real audio freaks voor de 9-3

1993-2002
elwin
Geregistreerd lid

Re: real audio freaks voor de 9-3

Bericht door elwin » di 19 apr, 2005 21:25

13 mm voor de plasticring blijkt voldoende te zijn want mijn boxen zijn 61 mm dik en mijn ruiten kunnen gewoon zakken (maar dat had ik natuurlijk van te voren wel geprobeerd) Het enige is dat je vier gaatjes moet boren, dat klopt.

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » vr 03 jun, 2005 12:49

Wat voor speaker is aan te raden in een 9-3 cabrio?
Ik zou graag de kwaliteit van het geluid verbeteren, moet niet professioneel zijn maar degelijk(om de prijs nog binnen de perken te houden). Ik lees overal wel wat maar geraak een maar niet uit.
De originele radio ga in laten zitten omdat ik de stuurbediening wil behouden. Wil tweeters vooraan, bass boxen in de deuren en boxen voor middentonen achter, ik heb nog een sony versterker van 4x40W RMS bij 4Ohm liggen en een woofer van RockfordFosgate die gemakkelijk in de uitsparing aan achterbank kan.
Focal polyglass zien er wel degelijk uit maar moet ik een versterker steken of is de kwaliteit zonder al goed.
Kan iemand mij raad geven of heeft iemand ervaring hiermee???? Ben niet echt een prof op dit gebied :(

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 04 jun, 2005 0:00

Hallo SirKwietje,

De cabrio heeft andere speakers achter, zie http://particlesalad.com/saab/
voor uitvoerige info.
Ik neem aan dat deur en front speakers wel hetzelfde zijn.
Ga eerst na of je SAAB al voorzien is van de kabels naar de deuren en extra amplifier (AS3). Demonteer de rechter afdekking van het middenconsole en zoek naar twee stekkers. zie http://www.saabnet.com/sites/audioguide/fitting.html
Als je zelf bedrading naar de deuren moet trekken zou ik hier niet zelf aan beginnen. Het demonteren van de deurpanelen is een lastige klus, de kans op beschadiging van plastic kliksysteem is groot.

Veel succes

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 04 jun, 2005 0:28

Alle 9-3's hebben de AS3 voorbereiding, bij de 900's is het twijfelachtig...

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » za 04 jun, 2005 15:29

Voor zover ik er iets van weet denk ik dat de Ng 900 't niet heeft :wink:

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » za 04 jun, 2005 18:00

Ja deze bedrading is al voorzien. Moet de bedrading naar de front speakers vervangen worden? Ik vind deze nogal redelijk fijn.
Is het een goed idee om focal boxen te steken, dacht dat deze prijs/kwaliteit goed meevielen.

Bartje
Geregistreerd lid

Bericht door Bartje » zo 12 jun, 2005 10:48

Ik heb eigenlijk één concrete vraag: hoe sluit ik een versterker aan op een as2. De low input ingang op de versterker is een tulp voor links en een voor rechts.

Ik heb oa Richard Bevans verhaal helemaal gelezen: De versterkerkabel voor de 8- pin din plug op de headunit, zit daar een tulpaansluiting aan?

Verder ben ik dan van plan een composet te plaatsen etc. maar ik kom maar niet uit die versterker aansluiting zonder op te moeten graden naar as3... :cry:

wie o wie wil mij op het juiste spoor zetten...

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » zo 12 jun, 2005 11:41

Hallo Bartje,

Ik heb de kabel (8polig DIN naar 2x tulp) zelf gemaakt van een gewoon tulpsnoer en een losse DIN plug. (je moet redelijk kunnen solderen)
Ik weet niet of deze kabels te koop zijn, op de AS3 versterker zit ook een DIN plug, dus die kabel moet je ook aanpassen.

Later heb ik met enige moeite in deze kabel nog een stereo regelaar gezet die in een accesoire opening van de middenconsole past.

Let er bij een versterker wel op dat deze een galvanisch gescheiden ingang heeft. Die van mij heeft dit niet en dat geeft stoorgeluiden door aardlus.
Alleen met een hele dikke aardkabel tussen de AS2 en de versterker is dit nu
weg.

Bartje
Geregistreerd lid

Bericht door Bartje » zo 12 jun, 2005 11:58

Ik ben geen electroman (netjes solderen kan ik wel) en weet niet hoe een tulp er van binnen uit ziet. Is dat gewoon één draad of sluit er nog iets op de mantel aan?

Soldeer je dan de twee linker uitgangen bij elkaar en de twee rechter? (op de juiste pinnetjes van de 8-pins dinplug). En hoe (waar) kun je het beste de massa aansluiten tussen as2 en versterker?

Ik vrees overigens dat de versterker die ik nog heb liggen niet zo'n beste is maar vind het zonde hem niet te gebruiken (climax 2x150 2 ohm stable).

dankje...

Bart

Bartje
Geregistreerd lid

Bericht door Bartje » di 14 jun, 2005 8:27

Ondanks klein denkfoutje ben ik er uit!

Bartje
Geregistreerd lid

Bericht door Bartje » wo 29 jun, 2005 16:59

De kabel die nodig is voor de as2 pre-out uitgang te gebruiken om een versterker aan te sluiten wordt sinds kort gemaakt in engeland en is te koop voor 40 euro inclusief verzendkosten: pc3-13

http://thebassbin.co.uk/shop/product.ph ... ts_id=1674

Ik hoop dat de dinplug wel de juiste hoek heeft....

Het amp-on signaal en de mute zijn niet gebruikt. Ik heb overigens een stealth st 450, een composet van ground zero en kickwoofers van groundzero aangeschaft voor achterin. Binnekort eens veel geduld en tijd vrijmaken om de deurspeakers te monteren.

Er is veel geschreven over audio upgrade. Er is echter een site die ik nog niet was tegen gekomen die ook verteld hoe je aan je huidige as3-kabel een oem aftakking kan maken. Verder staan er nog meer bruikbare tips op deze site, niet alleen over audio:

http://www.lehigh.edu/~cak7/Audio.html

Bartje
Geregistreerd lid

Bericht door Bartje » wo 20 jul, 2005 0:41

De kabel (met knikje) is goedkoper bij de volgende link:

http://store.securehosting.com/stores/s ... rcd=PC3-13

Maakt het verhaal compleet.

Bouko
Geregistreerd lid

Bericht door Bouko » wo 21 dec, 2005 0:13

hallo,

Ik heb een set van Alpine in de deuren geplaatst , hier zaten de inbouwringen bij, maar heb ik niet gebruikt, de diepte is geen probleem

het is:
SPS=170A 200W 40watt rms
coaxial 2-way 16.5 cm steken ongeveer 5 cm diep

Asphalt_Cowboy
Geregistreerd lid

audio

Bericht door Asphalt_Cowboy » za 11 mar, 2006 22:52

Goeienavond heren,(en passant dames),

Ik heb ook een vraag voor MARKY! over de kenwood unit. Ik ben nog altijd aan het dubben over de saab audio. Of er komen 2 versterkers bij en nog ergens anders een navigatie systeem die tevens mp3 als mpeg2 kan draaien , of ik vervang de originele AS2 door een kenwood unit(met tft scherm). Heb zelf een saab 9-3 uit 2001(een lpt) met AS2 en stuurbediening, nou zag ik dat Marky ook stuurbediening heeft; Gebruik je deze ook nog in combinatie met de kenwood unit(middels een stalkadapter)? of is het nut ervan komen te vervallen?

De eerste optie vergt een hoop geklus erbij daar er ook een aux in gemaakt moet worden(voor de mp3/mpeg audio functie) en de bekende 8-polige din naar 2 RCA stekkers. De tweede lijkt me meer een kant en klare optie reeds voorzien van dvd scherm en uit te rusten met navigatie!

Als ik dat zo zie past de kenwood unit wel in de saab slede, maar de lijst er om heen moet ingekort (lees gezagd) worden(is dit waar?); Heb je veel moeite met het aanpassen van de isoconnectors gehad? en als laatste is je stuurbediening nog bruikbaar?

De kenwood unit heeft al een hoop geluid reserves(4x50 w) die de standard Radio/cd van saab mist, dus een versterker wordt dan ook weer overbodig!

Alvast bedankt voor elke vorm van "input",

Tot de volgende antwoord of onderwerp...

Gr. David

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » do 22 jun, 2006 8:22

Marky,
welke is de diepte van die Boschmann speakers in je voorportieren? misschien zijn er speakers te vinden die minder diepte hebben (en dus zonder spacer passen)?
Kristof

Plaats reactie