ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabrio !

1993-2002
Gebruikersavatar
Jeroen Breuer
Geregistreerd lid
Berichten: 1898
Lid geworden op: za 16 mei, 2009 8:54
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !

Bericht door Jeroen Breuer » do 23 mei, 2013 20:31

Indien je een 9-3 met een T7 motor overweegt. Een paar foto's van de Mod6 en hoe deze te herkennen is aan de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link van de handleiding om de mod6 te monteren.
http://www.partsforsaabs.com/info_docum ... 200_93.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn tip als je toch alles van de carterventilatiesysteem vervangt neem dan ook deze slangen mee. En de ventiel carterventilantie

Afbeelding.

Afbeelding

- carterpan ontluchting;
- bovenste slang.

Dan is alles schoon en kan het weer een tijdje mee.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Toen:

VW Golf II 1.6
Opel Astra F 1.6i
Peugeot 306 2.0i XSi
SAAB 900NG 2.0i
Audi A3 TDI 66kw
Honda Civic Aerodeck 1.6i
Saab 9-3 2.0 LPT S

Nu:

Ford Mondeo 1.8i wagon
Audi 100 2.0i limousine 'typ44'

Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 434
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door vdLindenMM » di 25 jun, 2013 9:05

Wat mij opvalt is dat steeds bij T7 motoren de tips worden gegeven over het schoonmaken van de carterpan, check op een mod6 en vervanging van slangetjes en ventieltjes. Echter wordt nergens gesproken over het spoelen van de oliekoeler.
Na schade is mijn oliekoeler vervangen en die zat vol met sludge.
Saab 9-3 2.0T SE Gijs/Dion
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6

Gebruikersavatar
Jeroen Breuer
Geregistreerd lid
Berichten: 1898
Lid geworden op: za 16 mei, 2009 8:54
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Jeroen Breuer » di 25 jun, 2013 11:36

vdLindenMM schreef:Wat mij opvalt is dat steeds bij T7 motoren de tips worden gegeven over het schoonmaken van de carterpan, check op een mod6 en vervanging van slangetjes en ventieltjes. Echter wordt nergens gesproken over het spoelen van de oliekoeler.
Na schade is mijn oliekoeler vervangen en die zat vol met sludge.
Creëer een how-to, foto's erbij.. Klaar :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Toen:

VW Golf II 1.6
Opel Astra F 1.6i
Peugeot 306 2.0i XSi
SAAB 900NG 2.0i
Audi A3 TDI 66kw
Honda Civic Aerodeck 1.6i
Saab 9-3 2.0 LPT S

Nu:

Ford Mondeo 1.8i wagon
Audi 100 2.0i limousine 'typ44'

Gebruikersavatar
ivanzon
Geregistreerd lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 02 sep, 2008 22:05
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door ivanzon » za 29 jun, 2013 8:05

Controleer of water wel wegloopt bij de scharnieren van de voordeuren, als dat niet zo is en er ontbreken bouten van de spatlappen, dan 99% kans dat het montagestripje nu onderin ligt en de afvoer vol met bladeren en troep zit.

Als je daar geen waterafvoer hebt komt er een enorme kluit ijs in de hoek van de deur vast te zitten in de winter (en soms een ijspegel onder je auto) en beschadigt het hoekje van de deur
De auto: 2002 Saab 9-3...

Todo:
Nog een paar rondjes autodemontage en dan is het echt af...

Gebruikersavatar
PK1970
Geregistreerd lid
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 22 mei, 2013 0:41
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door PK1970 » wo 03 jul, 2013 12:11

Handig zo'n 9-3 checklist, daar kan ik al potentiele koper wel wat mee. Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een 9-3 Cabrio Aero uit 2000-2003. Ben eigenlijk alleen maar bekend met de 9-3 Sport Sedan vanaf 2004 en heb altijd nieuwe Saabs gereden die ik na een jaar of drie met 100.000 km inruilde maar ben eigenlijk al jaren verliefd op bovengenoemde 9-3 Cabrio Aero. Ik heb dus geen ervaring met oudere Saabs met hogere kilometerstanden en dan word ik al snel een beetje bang wanneer ik een mooie 9-3 Aero zie staan met kilometerstanden van 150.000 - 175.000 en 200.000 km (te meer ook omdat ikzelf (helaas) twee linkerhanden heb wanneer het om techniek gaat). Deze angst zal ongetwijfeld ook een stukje tussen de oren zitten, maar ik wil wel met een beetje goed en vertrouwd gevoel in zo'n auto zitten, zeker wanneer ik met de auto op vakantie ga naar Italië. Dan wil ik niet continue de angst bij hebben dat ik met mijn dochter in de auto onderweg ergens stil kom te staan. Natuurlijk, hoe ouder de auto, des te hoger de kilometerstand des te groter de risico's, maar toch ...... Ik ben, dankzij dit forum, op de hoogte van de black sludge en die controles die je voor de koop hierop moet laten doen, ik heb gelezen over het belang van een aantoonbare onderhoudsgeschiedenis. Vraag aan jullie is dus; hoe betrouwbaar is zo'n Aero met hoge kilometerstanden en waar moet ik rekening me houden als ik eenmaal zo'n auto in bezit heb?
2016 Audi S4 Avant
2013 Audi S4 Avant (VERKOCHT)
2004 Saab 2.0t Vector Cabrio
2008 Saab 9-3 1.8t Hirsch VERKOCHT
2005 Saab 9-3 1.8t - VERKOCHT
2003 Saab 9-3SE 1.8t - VERKOCHT

Pablo
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 05 mei, 2008 22:14
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Pablo » wo 03 jul, 2013 13:56

Ik heb twee jaar geleden een Aero uit 2002 gekocht met 200k km en volledige onderhoudshistorie bij een Saabdealer en met een jaar volledige garantie; motor is vervangen bij 150k km. Wel wat duurder maar bij aflevering voorzien van een uitgebreide beurt en o.a. vier nieuwe banden en nieuwe remmerij (garagerek. van ruim 2600 eur). Tijdens de garantie is de airco pomp vervangen en een wiellager. Vorige maand was de stuurbekrachtiging leiding ineens lek en laten vervangen. Tot nu toe zijn dat de enige mankementen; start altijd, geen problemen met het dak en rijd gewoon super; zeker na enige tuning en vervanging van standaard onderstel :evil: Huidige km stand is 255k km

Wat mij betreft gewoon een betrouwbare en degelijke auto die met goed en regulier onderhoud nog een hele tijd mee kan. Over een paar dagen mee naar Italie! :O:
Saab 9-3 Aero Cabrio 2002 zwart automaat Dion stage 1
Saab 9000 Aero 1994 zwart handbak
Saab 900S Aero 1993 le mans blue metallic (FPT) (verkocht)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 (lease)
Saab 9-3 SE 2008 1.8t Hirsch (lease)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 automaat (verkocht)

Gebruikersavatar
Redi
In memoriam †
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 13:21
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Redi » wo 03 jul, 2013 16:31

Roestvorming cq. blaasjes op de voorruitomlijsting (Caab 1998 9-3NG)

Afbeelding
Saab 9-3 'Classic' 2.0i S Cabrio 1998 LPi

Be magnanimous!

Gebruikersavatar
wysiwyg
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 14:41

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door wysiwyg » za 27 jul, 2013 12:03

Wat kost dat vervangen van de rubbers in de draagarmen ongeveer? Heb inderdaad trillingen in mijn stuur en het spul is verder perfect uitgelijnd en gebalanceerd.
Ooit 2 x Saab 99, nu 9-3 Cabrio - 2x Honda CX500 - Suzuki Bandit 1200 - Honda CB650z (project)

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 10784
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door johnb52 » za 27 jul, 2013 12:45

Koop je ze kant en klaar? Met nieuwe draagarmen? Is de garage wel sneller klaar.

Dan is het alleen los en.weer vast. Anders kan het tegenzitten, vraag maar aan harolddevries.

En: VOORAF OVERLEGGEN!
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06

Gebruikersavatar
roelmec
Geregistreerd lid
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan, 2005 13:36
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door roelmec » do 01 aug, 2013 15:57

Leuk topic! Zal alles ff nalopen..... :) Alleen een slecht werkende/aan het overlijdende turbo mis ik nog in het rijtje...
Blauwe naar olie ruikende uitlaatwalmen 's-morgens of bij eerste herstart: turbo verdacht ( nu bij mijn 9-3 2001 200K op de teller) en een sliert van 2 km. dikke uitlaatwalmen achter je auto ( ff schrikken toen ik in de spiegel keek.. :wow: ) is turbo overleden ( mijn vorige 9-3 bij 165K).

Gebruikersavatar
Nine
Geregistreerd lid
Berichten: 1239
Lid geworden op: ma 28 dec, 2009 21:58
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Nine » di 20 aug, 2013 23:25

roelmec schreef:Leuk topic! Zal alles ff nalopen..... :) Alleen een slecht werkende/aan het overlijdende turbo mis ik nog in het rijtje...
Blauwe naar olie ruikende uitlaatwalmen 's-morgens of bij eerste herstart: turbo verdacht ( nu bij mijn 9-3 2001 200K op de teller) en een sliert van 2 km. dikke uitlaatwalmen achter je auto ( ff schrikken toen ik in de spiegel keek.. :wow: ) is turbo overleden ( mijn vorige 9-3 bij 165K).
Er zijn geen echte vuistregels voor vervangingskilometrage van de turbo. Ik heb nu mijn 2e 9-5 2.3 en mijn 1e 9-3 cabrio. Bij de 9-5 was het bij 170 dzd resp 190 dzd km. De 9-3 zit pas aan 125 dzd. Een vriend van me heeft een 2.0 lpt (tussentijds gechipped) en bij 260 dzd nog steeds eerste turbo. Hangt heel erg af van je rijstijl. De vorige eigenaren van mijn auto's ken ik niet op dat gebied...
Wat betreft symptomen zijn deze zoals boven beschreven. Mijn eerste 9-5 heb ik nog ruim 5000 km gereden met alleen koude start pluim. De tweede 9-5 kende een spontaan einde van de turbo bij een warme start. Achteraf heb ik wel eens bij lange stilstand een blauw pluimpje gezien bij de start. Mijn advies...meteen vervangen. De" geplofte" turbo krijg je altijd op vakantie.
'02 9-3 2.0LPT SE Cabrio
'10 NG9-5 Aero Sedan XWD
Wish:JAS39 Gripen E

ex '77 99L 2drs
ex '83 900 GLE 4 drs
ex '91 9000i 5drs
ex '96 9000CS 5drs
ex.'00 9-5 S 2.3LPT sedan
ex.'02 9-5 Vector 2.3LPT sedan
ex. 06 9-5 Aero sedan

evolver86
Geregistreerd lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: za 03 dec, 2005 20:55
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door evolver86 » vr 23 aug, 2013 7:16

Voor de vroege 900ng:
De achterste remdruk verdelers zitten niet in de remklauw, maar apart in de remleiding. Deze roesten soms en bij slecht functioneren apk afkeur. Kosten 80/stuk.
Helaas wel eens gezien in een garage: de dwarsbalk van achteras wordt gebruikt om de auto omhoog te zetten. Als die balk krom is staan de wielen scheef.
Ophanging achterschokdemper rot door.
Rare tik bij insturen? --> tuinslang-mod op de veer.
SAAB 900s 2.0i Scarabee Groen
SAAB 9-3 Sport Estate 1.8t Vector MY08 Hirsch Fusion Blue

Ford KUGA

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid
Berichten: 2153
Lid geworden op: do 29 okt, 2009 13:14
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Knientje » ma 14 okt, 2013 0:34

Hoe zit het met het remgebeuren onder een 9-3?
Ik doel dan vooral op de remleidingen. Schijven en blokken verslijten op elke auto.
Ik herinner me nog steeds de woorden van de steekproefcontroleur bij de APK van de 9000 vorig jaar.
Ik kreeg namelijk de complimenten voor de uitstekende conditie van de remleidingen. met de toevoeging dat de remleidingen op een even oude Volvo bij lange na niet in zo'n goede staat zouden zijn en hoogstwaarschijnlijk al eens vervangen.
En dan nog een roestvraag: kwaliteit van de dorpels bij een 5-deurs 9-3?
Citroën C5 Break 2.0i 16V Difference2 ph1 2004 LPG3

Waarschuwing: Knientjes berichten kunnen voorzien zijn van sarcasme en galge(n)humor, derhalve wordt u verzocht deze opmerkingen niet serieus te nemen.

Gebruikersavatar
blafwoef
Geregistreerd lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 22:59
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door blafwoef » di 15 okt, 2013 22:25

Vergeet niet de closetrolhouders voor de bediening van de ventilatie. Kloteklus om te vervangen, onderdeel van een paar euro
9-5 2.3 T SE Midnight Blue
9-5 2.2 TiD Estate Linear, Smoke Beige
9³ 2.0 T SE Embassy Bleu (Sold)
9³ 2.2. TiD S...Black (Sold)
9-5 2.3 T Aero, Midnightblue.(Sold)
9³ 2.2 TiD Black Performance Edition (Sold)

Gebruikersavatar
Knientje
Geregistreerd lid
Berichten: 2153
Lid geworden op: do 29 okt, 2009 13:14
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Knientje » do 17 okt, 2013 13:03

Closetrolhouders? Is dat van de draaiknoppen of de roosters?
In geval van draaiknoppen, zal ik daar geen last van hebben. ACC is eis ;)
Citroën C5 Break 2.0i 16V Difference2 ph1 2004 LPG3

Waarschuwing: Knientjes berichten kunnen voorzien zijn van sarcasme en galge(n)humor, derhalve wordt u verzocht deze opmerkingen niet serieus te nemen.

Plaats reactie