Antenne - schuif mod ivm voornamelijk cd spelen.

1993-2002
Plaats reactie
delano.888
Geregistreerd lid

Antenne - schuif mod ivm voornamelijk cd spelen.

Bericht door delano.888 » di 22 jan, 2013 17:05

Aangezien ik 99% van de tijd cds luister, maar wel af en toe fm wil luisteren, en ook soms door de wasstraat wil kunnen, wil ik het volgende gaan doen:
De antenne kabel onderbreken met een schakelaar, waardoor deze handmatig in/uit schuift. Die schakelaar zou ik dan graag in de middenconsole willen plaatsen waar nog genoeg plek is (minimaal 1 ongebruikt vakje, nu even geen zin om te kijken).
Maarrrr nu komt het probleem. Dit is mijn eerste auto, en ik heb 0,0 ervaring. Dus ik twijfel heel erg of ik hier aan moet beginnen. Vandaar dat ik jullie advies wil vragen. Waar loopt deze kabel die ik zou moeten onderbreken? Is het enigszins redelijk om die langs de middenconsole te willen leiden? Of is het misschien slimmer om die op een compleet andere plek te onderbreken? (Wel in het interieur ergens natuurlijk, een schakelaar in de achterbak is toch iets TE onhandig.)

Wat hebben de Saab experts hier voor een advies voor mij? ;)

En waarom? Omdat het nutteloze herrie maakt terwijl ik 9 van de 10 keer de antenne niet nodig heb, daarnaast is het mooier als de antenne ingeklapt is vind ik. En als laatste denk ik dat hij sneller slijt/ vast gaat zitten dan wanneer hij ingeklapt blijft.

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Antenne - schuif mod ivm voornamelijk cd spelen.

Bericht door berta » di 22 jan, 2013 17:31

Geen expert, maar je auto met de hand wassen misschien, ipv de wasserette :lol:
Maar zonder gekheid, je kan toch wel 5 of 10 minuten zonder muziek al de auto in de wasserette staat ?
Volgens mij is het beter dat de spriet regelmatig op en neer gaat, dan krijgt-tie niet de tijd om vast te gaan zitten (oxyderen)

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » di 22 jan, 2013 17:38

[]Ik vind het uitschuiven ook nutteloos aangezien ik vrijwel nooit de radio gebruikt, daarnaast staat het lelijk. Als ik de mogelijkheid had alleen de antenne te laten uitschuiven als FM aan staat was ik nog blijer geweest, maar dat lijkt me onmogelijk, dus dan liever een handmatige knop.
Reden: Quote verwijderd

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 22 jan, 2013 18:06

delano.888 schreef:...De antenne kabel onderbreken met een schakelaar
Niet de antennekabel maar de signaalkabel van de radio naar de antennemotor.

Je onderbreekt deze kabel en in de onderbreking maak je een schakelaar, dat is alles. Gebruik de zoekfunctie. Zo een schakelaar aanbrengen is al eerder gedaan. Zie b.v. hier.

John Grand
Geregistreerd lid

Bericht door John Grand » di 22 jan, 2013 18:24

weet niet zeker maar bij mij gaat de antenne in bij een cd af spelen ??

Anders was het bij een andere auto ??

Heb zelf bijna nooit de cd in gebruik tegenwoordig ,vandaar de twijfel :?: :wink:

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » di 22 jan, 2013 18:27

ruter001 schreef:Als je de blauwe draad naar de antenne onderbreekt met een schakelaar dan ben je er.
Edit: ik bedoel dat je dan zelf kan bepalen wanneer de antenne uit gaat. Had het zelf ook in mijn vorige saab.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » di 22 jan, 2013 18:29

John Grand schreef:weet niet zeker maar bij mij gaat de antenne in bij een cd af spelen ??

Anders was het bij een andere auto ??

Heb zelf bijna nooit de cd in gebruik tegenwoordig ,vandaar de twijfel :?: :wink:
Helaas, hij schuift hier dagelijks uit, ookal heb ik al een hele tijd geen fm geluisterd.

@72sonett3: dat begrijp ik, maar waar loopt die kabel? Is er een mogelijkheid dit via de middenconsole te gaan doen? Nogmaals: ben noob.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 22 jan, 2013 18:45

delano.888 schreef: waar loopt die kabel?
Die zit in de stekker achter op de radio.
... ben noob.
Dus daarom; gebruik eerst de zoekfunctie.

Over welk model Saab hebben we het eigenlijk? In de NG900 is het de zwart/witte draad op contact 5 van de grijze radiostekker. Zie hier. Kijk even bij de antennemotor naar de draadkleuren.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » di 22 jan, 2013 21:17

Als je de radio eruit wipt, dan zie 2 zgn. ISO stekkers. De onderste dient voor het voeding gedeelte en in de andere zitten de draden voor de speakers ofwel stekker A en B.
Wanneer je naar de ingangen kijkt dan zit de vergrendeling links onder. De bovenste rij is genummerd 1,3,5 en 7. Als je de draad van 5 los knipt, maar wel dat je deze later weer terug kan monteren, dan kan je daar een draad maken met een schakelaar.
Rechts onder, de hoek dat is nr. 8, is de massa.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 22 jan, 2013 22:13

Het mooiste zou zijn een ISO verlengkabeltje met stekker/contrastekker tussen de de radio en de kabelboom. Je kunt de zwart/witte draad in het verlengkabeltje dan onderbreken voor een extra schakelaar, zonder de originele bedrading te slopen.

Afbeelding

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » di 19 mar, 2013 20:39

Dus ik helemaal blij, schakelaartje inbouwen, zwart/witte kabel onderbreken.

En nu heb ik een prachtig mooie schakelaar, die NIET de antenne bedient, maar het enige wat de schakelaar doet is het volume van de achterspeakers iets zachter maken (waarschijnlijk 1 speaker is ook zwart/wit?)

Welke kabel moet ik nu echt onderbreken, voordat ik het weer fout doe? Beetje teleurgesteld :(

De zwart/witte is dus NIET de antenne:

http://i.imgur.com/mukb2hL.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i.imgur.com/7DdmduD.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 19 mar, 2013 20:58

delano.888 schreef:... waarschijnlijk 1 speaker is ook zwart/wit?
Ja, in de bruine connector.
Zie tekst en schema, je moet de zw/w draad hebben in de grijze connector.
72sonett3 schreef:...In de NG900 is het de zwart/witte draad op contact 5 van de grijze radiostekker. Zie hier. Kijk even bij de antennemotor naar de draadkleuren.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » di 19 mar, 2013 21:03

72sonett3 schreef:
delano.888 schreef:... waarschijnlijk 1 speaker is ook zwart/wit?
Ja, in de bruine connector.

Zie tekst en schema, je moet de zw/w draad hebben in de grijze connector.
Echt gewoon elke keer overheen gelezen, ik zag overigens ook maar 1 zwart wit :P
Ga ik morgen weer lekker verder :P

Kan ik overigens de grijze connector toevallig loshalen zonder dat de radio daarna instellingen kwijt is en/of overnieuw geregistreerd moet worden? Niet dat hij persee los moet, maar als het veilig kan zou het wel fijn zijn.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 19 mar, 2013 21:24

delano.888 schreef:Kan ik overigens de grijze connector toevallig loshalen zonder dat de radio daarna instellingen kwijt is.
De radio krijgt spanning via de dikke rode draad op contact 4 van de grijze stekker. Als je die er uit trekt, vergeet de radio alles... In een 900 zal hij daarna om 'code in' vragen.

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » wo 20 mar, 2013 20:06

Vandaag de goede kabel gepakt, en de schakelaar verplaatst.

De speaker kabel weer "gemaakt" met een (vrij oud) kroonsteentje.
Kan dat nog uitmaken voor de geluidkwaliteit?

Toch wel tof trouwens dat hij nu in blijft bij cd luisteren. Staat echt mooier.

Plaats reactie