Saab 9-3 Aero

1993-2002
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 9-3 Aero (2000) zonder power!?

Bericht door Niels83 » wo 01 jan, 2014 16:09

Ja, dat geloof ik direct. Mogelijk dat een T7 daar meer kans voor biedt omdat die nog een lambda na de cat heeft. Is een kat zelf schoon te maken? Ik zou mij kunnen voorstellen dat zoiets schoongebrand moet worden?

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » wo 01 jan, 2014 17:16

Door lange ritten waarbij alles goed heet word en flink wat toeren maken krijg je de kat wel redelijk schoon. Ik heb het in elk geval wel zo voor elkaar gekregen.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 01 jan, 2014 18:19

9399 schreef:Door lange ritten waarbij alles goed heet word en flink wat toeren maken krijg je de kat wel redelijk schoon. Ik heb het in elk geval wel zo voor elkaar gekregen.
Ja, ik heb een automaat, dus die regelt zichzelf nogal terug naar een normaal toerenniveau. Of ik moet haar in de 2e versnelling zetten die voor bergpassen bedoelt is en dan flink gaan vlammen. Maar ik weet niet of ik daar verstandig aan doe? Ik ben er al mee naar Duitsland gereden. Dus de lange afstand zelf heeft niet mogen baten. :?

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » wo 01 jan, 2014 18:36

Waarom denk je dat je kat dicht zit?

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 01 jan, 2014 19:29

Omdat ik alles al eens uitgewisseld heb tussen mijn auto en een hpt T5 van de buurman. Met mijn spullen rijdt zijn auto prima, maar mijn auto verbetert niet met die van hem. Er is geen foutcode uitgelezen en kan dus werkelijk niets anders meer bedenken. Heb oa mijn DI-diskette, APC T5, APC T7, ecu, MapSensor, actuator, vacuumslangen etc al uitgewisseld. Ik kan mij niets anders meer bedenken en het blijkt bij veel mensen die mijn probleem hebben aan een verstopte kat te liggen. De eigenaar van diegene die dit topic gestart was had dat ook als oplossing.

maxmink93
Geregistreerd lid

Saab 9-3 Aero (2000) zonder power!?

Bericht door maxmink93 » wo 01 jan, 2014 19:33

Niels83 schreef:Ja, dat geloof ik direct. Mogelijk dat een T7 daar meer kans voor biedt omdat die nog een lambda na de cat heeft. Is een kat zelf schoon te maken? Ik zou mij kunnen voorstellen dat zoiets schoongebrand moet worden?
Een cat is geen filter, hij slaat dus ook niks op en raakt in principe niet verstopt (wat geen garantie is dat het nooit gebeurt natuurlijk) iets wat wel kan gebeuren bij een roetfilter. Het kan natuurlijk wel dat de honingraat afbreekt en zo een blokkade vormt. Of dat de kat smelt en zo een grote brok word, al zou ik me in dit geval zorgen maken waarom deze gesmolten zou zijn.

Mijn ervaring is dat niet zo vaak de cat verstopt of een wastegate stang los schiet. Eerder lekke slangen, APC, lmm, GKH, of soms wellis in de ontsteking.

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » wo 01 jan, 2014 19:45

Bij een classic hoor ik het toch wel vaak dat de wastegatestang losschiet omdat het borgpennetje verrot is.
Een verstopte kat heb ik zelf mogen ervaren..

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 01 jan, 2014 19:46

maxmink93 schreef:Eerder lekke slangen, APC, lmm, GKH, of soms wellis in de ontsteking.
Tsja, dat ben ik met je eens, maar al die onderdelen die je nu noemt zijn al vervangen bij mij de afgelopen 2 maanden in mijn zoektocht, dus ik blijf die kat verdenken. Temeer omdat dit ook het probleem van die andere 9-3 T5 Aero heeft opgelost die exact hetzelfde probleem had als ik. Ik kan niets anders meer bedenken. Een LMM heeft mijn T5 overigens niet.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » vr 16 mei, 2014 7:45

Geloof het of niet, maar het lag aan mijn achterlicht. :?

Ik had mijn achter/remlicht vervangen voor LED lampen. Gisteren weer gewoon 5/21W erin gedaan en al. Mijn. Problemen. Weg! Heel bizar. Gewoon weer full turbodruk. :O: Dus fijn.

Evoman
Geregistreerd lid

Bericht door Evoman » vr 16 mei, 2014 7:49

Grappig, mijn Turbo gaf kuren na Xenon inbouw. Ook echt gelijk daarna. Kan de link tussen turbo en achterlichten of koplampen even niet leggen, maar goed.

erikjeegmond
Geregistreerd lid

Bericht door erikjeegmond » zo 08 mar, 2015 21:41

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Sinds twee maanden heb ik een Saab 9-3 Aero Coupe gekocht uit het jaar 2001. De auto reed goed, behalve een uitlaatspruitstuk die ik ga vervangen vanwege een klein scheurtje.

Nu reed ik vanmiddag op de snelweg, lekker op de cruise control. Gaat opeens het storingslampje branden, stopt de cruise ermee, power is weg en gaat het TCS OFF aan. Bij het stoppen voor het stoplicht kwam ik erachter dat de motor op 3000 toeren blijft hangen. Ik heb al gekeken of er slangen los zitten, maar dat is zo op het eerste oog niet het geval.

Heeft iemand een idee hoe ik een aantal zaken makkelijk kan nalopen om zaken uit te sluiten.

Alvast bedankt.

Gr, Erik

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » zo 08 mar, 2015 21:53

Heb je ook de slang van je apc naar je turbo gecheckt? Die zie je moeilijk, omdat die onder bij je turbo uit komt. Anders, check je achter/remlichten. Dat Was het bij mij namelijk.

erikjeegmond
Geregistreerd lid

Bericht door erikjeegmond » zo 08 mar, 2015 21:57

Ik zal de slang morgen is nalopen en het achterlicht ga ik straks nog even controleren! Iemand tipte mij al dat het misschien de gasklep is.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » zo 08 mar, 2015 22:19

Nou dat zal mij verbazen als dat zo is. Het is namelijk geen gasklep, maar een smoorklep bij saab. Dus die remt af door een signaal, ipv andersom zoals bij veel andere merken. Dus dan moet die een signaal krijgen te smoren. Je zit denk ik in limp home mode. Dan heeft de ecu iets gezien waardoor die vindt dat je geen recht neer hebt op vol vermogen. Zo vind saab het bijvoorbeeld onverantwoord om vol vermogen te hebben als je geen achterlicht hebt. Ik Had die van mij verwisseld voor LED. Maar die hebben minder vermogen en dat zag de saab dus als een kapot achterlicht en dus werd ik beperkt in vermogen. Eer ik dat door Had... :roll:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 08 mar, 2015 22:40

Als je de auto op contact zet en 5 klikjes onder de motorkap hoort, dan staat hij in limp home.

Plaats reactie