De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

1993-2002
Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Killercave86 » za 25 mei, 2019 22:03

Zat bij mij in het middelste remlicht in de kofferklep melding ging pas weg toen alle 4 lampjes het weer deden

Was 1 stuk de rest door oxidatie
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 25 mei, 2019 22:11

Dank voor je reactie, ga met de derderemlichtlampjes in de weer. Hopelijk daar oxidatie. Dan is het snel problem solved.

--------------

Ahum. De melding was gewoon juist... geen corrosie of ander gedoe, gewoon remlichtje vervangen. Fixed.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » di 04 jun, 2019 20:43

P1300. Tijdens een flinke rit met stevige snelheden ging het motormanagement lampje knipperen (vermogen bleef overigens hetzelfde). Uitlezen en code P1300. Gereset en daarna (km of 400 gereden) niet meer terug gezien.

Ik overweeg een dezer dagen met de caab naar Spanje te rijden. Er is zoveel vernieuwd ondertussen, dat ik de basis vertrouw. Het wordt autoroute, en stukken door de bergen. Km of 4000 zal het in totaal wel worden.

Wat denkt u: Verantwoord/onverantwoord?
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2496
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door DionHPT » di 04 jun, 2019 21:32

P1300 is missfire...

Ik heb deze foutcode zelf alleen nog gehad bij de imitatie DI cassettes die in omloop zijn. Op een originele met goede bougies kan het dan alleen voorkomen als je een gore luchtmassameter hebt of slechte brandstofdruk.

Er zijn natuurlijk vrij veel oorzaken mogelijk... Maar met goede 98 in de tank en een goede basis auto met originele DI mag dit niet voorkomen. Dan moet je echt een keer langs rijden om even tot de bodem te kijken wat hier aan de hand is.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 08 jun, 2019 22:33

The proof of the pudding is in the eating.. en dinsdagavond naar de Autobahn gegaan en de auto flink uitgetest en beproefd. Onder het mom: als dat goed gaat dan geeft dat voldoende vertrouwen voor zo’n 4000km extra. DI cassette is nieuw (en origineel) idem NKG bougies. Dat avontuur ging uitstekend, auto met vlag en wimpel geslaagd, geen (P1300 of andere) fout te bekennen.

Donderdag in Spanje aanbeland, en wat een comfortabele reiswagen is het toch. Route du soleil genomen (oost FR was zonnig). Aanrader voor de (cabrio)rijders onder ons en iedereen die van slingerroutes door de bergen houdt:
Panomarique Vallon Pont D’Arc en vervolgens ‘tolvrij en vermijd snelwegen’ binnendoor (D7-D8 e.v.) naar Spanje (ri Girona) te rijden. Een boven verwachting mooie route door de Franse binnenlanden.

Afbeelding
Er zit een brommetje in de uitlaat (lekt op tussenstuk vermoed ik) en dat maakt steeds meer herrie… maar op het gemakje terug naar huis, daar kom ik hopelijk met einddemper aan 😊 :-S
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
caspar
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 402
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door caspar » ma 10 jun, 2019 19:00

Mooie auto. Ga je nog aero voorbumper monteren?

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » zo 30 jun, 2019 16:48

Hi caspar, dank. Omdat de auto zo laag ligt rijdt het met zo’n normale/hoge bumper wel prima, geen enkel probleem met drempels nu. Wil nog wel eens opmeten wat een AERO bumper onder deze configuratie zou doen (qua hoogte onderste lip en straat), heb de indruk dat hij erg laag komt te liggen. Wie het weet mag het zeggen :lol:

Vooralsnog ben ik alleen nog maar met het mechanische en technische van de auto bezig, optisch heb ik er nog niets aan gedaan (op een nieuwe mattenset na, en AERO velgen omdat de andere banden op waren). Op naar de volgende klus: nieuwe versnellingsbak olie. De automatische bak schakelt probleemloos en wil dat natuurlijk graag zo houden 😉. Besloten om er uiteindelijk 14 liter olie tegenaan te gooien.

Dop 24 erop en nieuwe automatischeversnellingsbak olie erin. Had vier liter Dexron VI aangeschaft. Lijkt me prima om te reinigen, is backwards compatibel maar het is met niet duidelijk of de olie die er in zit compatibel is met Dexron VI.... daar lijken de meningen over verdeeld.

Besloten nog 10 liter aan te schaffen en dan de Dexron III. Na wissel stuk gereden en vervolgens in een paar dagen tijd met tussentijdse ritjes (in alle versnellingen) nog 3 x een oliewissel met Febi Dexron III. Laatste bakoliewissel oogde de olie rood, zo mag ik het graag zien. Leuke klus overigens.

De olie/basis is nu goed en vervang de versnellingsbakolie met de reguliere oliewissels mee. Met elke bakwissel vervang je zo'n 30% en dan blijft die olie fris.

Afbeelding
Afbeelding
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » do 11 jul, 2019 22:26

34. Wikkelveer / clockring / sleepring / klokveer vervangen. In verband met ongevraagd getoeter.

Cabrio stuur wil nog wel eens warm worden (dag in de zon) wat spontaan ongevraagd getoeter op kan leveren. ANWB had stekker van de claxon losgemaakt en relais eruit getrokken. Terug aangesloten maar toeter weigerde dienst. Kortom: sleepring vervangen.

Aanwijzingen gevolgd http://photo.platonoff.com/Auto/2007102 ... Wheel/?all en WIS. Had accu (wel) losgemaakt.
Leuk om te zien wat er achter zo'n stuur schuil gaat. Laag voor laag afpellen, hier al heel wat lagen losgehaald met zicht op de beruchte ring:
Afbeelding

Achter de airbag (op het stuur) zit een mechanisme, voor de zekerheid ook maar even los gehaald en gangbaar gemaakt. Daar maakt hij contact als er op de claxon gedrukt wordt.
Afbeelding

En zo ziet de sleepring er aan de binnenkant uit.
Afbeelding

Toeter toetert weer... op naar de APK.

En zoals dat lijkt te horen :? Weer een nieuwe to do.. met het terug plaatsen van het relais kwam ik druppels olie tegen onderaan/bij de kruiskoppeling. Heb het er af geveegd en op de foto niet meer te zien. Is dus vlak boven/bij de pedalen.

Afbeelding

Is dit een bekend olie lekkage plek? En wie weet hoe dit te verhelpen?
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Plaats reactie