Niet startende anni, ideeen?

1984-1997
Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door schaafie!!! » zo 17 okt, 2010 0:12

Zit volgens mij geen alarm op.
En bij een defect contactblok gaat de startmotor toch ook niet rond?
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

ivo 71
In memoriam †
Berichten: 5709
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 17:29
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door ivo 71 » zo 17 okt, 2010 1:45

Zo'n Eagle (of Autonix, rood kastje met dezelfde inhoud) kan aardig diep ingebouwd zitten. Of mssn is de sirene uitgebouwd -zodat het net lijkt of het alarmsysteem weg is- maar is de rest blijven zitten waarvan de startblokkering nu aan het etteren is. Startblokje geloof ik niet in omdat de starter draait.

Ivo
De gustibus non est disputandum. Ergo: 9000 CSE FPT. Citius et fortius.

van Sprundel
Geregistreerd lid
Berichten: 275
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 16:39
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door van Sprundel » zo 17 okt, 2010 13:18

die is er bij mij al een jaar uit

toen op koopavond kon ik met de trein naar huis

gelijk dat ding eruit
Italiaanse Aero 1996 G3 Vialle LPi ; Is niet meer;Verkocht aan een Rus in Nederland.

van Sprundel
Geregistreerd lid
Berichten: 275
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 16:39
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door van Sprundel » zo 17 okt, 2010 18:15

erg verwarrend allemaal als je terug lees;( ik bedoel elkaar tegensprekend )

contactblok stuk; startmotor draait WEL (9323)en een paar reacties verder startmotor kan NIET draaien
met contactblok stuk.(schaafie & ivo)
Italiaanse Aero 1996 G3 Vialle LPi ; Is niet meer;Verkocht aan een Rus in Nederland.

Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door schaafie!!! » zo 17 okt, 2010 22:07

Ik weet niet beter dan dat de startmotor niet ronddraait als het blokje defect is...
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

van Sprundel
Geregistreerd lid
Berichten: 275
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 16:39
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door van Sprundel » di 19 okt, 2010 22:18

heren, deskundigen,

waarom reageert alleen SCHAAFIE op mijn vraag??????
Italiaanse Aero 1996 G3 Vialle LPi ; Is niet meer;Verkocht aan een Rus in Nederland.

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19593
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door brinky » di 19 okt, 2010 22:24

Blijkbaar vertelt Schaafie de waarheid... want als je op dit forum een verkeerde scheet laat krijg je zo een veeg uit de pan. ;)
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3467
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Contacteer:

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door 9323 » di 19 okt, 2010 23:30

kan het niet vinden, maar ik meen ergens gelezen te hebben op het forum dat de startmotor rond gaat, maar zonder dat er lampjes branden op het dashboard. Was bij een 9-3 geloof ik. Diagnose was daar ook: contactblok kapot.

Maar aangezien bij Brinky de lampjes branden zal het dat dus wel niet wezen...
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
dubai9000
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 28 sep, 2005 14:13

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door dubai9000 » wo 20 okt, 2010 22:25

Heb hetzelfde probleem voor het tweede jaar, maar alleen nu het weer kouder/vochtiger wordt.

Lampjes branden, startmotor draait rond maar hij slaat niet aan, pas na een paar keer wachten en opnieuw proberen start hij uiteindelijk wel altijd. Wat zou dat kunnen zijn? Het is voor mijn buren 's ochtends vroeg niet echt lachen :oops: , dus wil er wel vanaf..

Mijn DI cassette, bougies en brandstofpomp zijn allemaal recent vervangen dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn. Ook het contactblokje is pas twee jaar oud en mijn alarm is gewon standaard Saab (of is dat dan Eagle??)
Verder slaat ie nooit af en loopt prima. Kan dat dan nog steeds aan die BDP sensor liggen?

Gr.
Karel
9000CSE 2.3LPT Anniversary '97
900C '88

Gebruikersavatar
GUUSarrow
Geregistreerd lid
Berichten: 4180
Lid geworden op: do 01 nov, 2007 3:22

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door GUUSarrow » do 21 okt, 2010 11:04

Van Saabnet de zogn. ARI's NO START CHECKLIST
Ari schreef:I pulled this together from the Trionic manual. This would be good for '94-'98. Please note, I haven't verified this completely myself, and as I did it last night, there may be some errors. Corrections gratefully accepted!

Engine fails to start � BUT it does turn over
Step 1 - Check fuses:
Fuse 23 � ECUsupply, +30 circuit (always powered)
Fuse 13 � ECU supply, +15 circuit (only when key ON)
Fuse 14 � fuel pump relay supply to fuel pump.
Replace any blown fuses and go to step 2
(Note � 30 and 15 don�t mean 30 and 15 volts � that is just the SAE accepted name for unswitched and switched power � it should be around battery voltage when on).

Step 2 -Check the CHECK ENGINE light.
Ignition ON.
Check the fuel level
Does the CHECK ENGINE light illuminate and stay ON?
YES � Control module is activated
NO � check the +15 supply to the control module
NO � the CHECK ENGINE light shines weakly or flickers. Check the +30 supply or ground connection. May also hear a buzzing sound from main and fuel pump relays, and tach needle moves.

Step 3 �Check the main relay-
Ignition OFF
Pop connector off DI cassette � connect a test lamp between pins 10 and 6 of the cable side of the connector.
Remove fuse 23 for 5 seconds (or more), then re-insert.
Ignition ON � the test lamp should light up for about 6 seconds and then go out.
Does it light up?
YES � Main relay is OK.
NO � Go to TEST 4(not Step 4) -Main relay check

Step 4 � Crankshaft Position Sensor test.
From Step 3, Turn the key to START (from ON) to run the starter motor after the test lamp has gone out. It should light up again.
Does it light up?
YES � Crankshaft position sensor is OK.
NO � A problem with the Crankshaft sensor or connection to the control module.

Step 5 � Check the fuel pump relay.
Ignition OFF
Remove fuse 23 for 5 seconds, then re-insert.
Ignition ON �listen for the fuel pump to run. It should run for about 2 seconds then stop.
Does the fuel pump run?
YES � fuel pump and relay are OK (Pump may have low pressure, but at least it�s trying)
NO � Go to Tests 1 and 2 - Fuel Pump/Relay check

Step 6 � Injector wiring check
Ignition OFF
Pop a connector off a fuel injector.
Connect a test lamp between pin 1 of the connector and ground
Remove fuse 23 for 5 seconds, then re-insert.
Ignition ON � the test lamp should light up for about 6 seconds and then go out.
Did the light come on?
YES � Main relay is still OK, and wiring to injectors is OK.
NO � check the wiring from the control module to the injectors.

Step 7 � DI check
Ignition OFF
Remove the DI, leave the cable connected.
Put 4 spark plugs into the boots, and connect up a ground to each one. IMPORTANT � there MUST be a spark plug in each position, and each one MUST be grounded. Otherwise, the DI may be damaged.
Remove fuse 23 for 5 seconds, then re-insert.
Ignition ON � the plugs should spark
Do they spark?
YES � DI is OK
NO � DI is probably bad.

Test 1 -Fuel Pump testing-
Jumper fuse 14 to fuse 22.
Does the fuel pump run?
No � check the wiring at the fuel pump, but chances are the fuel pump is bad.
YES � fuel pump is OK � Go to Test 2.

Test 2 -Fuel Pump relay Part 1
Ignition OFF
Connect a voltmeter between ground and fuse 14.
Remove fuse 23 for 5 seconds, then re-insert.
Ignition ON �The voltage should jump up for a couple of seconds, then drop back down.
What voltage did you see?
0 volts � Fuel pump relay may be dead. Go to Test 3
12 volts � There�s a problem with the fuel pump
Less than 10 volts, but more than 0 � dirty fuel pump relay contacts.

Test 3 � Fuel Pump relay/Anti-Theft
Note � this is for US anti-theft systems.
Ignition OFF
Remove the fuel pump relay. Connect a voltmeter from pin 86 to ground.
Ignition ON.
What voltage did you see?
12 volts � Anti-theft is OK, relay is bad
0 volts � Anti-theft module is keeping the fuel pump off.
Go to Anti-theft box on the right hand side of the passenger compartment, by the knee bolster. Make sure the contacts are OK. Jumper pins 9 to 21. Repeat Test 4 � if the fuel pump runs, the problem is the anti-theft module.

Test 4 -Main Relay Check-
Remove main relay.
Jumper from pins 30 to 87 on socket.
Does the Idle Air control valve click?
YES � main relay is bad. Replace or try cleaning contacts.
NO � Check wiring from pin 30 to battery +, and from 87 on out.
9000 CSE 2.0 LPT '96
900 SA (gerecycled)

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3467
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Contacteer:

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door 9323 » ma 01 nov, 2010 16:18

Is 't probleem al opgelost inmiddels?
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 227
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door mvm9ck » wo 12 dec, 2018 1:26

Ik ben ook reuze benieuwd moet ik zeggen.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 2533
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door Tjøørd » wo 12 dec, 2018 8:33

Na 8 jaar ja? :)
9-5 Vector Estate 2004
95 1971 (project)

Hiervoor: 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3774
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Noorwegen

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door odin1899 » wo 12 dec, 2018 13:27

Na 8 jaar waarschijnlijk inmiddels al op de schroothoop.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

jansen
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5509
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niet startende anni, ideeen?

Bericht door jansen » wo 12 dec, 2018 14:00

Is dit ook zoiets van ouwe koeien uit de sloot halen.

Plaats reactie