Kurzzeitkennzeichen bekeuring
-
ebuisman
- Geregistreerd lid
Kurzzeitkennzeichen bekeuring
(heb het bericht verplaatst)Het is al een oud onderwerp maar wil het opnieuw onder de aandacht brengen. Ik heb namelijk begin Januari een Saab 9000 opgehaald uit duitsland met een Kurzzeitkennzeichen (die met het gele balkje) Net over de grens ben ik aangehouden door de marachausee en een bekeuring gekregen. deze heb ik zojuist gekregen 450 euro!!! Achteraf had ik uiteraard voor een exportkenteken gekozen welk 25 euro duurder zou zijn.
Van te voren had ik gezegd om deze bekeuring aan te vechten, maar nu wordt aangegeven dat deze dan voorkomt en dat het daadwerkelijk bedrag aanzienlijk hoger wordt. Mijn verweer zal een stuk zijn uit de 2e kamer waarin Min. Hirsch Balin het volgende zij:
Op grond van Richtlijn 1999/37/EG is overeengekomen dat EU-Lidstaten elkaars kentekenbewijzen accepteren. Weliswaar wijkt het KKZ af van het geharmoniseerde model van kentekenbewijzen, maar op grond van de Richtlijn 1999/37/EG is een afwijking van dit geharmoniseerde model toegestaan, onder voorwaarde dat het voertuig zich in het internationale verkeer bevindt. Van internationaal verkeer is sprake als het KKZ is afgegeven voor een voertuig dat zich op moment van afgifte in Duitsland bevindt en dat daarna in Nederland binnenkomt. Het is dus niet toegestaan om een KKZ af te geven voor een voertuig dat zich niet in Duitsland, maar in Nederland bevindt.
Hieraan voldoe ik dus wel degelijk!
Heeft er iemand in dit forum ervaring mee om het te laten voorkomen?, wat is het risico dat ik aan het kortste eind trek? en het belangrijkste hoeveel meer zal de boete worden als ik tocj niet in het gelijk wordt gesteld.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Van te voren had ik gezegd om deze bekeuring aan te vechten, maar nu wordt aangegeven dat deze dan voorkomt en dat het daadwerkelijk bedrag aanzienlijk hoger wordt. Mijn verweer zal een stuk zijn uit de 2e kamer waarin Min. Hirsch Balin het volgende zij:
Op grond van Richtlijn 1999/37/EG is overeengekomen dat EU-Lidstaten elkaars kentekenbewijzen accepteren. Weliswaar wijkt het KKZ af van het geharmoniseerde model van kentekenbewijzen, maar op grond van de Richtlijn 1999/37/EG is een afwijking van dit geharmoniseerde model toegestaan, onder voorwaarde dat het voertuig zich in het internationale verkeer bevindt. Van internationaal verkeer is sprake als het KKZ is afgegeven voor een voertuig dat zich op moment van afgifte in Duitsland bevindt en dat daarna in Nederland binnenkomt. Het is dus niet toegestaan om een KKZ af te geven voor een voertuig dat zich niet in Duitsland, maar in Nederland bevindt.
Hieraan voldoe ik dus wel degelijk!
Heeft er iemand in dit forum ervaring mee om het te laten voorkomen?, wat is het risico dat ik aan het kortste eind trek? en het belangrijkste hoeveel meer zal de boete worden als ik tocj niet in het gelijk wordt gesteld.
Alvast bedankt voor jullie reactie
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Kurzzeitkennzeichen bekeuring
ik heb vorig jaar eenzelfde aktie ondernomen en een 9000 CD Griffin opgehaald. ik heb toen bij het voertuigdokumentatiecentrum (zeg maar de commerciële tak van de RDW) een 5 daags kenteken aangevraagd. daarbij moest ik opgeven: merk, chassisnummer en max. toelaatbare gewicht. de dag dat ik naar Duitsland vertrok ontving ik de kentekenplaten. op de weg terug naar huis heb ik totaal geen controle gehad. 'men' beweert nog wel eens dat je zo'n KZK alleen in Duitsland tot aan de NL grens mag rijden en vanaf de grens naar huis met een NL 1-dagskenteken, maar dat klopt dus niet. het KZK is er juist voor om de auto van het buitenlands adres (waar dat ook mag zijn in de EU) naar jouw huisadres te rijden, zolang je dat maar in de geldigheidsperiode van het kenteken doet! bovendien is het de enige manier om een auto in het buitenland op chassisnummer in NL te verzekeren. al staat de auto in Zuid-Spanje, als je maar op tijd weer in Nederland bent.
mijn KZK was geldig t/m 10 mei 2009, maar ik was op 8 mei 's avonds laat al thuis. op 9 en 10 mei (moederdagmeeting 2009) heb ik nog met het KZK in Nederland gereden zonder dat ik aangehouden werd.
er zijn ook wel mensen die aangehouden worden als ze met een 1-dagskenteken rijden om naar de RDW te komen. ik meen dat forummer Taaffert zoiets heeft meegemaakt. 1-dagskentekens mag je namelijk zelf maken, al is het op een stukkie karton...
ik denk dat je 'slachtoffer' bent geworden van de onwetendheid van de dienders van de Marechaussee. en als jij kan aantonen dat de auto destijds in Duitsland stond (faktuur, o.i.d.) hebben ze volgens mij geen poot om op te staan.
mijn KZK was geldig t/m 10 mei 2009, maar ik was op 8 mei 's avonds laat al thuis. op 9 en 10 mei (moederdagmeeting 2009) heb ik nog met het KZK in Nederland gereden zonder dat ik aangehouden werd.
er zijn ook wel mensen die aangehouden worden als ze met een 1-dagskenteken rijden om naar de RDW te komen. ik meen dat forummer Taaffert zoiets heeft meegemaakt. 1-dagskentekens mag je namelijk zelf maken, al is het op een stukkie karton...
ik denk dat je 'slachtoffer' bent geworden van de onwetendheid van de dienders van de Marechaussee. en als jij kan aantonen dat de auto destijds in Duitsland stond (faktuur, o.i.d.) hebben ze volgens mij geen poot om op te staan.
-
steirerman77
- Donateur

Bitte schön :
http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-z ... ennzeichen" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier nog iets :
http://www.jena.de/sixcms/detail.php?id ... 1&_lang=de" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk dus wel dat je goede kansen maakt om te winnen
http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-z ... ennzeichen" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier nog iets :
http://www.jena.de/sixcms/detail.php?id ... 1&_lang=de" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk dus wel dat je goede kansen maakt om te winnen
-
jorik90
- Geregistreerd lid
Gaat het er niet voornamelijk om dat je de BPM betaalt, en die nog even kunt uitstellen zolang je geen NL-kenteken hebt? Dan zou je met je huidige kentekenregistratie kunnen aantonen dat je de auto keurig geïmporteerd hebt, enkele dagen later.
-
Cornell
- Geregistreerd lid
Hier nog wat info.
http://www.bpmberekenen.com/import-auto ... ichen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bpmberekenen.com/procedure-e ... teken.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... jstelling/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bpmberekenen.com/import-auto ... ichen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bpmberekenen.com/procedure-e ... teken.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... jstelling/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Doc
- Donateur (2x)

Even aanhaken op Jungleman, ik ben inderdaad met mijn NL ééndaags kenteken vlak vóór de RDW notabene aangehouden, omdat ik zo'n raar kenteken had. Heb toch redelijk lang één en ander moeten uitleggen. Toen was het goed.
-
Azul
- Geregistreerd lid
Ben eens met de RDW. Toen ik daar was waren er 2 duitse tijdelijke kentekens op een aanplakbiljet. Eentje was toegestaan en de andere niet. Waarom weet ik niet. Maar ik meen dat de gele niet toegestaan was en die met een rood streepje wel.
-
MarkKh
- Geregistreerd lid
Wat even belangrijk is, voor welk feit heb je de bekeuring gekregen? Is het sec. het kenteken(bewijs) dat niet in orde is? Of betreft het een bekeuring vanwege het niet betalen van de BPM?
Op zich kan je een goede kans maken om het voor te laten komen, zekers als je "gewoon" een redelijk verhaal hebt, zal de rechter je niet zomaar een veel hogere boete geven... Hier schermen ze juist mee om te voorkomen dat mensen het werkelijk voor laten komen... De offcier kan natuurlijk altijd wel een hoger bedrag eisen, maar de rechter hoeft dat verder ook niet toe te kennen..
Laat even weten waarvoor je precies bekeurd bent, dan kunnen we misschien wat verder helpen...
Op zich kan je een goede kans maken om het voor te laten komen, zekers als je "gewoon" een redelijk verhaal hebt, zal de rechter je niet zomaar een veel hogere boete geven... Hier schermen ze juist mee om te voorkomen dat mensen het werkelijk voor laten komen... De offcier kan natuurlijk altijd wel een hoger bedrag eisen, maar de rechter hoeft dat verder ook niet toe te kennen..
Laat even weten waarvoor je precies bekeurd bent, dan kunnen we misschien wat verder helpen...
-
ebuisman
- Geregistreerd lid
Beste mark,
Op de bekeuring staat "vals kenteken aangebracht op motorvoertuig"
Op de bekeuring staat "vals kenteken aangebracht op motorvoertuig"
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Wel, de Duitsers zijn vrij duidelijk:steirerman77 schreef:Bitte schön :
Niet toegelaten in het buitenland dus, behalve in de genoemde landen…Kurzzeitkennzeichen im Ausland
Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran
-
gfgf
- Donateur (2x)

EU + de genoemde landen dus, voor alle duidelijkheid (ervan uitgaande dat deze bron juiste informatie geeft, het blijft internet hè.wouterve schreef:Niet toegelaten in het buitenland dus, behalve in de genoemde landen…steirerman77 schreef:[...]
Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran
-
ViggenNL
- Geregistreerd lid
Het is opzich wel vreemd, want ik kom toch geregeld (mogelijk duitsers?) met een kurzzeitkennzeichen tegen, maar dan de oranje ipv gele versie van 30 dagen (lijkt wel een trial-software...
) die ook vrij en blij zich over de A1 verplaatsen.
Laat staan de geregelde uitvoer van nieuwe Scania's die via de A1 richting Oldenzaal, met een identiek kurzzeitkennzeichen in Nederland rondrijden!
Zoals ik het later begrepen heb (volgens een beste pliesie-agent), mag het niet, maar is een gedoogbeleid betreft de gevallen welke duidelijk kunnen aantonen, dat je diezelfde dag de auto dus hebt opgehaald.
Laat staan de geregelde uitvoer van nieuwe Scania's die via de A1 richting Oldenzaal, met een identiek kurzzeitkennzeichen in Nederland rondrijden!
Zoals ik het later begrepen heb (volgens een beste pliesie-agent), mag het niet, maar is een gedoogbeleid betreft de gevallen welke duidelijk kunnen aantonen, dat je diezelfde dag de auto dus hebt opgehaald.
-
ammolenaar
- Donateur (2x)

Je hoeft bij het voorkomen niet echt bang te zijn voor een verhoging. Als je maar wel inderdaad gaat en een redelijk verhaal hebt. Als je zegt voor te komen en je komt niet opdagen krijg je vaak wel een hogere boete.
Andy
Andy
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
Krek zo (b)lijkt het te zijn:ViggenNL schreef: .. maar is een gedoogbeleid betreft de gevallen welke duidelijk kunnen aantonen, dat je diezelfde dag de auto dus hebt opgehaald.
"Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch).
Ergo: gedoogbeleid - je kunt mazzel hebben maar als puntje-bij-paaltje komt heb je geen rechtsgrond.