advies draagarmen voor mijn 9-3

1993-2002
Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 178
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door JvD » do 12 apr, 2018 13:20

reiernumans schreef:Ik denk dat het, voor de monteur ook, sneller werkt om gewoon de gehele arm te vervangen. Als de stofhoes van je fuseekogel kapot is heb je al kans dat daar zand en zooi tussen is gekomen waardoor het risico bestaat dat de kogels sneller slijten en de armen alsnog vervangen moeten worden.
Dank voor je bijdrage

Ja, ik heb vanochtend nog even overleg gehad met de garage.

Waar het hem om gaat is dat de huidige draagarmen van originele kwaliteit zijn en het beter is deze te behouden tov nieuwe. (Chinese, ja je kan nieuwe kopen op Alibaba voor een paar euro, als je gelijk 1000 afneemt) Ook is de garage gewend aan het aanpassen van de draagarmen op de wegen alhier. We hebben slechts 2 Saab specialisten waarvan de ene toevallig bij mij om de hoek zit.

Fusee-kogel hoezen zijn niet zodanig stuk dat vuil binnen kan komen, maar dienen wel vernieuwd. Ook dat wordt hier vaak gedaan.

Laten ze dan langer werk hebben, wat kosten betreft is het alleszins redelijk en vergelijkbaar met een set nieuwe draagarmen (zonder montage)
9-3 2.2 TiD SE Anniversary m2002 (2017 - )
9-3 2.0t Business Edition autom. G3 m2002 (2009-2012)
9-3 2.0i S. G3 m1999 (2006-2009)

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 38
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Locatie: Drachten

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door OuweNiek » zo 15 apr, 2018 20:06

JvD schreef:
reiernumans schreef:Ik denk dat het, voor de monteur ook, sneller werkt om gewoon de gehele arm te vervangen. Als de stofhoes van je fuseekogel kapot is heb je al kans dat daar zand en zooi tussen is gekomen waardoor het risico bestaat dat de kogels sneller slijten en de armen alsnog vervangen moeten worden.
Dank voor je bijdrage

Ja, ik heb vanochtend nog even overleg gehad met de garage.

Waar het hem om gaat is dat de huidige draagarmen van originele kwaliteit zijn en het beter is deze te behouden tov nieuwe. (Chinese, ja je kan nieuwe kopen op Alibaba voor een paar euro, als je gelijk 1000 afneemt) Ook is de garage gewend aan het aanpassen van de draagarmen op de wegen alhier. We hebben slechts 2 Saab specialisten waarvan de ene toevallig bij mij om de hoek zit.

Fusee-kogel hoezen zijn niet zodanig stuk dat vuil binnen kan komen, maar dienen wel vernieuwd. Ook dat wordt hier vaak gedaan.

Laten ze dan langer werk hebben, wat kosten betreft is het alleszins redelijk en vergelijkbaar met een set nieuwe draagarmen (zonder montage)
Heb je ook gekeken naar de Maptun draagarmen voor met powerflex bussen?

Ik overweeg deze voor mijn Viggen. De huidige rubbers zijn aan vervanging toe en de wegligging en sturing kan wat verbetering gebruiken. Ook een set nieuwe dempers zit in de planning.

Groet, Niek


Verzonden vanaf mijn willekeurig mobiel apparaat met Tapatalk
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 SE 2.0T (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 178
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door JvD » ma 16 apr, 2018 10:41

OuweNiek schreef:
Heb je ook gekeken naar de Maptun draagarmen voor met powerflex bussen?

Ik overweeg deze voor mijn Viggen. De huidige rubbers zijn aan vervanging toe en de wegligging en sturing kan wat verbetering gebruiken. Ook een set nieuwe dempers zit in de planning.

Groet, Niek
Hoi Niek,

Daar heb ik ook naar gekeken en daarbij alle mogelijke oordelen op het SF en andere fora doorgenomen, waar ik, hoewel velen bij PU zweren, niet een eenduidig oordeel uit kon halen.
Ook neem ik mijn 9-3 uitvoering (Tid anniversary) daarin mee, de staat van de wegen en het beperkte jaarlijks aantal km's wat ik met de 9-3 rij en dat overtuigd mij niet bij voorbaat om op PU bussen over te gaan. (misschien later wel, wie zal het zeggen)
Bij mijn garage werd PU ook nog eens afgeraden ivm kosten terwijl de chef zelf bij Maptun in Zweden heeft gewerkt en voorzitter is van de Saabclub al hier (voor wat het waard is). Hij belooft en uit zijn ervaring, de beste rubbers te kunnen plaatsen afgestemd om de kwaliteit van de wegen. De huidige rubbers zijn, ook om de auto fatsoenlijk te kunnen uitlijnen echt aan vervanging toe. Ik laat me dus verrassen en meld de ervaringen zodra de operatie achter de rug is. (a.s. donderdag)

Groet,
Johan
9-3 2.2 TiD SE Anniversary m2002 (2017 - )
9-3 2.0t Business Edition autom. G3 m2002 (2009-2012)
9-3 2.0i S. G3 m1999 (2006-2009)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12503
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door ReinO » ma 16 apr, 2018 17:46

Hopelijk voor de garagist ook rendabel. Want vaak zijn die bussen zo ingevreten in het alu dat complete vervanging echt de betere keus. Aftermarket is niet altijd slechter. Suc6 hoe dan ook.
By the way , rij zelf al jaren met die draagarmen origineel 110 euro meende ik.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 925
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door Motolab » di 17 apr, 2018 14:22

ReinO schreef:Hopelijk voor de garagist ook rendabel.
Nou maak je geen illusies... uurtje factuurtje bij de garage,bij dit soort klussen..
By the way , rij zelf al jaren met die draagarmen origineel 110 euro meende ik.
en neem aan dat dat goed bevalt, dus..

hier "zelfde: verhaal..

ik heb onder onze vorige 9-3 toen een fusee kogel "op was" na 340.000km overgegaan naar een setje nieuwe armen incl PU bussen, hele verbetering....
de 2e 9-3 2.0t (zelfde bj.. ) met "slechts" 190.000 op de teller, had kats originele er onder (met o.a. die olie gevulde rubbers) ... stuurt ook super strak, net zoals de PU variant op de vorige..
De huidige eigenaar van onze 9-3 2.0t , had zijn 9-3 i net voorzien van PU wat hij een verbetering vond en is nu ook verbaasd dat eentje met originele, net zo strak stuurt.. (op de openbare weg)...

beats me dus... welke beter is qua constructie........
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 178
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door JvD » do 19 apr, 2018 14:24

Goed, nieuwe rubber bussen in beide draagarmen en het is duidelijk merkbaar, vooral op de slechte wegen waar ik nu geen overdreven geluiden meer krijg die de ophanging aan de koets doorgaf. Ik durf daar weer stevig door te rijden. De gewenste verbetering

Qua scherpte ben ik niet helemaal overtuigd maar dat zou ook aan bussen van de stabilisator stang en stuurinrichting liggen misschien?

In ben met de nieuwe rubber bussen in elk geval tevreden, en geen spijt dat ik 'niet' PU heb gekozen. Nog wel even langs de uit-lijner.
9-3 2.2 TiD SE Anniversary m2002 (2017 - )
9-3 2.0t Business Edition autom. G3 m2002 (2009-2012)
9-3 2.0i S. G3 m1999 (2006-2009)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12503
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door ReinO » vr 20 apr, 2018 9:12

in principe is er aan de uitlijning niets veranderd.
Een steering rack brace is een verbetering die het overwegen waard is.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 38
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Locatie: Drachten

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door OuweNiek » za 21 apr, 2018 0:13

ReinO schreef:in principe is er aan de uitlijning niets veranderd.
Een steering rack brace is een verbetering die het overwegen waard is.
Dat is zeker een groot verschil. Ik heb nu een Maptune Steeringrack Brace en het verschil is goed te merken.
Nu nog nieuwe rubbers in de hele voorwielophanging, de Powerflex van Maptune, en nieuwe schokdempers.


Verzonden vanaf mijn willekeurig mobiel apparaat met Tapatalk
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 SE 2.0T (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Gebruikersavatar
JvD
Geregistreerd lid
Berichten: 178
Lid geworden op: di 12 jul, 2016 19:05

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door JvD » za 21 apr, 2018 11:39

ReinO schreef:in principe is er aan de uitlijning niets veranderd.
Er is al eerder een nieuwe stuurkogel op gekomen en het stuur staat nu niet meer helemaal recht, vandaar

Dank voor de tip over de Steeringrack Brace, dat vind ik zeker het overwegen waard.
Ik kan me nog herinneren dat dit vroeger bij de Triumph Dolomite Sprint ook een issue was.

Een aantal jaren geleden reed ik met een Golf vanuit zuid Hongarije naar NL. Dat stuurde wel heel erg direct, als een skelter, want zodra je maar iets het stuur aanraakte, zat je al op de andere rijbaan. Dat is te extreem.


Verder heb ik nog een lijstje, gezien de vorige eigenaar niet het belang van herstel daarvan inzag, (SID, Speakers, uitgedroogd voorruitrubber, oxidatie van de rand rondom het glazen dak, hangend hemeltje vernieuwen)
9-3 2.2 TiD SE Anniversary m2002 (2017 - )
9-3 2.0t Business Edition autom. G3 m2002 (2009-2012)
9-3 2.0i S. G3 m1999 (2006-2009)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12503
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: advies draagarmen voor mijn 9-3

Bericht door ReinO » zo 22 apr, 2018 6:27

die brace haalt wat beweging van het stuurhuis weg, Hierdoor voelt het wat directer aan maar hij houdt zijn karakter wel.
Het is het nivo 'opritklusje'.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie