Saab 9000: RDW- en forumstatistieken

1984-1997
Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11310
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Saab 9000: RDW- en forumstatistieken

Bericht door Ewout » ma 14 sep, 2009 16:19

De registratiestatistieken voor de Saab 9000 zijn tot 2018 niet volledig, maar wat er bekend is aan registraties in Nederland is:

2005 5.820
2006 4.857 (-17%)
2007 4.489 (- 8%)
2008 3.789 (-16%)
2009 3.520 (- 7%)
2010 2.711 (-23%)
2011 -
2012 2.120 (-22% tov 2010)
2013 -
2014 1.556 (-27% tov 2012)
2015 -
2016 1.119 (-28% tov 2014)
2017 -
2018 970 (-13% tov 2016)
2019 888 (- 8%)
2020 829 (- 7%) [465 met APK]
2021 726 (- 12%) [402 met APK, -13,5%]
2022 682 (- 6%*) [355 met APK, -13,6%*]
2023 643 (- 6%) [324 met APK, -8,7%]
2024 661 (+ 2,7%) [323 met APK, -0,3%]

Info 2024:
Per 17 januari dit jaar zowaar een stijging van 2,7% in het aantal geregistreerde exemplaren, ofwel een plus van 18 stuks. 8) Zeven daarvan zijn via import gekomen; de overige 11: geen idee (en nog geen tijd en zin om dat uit te zoeken). De zeven zijn, op volgorde van import (laatste eerst):

2.3 CDE, groen, 03/95
2.3 CSE, blauw, 07/97
2.0i, geel, 05/88
2.3 n.b., grijs, 04/97
2.0 turbo, rood, 07/85
2.0 n.b., grijs, 08/88
2.0 turbo, zwart, 02/90 (ex van Hernri84)

Van de 661 zijn er 323 met APK, eentje minder slechts dan vorig jaar, waarvan 299 verzekerd, dat is acht minder dan vorig jaar (overigens ook nog 111 verzekerd zonder APK). Deze 299 ogenschijnlijk rijdende exemplaren zijn als volgt, uitgaande van 'sep t/m aug', verdeeld naar modeljaar (dit is dus een andere selectie dan hieronder bij 2023 gemaakt is - het gaat hier nu over rijdende exemplaren):

2x mj85
3x mj86
4x mj87
6x mj88
4x mj90
9x mj91
5x mj92
13x mj93
16x mj94
38x mj95
49x mj96
111x mj97
37x mj98

2x daarna nog geleverd (modeljaar niet afleidbaar).

P.S.: Ik vond zowaar nog een (beschadigde) RDW-download uit 2016 op mijn NAS en heb het aantal Saabs 9000 in dat jaar met enige moeite goed kunnen vaststellen, en wel op 1.119.

Info 2023:
Per 6 januari 2023 zijn er 643 rijen met 9000 in de handelsnaam, ofwel (nabij de) 643 exemplaren nog op kenteken. Daarvan dus 324 met APK, waarvan 307 verzekerd. Vorig jaar waren dat er nog 342 met APK en verzekering (-/-5,3%). De aantallen dalen dus nog steeds, maar minder hard dan voorheen (zowel totaal als met APK als verzekerd).

Ik heb dit keer ook even naar de opbouw per kalenderjaar gekeken op basis van eerste registratie:

10x 1985 (2 met APK)
16x 1986
12x 1987
11x 1988
3x 1989 (alle drie hatchbacks zonder APK!)
15x 1990
25x 1991
29x 1992
48x 1993
64x 1994
91x 1995
114x 1996
169x 1997
36x 1998

In 2022 zijn er vijf exemplaren geïmporteerd:
- een grijze 2.3 Turbo CC zalmmeus van modeljaar (tevens kalenderjaar) 1991 door mij
- een lichtblauwe 9000 turbo van modeljaar (tevens kalenderjaar) 1986 door Timwestra (momenteel te koop in Kootwijkerbroek)
- een blauwe 9000 2.3T CS Aero van modeljaar 1994 (tevens kalenderjaar) door een forummer (uit Frankrijk)
- een zwarte CS 2.0lpt van modeljaar (tevens kalenderjaar) 1997
- een rode CS 2.0 lpt van modeljaar (tevens kalenderjaar) 1997

Grappig, want 1997 is het best vertegenwoordigde kalenderjaar, en dat zie je toevallig (?) ook in de importaantallen.

Wat mijn favoriete tussenmodeljaar 1991 betreft (dus niet kalenderjaar zoals in de jaaraantallen hierboven): hier zijn er nog ca. 24 van (16 origineel Nederlands), als volgt:
9x een CD, op een na allemaal origineel Nederlands (!), waarvan 4x 2.3T (allen ONK)
15x een CC, waarvan 7x 2.3T, waarvan 3 met APK, te weten de Turbo S van Maus71 en mijn duo (er is er nog een in aantocht binnen de forumgelederen)

Overigens werd de zalmneus als CC ook in modeljaar 1992 nog in enkele markten geleverd (zoals USA en Scandinavië), dus die filter je er niet uit.

Info 2022:
Wat valt er nog voor positiefs te bedenken.... Goed, er zijn er nog altijd 682 geregistreerd (per saldo 44 minder - en overigens ruim 100 minder dan twee jaar terug). Het wordt echter wel een weinig geziene gast op de snelweg: weer 47 exemplaren minder met geldige APK, dus in totaal nog maar 355 mèt, waarvan dan ook nog 13 exemplaren niet zijn verzekerd. Kortom: legaal kunnen zich momenteel slechts 342 Saabs 9000 door het land (en daarbuiten) bewegen.

Van de resterende 682 exemplaren zijn er 106 (dus 15%) van eigenaar gewisseld in 2021. Daarvan hebben er 65 APK, hetgeen betekent dat precies 19% van de nu 'rijdende' Saabs 9000 van eigenaar is gewisseld. Dat is best veel, lijkt me.

Er zijn ook in 2021 weer exemplaren geïmporteerd, allen viercilinders:
1x een 'bruine' T16 uit 1987
1x een zwarte uit 1990
4x CD/CS uit 1996-1998, waarvan zowaar drie rode (en een grijze)

Van de 682 geregistreerde Saabs 9000 zijn er nu nog 90 van voor september 1991, waarvan 15 als CD geregistreerd staan (zalmneuzen dus). Het andere deel betreft dus (ongeveer) 75 CC's, waarvan 27 met APK (allen ook verzekerd). Ik stel daarbij overigens vast dat mijn 9000 de enige 2.3 Turbo cc zalmneus met APK is. De oudste CD is de DF-VL-35, uit juni 1988. Deze heeft geen APK meer gehad sinds 2010.

*) Een kleine disclaimer bij deze cijfers, of, beter gezegd, bij de cijfers hieronder: in het RDW-bestand worden sommige cellen verkeerd vertaald als je ze naar een csv exporteert. Dat is onder meer gebeurd bij 14 van bovenstaande Saabs 9000, die daardoor niet meer als 9000 herkend werden. Dat heb ik deze keer opgemerkt en hersteld, maar in de cijfers van vorig jaar hieronder is dat niet gebeurd. Het gaat hier (zag ik dus met terugwerkende kracht) om 16 Saabs 9000. Ik heb dit in de cijfers zo gelaten, maar de procentuele afname met en zonder APK hier wel voor herberekend (dus o.b.v. 726 + 16 = 742 Saabs 9000, waarvan 411 met APK). Misschien pas ik het nog wel eens aan.

Info 2021:
Het is wederom hard gegaan. Minus 12,4% aan Saabs 9000 in het Nederlandse kentekenbestand (jan21-jan20). Per saldo zijn dat 103 auto's minder:

Demontage: -71
Export: -37
Import: +5

;-(+

Enkele (mij) opvallende zaken:
- slechts 402 Saabs 9000 hebben een geldige APK (55%), een getal dat ik in het vervolg zal toevoegen aan de registratiecijfers (met terugwerkende kracht gedaan voor 2020), omdat het iets zegt over het aantal op de weg
- de vijf imports waren allen 2.300cc-uitvoeringen van na 1992.
- van de 37 geëxporteerde Saabs 9000 (de twee jongste met een eerste toelating op 27 maart 1998) waren er 25 origineel Nederlandse leveringen
- van de 71 gedemonteerde Saabs 9000 waren er maar liefst 67 origineel Nederlandse leveringen (w.o. 2x 1987, 4x 1998)
- een gedemonteerde 9000 (van 1993) stond al sinds 1998 op naam van de eigenaar

Van de 726 geregistreerde Saabs 9000 zijn er nu nog slechts 92 van voor september 1991, waarvan 16 als CD geregistreerd. Dus nog ongeveer 76 CC's. Van de CC's zijn er 14 ogenschijnlijk van modeljaar 1991 (van de meeste ervan weet ik het zeker), waarvan de helft met een geldige APK.

Info 2020:
In het afgelopen jaar een afname van 59 Saabs 9000, ofwel 6% in Nederland. Het afgelopen kalenderjaar zijn er slechts vier Saabs 9000 geïmporteerd (stand per 2 januari 2020): een CS 2.3 Turbo Aero uit 1994 (staat in dit register), een uit 1996 en twee uit 1997.

De oudste twee Saabs 9000 zijn nog altijd exemplaren uit april 1985. In totaal zijn er nog tien uit dat registratiejaar. Er zijn er ook drie voor het eerst in 1999 geregistreerd.

Van het totaal aantal hier geregistreerde Saabs 9000 zijn er nu 101 van voor september 1991, waarvan nog steeds 21 CD's. Dus nog ongeveer 80 CC's.

Info 2019:
Een afname van 75% in de laatste 10 jaar.

Van de momenteel dus 888 geregistreerde Saabs 9000 (2% van alle geregistreerde Saabs in nederland) zijn er slechts 103 toegelaten vóór september 1991, ofwel een ‘CC’ of CD (21 als CD geregistreerd). Het grootste deel (696) van de resterende 785 exemplaren is een CS, want de overige 89 zijn als CD(E) geregistreerd.

De Saab 9000 met de langstlopende Nederlandse tenaamstelling is een grijze 9000 turbo, die op 27 juni 1986 (voor het eerst) tenaamgesteld is en nog altijd dezelfde eigenaar kent.

De als laatste nieuw geregistreerde 9000 is een zwarte 9000 2.3, voor het eerst geregistreerd op 26 februari 1999, geïmporteerd in Nederland in juni 2004 en vorig jaar maart voor het laatst tenaamgesteld.

Register:
Op dit forum zijn de volgende Saabs 9000 bekend (per 2 januari 2020 is deze database opgeschoond):

CC met steilneus
9000turbo85 : 9000 Turbo MY85, rose quartz (129H)
aha! : 9000 Turbo MY85, rose quartz (129H)
Jungleman : 9000 i MY86, odoardogrijs (158)
Style&Co : 9000 Turbo MY90, zwart (170)

CC met zalmneus
Ewout: 9000 2.3 Turbo S aut. MY91, zwart (170)
Maus71: 9000 2.3 Turbo S MY91, zwart (170)
Style&Co: 9000 2.0 Turbo 'S' MY90/91, zwart (170)
vanderzanden : 9000 2.3i MY91, citrin beige (227)

CD met zalmneus
Christiaan94 : 9000 CD 2.0i MY92, cirruswit (153)
lennardbijker : 9000 CD 2.0 Turbo Airflow MY90, odoardo grijs (204)
Style&Co : 9000 CD 2.3 Turbo aut. MY93, zwart (170)
V6Kees: 9000 CDE 2.3t MY94 citrin beige (227)

CD met CS-neus
Gaafpaarnhem : 9000 Griffin 3.0 v6 MY95, scarabee green (230)
Marcel&Kim : 9000 CD 2.0 lpt MY96, embassy blue (198)
Style&Co : 9000 Griffin 3.0 v6 aut. 'Aero' MY96, zwart (170)

CS
9000-95 : 9000 CSE 2.3t aut. Anniversary MY97, midnight blue (257)
90002.3Griffin : 9000 CS 2.3T Anniversary MY98, scarabee groen (230)
9323 : 9000 CSE 2.0t Anniversary MY97, midnight blue (257)
DennisR : 9000 CS 2.0T Aero MY96, zilergrijs (268)
fritjof : 9000 CSE 2.3 Turbo Anniversary MY97, amethyst violet (258)
Frosk: 9000 2.0t CS Anniversary aut. MY97, scarabee groen (230)
Gaafpaarnhem : 9000 Aero MY94, zwart (170)
Gertram : 9000 CS 2.3i MY95, zwart (170)
Guido900T : 9000 CSE 2.0 MY96, zwart (170)
HarryS9k : 9000 CSE Anniversary 2.3t, midnight blue (257)
Henk-Jan : 9000 CS 2.3i automaat MY92, nocturne blauw (234)
hermank : 9000 CS 2.3 Turbo, MY93, odoardo grijs (223)
holtwark : 9000 CS 2.0i MY92, citrin beige (227)
hupman: 9000 CS 2.3t MY94, scarabee groen (230)
hurbie : 9000 CSE 2.3t MY96, citrin beige (227)
illco : 9000 CSE 2.3t Anniversary MY96, midnight blue (257)
JeroenArkenbout : 9000 Aero MY95, zilvergrijs (268)
Jungleman : 9000 CSE 2.0t Anniversary MY98, scarabee groen (230)
klaasj93 : 9000 CSE 2.3t Anniversary MY97, midnight blue (257)
K0ENIE : 9000 CSE 2.0t Anniversary MY97, amethyst violet (258)
Marius0404 : 9000 Aero MY93, Imola rood (240)
michelvenus : 9000 CSE 2.3T MY98, 225pk, zilvergrijs (268)
nelfrikandel: 9000 CS 2.0i Burgundy MY95, java zwart (253)
Pablo : 9000 Aero MY94, zwart (170)
Ray99: 9000 CS Beverly 2.0t MY96, java zwart (253)
redmervand : 9000 CS 2.3t MY96, java zwart (253)
Ribo : 9000 CS 2.0i MY94, nova black (248)
Rik H. : 9000 CS 2.0i MY97, scarabee groen (230)
Ruud 9.3 : 000 CS 2.3T Anniversary MY97, amethyst violet (258)
Sandra en Rene : 9000 CSE 2.0t Anniversary MY97, scarabee groen (230)
sb129h : 9000 CS 2.3t, MY97, scarabee groen (230)
sb153b : 9000 CS 2.0i lpg, MY98, zwart (170)
Seventies : 9000 CS 2.0t aut. MY97, scarabee groen (230)
Stadverbod : 9000 CSE MY97, zilvergrijs (268)
Style&Co : 9000 Aero MY93, zwart (170)
Tenfour : 9000 CSE 2.3T Anniversary Aut. MY97, amethyst violet (258)
WillievD : 9000 CSE 2.3i, MY93, scarabee groen (230)
Wouter : 9000 CS 2.0i MY97, scarabee groen (230)
zoethout : 9000 CS 2.0i MY92, embassy blauw (198)
Laatst gewijzigd door Ewout op zo 21 jan, 2024 22:45, 173 keer totaal gewijzigd.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

thomkins
Geregistreerd lid
Berichten: 1296
Lid geworden op: za 03 dec, 2005 17:54
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door thomkins » ma 14 sep, 2009 17:27

de kleur lijkt me inderdaad quartz roze

Gebruikersavatar
Azul
Geregistreerd lid
Berichten: 1669
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 6:49
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Azul » ma 14 sep, 2009 18:07

Prima initiatief! Mijn kleur is zilvergrijs (172H). Bouwjaar 1985 en MY86
Saab 900 S 1993 Cabriolet
Saab 900 T16S Silver Aero 1986 (restauratie)
Saab 9000 Turbo 1985 (LPG)
----------------------------------------------------
Op LPG kun je koken en super rijden!

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7964
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Jungleman » ma 14 sep, 2009 20:34

okee, daar komen ze:

1e Saab:
1986 9000 2.0i 16V CC 5-deurs
kleur: odoardogrijs metallic (kleurnummer 158 (1986))
(steilneus)

info via Saabvin.com:
modeljaar: 1986
body type: 5-door (5CK)
motor: B202I, injectie, benzine
versnellingsbak: 5-bak, handbediend, voorwielaandrijving
plant: Trollhättan, Sweden, line A (9000)

[edit: wegens refocus op alleen CC-lijst, gegevens van mijn CD zalmneus verwijderd]

Leuk:
mijn 1986 CC is tot nu toe de enige turbo-loze 9k steilneus.
Laatst gewijzigd door Jungleman op di 15 sep, 2009 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15096
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door verde900 » ma 14 sep, 2009 20:48

zijn er hier 84-er 9000's?
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7964
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Jungleman » ma 14 sep, 2009 20:49

verde900 schreef:zijn er hier 84-er 9000's?
oei, da's wel oud, maar dan heb je wel een van de eerste 9000's te pakken, denk ik
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15096
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door verde900 » ma 14 sep, 2009 21:04

klopt, het eerste jaar
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Mikey
Lid van verdienste
Berichten: 2097
Lid geworden op: za 22 mar, 2008 16:23
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door Mikey » ma 14 sep, 2009 21:21

verde900 schreef:klopt, het eerste jaar
Kom maar met gegevens.. :wink:
99 T16 '84

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14317
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » ma 14 sep, 2009 21:34

Als Jungleman erbij mag met zijn MY93 CD, mag er dan ook een CS van het eerste bouwjaar bij?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7964
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Jungleman » ma 14 sep, 2009 21:36

ja, maar da's dan weer een ander/nieuw lijstje :wink:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14317
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » ma 14 sep, 2009 21:38

Tsja... Anders maken we er gewoon een 9000-lijst van...
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7964
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Jungleman » ma 14 sep, 2009 21:42

jouw onderschrift in gedachten houdend, is dat wel weer (te) makkelijk

:P

(volgens mij doen we nu aan topic-vervuiling)
Laatst gewijzigd door Jungleman op ma 14 sep, 2009 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15631
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » ma 14 sep, 2009 21:43

ik zou de lijst beperken tot 9000 cc's (inclusief zalmneus cc uit 91)... anders wordt het lijstje onoverzichtelijk en het speciale is er dan ook wat vanaf
live your dreams

Gebruikersavatar
Mikey
Lid van verdienste
Berichten: 2097
Lid geworden op: za 22 mar, 2008 16:23
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door Mikey » ma 14 sep, 2009 21:46

Style&Co schreef:ik zou de lijst beperken tot 9000 cc's (inclusief zalmneus cc uit 91)... anders wordt het lijstje onoverzichtelijk en het speciale is er dan ook wat vanaf
Ben ik 't eigenlijk wel mee eens..
Had voor de CD van Jungleman al een uitzondering gemaakt.. :roll:
Zullen we 't beperken tot CC's en CD's t/m '93 dan?
99 T16 '84

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15631
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » ma 14 sep, 2009 22:01

Mikey schreef:
Style&Co schreef:ik zou de lijst beperken tot 9000 cc's (inclusief zalmneus cc uit 91)... anders wordt het lijstje onoverzichtelijk en het speciale is er dan ook wat vanaf
Ben ik 't eigenlijk wel mee eens..
Had voor de CD van Jungleman al een uitzondering gemaakt.. :roll:
Zullen we 't beperken tot CC's en CD's t/m '93 dan?
dus je wilt alles behalve de CS neus dus (va 92 bij hb's en va 94 op de sedans)
live your dreams

Plaats reactie