Trekhaak en parkeersensoren monteren

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Trekhaak en parkeersensoren monteren

Bericht door Marcel-S » za 27 jun, 2020 23:55

Dit keer stond de klus om een trekhaak en parkeersensoren te plaatsen op de agenda. Eem trekhaak zodat we de fietsen mee kunnen nemen en omdat de achterbumper er dan toch af moet gelijk maar parkeersensoren plaatsen. De 2de hands trekhaak had ik al eerder bij Elferink gekocht en een setje parkeersensoren via AliExpress.
De officiele Saab instructie voor het plaatsen van een trekhaak vindt je hier:

https://www.saabdocs.com/Dutch/instruct ... 9441nl.pdf

Het mechanische gedeelte (dag 1)

Afbeelding

Als eerste ben ik begonnen om de plekken waar de parkeersensoren en de uitsnede van de trekhaak moeten komen af te plakken met schilderstape. Als tip wil ik meegeven dat het beter is om de hele bumper af te plakken, zodat er geen kans op krassen ontstaan. Mijn bumper was al niet krasloos toen ik begon, maar er zijn wel een paar extra krasjes bijgekomen.
De parkeersensoren komen net onder de rubber stoot-strip van de bumper en na wat op het internet gezocht te hebben en naar wat andere auto’s in de straat gekeken te hebben, had ik besloten dat de buitenste sensor recht boven de uitlaat zou komen. Gemeten met de bocht om naar het uiteinde van de bumper achter het achterwiel was dit 77 cm. Vervolgens de ruimte ertussen door drie gedeeld en de plek van de andere sensoren aangetekend.

Afbeelding

In de kofferbak de twee sjor-ogen losgemaakt zodat je daarna de kunststofrand kan weghalen en je de twee moeren van de bumperbalk kan losdraaien. Als je later de bumperbalk weer gaat vastzetten moet je twee extra moeren monteren zodat alle vier de bouteinden vastgezet worden.

Afbeelding

Vervolgens moet je dan de bumper naar achteren trekken, maar hij zit dan nog aan de zijkanten vast in een soort klik-systeem met een beugel en je moet ook het bumperuiteinde bij de achterwielen over een randje van de carrosserie trekken. Ik dacht eerst dat de bumper bij dat randje nog vast zat met de popnagels van het kunststof beschermrandje aan het einde van de bumper. Toen ik die met een boortje losgeboord had, bleek dit uiteindelijk niet het geval te zijn, maar je moet behoorlijk wat pielen om de bumper daar over het randje te trekken voordat de bumper loskomt. Ik heb de randjes weer met schroefjes aan de bumper bevestigd.

Afbeelding

Daarna eerst de zwarte schuimranden aan de bovenkant van de bumper weghalen en daarna de bumperbalk losmaken van de bumper door alle lippen van de bumper met behoorlijk wat kracht maar ook voorzichtig uit te buigen en de bumperbalk er uit te trekken.

Afbeelding

Op de foto hieronder zie ook de drie boutgaten in het midden waar laten de trekhaak aan bevestigd gaat worden.

Afbeelding

Vervolgend het grote zwarte schuimstuk verwijderen, met het meegeleverde boortje de gaten voor de parkeersensoren boren en de sensoren plaatsen door ze in de gaten te klikken. Om ze mooi te laten passen moet je de gaten wel wat groter maken met een vijl.

Afbeelding

Daarna alle kabels met Ductape vastplakken en aan de kant van de uitlaat laten uitkomen. In de hoek van de kofferbak zit daar een doorvoer voor het waterafvoer slangetje van de electrische antenne en de kabel voor de trekhaak, dus kan je daar ook mooi de kabels van de parkeersensoren doorheen leiden. Wel eerst voordat je alles monteert kijken of de stekkertjes van de sensoren door dit gat kunnen, anders heb je een probleem. Ik had ook alvast de stekkertjes van de sensoren met schilderstape genummerd.

Afbeelding

Vervolgens in het zwarte schuimstuk ruimte maken voor de sensoren en vervolgens het schuim terugplaatsen en de bumperbalk weer in de bumper monteren. Om dit weer goed passend te krijgen heb ik op sommige plekken de bumperbalk met een hamer in de juiste plek moeten slaan, daarom dat het aan te raden is om je hele bumper aan de buitenkant met schilderstape te beschermen.
Daarna in de bumper de uitsnede voor de trekhaak bepaald en met een decoupeerzaag weggehaald.

Afbeelding

Vervolgend de trekhaak met drie bouten vastgezet aan de bumperbalk (sorry geen foto hiervan) en de bumper weer aan de auto bevestigd. Vervolgens via de onderkant twee extra gaten van 10 mm geboord in de kuip van het reservewiel. Opdat ik de auto gewoon op de achterwielen had staan, was de ruimte eigenlijk te klein om met de boor een mooi recht gat te boren, het moest een beetje schuin naar boven gebeuren. Misschien een idee om de achterkant van de auto gewoon al vanaf het begin op as-steunen te zetten voordat je aan zo’n klus begint.

Daarna de bumper weer gedemonteerd zodat ik de geboorde gaten eerst met tectyl kon afwerken, en daarna de bumper weer definitief bevestigd. De truk is om als je de bumper weer van achteruit op zijn plek duwt, dat je gelijktijdig aan de zijkant voldoende duwt om de bumper weer in het klik-systeem te krijgen. Ik heb de hele job in mijn eentje gedaan, maar hier is het wel handig als je dit met meerdere mensen doet. Vervolgens alle vier de bouteinden van de bumperbalk aan de binnenkant van de achterbak met 4 moeren aantrekken (bij het dementeren zaten er maar twee) en het plastic beschermrand weer vastmaken door middel van de sjor-ogen weer te monteren. En daarna de trekhaak bij de geboorde gaten in het reservewielkuip met extra bouten en moeren vastmaken en weer met Tectyl aan de binnenkant en buitenkant afwerken.

Afbeelding

Al met al ben ik een hele zaterdag bezig geweest met onderstaand tussenresultaat. De bevestigingsbeugel voor de trekhaak stekker steekt hier nog omhoog, en heb ik later 90 graden naar beneden moeten buigen.

Afbeelding

Het electrische gedeelte (dag 2)

De 2de hands trekhaak kwam met een originele Saab stekkerdoos en contrastekker die je kan aansluiten aan de stekker die standaard al linksachter in de kofferbak aanwezig is. Maar omdat ik natuurlijk niet een stekker door de smalle doorvoer kan krijgen en de kabel bij de stekkerdoos vastgegoten zat heb ik helaas de kabel bij de stekkerdoos moeten afknippen en een andere stekkerdoos moeten monteren. Dus uiteindelijk geen originele Saab-stekkerdoos op de auto, toch jammer! Tevens de bevestigingsbeugel 90 graden verbogen zodat de stekkerdoos gemonteerd kon worden. Blijft toch een gek gezicht dat het type-plaatje dan weer 90 graden gedraai blijft zitten.

Afbeelding

Vervolgens voor de voeding van de parkeersensor-unit de kabel opgezocht die stroom geeft aan de achteruitrijlampen en een aftakking gemaakt. Je moet eerst de binnenbekleding van de achterklep een stukje weghalen, dan zie je welke kleur kabel (wit) de stroomdraad is voor de achteruitrijlampen en kan je via de kabelboom dezelfde draad weer oppakken linksachter in de kofferbak. De min-draad kan je dmv een kabel-oogje aansluiten aan het boutje onderop in het hoekje (waar je ook de min van de trekhaak kabel aan kan bevestigen)

Afbeelding

Omdat ik de ervaring met mijn andere auto had, dat als je een fietsendrager achterop hebt en je rijdt achteruit dat je dan constant een irritante piep krijgt, had ik besloten dat ik een extra aan-uit schakelaar in de kofferbak tussen de voeding zou plaatsen. Als je dan de fietsendrager monteert kan je makkelijk het schakelaartje uit zetten en als je de fietsendrager weer demonteert kan je het schakelaartje weer aan zetten (en dat vooral niet vergeten, want anders heb je alsnog parkeerschade!).
Ik ging er op dat moment nog vanuit dat ik het speakertje voor de piepjes onder de achterbank zou monteren, maar het bleek dat het geluid te veel gedempt werd, en het speakertje is uiteindelijk onder het dashboard terechtgekomen. Dus had ik beter het aan-uit schakelaartje op het speakertje in de cabine kunnen plaatsen, maar ja, dat is wijsheid achteraf.

Afbeelding

Vervolgens de unit aan de zijkant bij de antenne vastgeplakt en alle stekkertjes verbonden en de kofferbak bekleding weer op zijn plaats gemonteerd.

Afbeelding

Al met al was ik er best wel nog wel veel tijd mee kwijt (hele zaterdag en nog een 2-tal uurtjes op zondag), maar was het wel goed te doen. Ben nu een maand verder en de AliExpress parkeersensoren werken goed, de afstand is goed te doseren, als ze van pulserend naar continue piepend gaan heb ik nog zo'n 30 cm ruimte over.

Afbeelding
Saab 9-3 2.0 S Cabrio

Gebruikersavatar
albertk
Donateur
Donateur
Berichten: 121
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trekhaak en parkeersensoren monteren

Bericht door albertk » zo 28 jun, 2020 8:26

Mooi uitgebreid verslag, veel cabrio en fietsplezier gewenst.
SAAB 9-3 Aero ttid cabriolet 2008
Voorheen:
SAAB 900ng 2.0i 1996
SAAB 900 GL 1986
SAAB 900 GL 1984

Gebruikersavatar
Obenohne
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: za 13 jun, 2020 20:49
Regio: Duitsland

Re: Trekhaak en parkeersensoren monteren

Bericht door Obenohne » di 30 jun, 2020 11:39

Het is grappig, ik heb het net gedaan en het op het Duitse Saab-forum geplaatst:

Installatierapport aanhangerkoppeling op 9-3 YS3D cabriolet (bouwjaar 1998 t / m 2003)

Let op, dit is een vertaling van Google, ik ben duits en ik ken maar een paar nederlandse woorden!

Ik kocht de Oris 024-241 trekhaak voor mijn Saab (identiek qua constructie aan Bosal 024-241). Ik heb dit:

Afbeelding

In de stevige, ingelaste verpakking was de montageplaat helaas licht gebogen en de beschermkap voor de kogel was beschadigd. Dat was niet de schuld van de dealer en is niet slecht.

De eerste stap bij het monteren van de trekhaak is het demonteren van de achterbumper. Als je de lambrisering in de kofferbak verwijdert (indien nodig vooraf de sjorogen losschroeven), zie je aan elke kant twee moeren. Deze moeten worden losgeschroefd:

Afbeelding

De bumper zit nog stevig vast aan de auto en het is mogelijk dat de beugels beschadigd raken tijdens demontage. Waar moet je op letten? Uiteindelijk gaat de bumper om het vel heen. Stel je voor dat we het blad van bovenaf kunnen bekijken. Ik heb ooit de rechterkant geschetst:

Afbeelding

Het plaatstaal is lichtgrijs, de kunststof bumper is donkergrijs. Om de bumper te demonteren, moet je hem om de rand van het plaatwerk draaien. Nu steekt de bumper op de wielkast een of twee centimeter uit. Dat doe je aan beide kanten. Nu hoef je alleen nog maar met een klein gevoel de hele bumper eruit te trekken. Zo ziet het eruit aan de achterkant rechts van de auto:

Afbeelding

Niets mag gebroken of beschadigd zijn aan de binnenkant, links of rechts van de bumper:

Afbeelding

In het midden heeft de bumper een vrij stevig aluminium middengedeelte met drie schroefdraden. Er zit een schroef in een draad - wat altijd goed is voor:

Afbeelding

De schroef komt naar buiten en de massieve beugel die later de trekhaak zal dragen, wordt vastgeschroefd. Een beetje vet beschermt tegen corrosie.

Nu is de bumper weer in elkaar gezet. Je moet ervoor zorgen dat de bumper links en rechts in de zijbeugels schuift:

Afbeelding

Als u de bumper helemaal naar de auto duwt, moet deze aan beide kanten vastklikken. Nu komen de noten terug op:

Afbeelding

Nu schroef je de daadwerkelijke aanhangerkoppeling tijdelijk onder de auto en markeer je de bevestigingspunten op de reservewielbak. Vervolgens boor je op de gemarkeerde punten twee gaten. Dit beschermt je tegen roest. Vet heeft zichzelf bewezen. Gewoon een rollagervet of kettingvet, b.v. B. dik van de motorfiets van boven en onder en je hoeft niet bang te zijn voor corrosie. Draai nu alle schroeven vast en we zijn bijna klaar met de montage van de trekhaak:

Afbeelding

Nu ontbreekt de elektronica nog. Boor op een geschikt punt een ander gat voor de doorgang van de kabelboom. Na het aansluiten van de kabelboom kunt u deze nog met kabelbinders bevestigen:

Afbeelding

Een goede zaak van de Bosal 024-241 of Oris 024-241 is dat er geen uitsparing in de bumper nodig is. De look is aangenaam subtiel voor een vaste trekhaak:

Afbeelding

Nu hoeft u alleen nog maar de E-set in de auto aan te sluiten. Maar dit is een ander verhaal ...


Michael aka Obenohne
Ik spreek geen Nederlands. Maar er is Google Translate, dat hopelijk niet te grappig vertaalt!

Plaats reactie