen ander kopje er op en lpi inspuitmondjes vervangen en je kunt er weer even tegenaan!

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 14 mei, 2015 9:45

LPG injectoren zijn bij mijn 9-3 op ca. 240 dkm vervangen. Gemiddelde levensduur als ik zo de berichten lees.
Niet lang erna de houders, nozzles, rubbers en vacuumslangen bij de 300dkm inspectie.

Ik heb er wel vertrouwen in dat de kleppen van mijn 2.0i het volhouden tot de 5 ton, maar turbo kleppen?
Zijn die niet van minder hard staal gemaakt? Meen daarover iets gelezen te hebben. Compressietest, had Werli al bijgedragen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 14 mei, 2015 10:15

Het zijn de b205/b235 koppen die last hebben van ingeslagen inlaat kleppen dit hangt vooral samen met lpi inlaat mondjes waar van het plastic gedeelte in de messing bus gebroken is!

De b204/b206/b234 hebben na 5 ton vooral last van een verbrande uitlaat klep maar volgens mij hoeft niemand daar over te klagen! :wink:

Plaats reactie