stoel klapt niet meer naar voren om
-
Hans 900
- Geregistreerd lid
stoel klapt niet meer naar voren om
Bij onze Saab, 900 cabrio, '96 klapt de bestuurdersstoel niet meer om. Ik denk aan kabelbreuk. Had eerst nog wel weerstand, maar na draaien aan de rugleuning verstelknop, nu helemaal niet meer. Erg lastig voor mijn vrouw met 2 kinderen in de kinderstoelen. Wie weet raad, hulp of een goed(koop) adres? Ik woon zelf in Ede.
Nb Saab cabrio heeft lederenstoelen, als dat uitmaakt.
Nb Saab cabrio heeft lederenstoelen, als dat uitmaakt.
-
eddracket
- Geregistreerd lid
Re: stoel klapt niet meer naar voren om
Ik vermoed ook een kabelbreuk, meestal zijn het de haakjes van de kabel die in het stoelframe haken die
afbreken. Stoelbekleding eraf en kijken of je het niet kan oplossen met tie-raps of dergelijke.
Nog een oplossing naar de sloperij rijden een stoel halen waar alles nog wel van werkt, jouw bekleding eraf
en op de stoel van de sloperij. Is wel een werkje, ik heb het ook al eens gedaan

afbreken. Stoelbekleding eraf en kijken of je het niet kan oplossen met tie-raps of dergelijke.
Nog een oplossing naar de sloperij rijden een stoel halen waar alles nog wel van werkt, jouw bekleding eraf
en op de stoel van de sloperij. Is wel een werkje, ik heb het ook al eens gedaan
-
Hans 900
- Geregistreerd lid
Zo handig ben ik ook niet en ook het lef om het leer netjes eraf te halen.
-
sonett
- Geregistreerd lid
Ik zit met het zelfde probleem, heb er wel nog niet echt naar gekeken maar zal wel het kabeltje zijn
zal wel niet zo een kost zijn zeker om zo een nieuw kabeltje te kopen ?
zal wel niet zo een kost zijn zeker om zo een nieuw kabeltje te kopen ?
-
JurjenLengkeek
- Geregistreerd lid
Hier ook! Al jaaaaaaren, want het was al zo toen ik de auto kocht. De verkoper gaf als verkoopargument dat ´t wel handig was dat dieven dan niet -terwijl je staat te wachten bij het stoplicht- je deur opentrekken, je stoel omklappen en je laptop die je daarachter hebt staan mee kunnen nemen...
Ik heb nog nooit van dat voordeel gebruik kunnen maken.
Reparatie heb ik al wel eens geprobeerd, maar het is een enorme klus om je bekleding er netjes af te halen en weer netjes op te zetten. Toen er een paar Saab's afgebrand waren bij van Leenen heb ik het 'schoongebrande' frame van zo'n stoel eens goed bekeken en het idee is dat waar de leuning de zitting raakt zowel aan de linker als aan de rechterkant van de stoel een haakje om een palletje valt. Als je de knop omhoogtrekt worden die palletjes inderdaad door middel van een kabeltje omhooggetrokken. Bij mij werken bij beide stoelen 1 palletje wel en 1 niet. Het vergt even wat oefening, maar mensen die vaker bij mij in de auto zitten kennen 'the magic trick' inmiddels ook: met de knop haal je 't nog werkende palletje omhoog en met de hand doe je het niet-werkende palletje (eerste keer gewoon wat proberen, dan merk je vanzelf welke kant op). Met je schouder of je elleboog duw je dan zo de stoel naar voren. Je vindt het palletje door de bekleding iets opzij te duwen, dan zie je 'm zo zitten. Zoals ik al zei: het vergt even wat oefening, maar zodra je 't in de vingers hebt is 't geen enkel probleem. In ieder geval minder geld en tijd dan het kabeltje vervangen (voor zolang als dat dan duurt...).
Wat je natuurlijk ook kan doen, Hans, is je cabriodak openen en je kinderen dan van bovenaf in de zitjes zetten
Reparatie heb ik al wel eens geprobeerd, maar het is een enorme klus om je bekleding er netjes af te halen en weer netjes op te zetten. Toen er een paar Saab's afgebrand waren bij van Leenen heb ik het 'schoongebrande' frame van zo'n stoel eens goed bekeken en het idee is dat waar de leuning de zitting raakt zowel aan de linker als aan de rechterkant van de stoel een haakje om een palletje valt. Als je de knop omhoogtrekt worden die palletjes inderdaad door middel van een kabeltje omhooggetrokken. Bij mij werken bij beide stoelen 1 palletje wel en 1 niet. Het vergt even wat oefening, maar mensen die vaker bij mij in de auto zitten kennen 'the magic trick' inmiddels ook: met de knop haal je 't nog werkende palletje omhoog en met de hand doe je het niet-werkende palletje (eerste keer gewoon wat proberen, dan merk je vanzelf welke kant op). Met je schouder of je elleboog duw je dan zo de stoel naar voren. Je vindt het palletje door de bekleding iets opzij te duwen, dan zie je 'm zo zitten. Zoals ik al zei: het vergt even wat oefening, maar zodra je 't in de vingers hebt is 't geen enkel probleem. In ieder geval minder geld en tijd dan het kabeltje vervangen (voor zolang als dat dan duurt...).
Wat je natuurlijk ook kan doen, Hans, is je cabriodak openen en je kinderen dan van bovenaf in de zitjes zetten
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, gebroken kabeltje. Bij ons ook een keer. Is in principe APK afkeur als je de stoel niet meer naar voren kan klappen.
-
JurjenLengkeek
- Geregistreerd lid
Hmmm... hij is er bij mij nog nooit op afgekeurd. Maar ja... APK gaat over veiligheid van een auto. Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan dat ik de stoel dan wel gemakkelijk naar voren kan klappen, maar als ik na een flinke aanrijding niet meer in staat ben om mijn kind van de achterbank te halen voordat de auto ontploft, verspillen hulpvaardige omstanders/hulpdiensten kostbare seconden met hun pogingen de stoel naar voren te klappen. Misschien toch maar eens wat meer moeite gaan doen en een reparatie proberen.Is in principe APK afkeur als je de stoel niet meer naar voren kan klappen.
-
eddracket
- Geregistreerd lid
Het is idd een tijdrovend werkje, vooral de ijzeren ringetjes waar de bekleding / leer mee wordt vastgehouden op het stoelframe is
een
job , maar het gevoel wanneer het gelukt is en de stoel weer naar voor klapt 
een
-
Hans 900
- Geregistreerd lid
Goede tip om het dak open te doen, maar soms hebben we ook regen Nederland. Nee gekheid, als het kan rijden we m open, maar hij is toch ook vaak dicht en ik moet natuurlijjk aan haar rug denken (op andere momenten weer belangrijk).
Laat ik t bij Haaima doen, kost het zo'n 200 euro (zal wel ex btw zijn). Dat is toch een boel geld. Maar wel goed, dus ...
Laat ik t bij Haaima doen, kost het zo'n 200 euro (zal wel ex btw zijn). Dat is toch een boel geld. Maar wel goed, dus ...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Er is nog wat ruimte voor uitleg en interpretatie.JurjenLengkeek schreef:... hij is er bij mij nog nooit op afgekeurd.
In art 5.2.46.3 staat dat "de van fabriekswege aanwezige verstelinrichting van zitplaats en rugleuning moeten goed kunnen worden vergrendeld". Bij de wijze van keuren staat dan dat als de stoel in vergrendelde toestand wordt aangetroffen aan die eis voldaan wordt.
Er staat dus niets letterlijk over 'ontgrendelen', maar je kunt als keurmeester natuurlijk stellen dat als je de stoel niet kan ontgrendelen de vergrendeling niet goed werkt, dus afkeur. Grijs gebiedje...
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Sinds het begin van de A.P.K., ik was toen nog leerling monteur, heb ik nooit en te nimmer ook maar iets gezien of gehoord over het feit dat een stoel voor over MOET kunnen klappen, in feite kun je ook passagiers kunnen laten in en uitstappen door de stoel(en) naar voren teschuiven, hoe handig dat ook kan zijn, maar het is wel zo dat de rugleuning, vanaf een bepaald jaar, exacte jaartal weet ik niet, moet het zo zijn dat een rugleuning, tijdens het rijden, een geheel moet vormen met de zittng, lees: Moet vergrendeld zijn en bij aoud(re) auto's, denk bijvoorbeeld aan exemplaren uit bepaalde jaren uit de jaren '50 en '60 was het gebruikelijk dat de rugleuning niet te vergendelen was en om die redenen kan dat dus ook niet 'afgedwongen' bij keuringseisen en dat is te vergelijken met de verplichting van de veiligheidsgordels die verplicht aanwezig moeten zijn vanaf jaar X op de voorste zitplaatsen en vanaf jaar Y op de achterste zitplaatsen en ja, ik was eventjes te lui om de exacte jaartallen op te zoeken, maar, er is werkelijk niks zo veranderlijk als de regels omtren de A.P.K. en het kan zo maar zijn dat er (inmiddels) wel een verplichting ingeveord is voor het omklappen van de rugleuning van de voorste stoelen. 
-
Hans 900
- Geregistreerd lid
Mannen dank voor de APK verhandelingen. Maar los daarvan, wil ik het zeker laten maken. Uit de tips begrijp ik zelf doen (met veel gevloek, maar een voldaan gevoel) of kiezen voor een dure oplossing. Tussen weg is er dus niet. Of is er nog een goede tip (of een goede monteur die prive 5 tientjes/4 kratjes Jupiler wil verdienen)?
-
JurjenLengkeek
- Geregistreerd lid
Ik wil dit weekend aan de slag gaan met mijn stoelen. Mocht ik daarna het licht zien en het gemakkelijk kunnen regelen (vaak is een tweede keer een reparatie uitvoeren een eitje...) dan wil ik me best ook even ontfermen over jouw stoel. Maar ik doe nog geen harde toezeggingen 
-
Hans 900
- Geregistreerd lid
Alvast bedankt en je woont in?
-
JurjenLengkeek
- Geregistreerd lid