De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

1993-2002
Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Killercave86 » za 25 mei, 2019 22:03

Zat bij mij in het middelste remlicht in de kofferklep melding ging pas weg toen alle 4 lampjes het weer deden

Was 1 stuk de rest door oxidatie
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 25 mei, 2019 22:11

Dank voor je reactie, ga met de derderemlichtlampjes in de weer. Hopelijk daar oxidatie. Dan is het snel problem solved.

--------------

Ahum. De melding was gewoon juist... geen corrosie of ander gedoe, gewoon remlichtje vervangen. Fixed.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » di 04 jun, 2019 20:43

P1300. Tijdens een flinke rit met stevige snelheden ging het motormanagement lampje knipperen (vermogen bleef overigens hetzelfde). Uitlezen en code P1300. Gereset en daarna (km of 400 gereden) niet meer terug gezien.

Ik overweeg een dezer dagen met de caab naar Spanje te rijden. Er is zoveel vernieuwd ondertussen, dat ik de basis vertrouw. Het wordt autoroute, en stukken door de bergen. Km of 4000 zal het in totaal wel worden.

Wat denkt u: Verantwoord/onverantwoord?
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2572
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door DionHPT » di 04 jun, 2019 21:32

P1300 is missfire...

Ik heb deze foutcode zelf alleen nog gehad bij de imitatie DI cassettes die in omloop zijn. Op een originele met goede bougies kan het dan alleen voorkomen als je een gore luchtmassameter hebt of slechte brandstofdruk.

Er zijn natuurlijk vrij veel oorzaken mogelijk... Maar met goede 98 in de tank en een goede basis auto met originele DI mag dit niet voorkomen. Dan moet je echt een keer langs rijden om even tot de bodem te kijken wat hier aan de hand is.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 08 jun, 2019 22:33

The proof of the pudding is in the eating.. en dinsdagavond naar de Autobahn gegaan en de auto flink uitgetest en beproefd. Onder het mom: als dat goed gaat dan geeft dat voldoende vertrouwen voor zo’n 4000km extra. DI cassette is nieuw (en origineel) idem NKG bougies. Dat avontuur ging uitstekend, auto met vlag en wimpel geslaagd, geen (P1300 of andere) fout te bekennen.

Donderdag in Spanje aanbeland, en wat een comfortabele reiswagen is het toch. Route du soleil genomen (oost FR was zonnig). Aanrader voor de (cabrio)rijders onder ons en iedereen die van slingerroutes door de bergen houdt:
Panomarique Vallon Pont D’Arc en vervolgens ‘tolvrij en vermijd snelwegen’ binnendoor (D7-D8 e.v.) naar Spanje (ri Girona) te rijden. Een boven verwachting mooie route door de Franse binnenlanden.

Afbeelding
Er zit een brommetje in de uitlaat (lekt op tussenstuk vermoed ik) en dat maakt steeds meer herrie… maar op het gemakje terug naar huis, daar kom ik hopelijk met einddemper aan 😊 :-S
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
caspar
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door caspar » ma 10 jun, 2019 19:00

Mooie auto. Ga je nog aero voorbumper monteren?

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » zo 30 jun, 2019 16:48

Hi caspar, dank. Omdat de auto zo laag ligt rijdt het met zo’n normale/hoge bumper wel prima, geen enkel probleem met drempels nu. Wil nog wel eens opmeten wat een AERO bumper onder deze configuratie zou doen (qua hoogte onderste lip en straat), heb de indruk dat hij erg laag komt te liggen. Wie het weet mag het zeggen :lol:

Vooralsnog ben ik alleen nog maar met het mechanische en technische van de auto bezig, optisch heb ik er nog niets aan gedaan (op een nieuwe mattenset na, en AERO velgen omdat de andere banden op waren). Op naar de volgende klus: nieuwe versnellingsbak olie. De automatische bak schakelt probleemloos en wil dat natuurlijk graag zo houden 😉. Besloten om er uiteindelijk 14 liter olie tegenaan te gooien.

Dop 24 erop en nieuwe automatischeversnellingsbak olie erin. Had vier liter Dexron VI aangeschaft. Lijkt me prima om te reinigen, is backwards compatibel maar het is met niet duidelijk of de olie die er in zit compatibel is met Dexron VI.... daar lijken de meningen over verdeeld.

Besloten nog 10 liter aan te schaffen en dan de Dexron III. Na wissel stuk gereden en vervolgens in een paar dagen tijd met tussentijdse ritjes (in alle versnellingen) nog 3 x een oliewissel met Febi Dexron III. Laatste bakoliewissel oogde de olie rood, zo mag ik het graag zien. Leuke klus overigens.

De olie/basis is nu goed en vervang de versnellingsbakolie met de reguliere oliewissels mee. Met elke bakwissel vervang je zo'n 30% en dan blijft die olie fris.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sneepie op za 28 sep, 2019 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » do 11 jul, 2019 22:26

34. Wikkelveer / clockring / sleepring / klokveer vervangen. In verband met ongevraagd getoeter.

Cabrio stuur wil nog wel eens warm worden (dag in de zon) wat spontaan ongevraagd getoeter op kan leveren. ANWB had stekker van de claxon losgemaakt en relais eruit getrokken. Terug aangesloten maar toeter weigerde dienst. Kortom: sleepring vervangen.

Aanwijzingen gevolgd http://photo.platonoff.com/Auto/2007102 ... Wheel/?all en WIS. Had accu (wel) losgemaakt.
Leuk om te zien wat er achter zo'n stuur schuil gaat. Laag voor laag afpellen, hier al heel wat lagen losgehaald met zicht op de beruchte ring:
Afbeelding

Achter de airbag (op het stuur) zit een mechanisme, voor de zekerheid ook maar even los gehaald en gangbaar gemaakt. Daar maakt hij contact als er op de claxon gedrukt wordt.
Afbeelding

En zo ziet de sleepring er aan de binnenkant uit.
Afbeelding

Toeter toetert weer... op naar de APK.

En zoals dat lijkt te horen :? Weer een nieuwe to do.. met het terug plaatsen van het relais kwam ik druppels olie tegen onderaan/bij de kruiskoppeling. Heb het er af geveegd en op de foto niet meer te zien. Is dus vlak boven/bij de pedalen.

Afbeelding

Is dit een bekend olie lekkage plek? En wie weet hoe dit te verhelpen?
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » vr 06 sep, 2019 16:00

Viggen voorbumper aangeschaft. Puntgave variant. Blijkt op de Aero een Viggenbodykit te zitten (dacht dat dat standaard des Aero was, maar dat terzijde), maar er zit nu een standaard voorbumper op.

Echter, na een en ander opgemeten te hebben slaat de twijfel toe, en zoeken op forum gaf me zo gauw geen antwoord. Zodoende benieuwd of iemand ervaring wil delen.

Viggen bumper opgemeten is ca 42 cm hoog.
Huidige bumper is ca 36 cm.

Ruimte tussen de weg en bumper (vlak voor het voorwiel) = 18 cm. Dit is probleemloos rijden, geen last van drempels e.d.

Echter als ik de Viggen bumper er op zet dan blijft er (vlak voor de voorwielen) zo'n 12 cm grondspeling over..
Is 12/13 cm nog nog handig/probleemloos rijden qua drempels, e.d. wie wil ervaringen delen? Dank!
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 28 sep, 2019 12:11

Ongetemde paarden

Om het nuttige (einddemper vervangen) en het aangename (extra vermogen) te combineren besloten een 3” DP en 2,5” catback te installeren.

Na wat heen en weer ge-pb met een forumlid heb ik uit China (voor een prikkie) een 3” DP over laten komen. Lijkt prima kwaliteit, past keurig en was met een paar dagen in huis.

De einddemper was op en moest vervangen worden.. het was me een uitdaging om voor een Viggen bumper een einddemper te vinden (zonder extra laswerk om eindstuk goed passend te krijgen). Losse sportdemper had gekund, maar de sportuitlaten lijken niet in delen te koop en 2,5” einddemper heeft volgens mij ook niet zoveel zin als voordemper en tussenpijp nog 2” zouden blijven. Dus uiteindelijk de catback met passend eindstuk aangeschaft.

Afbeelding


Sondes aantal keer ingespoten met WD40. Geprobeerd de bovenste los te krijgen, maar dat was voor mij onbegonnen werk (achteraf zonde van de tijd). Rest (bouten DP) wel gangbaar gekregen.

En wat zijn er veel ongetemde paarden vrijgekomen 😊 wat een feest. Een heel behoorlijk verschil. Als gas gebruikt dan komt er een boel vermogen vrij. Al met al ben ik blij dat ik eerst het uitlaatsysteem heb gedaan (ipv de intercooler -waarover ik zat te dubben-) :green_many:. Blok kan warmte/hitte nu volgens mij ook iets makkelijker kwijt. IC kan evt later nog wel een keer.

Aero = automaat en nu slippende bandjes bij (te) enthousiast optrekken. Binnenkort de vrijgekomen paardjes maar eens laten temmen met een aangepaste tune 😊.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Daan Paul
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 332
Lid geworden op: za 15 feb, 2014 1:58
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Daan Paul » za 28 sep, 2019 19:49

Mijn Aero (ook 2001 en ook automaat) heeft standaard de Viggen bumperset. Vraag me soms af of er door een vorige eigenaar niet iets verlaagd is, want met de voorbumper normaal over wat hogere drempels manoeuvreren is regelmatig een uitdaging. Als je het weet is het overigens best goed te doen. Binnenkort ook toe aan een nieuwe uitlaat (maar geen zin in een hoop herrie), dus ik volg je vorderingen met interesse.
Saab 9³ Aero 2001 - vijfdeurs zwart - AUT - origineel 205pk (2017-heden)
Saab 9³ SE Business Edition LPT 2001 - vijfdeurs Steel Grey - origineel Saab 185pk HPT tune (2007-2017)
Saab 9³ S LPT 2000 - vijfdeurs zwart - 150pk (2003-2007)
MG Midget Mk III 1972 - BRG RWA 1275cc - 75pk (1997-heden)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 28 sep, 2019 20:19

Dag Daan.

Met betrekking tot het geluid: herkenbaar. Was voor mij het belangrijkste criterium: hoe minder geluid hoe beter, een blèrpijp was een no-go. De uitlaat heeft naar het schijnt een relatief grote einddemper en daardoor weinig extra geluid t.o.v. standaard. Het geluid is iets toegenomen (een wat diepere, beschaafde brom) en vooralsnog wat mij betreft prima.

Nog even afwachten tot het dak er af kan om het nog eens goed aan te horen, maar zit wel goed geloof ik.

Mag ik je vragen hoe hoog de afstand is tussen de straat en het bovenste punt (onderkant) van de wielkas? (Dan heb ik wat referentie, dank. Ik kom uit op ongeveer 64 cm).
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Killercave86 » zo 29 sep, 2019 9:56

Hey ik heb een aero uit 2000 en dan meet ik tot het hoogste punt wielkas 67 cm en 15 cm onder de voorbumper
Bij mijn weten zitten originele veren er nog onder

Heb ik nog een vraag aan jou zit er een katalysator in die downpipe en heb je een linkje

Gr Sjoerd
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » zo 29 sep, 2019 16:08

Thnx. Dat verklaart een boel. Als standaard aero = 1 cm verlaagd en er blijft bij jou zo'n 67 cm over (uitgaande dat je de standaard Aero veren eronder hebt) dan betekent dat ik met 64 cm hoogte een verlaging zou hebben van maar liefst 4 cm (!). Dat is nogal wat. Vandaar dat de vorige eigenaar er een 'normale' bumper onder heeft laten zetten..

Hoogte bumper 12/13 cm (vlak voor de voorband) is dat qua praktisch rijden (drempels, parkeergarages, parkeerplaatsen hockeyvelden, etc) eigenlijk nog te doen??

Downpipe heeft een katalysator. Het is dezelfde als die van forumlid Rik Tuin.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Killercave86 » zo 29 sep, 2019 16:26

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik het oude type aero heb en niet zeker weet of die het zelfde veerpaket heeft dan de latere aero’s met de viggen bumpers
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Plaats reactie