past in NG900 interieur in een 9-3 ???

1993-2002
Plaats reactie
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

past in NG900 interieur in een 9-3 ???

Bericht door Style&Co » di 27 apr, 2004 12:14

ivm op handen zijnde vervanging van voorstoelen van een 9-3 ben ik op zoek naar andere stoelen. Ik kan stoelen, bank en panelen uit een NG900 kopen... maar past dit??? Zoniet is het passend te maken???

Remco
Donateur
Donateur

Re: past in NG900 interieur in een 9-3 ???

Bericht door Remco » di 27 apr, 2004 13:38

Ik heb het net andersom gedaan, 9-3 stoelen in een 900 gebouwd. De deurpanelen en de achterbank zijn hetzelfde en dus gaat dat prima. De stoelen van een 9-3 zijn echter een stuk breder dan die van de 900. Met de bevestigingen komt dit dus niet uit.... :( Ik heb dit aangepast en ze op de bevestigingssteunen van de 900 gemonteerd dmv een dikke plaat staal. Ze zitten er nu alweer een jaartje in en het zit prima :!: Het is dat ik nog geen webspace heb, anders had ik wel ff een fotootje gepost.

Als je het echter andersom wil gaan doen (900 in een 9-3) dan kom je een paar problemen tegen. Ten eerste gaan je airbag lampjes branden omdat deze niet in een 900 stoel zitten. Ook lever je je anti-wiphlash hoofdsteunen in maar dit is je eigen keuze. Zoals gezegd zijn de stoelen van een 900 smaller dan die van de 9-3. Je zult nu dus de andere kant uit moeten werken, ipv een plaat staal naar buiten toe zul je een plaat staal naar binnen toe moeten maken. Doordat de stoel niet zo breed is zul je deze stalen plaat blijven zien. Bij mij dekt de bredere stoel dit af en zie je er niks van. Ook zitten bij de 9-3 de stoelen meteen op de carrosserie gemonteerd en bij de 900 zitten deze op steunen welke weer aan de carrosserie zijn gemonteerd.

Al met al zou ik het wel doen met 9-3 stoelen in een 900 maar 900 stoelen in een 9-3, daar zou ik niet aan beginnen.......

Ik kan je desnoods wel de foto's ff doormailen als je daar belangstelling voor hebt :D

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 27 apr, 2004 13:58

Mocht je het niet doen, om wat voor een 900 interieur gaat het? Als het om een 5 deurs zwart leren interieur gaat, heb ik mischien wel interesse.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 27 apr, 2004 14:30

hmmm... dat wordt dus weer ouderwets klussen... ik zou heel graag jouw foto's zien... Helemaal omdat ik niet bekend ben met een GM900 itt 9-3 en classic 900.

zal ook es EPC bekijken of er misschien iets van maten en tekeningen van stoelbevestiging te vinden zijn.

Het gaat trouwens om een leren interieur van een GM900 coupé (tbv 9-3 coupé)

Remco
Donateur
Donateur

Bericht door Remco » wo 28 apr, 2004 21:11

Met behulp van mijn goede vriend Marc (die de foto's ff online heeft gezet) kan ik ze nu dus ff laten zien :D

Dit zijn de steunen waarop de stoelen van een NG 900 gemonteerd zijn. Zoals je ziet zitten deze aan de carrosserie vast en komen hier de stoelen weer op.

Afbeelding

Doordat de 9-3 stoelen een stukje breder zijn ziet het er zo uit als je deze erop zet. Aan de kant van de handrem houd je ze op de reeds bestaande steun van de 900, nu kom je aan de buitenkant natuurlijk een stuk buiten de bestaande steun uit.

Afbeelding

Het scheelt nogal een paar cm zoals je op boven- en onderstaande foto kunt zien. Over dit stuk heb ik een dikke plaat staal gemaakt waarbij het ene stuk aan de steun vastzit en de stoel weer aan de plaat ijzer. Dit alles met dikke bouten vastgezet. De stoel zat er nu dus in, was alleen nog even worstelen met het naar voor en achter schuiven van de stoel maar dat is ook opgelost. Omdat het een duitse auto was (900 SE Turbo Coupé) moest hij ook ingevoerd worden en dus RDW gekeurd. De RDW heeft het gecheckt en alles is ok bevonden :D

Afbeelding

Als eindresultaat krijg je dan zoiets als dit:

Afbeelding

Afbeelding

En de achterbank natuurlijk:

Afbeelding

Het is een 9-3 2002 interieur uit een Anniversary met lederen deurpanelen, chromen handels en 'turbo' in de stoelen gedrukt :D

Misschien nog wel even leuk te vertellen dat de Saab van 1994 is :shock: en eerst voorzien was van zwart leder. Via Marc kon ik echter een 9-3 Beige interieur kopen compleet met tapijt en dash delen. Kon ik natuurlijk niet weerstaan hè.... :oops: En ach geld kostte het toch al, de auto is herspoten en volledig 9-3 Viggen omgebouwd. Ben nu eenmaal een liefhebber van die look, samen met Marc waren wij toch één van de eersten die ze ombouwden, zo niet de eerste (in Benelux nogthans). Inmiddels zien we ze steeds meer hè Marc, hoe kan dat nu :?: . Ik zal later nog wel even wat foto's van de buitenkant plaatsen en wat meer over de auto vertellen. Heb trouwens nog wel wat leuk spul op de comp staan (heb ook een 900 Cabrio in Viggen look gehad en een 9-3 Cabrio naar Viggen omgebouwd)..... maar tja, webspace hè.... :?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 28 apr, 2004 23:45

ziet er goed uit! Stukje noeste huisvlijt!

als ik t goed begrijp gaan GM900 stoelen in een 9-3 dus wat meer naar binnen staan... zelfde truc met verbreders alleen in spiegelbeeld (en dus versmallers)???

het zijn trouwens electr. verst. stoelen. Ligt daar iets van voorbereiding qua voeding?

Nog een andere vraag: Stel ik wil een 9-3 coupé een Viggen look geven. Wat heb ik nodig en waar haal ik het vandaan (voordelig ;-) ) ??? Wat voor prijs moet ik rekenen als ik het zelf spuit en monteer?

gr'z

Willem

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 29 apr, 2004 0:16

Toevallig die beige lederen stoelen die op marktplaats staan?

Aanraden zou ik het niet doen... Je bent je zijdelingse airbags kwijt en je krijgt er een rood oplichtend srs lampje bij... Ben je beter af door wat schadebedrijven te bellen en op zoek gaan naar 9-3 stoelen... Achteraf verkopen met 900 stoelen lijkt me ook verre van gemakkelijk.

Bekabeling voor elektrische stoelen ligt er niet, waarschijnlijk is de stekker ook anders.

Remco
Donateur
Donateur

Bericht door Remco » do 29 apr, 2004 0:34

als ik t goed begrijp gaan GM900 stoelen in een 9-3 dus wat meer naar binnen staan... zelfde truc met verbreders alleen in spiegelbeeld (en dus versmallers)???
Yep daar komt het wel op neer. Als je hem precies in het midden wil hebben dan kan dat wel alleen moet je dan op alle 4 hoeken plaatjes gaan maken. Lijkt me geen makkelijke job..... :(

Bij bepaalde 9-3's ligt de bedrading voor elec stoelen er. Ga er echter maar niet van uit dat bedrading van een 9-3 gaat passen op 900 stekkers. Onder de stoel van een 9-3 zit 1 dikke stekker voor airbags en verwarming meende ik. De stekker van de stoelverwarming van een 900 is al anders dus al mocht de bedrading van de elec stoelen er liggen, deze gaat dan ook niet passen. Enige optie is dan om zelf te gaan knutselen om het aan de praat te krijgen. Misschien dan Sander je daar dan bij kan helpen, hij heeft ook 9-3 stoelen in een 900 gebouwd alleen waren die van hem electrisch. Hij heeft dit ook zelf aangesloten, dus die kan je mogelijk daarbij helpen. Ik weet wel dat het elecktrische systeem van een 9-3 compleet anders is dan die van een 900. De 9-3 werkt met een bussysteem en de 900 niet, in hoeverre dit met de stoelen te maken heeft kan ik je niet zeggen........

Trouwens ben wel ff nieuwschierig nu, zit jij soms ook te azen op dat beige electrische interieur op marktplaats uit die 900 zonder motor en bak? Die felrode van Erik Holee? Heb een paar keer met hem gesproken vandaar, hij wilde er eerst een motor in gaan zetten maar was financiëel gezien niet zo interessant. Vandaar dat hij hem nu gaat slopen. Ben trouwens met nog een andere jongen aan het mailen die al op het interieur heeft geboden en het graag wil hebben, hij heeft tot nu toe ook het meeste geboden. Hij vroeg mij ook inbouw tips mbt het electrische systeem. Hij heeft echter wel een 900. Kleine wereld hè, die Saab wereld!

Wat die Viggen ombouw betreft kun je het beste bij Marc zijn. Ik heb er al wel enige omgebouwd maar ik kocht het spul altijd bij Marc. Alleen mijn 1e setje heb ik zelf bij de dealer besteld, toen kende ik Marc nog niet. Echter waren de skirts me te duur dus die heb ik toen via Marc gekocht, zo hebben we elkaar ook leren kennen een jaartje of 1,5 terug alweer. Was wel grappig, we waren beide op hetzelfde moment met die Viggen ombouw bezig maar kenden elkaar nog niet. Ik had toen al wel wat gelezen op prikpagina, daar werd ie toen nogal uitgelachen dat ie een Viggen kit op zijn diesel wilde zetten. Moet je nu 1,5 jaar later eens kijken......... zijn wel uitgelachen nu, of niet Marc :wink:

Plaats reactie