Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)

1993-2002
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab

Bericht door Sonab » vr 03 okt, 2025 20:02

Helaas. Vandaag op een kruispunt van achteren aangereden.
Achterbak iets scheef ingedrukt rechts. Denk niet redelijkerwijs reparabel m.a.w.; total loss...
A pitty!

Afbeelding

Afbeelding

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » vr 03 okt, 2025 20:19

Dat is erg triest. Er lijkt een vouw in je scherm te zitten RA? Hopelijk zelf ongeschonden vanaf gekomen!

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » za 04 okt, 2025 17:57

Waardeloos dit, hoop dat de Saab een taxatie rapport heeft dan is het financieel minder zuur.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)

Bericht door Sonab » ma 06 okt, 2025 12:26

Ik heb helaas geen taxatie rapport.
Morgen even naar de schadehersteller maar het zou zo maar total loss kunnen zijn.
Dan wordt het een interessante vraag wat de dagwaarde is. Zijn er tips om dit vast te stellen?
De auto rijdt goed, heeft een werkend dak, airco etc.
Is afgelopen vijf jaren best een paar duizend euro in onderhoud geïnvesteerd en had een verse apk tot september 2026.
Maar wel een 375.000 km, 24 jaar, gebruikssporen en een "gewone" injectie .
Waar mag je dan van uit gaan? Is 2000 euro reëel?

(Gelukkig zelf ongeschonden, behalve wat spier/hoofdpijn)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 06 okt, 2025 12:44

Ik durf wel met aan zekerheid grenzende stelligheid te zeggen dat de auto Total loss is. De km stand beperkt de waarde inderdaad maar 2000 is zeker niet onrealistisch.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 06 okt, 2025 12:44

Economisch misschien wel, maar technisch total loss..? Die indruk krijg ik niet als ik de foto’s zie.

Met wat gebruikte onderdelen kom je een heel eind heb ik het idee. Dat uitdeuken van het rechter achterscherm is wat uitdagender maar nog wel te doen heb ik het idee. Heb erger gezien wat ook helemaal weer hersteld is.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 06 okt, 2025 13:00

Kijk nou eens goed naar de foto’s voordat je zoiets roept, de hele rechter achterkant ligt in een krul. De kofferklep sluit waarschijnlijk niet meer, vermoedelijk heeft de trekhaak een deel van de klap opgevangen dus de plek van het reservewiel zal ook wel een kreukel hebben. Tuurlijk is alles te repareren maar wil je zoiets (een beetje fatsoenlijk) doen dan overstijgt niet een klein beetje de economische waarde en dan heb je nog steeds een cabrio met bijna 4 ton op de klok. En dan moet je nog maar hopen dat wat nu krom is dan weer recht is. Kansloos

Mijn advies: kijken wat je van de verzekering kunt krijgen, beetje bijleggen en een fris exemplaar terug kopen.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 06 okt, 2025 13:38

wat vervelend, zeker de naschok, als blijkt dat er toch wat euri aan onderhoud down the drain zijn gegaan.
Intussen maar even uithuilen; dit is het seizoen om een cabrio te kopen :wink:
sterkte er mee.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 06 okt, 2025 13:40

Orphy schreef:
ma 06 okt, 2025 13:00
Kijk nou eens goed naar de foto’s voordat je zoiets roept, de hele rechter achterkant ligt in een krul. De kofferklep sluit waarschijnlijk niet meer, vermoedelijk heeft de trekhaak een deel van de klap opgevangen dus de plek van het reservewiel zal ook wel een kreukel hebben. Tuurlijk is alles te repareren maar wil je zoiets (een beetje fatsoenlijk) doen dan overstijgt niet een klein beetje de economische waarde en dan heb je nog steeds een cabrio met bijna 4 ton op de klok. En dan moet je nog maar hopen dat wat nu krom is dan weer recht is. Kansloos

Mijn advies: kijken wat je van de verzekering kunt krijgen, beetje bijleggen en een fris exemplaar terug kopen.
Klopt helemaal. Je kun het pas echt goed zien als de bumper is gedemonteerd enzo.
Die trekhaak staat nog wel redelijk, maar het kan gezichtsbedrog zijn. De floep in het achterscherm. Ik vind dat persoonlijk niet ‘in de kreukels’ een re-styler kan dat wellicht nog herstellen zonder spuiten. Althans zo lijkt het.

De achterop komende auto (BMW 1 serie) ziet er ook niet heel gehavend uit… het is vooral tupperware wat kapot is.
Maargoed het is lastig oordelen.

Je kunt inderdaad ook kiezen voor een bedrag + behoud van wrak. En dan de goede (nieuwe) onderdelen overzetten op een andere vergelijkbare nette auto. En eventueel zaken verkopen aan medeforumers…

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 06 okt, 2025 14:04

Wat een oen in die BMW. Zat vast op zn telefoontje te kijken.

Anyway, reparatie lijkt me inderdaad een vrij kansloze missie. Dagwaarde op 2000 euro zetten lijkt me heel billijk.

Wel balen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 06 okt, 2025 14:22

Ik zou eerlijk gezegd wat hoger inzetten, voor 2000 koop je zeker geen andere cabrio in goede staat. Voor dat geld zit er altijd een bak ellende en achterstallig onderhoud aan, een goed exemplaar zit beslist hoger

Gewoon het gesprek aangaan met de schade taxateur. Als je aannemelijk maakt dat de auto van een liefhebber is en daardoor uitstekend onderhouden en in bovengemiddelde goede staat, kan je meestal prima bijsturen. Vaak zijn taxateurs zelf ook autoliefhebbers.
Zo kreeg ik een aantal jaar geleden ook een hele keurige dagwaarde voor mijn vorige 9000 toen die van de weg werd gereden buiten mijn schuld. Terwijl de klok toch aardig richting de 6 ton stond.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 06 okt, 2025 15:26

Ik hoop dat TS een goed bedrag kan krijgen en een gelijkwaardige auto weer kan aanschaffen al dan niet met iets werk om hem ook op hetzelfde niveau te krijgen als bij deze

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 06 okt, 2025 15:28

Precies, ga het gesprek aan met de expert en neem je onderhoudshistorie/documentatie mee. Indien het voorstel van de expert te laag is, geef aan dat je dan een contra-expert wil inschakelen. Veelal willen ze dan wel wat omhoog, aangezien die extra kosten (contra-expert en eventueel arbitrage) ook voor rekening van de tegenassuradeur komen. Nadeel, het duurt allemaal wat langer.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 06 okt, 2025 19:48

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 06 okt, 2025 20:37

Marius0404 schreef:
ma 06 okt, 2025 19:48
viewtopic.php?f=128&t=190831
van een forummer
Ja dat lijkt een hele leuke basis.

Plaats reactie