ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabrio !

1993-2002
autoliefhebber92
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 nov, 2015 13:41
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door autoliefhebber92 » ma 09 nov, 2015 14:22

Hee hallo, Ben net nieuw hier,

Heb in Juli 2015 een saab 93 gekocht met een nap-kmstand van 190.000, hou van sleutelen en heb dit al een paar keer mogen doen bij mijn saab..
Zal even een toelichting geven:
Rij een 2.0i-tje; het model waar ik hier op het forum zie dat weinig goeds over verteld wordt, maar moet zeggen dat als ik alle bekende punten naloop ik van geluk
mag spreken met de mijne.

Tot nu toe vervangen:
-brandstofpomp
-voorvering
-kachelhuis compleet met koelvloeistof en slangen (dacht dat dit heel lastig zou zijn maar viel me heel erg mee, prima zelf te doen)
-1 koplamp :roll:
enige wat er nu nog aan zit te komen zijn mijn draagarmen maar daar wacht ik nog even mee..

Nou vraag ik mij alleen 1 ding af(zelf kom ik hier niet uit):
de saab 93 2.0i met 131 pk zou in 11 sec naar de 100 gaan, maar nou wil het zo zijn dat die van mij het (met mij achter het stuur) in 8 sec doet op de stopwatch.
Mijn maatjes en ik snapten dit totaal niet dus hebben we hem naast een saab 93 2.0t met 185 pk (die officieel 8,2 sec naar 100 zou gaan) gezet en idd ze gaan gelijk op. :O:

Nou is mijn vraag hoe is dit mogelijk? Zou die van mij gechipt zijn? en zoja, hoe kan je dat bevestigingen (zonder dure meetapparatuur)?

Hoop dat jullie hier iets van snappen.

Mvg,

Chris

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door coppe218 » ma 09 nov, 2015 22:13

Voor zover mijn kennis reikt kan/heeft het geen zin een 2,0i te chippen. Het lijkt me bijna onmogelijk om met een 2.0 i onder de 10 seconden uit te komen. Is het misschien mogelijk dat de auto een turbo motor heeft? Eerder door iemand vervangen? Maak eens een foto van de motor?
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
hanske1
Geregistreerd lid
Berichten: 213
Lid geworden op: di 04 aug, 2015 16:47
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door hanske1 » ma 09 nov, 2015 23:55

Een non-turbo motor chippen brengt helemaal niets, hier moet idd iets anders spelen.
Saab 9-3 2.0 T cabrio '99

Gebruikersavatar
kristian-ruizenaar
Donateur
Donateur
Berichten: 509
Lid geworden op: do 12 dec, 2013 17:09
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door kristian-ruizenaar » di 10 nov, 2015 11:37

Is er een turbo blok ingelepeld?
Kijk eens even onder de motorkap of je een turbo ziet zitten, dan weet je het snel zat..
Saab 9-3ss 2.0t Vector 2003 / DionHpt Stage 2 :
Stage 1 dyno resultaat tovami 25/4/2015: aan de wielen: 185pk en 342nm / krukas: 212pk en 393nm
Stage 2 (dionhpt tune) 235pk en 365nm

autoliefhebber92
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 nov, 2015 13:41
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door autoliefhebber92 » di 10 nov, 2015 23:47

Nee er zit geen turbo op.. Ben zelf een monteur geweest van beroep dus geen leek :wink:
Enigste wat ik me nog zou kunnen bedenken maar daarvoor ben ik nog niet genoeg thuis in saab is dat er
een race bobine met bougies en kabels op zou zitten, heb alleen geen idee of dit bestaat voor een saab?

Onder de kap is verder niks bijzonders te zien. (Behalve het mooie saab motorblok natuurlijk :D )

Nog even als reactie op coppe218:
Het 2.0i-tje is wel te chippen alleen bereik je er volgens de tuner niet veel meer mee dan zo'n 15 pk en 23 nm koppel extra (en dat ie natuurlijk wat zuiniger wordt)

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door coppe218 » wo 11 nov, 2015 12:17

Ik vind 15 pk nog steeds erg veel als je niets doet aan mechanische onderdelen zoals nokkenassen en spruitstukken.

Verstuurd vanaf mijn Xperia T met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
hanske1
Geregistreerd lid
Berichten: 213
Lid geworden op: di 04 aug, 2015 16:47
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door hanske1 » do 12 nov, 2015 0:59

autoliefhebber92 schreef:Het 2.0i-tje is wel te chippen alleen bereik je er volgens de tuner niet veel meer mee dan zo'n 15 pk en 23 nm koppel extra (en dat ie natuurlijk wat zuiniger wordt)

Meer dan 10% vermogenswinst enkel door chip tuning met een ongeblazen motor, no way.
Dat is dan wel een erg optimistische maar onrealistische tuner!!!

:nono:
Saab 9-3 2.0 T cabrio '99

autoliefhebber92
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 nov, 2015 13:41
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door autoliefhebber92 » do 12 nov, 2015 13:19

Meer dan 10% vermogenswinst enkel door chip tuning met een ongeblazen motor, no way.
Dat is dan wel een erg optimistische maar onrealistische tuner!!!

:nono:[/quote]

Dat is dan heel apart.. BIj elk tuningsbedrijf dat ik heb gebeld in nl (7 stuks) zeggen ze 10% tot 12% (13 tot 15,6pk) vermogenswinst.
Maar afijn ik merk inderdaad dat dit een gevoelig onderwerp dus dan maar afwachten op het resultaat..
Voor mij wordt dat in 2016, Zit helaas voorlopig vast aan een hoop gedoe met revalideren na een langdurig ziekenhuis bezoek..
Maar als m'n saabje klaar is zal ik de resultaten hier posten :)
:wave:

Nico T16S SPG
Geregistreerd lid
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 18 aug, 2008 14:27
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Nico T16S SPG » zo 15 nov, 2015 13:18

In het rijtje staat ook: bus van de bak korte aandrijfas slijt en dichting zal gaan lekken (kostelijk reparatie voor wat het is )
Is dit voor de lekkage al merkbaar? Bijvoorbeeld speling als je aan de aandrijfas voelt of/en extra geluid tijdens het rijden?
Wegens einde Saab hobby heel veel 9-3 onderdelen over.
gehad: 900 LPT Cabrio, 900 T8, 900 Red Arrow 023, 900 T16S spg, 9000 CD(E) 2.3i, 9000 Aero, 5x 9-3 en vele anderen
En nu geen Saab meer?

autoliefhebber92
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 nov, 2015 13:41
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door autoliefhebber92 » zo 15 nov, 2015 15:49

Deze zijn incl aandrijfassen vervangen bij de vorige eigenaar, hiervan heb ik de rekening.
Heb zelf de versnellingsbak olie nogmaals vervangen en hij lekt nergens olie of andere vloeistoffen gelukkig.

Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1016
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Rik Tuin » di 29 dec, 2015 10:21

autoliefhebber92 schreef:Meer dan 10% vermogenswinst enkel door chip tuning met een ongeblazen motor, no way.
Dat is dan wel een erg optimistische maar onrealistische tuner!!!

:nono:


Een ongeblazen motor is wel degelijk te tunen en een vermogenswinst van meer dan 10% is wel degelijk haalbaar. Mijn Volvo S80 had standaard 140 pk en is door Volvotune (zeer goed bekend staand bedrijf in de Volvo wereld) getuned naar 170 pk. Het verschil is heel goed merkbaar!
Laatst gewijzigd door Rik Tuin op di 29 dec, 2015 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 Aero Cabrio, bj. 2001
Volvo S80 2.5T, bj. 2004
BMW R850R, bj. 1995

Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door coppe218 » di 29 dec, 2015 11:10

Ik zou er niet in tuinen. :-P+
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

93baas
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 dec, 2015 23:22
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door 93baas » za 05 mar, 2016 16:39

ben hard aan het zoeken naar een technisch goed in orde saab 9-3, apk goed gekeurd tot jan.2017, vanaf bj 2002; uiterlijk gebreken of lichte beschadiging geen bezwaar; hoeft ook geen turbo te zijn; wie kan mij helpen bij de zoek tocht :roll:

groet leo

Gebruikersavatar
visi9999
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 okt, 2015 23:40
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door visi9999 » di 17 mei, 2016 23:29

Hallo Werner,
Bedankt voor je tips, ik heb er veel aan al had ik mijn Saab net gekocht toen ik het las! Met een vriend (gepensioneerde garagist) hadden we de auto intens bekeken en eigenlijk kan ik nog steeds concluderen dat ik een goede auto heb. Toch heb ik nog enkele vragen:
Links naast de radiator hadden we een lekkend slangetje of buisje ontdekt, volgens mijn vriend was het airco-vloeistof. Later las ik dus dat het waarschijnlijk stuurbekrachtiging olie is en inderdaad bleek het niveau te laag. Nu peil ik het regelmatig maar het niveau zakt niet meer. Ook zie ik geen olie bij de radiator maar het was haast alleen te zien toen de auto op de brug stond. Zou het toch airco vloeistof kunnen zijn geweest; misschien hebben ze de airco iets te hard 'opgepompt'? Of zou ik met draaiende motor een paar keer het stuur helemaal van links naar rechts draaien om het lekken te provoceren (liever dat ik het thuis ontdek dan ergens op vakantie)?

Mijn Saab is uit eerste helft 2000 met de oliedop in het midden, 97.000 km gelopen, automaat. Zou die black sludge ook in mijn carter zitten of heeft de t5 motor daar geen last van?

Groeten
Hans

Ary
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: di 21 jul, 2015 20:23
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabr

Bericht door Ary » zo 24 jul, 2016 17:23

Vraagje, kan een mooie cabrio kopen met een V6 2,5 automaat. Lijkt me een sterke combinatie.
Maar lees af en toe dat dat niet helemaal het geval is. Klopt dat?

Plaats reactie