keerring poeliezijde vervangen

1984-1997
Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2165
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » vr 14 jun, 2019 16:18

Zo staat het ook op de planning. De vorige keer was het ook de O-ring die de lekkage veroorzaakte. In mijn zoektocht naar aanbieders stuitte ik ergens op een die ze ook als set aanbiedt. Niet dat dat een must is maar makkelijk is het wel.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2165
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » zo 04 aug, 2019 13:24

Dan ben ik nu zover dat alles om bij het oliepompdeksel te kunnen komen verwijderd is, tot en met die ellendige snapring aan toe. Maar dat deksel zit muurvast. Zijn er nog listige trucs om beweging in dat ding te krijgen? Voorzichtig met een hamer op het middenstuk tikken heeft tot nu toe niet geholpen.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28841
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Sapphire » zo 04 aug, 2019 13:41

Er zitten twee centreerpennen in het deksel (uit mijn hoofd op 7 en 13 uur). Beste kun je heel voorzichtig wrikken met een daarvoor geschikt gereedschap. Er is op 1 of meerdere plekken een uitsparing waar je iets onder kunt zetten. Let wel dat je geen grote krachten op het aluminium deksel zet: het buigt niet, het breekt.

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2165
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » zo 04 aug, 2019 22:47

En gelukt. Ik vond een filmpje waarin het deksel werd losgewrikt met een schroevendraaier in het gat van de poelie. Na een paar keer wrikken in verschillende richtingen kwam het deksel los. Zowel keerring als rubber rond het deksel waren niet fris meer. Beiden vervangen en geen lekkage meer te zien. Voor het de- en monteren van de snapring heb ik een oude griptang opgeofferd. Met de slijptol de bekken afgeslepen tot er twee uitsteeksels over waren die in de gaten van de ring pasten. Voordeel is dat het geen moeite kost om de ring te klemmen en ingeklemd te houden. De krukas had ik geblokkeerd met zo'n tooltje met tanden. Is wel gedoe om het op z'n plaats te krijgen. Daarvoor moet het blikken dekseltje dat onder de versnellingsbak het vliegwiel afdekt van z'n plaats. Na het verwijderen van de twee bouten die aan de onderkant de bak aan de motor bevestigen ging het net (met wat verbuigen van het dekseltje). Na afloop moest het dekseltje wel wat verbogen worden omdat het tegen het vliegwiel aanliep. Van dat geluid word je niet vrolijk. De bout van de poelie kreeg ik met de hand los. Met een lang verlengstuk op de dop en een lange arm daaraan kwam de bout onverwacht snel los.

Een andere lekkage aan de voorkant van het blok (aan de bestuurderskant net naast het uitlaatspruitstuk) heb ik voor nu guerrilla gedicht met een grote klodder rode kit. Mogelijk dat op termijn de koppakking aan de beurt is, maar voor nu is de lekkage over.

Tot slot nog de aftapplug weer vastgedraaid; die bleek losser dan gewenst te zitten waardoor er olie drupte.

Dan hoop ik morgen geen nieuwe oliesporen te vinden; er is nog veel te doen en de vakantie duurt nog maar een week.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Plaats reactie