Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

1993-2002
Gebruikersavatar
delano.888
Geregistreerd lid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 01 dec, 2012 0:14
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door delano.888 » za 20 jul, 2019 19:28

Is er hier toevallig iemand die rondom Arnhem woont, waar ik een goed werkende zwarte DI even mag testen? Dan geef ik niet voor niks geld uit voor een nieuwe..

Ik heb trouwens ook opensid, kan ik daar mee niet meer achterhalen of het wel of niet aan de DI ligt?
SAAB 9-3 OG 2.0T 225pk 2000
SAAB 900 NG 2.0 130pk 1998
SAAB 9-3 OG SE 2.0T 200pk 2001 cabrio

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5480
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door Steve-O » zo 21 jul, 2019 14:41

Via OpenSID kun je per cylinder zien wat het aantal cumulatief getelde misfires is voor de betreffende cylinder. Als dat een grenswaarde (was dat nou 20 of 24 of ? ...per x kilometer ... kom ik even niet op) overstijgt, volgt een CE-melding en is het foute boel.

Dus reset je CE-maldingen, ga rustig rijden om je blok op te warmen voordat je eventueel beesttesten uitvoert, en lees die 4 parameters eens m.b.v. OpenSID uit.

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10126
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door Injectie » vr 08 nov, 2019 7:15

En hoe is het afgelopen?

Als je het mij vraagt was/ is het gewoon een DI. Natuurlijk wel alle fouten wissen voor je een andere plaatst.
Huisregels van Saabforum.nl.Lees ze aub.
9000 2.3 LPG powered Na 7 jaar verkocht. Sinds februari 2015 een 9-5 estate

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14055
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door ReinO » vr 08 nov, 2019 8:15

idd of te grote gaps.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
delano.888
Geregistreerd lid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 01 dec, 2012 0:14
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door delano.888 » vr 08 nov, 2019 9:44

Hoe het is afgelopen? Heel bizar.
Nadat ik bij mijn originele, en andere gebruikte DI, continue die foutcodes kreeg, probeerde ik nog 1x de originele DI.
Deze zit er nu nog steeds in, want alle problemen/foutcodes zijn sindsdien weg gebleven.
Heel bizar. De DI heeft zichzelf blijkbaar gerepareerd.
SAAB 9-3 OG 2.0T 225pk 2000
SAAB 900 NG 2.0 130pk 1998
SAAB 9-3 OG SE 2.0T 200pk 2001 cabrio

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5480
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door Steve-O » vr 08 nov, 2019 12:57

Dat de DI-zichzelf repareert, lijkt me sterk. Mogelijk zat er ergens vocht/vuil/vet dat teveel weerstand gaf en is dat over tijd door warmte van het blok minder erg geworden. Hetgeen betekent dat je er goed aan doet de contacten van de connectors van DI en kabel met contactspray zou kunnen inspuiten, evenals de contactpennen van de bougies. Bij de de bougies zou je mogelijk met goed gewassen en droge vingers enig vet op de pennen moeten kunnen waarnemen. Het zou dan om diëlectrishc vet kunnen gaan, dat daar niet hoort te zitten. Dat hoort alleen op het rubber thuis. Of je had "olievingers" toen je de boegies verving.

Gister zelf de 1312 en 1334 meldingen gehad. Spiksplinternieuwe DI uit de doos geplaatst en ... ze kwamen gewoon terug. Dus een nieuwe DI plaatsen is geen universele standaardoplossing bij die codes. Vandaag nieuwe bougies erin en de oude DI weer terug en de nieuwe weer de doos in tot 'ie echt aan de beurt is. Daarna rustig in logische volgorde het lijstje afwerken, dat ik eerder in dit topic postte.

OpenInHengelo
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 21
Lid geworden op: do 01 mei, 2014 21:23
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door OpenInHengelo » za 09 nov, 2019 15:09

Bij mij bleek het uiteindelijk de luchtmassameter te zijn, ondanks dat de foutmeldingen daar niet op wezen. Wel had ik vooral de misfires bij vol gas en warme motor boven de 3000 toeren (dus niet stationair en niet bij starten). Motor sloeg dan zelfs af, leek op smoren. Nieuwe DI en bougies leverden niets op. Wel bleven de foutcodes weg, maar de auto bleef slecht rijden.
Met de nieuwe luchtmassameter lijkt het weer helemaal prima.
Wellicht ook iets voor je lijstje.

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10126
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Wat zorgt nog meer voor misfires behalve de DI?

Bericht door Injectie » za 09 nov, 2019 17:42

Heb je de fouten wel gewist Steve-O
Huisregels van Saabforum.nl.Lees ze aub.
9000 2.3 LPG powered Na 7 jaar verkocht. Sinds februari 2015 een 9-5 estate

Plaats reactie