Aanschaf 900 2.3 S: waar moet ik op letten?

1993-2002
Plaats reactie
Erik Carlsson
Geregistreerd lid

Aanschaf 900 2.3 S: waar moet ik op letten?

Bericht door Erik Carlsson » ma 24 jan, 2011 13:12

Ik kan een saab 900 2.3 S Carlsson uit 1997 aanschaffen met zo'n 125000 km op de teller, wat mij weinig lijkt voor een (echte Zweedse) Saab.

> Iemand ervaring met dit type?
> Waar moet ik op letten?
> Zijn er speciale aandachtspunten voor zwakke punten bij dit type?
> Heeft dit type een distributie-riem (ik kan me herinneren dat een 900 coupé geen distributie had, maar een looprol)

Heel erg bedankt voor tips!

Erik

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aanschaf 900 2.3 S: waar moet ik op letten?

Bericht door 9323 » ma 24 jan, 2011 18:25

viewtopic.php?f=47&t=73846&p=864140#p864140" onclick="window.open(this.href);return false;

900ng heeft een distributieketting.

oh, en welkom op het forum natuurlijk.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 24 jan, 2011 23:26

dat er niet te dikke olie in de motor zit 15w40 = foute boel dan draait het blok snel in de soep!
koppeling slijtage/heel bijzonder zwaar gaan van pedaal = drukgroep ingesleten
bak slecht schakelen en/of knarsen = bak aan vervanging toe

verder kan echt alles stuk gaan dus kijken naar goede staat en onderhoud historie maar pas op handelaren kunnen auto's erg mooi op poetsen

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 25 jan, 2011 0:14

Welkom :wink:
Dat is dan wel een knap lage kilometerstand, die moeten ze maar eens documenteren met b.v. een volledig afgestempeld onderhoudsboekje. Kun je gelijk zien of hij goed en regelmatig onderhouden is.
Stelt voor een Saab feitelijk niet veel voor maar kan helaas toch nog betekenen dat de bekende Black Sludge al heeft toegeslagen.
Daar moet hij voor de koop op gecontroleerd worden, b.v. eerst de nokkenas deksel lichten, dan de carterpan, de oliezeef, desnoods de schalen van de vijf hoofdlagers. Ziet dat er allemaal nog goed uit dan heb je dat punt voorlopig gehad. Eventueel nog nieuwe slangen op de carterontluchting.
Alleen even naar de oliepeilstok kijken of de olievul dop wil niet alles zeggen, hij kan net nieuwe olie hebben. Bij stationair gewoon de olievuldop losdraaien is wel aardig, begint hij dan onregelmatig te lopen of staat er wat veel druk op, dat is geen goed teken. Smurrie aan de peilstok of de olievuldop, gelijk laten staan.
Je kunt eens in de koelwaterslangen knijpen, maar dan moet hij wel als aardig op temperatuur zijn, "harde" slangen kan op een lekkende koppakking duiden. Ook de koelwatertank moet je ff vooraf checken, die inhoud mag niet te vettig zijn of olierestanten bevatten.
Bij auto's die veel stads en regio ritten maken kan de koppelingsgroep ook sterker belast worden en mogelijk de bak wat haken.
Een typisch problemen zijn uitvallende pixels van de SID of het ACC schermpje.
Roest kan b.v. voorkomen bij o.a. de randen van het achterspatbord, altijd goed om op verdachte blaasjes te letten.
Is wel een leuke wagen maar niet echt goedkoop om te rijden, zeker niet als er achterstallig onderhoud is of als hij wat is verwaarloost :cry:

Erik Carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door Erik Carlsson » di 25 jan, 2011 11:17

Beste Carlsson, Tanisha en 9323,

Zeer bedankt voor jullie tips, waardoor ik nu wel extra op mij hoede ben. Het gaat overigens om deze voituur: http://link.marktplaats.nl/413878297" onclick="window.open(this.href);return false;

Erg fijn om gelijk dit welkom en deze respons te krijgen. Ik rijd nu in een Saab 900 coupé uit 1995 met meer dan 300000 km op de teller, maar nog altijd starten-en-lopen bij welke temperatuur dan ook.

Erik

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 25 jan, 2011 12:25

kmstand is een beetje onwaarschijnlijk inderdaad. Kun je hier even checken: http://www.autopas.nl/page.ocl?pageid=30" onclick="window.open(this.href);return false;

ArjanBlok
Geregistreerd lid

Bericht door ArjanBlok » di 25 jan, 2011 12:26

Misschien ten overvloede, maar kijk ook even naar de staat van de stoelen (instapschade) en de pedalen (kaal, versleten?). Dit zegt vaak ook iets over de werkelijke kilometerstand:-)

Erik Carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door Erik Carlsson » di 25 jan, 2011 15:48

9323 schreef:kmstand is een beetje onwaarschijnlijk inderdaad. Kun je hier even checken: http://www.autopas.nl/page.ocl?pageid=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks! Heb ik gelijk even gecheckt. Uitkomst: km stand verkeerd! Mmmmmmmm... :-S+ En volgens Saab is het geen Carlsson, maar een 2.3 SE, maar dat heeft volgens mij alleen betrekking op het uiterlijk (?). Op zich maakt mij dat allemaal niet uit, ook niet als-ie wat meer km's heeft gemaakt.

Denk dat ik er voorlopig maar ff van af zie.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 25 jan, 2011 19:13

Staat ook pas sinds 22 oktober 2010 op naam, dus die wordt wel erg snel weer verkocht.
SE is een uitrustings code, SE is dan luxer uitgevoerd, o.a. een ACC, LM velgen, maar veelal ook leren bekleding.
Op marktplaats opereren ook medewerkers van autohandelaren die dan "prive" auto's verkopen die het bedrijf niet als bedrijf wil verkopen, daar gelden namelijk andere regels voor. Je bent als consument sterker beschermd als je van een bedrijf koopt dan van een partikulier :wink:

Plaats reactie