real audio freaks voor de 9-3

1993-2002
Troll fan
Geregistreerd lid

Re: real audio freaks voor de 9-3

Bericht door Troll fan » di 12 apr, 2005 22:50

Een paar plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 13 apr, 2005 1:48

manga schreef: Wat ik wil weten is hoe je te spreken bent over de kenwood head-unit, ik overweeg ook om er een te kopen maar ken niemand die hem in de praktijk gebruikt..
De Kenwood unit is een prachtig apparaat met ongekende mogelijkheden. Bediening is erg makkelijk en gebruiksvriendelijk
Navigatie werkt ook prima, enige minpuntje is misschien dat er nog een 2003 DVD bijzat en dat de 2004 versie nog maar net uit is :(

Het geheel passend krijgen in een 9-3 was mijn grootste ergernis, daar ik zowat de helft heb moeten wegfrezen en toch enige tijd mee heb liggen klooien. Achteraf gezien was het zeker de moeite waard.

Mocht je hem kopen, de music keg optie is een echte aanrader!

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 13 apr, 2005 1:49

Troll fan schreef:Een paar plaatjes:

Afbeelding
Mooi stukje huisvlijt, toevallig geen 2 stuks reserve gemaakt? :wink: :oops:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 13 apr, 2005 13:19

Hoe heb je die opvulling gemaakt? Of heb je die zo gekocht?

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 13 apr, 2005 20:18

Nee die opvulringen waren niet te koop voor de deur speakers.
Heb wel Opel vectra ringen van Conrad geprobeerd maar deze kunstof ringen passen niet op de 3 bevestigings gaten in de deur.

Ik heb eerst een mal getekend, moet deze nog iets aanpassen en kan deze je als PDF file toesturen.
Uitprinten en vastlijmen op MDF 22 mm, dan 1/2 uurtje met de decoupeerzaag (en daarna 1 uur vijlen, schuren en verven :wink: ).
Maar alles komt toch achter de bekleding dus je hoeft het niet zo mooi te maken.

hitcham
Geregistreerd lid

Bericht door hitcham » wo 13 apr, 2005 20:33

Heb je nu werkelijk 2 paar speakers voorin gemonteerd? (zowel in het dashboard als in de deuren)
Lijkt me dat dit nogal een vreemd geluidsbeeld oplevert. Maar ja, als je een "real audio freak" bent, dan zal er wel over nagedacht zijn...

Gr. Hicham

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 13 apr, 2005 22:03

Hallo Hitcham,

Ik ben niet echt een audio freak, dus misschien kunnen anderen meer hierover zeggen.
Ik heb het voornamelijk gedaan omdat de dashboard speakers met maar 8.7 cm niet echt een vol geluid geven (de Infinity REF3002cf is wel een wereld van verschil met de originele maar geeft beperkt lage tonen weer)
Anderen hebben een tweeter in het dashboard gebouwd en een midden/laag in de deuren. Dit vergt echter een andere versterker of extra scheidingsfilters en dus een flinke ingreep in de bekabeling.
De deurspeakers zijn nu aangesloten op de front pre-amp uit en vullen de dashspeakers prima aan.
Om de juiste balans te vinden ben ik nog bezig om een fader dash/deur te maken in een van de vrije kapjes naast de acc temperatuur meter.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 13 apr, 2005 22:22

Troll fan schreef:
Ik heb eerst een mal getekend, moet deze nog iets aanpassen en kan deze je als PDF file toesturen.
Als het kan, graag :D

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 14 apr, 2005 11:21

Me too alstjeblief :D

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » vr 15 apr, 2005 23:06

Ik hoop dat onderstaande links werken!

Mal voor de deurspeakers:
http://home.hccnet.nl/a.van.belle/SAAB9 ... ulring.pdf

Een mal voor de achterspeakers is onderweg.

En een eerste poging voor de handleiding (maar is met 1.8 Mb nog erg groot)
http://home.hccnet.nl/a.van.belle/SAAB9 ... pgrade.pdf
Wordt nog uitgebreid met aansluitschema/kleuren.

De Fader zit er nu ook tussen, maar het was niet eenvoudig om de stereo potmeter in te bouwen in een lege schakelaarkap. Binnenkort foto's.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 15 apr, 2005 23:45

Ziet er erg professioneel uit, autocad?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 16 apr, 2005 10:26

Is het plaatje op schaal? Zoals ik het plaatje heb uitgeprint kloppen de maten nl niet met de lengte die ik meet op het plaatje. (ja...wel op 100% uitgeprint :D )

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 16 apr, 2005 23:13

De mal is getekend met een ouder cadsysteem, vergelijkbaar met Autocad.
Mijn test print van de PDF was op schaal (maar 0.5mm afwijking op de 198mm)
Gewoon geprint met acrobat reader op een HP laser.
Eventueel kan ik de mal converteren naar DWG voor Autocad gebruikers.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om met deze info de ring computergestuurd te frezen !

elwin
Geregistreerd lid

Bericht door elwin » zo 17 apr, 2005 22:21

Ik snap het probleem van de mal niet helemaal. Ook ik ben een tijd bezig geweest met het "upgraden" van mijn installatie in mijn 9.3.
Ik heb zelf gekozen voor een 16.5 cm composet in de deuren. Ik heb echter gewoon een plastic opvulring gekocht, hoogte 13 mm. Deze zet je op de deurwand en daarop komen je boxen. Het geheel zet je vast met vier parkers en klaar ben je. Het is volgens mij dus niet nodig om helemaal een mdf mal te gaan zitten maken, tenzij je het zonde vindt om vier kleine gaatjes te moeten boren. Deze plastic opvulringen zijn in iedere goede caraudiozaak te kopen voor nog geen 10 euro.
De composet bestaat uit 16.5 cm deurenspeakers met daaraan vast losse tweeters voor op/in het dashboard. Dus hoge tonen op het dashboard en midden en lage tonen uit de deuren. Heb gekozen voor de JBL GTO 6506 CE. De tweeters en de "deurboxen" worden gescheiden door meegeleverde scheidingsfilters. Achterin zitten JBL P-93 boxen. Het geheel wordt aangestuurd door een JBL GTQ 360 versterker. Deze grote jongen heb ik rechts achterin mijn kofferbak gebouwd, tegen de wand aan. In mijn dashboardkastje zitten een 9-bands Pioneer equalizer.
Ik heb door de JBL versterker enorm veel vermogen en door mijn equalizer is alles goed af te stellen. Ik ben nog niet helemaal tevreden want ik heb momenteel nog last van dynamoruis, maar daar wordt aan gewerkt.
Ik heb een paar leuke foto's, ook van de mal, maar kan deze niet plaatsen, ik heb geen homepage. Ik kan ze natuurlijk wel even mailen, wanneer iemand dat wil.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » ma 18 apr, 2005 23:00

Hallo Elwin,

Dat is een flinke ombouw geweest !
Inderdaad, je kunt kunstof ringen kopen (ik heb die Opel vectra ringen van Conrad geprobeerd) maar het plastic is wel erg slap en je moet gaten boren in je portieren terwijl er al 3 draadgaten M6 zitten !
Omdat ik vrij diepe speakers gebruik (60 mm) vond ik ook de dikte van de standaard ringen erg weinig want maar 50 mm achter de deur komt je raam voorbij als deze zakt !
Uit het plaatje van de originele SAAB AS3 set blijkt dat deze aanzienlijk dikker zijn.

Plaats reactie