Kleurcodes luidspreker kabels saab 9-3

1993-2002
harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Kleurcodes luidspreker kabels saab 9-3

Bericht door harolddevries » ma 26 jan, 2015 19:40

Ik ben bezig mijn speakers te vervangen.

Vroeg me af welke draad plus en welke min is.
Bij mij zijn er op stekker linksachter een gele en en bruine draad, rechtsachter een zwarte en een gele.
Er staat ook 1 en 2 op de stekker. Kan ik er van uitgaan dat de gele de min is?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 27 jan, 2015 12:55

dat lijkt me logisch

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » di 27 jan, 2015 13:22

Excuses de kleurcodes waren anders (gisteravond met donker slecht gekeken of er ligt daar nog een stekker los).

Links Bruin/wit/bruin
Rechts groen/zwart zwart/wit

Volgens de eerdere tabel is de 1 dus de plus.

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » ma 09 feb, 2015 23:51

De plus staat op de lipjes of het chassis van de speaker. En aangezien de originele stekker maar op 1 manier past kan je makkelijk bepalen welke draad de plus is.

En vergeet niet de afdekking van het speaker gat aan de binnenkant van de deur eruit te halen... Anders heb je vrij weinig plezier van je deur speakers. Bij mijne zat aan de binnenkant nog een afdekking voor het rooster

stieness
Geregistreerd lid

Bericht door stieness » zo 08 sep, 2019 16:51

Kan iemand mij helpen? Hoe check ik 100% zeker welke draad vanuit de autostereo plus is en welke min.
Ben bezig met deurspeakers in 9-3 ‘99 aero. Alles ligt nu open en wil eens en voor altijd zeker hebben welke plus en min is. Volgens hierboven is bij mij de 1 van stekker min en 2 plus. Hoe check ik of dit goed is? Ben een beeetje de weg kwijt

alex75
Geregistreerd lid

Bericht door alex75 » zo 08 sep, 2019 17:13

marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door marel » ma 09 sep, 2019 8:39

stieness schreef:
zo 08 sep, 2019 16:51
Kan iemand mij helpen? Hoe check ik 100% zeker welke draad vanuit de autostereo plus is en welke min.
Ben bezig met deurspeakers in 9-3 ‘99 aero. Alles ligt nu open en wil eens en voor altijd zeker hebben welke plus en min is. Volgens hierboven is bij mij de 1 van stekker min en 2 plus. Hoe check ik of dit goed is? Ben een beeetje de weg kwijt
simpelste is om de stekker(s) uit de radio/versterker te halen --want daar weet je de + en - van -- en speaker voor speaker door te meten. Bijvoorbeeld: Plus Links Voor (radioplug) en dan meten welke draad het is in de deur (2 mogelijkheden), de min hoef je dan niet meer te meten :lol:
Voor de zekerheid ook de speakers zelf even plus/minnen bepalen met een 9V batterij (ik neem altijd: plus is conus naar buiten). Dat wil per fabrikant nog wel eens verschillen. Voor de versterkers maakt het niet uit wat plus of min is (want wisselstroom) maar voor de fase maakt het wel uit. Uit fase (+/- , -/+) geeft geen hoorbare bassen en in fase (+/- , +/-) wel bassen

Plaats reactie