Pagina 1 van 2

keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: wo 01 dec, 2010 22:15
door Alex B
Volgens de berichten die ik via de zoekfunctie vond is het vervangen van de oliekeerring aan de poeliezijde niet al te ingewikkeld. De keerring zelf zou na het verwijderen van de poelie vrij makkelijk te vervangen zijn. Bevestigen jullie ervaringen dit? Ik moet voor de Noorse APK de keerring vervangen (te veel olielekkage) en wil graag weten of het niet al te lastig is.

Bij voorbaat dank,

Alex

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: zo 12 dec, 2010 20:03
door Alex B
Te zien aan het aantal reactie tot nu toe is mijn probleem er een dat niet recent door velen is gedeeld :wink: . Kleine update: de lekkage kwam niet bij de keerring vandaan. Ik heb voor de zekerheid na het schoonspuiten wel alle randjes met vloeibare pakking ingesmeerd en bij de poelie komt in ieder geval geen lekkage meer vandaan. Maar het blok zweet wel een beetje uit de naad tussen blok en carter. Zit daar bij een '94er nog een pakking tussen? Er is niks tussen blok en carter te zien en op de sites van PartsforSaabs en Elferink zag ik dat pakkingen t/m model '93 gaan (als mijn interpretatie tenminste klopt).

Alex

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: zo 12 dec, 2010 23:50
door René Stoop
Alleen rode vloeibare pakking van SAAB.

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: di 14 dec, 2010 13:21
door RoccoH
René Stoop schreef:Alleen rode vloeibare pakking van SAAB.
Van Saab?!? :? is gewoon Loctite 518 hoor.... Bron

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: di 14 dec, 2010 23:24
door René Stoop
RoccoH schreef:
René Stoop schreef:Alleen rode vloeibare pakking van SAAB.
Van Saab?!? :? is gewoon Loctite 518 hoor.... Bron
Het was niet de bedoeling nadruk te leggen dat je alleen de rode vloeibare pakking van SAAB moet gebruikem maar dat er alleen vloeibare pakking tussen moet en geen vaste pakking.

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: wo 15 dec, 2010 13:28
door RoccoH
Ik begrijp best wat je bedoelde, ik zeg alleen dat die "rode vloeibare pakking van Saab" helemaal niet van Saab is maar dat het gewoon Loctite 518 is... :)

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: wo 15 dec, 2010 22:36
door Alex B
Net even een stukje kier tussen blok en carterpan aan de buitenkant dichtgesmeerd; met rode Comma, maar ik ga er van uit dat het merk niet veel zal uitmaken. Aan de kant van de multiriempoelie lekt het nog ergens een beetje. Over twee dagen kijken of het lek gedicht is.

Alex

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: do 16 dec, 2010 1:00
door René Stoop
Alex B schreef:Net even een stukje kier tussen blok en carterpan aan de buitenkant dichtgesmeerd; met rode Comma, maar ik ga er van uit dat het merk niet veel zal uitmaken. Aan de kant van de multiriempoelie lekt het nog ergens een beetje. Over twee dagen kijken of het lek gedicht is.

Alex
Ik denk dat het dicht smeren niet lang zal blijven zitten :oops:
De enige afdoende manier is de carterpan losnemen alles schoonmaken en weer monteren met de vloeibare pakking.

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: za 18 dec, 2010 0:58
door Alex B
Helemaal mee eens, maar dat is geen klusje bij temperaturen onder het vriespunt (en volgende week gaan ze weer richting onder de -15 hier), dus voorlopig moet het maar even zo.

Alex

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: wo 12 jun, 2019 22:37
door Alex B
Zit ik weer eens te zoeken naar het vervangen van keerringen, kom ik bij m'n eigen topic van 9 jaar geleden uit :| . De huidige 9000 is recent wel erg gaan lekken, dus er moet wat gedaan gaan worden. Ik ben op Jijbuis wat filmpjes hierover tegengekomen. Moet zelf te doen zijn, vooropgesteld dat het lukt om de krukas te blokkeren. Is dat voor elkaar te krijgen als de auto in de versnelling staat met het linkerwiel op de grond, of moet het vliegwiel vastgezet worden? Indien het vliegwiel vastgezet moet worden, zijn er slimme methodes zonder gebruik van zo'n tooltje met tanden of heb je dat echt nodig? En weet iemand of dat ergens te koop is?

Alex

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: wo 12 jun, 2019 22:55
door Sapphire
Veruit het makkelijkste is om een luchtsleutel (of elektrische slagmoersleutel) te gebruiken, wellicht kun je er een lenen?

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: do 13 jun, 2019 5:44
door ReinO
die slagmoersleutel moet wel wat power hebben trouwens. Die moer kan verrekte vast zitten.
Ik heb zelf de klus nog nooit aan de auto gedaan dus daar kan ik je niets over zeggen.

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: do 13 jun, 2019 12:46
door Alex B
Ik heb een electrische die 450 Nm zou moeten leveren, maar tegelijkertijd kreeg ie soms geen wielbouten los die met 110Nm waren vastgedraaid. Dus we zullen het wel zien, misschien dat ik het voor de zekerheid maar uitbesteed.

Alex

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: do 13 jun, 2019 13:01
door jansen
Ik zou de O-ring van de oliepomp deksel ook gelijk maar mee vervangen. Anders moet je hem twee keer loshalen.

Re: keerring poeliezijde vervangen

Geplaatst: do 13 jun, 2019 13:25
door reiernumans
Wilde ik net toevoegen hier. Altijd samen doen, vaak is de o-ring van de oliepomp de boosdoener en niet zozeer de krukaskeerring.