Fpt of lpt

1984-1997
Plaats reactie
Paulobekio
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: do 28 aug, 2014 23:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Fpt of lpt

Bericht door Paulobekio » zo 12 mei, 2019 20:30

Heb een 9000 gekocht die is opgevoerd van lpt naar fpt. Loopt ongeveer 1 op 8 gemiddeld. Ik heb er een gehad met lpt 2.3 motor net als deze), en had de indruk dat die zuiniger was dan deze en ook veel power. Wat is wijs, terugbouwen naar lpt?
Of niet? Ik maak ongeveer even veel stads als snelwegkm’s...

paolo
saab 9000 anni 1997 2.3 lpt (verkocht)
saab 9-3 2.0 let
saab 9000 2.3. FTP 1997
chrysler sebring conv. 2.7L

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2173
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Noorwegen

Re: Fpt of lpt

Bericht door Alex B » ma 13 mei, 2019 16:54

Handbak of automaat? Automaten zuipen in de stad.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3777
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Noorwegen

Re: Fpt of lpt

Bericht door odin1899 » ma 13 mei, 2019 17:07

Hoe is ie opgevoerd? M.a.w. wat voor software staat er in de ECU? Custom tune? Standaard 200 PK FPT software? 1 op 8 klinkt wel erg gulzig voor benzine. Ik rij ca. 1 op 8/1 op 9 met LPG.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Paulobekio
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: do 28 aug, 2014 23:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fpt of lpt

Bericht door Paulobekio » di 14 mei, 2019 13:19

Het is een automaat. Valt me ook op hoe laat hij schakelt. Heeft een T7 klep, meer weet ik niet. En een andere ecu, volgens de vorige eigenaar
saab 9000 anni 1997 2.3 lpt (verkocht)
saab 9-3 2.0 let
saab 9000 2.3. FTP 1997
chrysler sebring conv. 2.7L

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Fpt of lpt

Bericht door 9323 » di 14 mei, 2019 19:52

Als je vindt dat ie te laat schakelt kun je de afstelling van de kickdownkabel aanpassen.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Paulobekio
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: do 28 aug, 2014 23:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fpt of lpt

Bericht door Paulobekio » wo 15 mei, 2019 20:58

Dank voor de berichten, terugbouwen naar
Lpt heeft dus geen zin?
saab 9000 anni 1997 2.3 lpt (verkocht)
saab 9-3 2.0 let
saab 9000 2.3. FTP 1997
chrysler sebring conv. 2.7L

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2381
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fpt of lpt

Bericht door busy » wo 15 mei, 2019 21:11

Lpt geeft een andere motorkarakteristiek dan fpt. Fpt kan zuiniger zijn, bv met hoger koppel onderin, kunt een tune erop zetten op maat. Zou hem zelf terugbouwen naar standaard lpt. Haal je 1:10 1:11, maar veel hangt vooral van je rechtervoet af.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14047
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Fpt of lpt

Bericht door ReinO » do 16 mei, 2019 7:16

misschien is ie lekker rijk en veilig getuned. Wanneer ie arm staat komt er echt meer power bij maar dat is wel meer
risico ook. Volgens mij ga je echt weinig verschil in verbruik zien. Maar we gaan het vernemen.
Je hebt geen lekken of codes? Hoe is het misfi s?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Paulobekio
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: do 28 aug, 2014 23:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fpt of lpt

Bericht door Paulobekio » zo 26 mei, 2019 0:22

Hij rijdt heerlijk dat wel! Het is een anniversary zo blijkt
saab 9000 anni 1997 2.3 lpt (verkocht)
saab 9-3 2.0 let
saab 9000 2.3. FTP 1997
chrysler sebring conv. 2.7L

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3989
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Fpt of lpt

Bericht door op » zo 26 mei, 2019 10:04

Eerst eens een stage 0 doen.

Meestal zit het zuipen niet in de tuning, maar in andere dingen, valse lucht, andere motorproblemen, de automaat en of de uitlijning. Of je rechtervoet...

En vergeet vooral de banden niet, op de bekende bandensites staat een zuinigheid label. als jouw band er tussen staat en hij is niet groen, zit daar zeker een probleem.

Met de 9-5 merk ik dat bijvoorbeeld Nokian Z line banden met bakken grip een extra verbruik van wel 1 liter per 100km oplevert! (ik deel bij de pomp altijd het aantal gereden kilometers door het aantal getankte liters)

In de stad kan je het gebruik trouwens verminderen door de automaat in neutraal te zetten als je voor het stoplicht staat. Scheelt toch iets.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5790
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fpt of lpt

Bericht door reiernumans » ma 27 mei, 2019 14:33

Hoger verbruik komt niet door lpt of fpt, eerder door luchtlekkage, een kapotte sensor of een matige tune.. Ik zou zoals bovenstaande ook al suggereert eerst een goede stage 0 doen, dus alle vacuumslangen controleren en evt vervangen, basisdruk afstelling van de turbo controleren en corrigeren als het nodig is, onderhoudszaken als filters, bougies en vloeistoffen nalopen en vervangen waar nodig en dan kijken of je verschil ziet. Ook zaken als bandenspanning en uitlijning even controleren, dat kan ook al invloed hebben. Daarnaast scheelt je rijstijl en gebruik ook enorm veel. Als je alleen maar relatief korte stadsverkeer ritjes rijdt valt 1 op 8 me nog best mee, als je alleen maar 100 op de snelweg rijdt moet je veel zuiniger kunnen scoren.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Paulobekio
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: do 28 aug, 2014 23:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fpt of lpt

Bericht door Paulobekio » di 28 mei, 2019 23:15

Dank allen! Ik ga ermee aan de slag
saab 9000 anni 1997 2.3 lpt (verkocht)
saab 9-3 2.0 let
saab 9000 2.3. FTP 1997
chrysler sebring conv. 2.7L

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Fpt of lpt

Bericht door mvm9ck » za 08 jun, 2019 14:22

Ik heb een 2.3 automaat FTP, TD04-15T en Aero Ecu. Hij zegt dat het verbruik 8.1 L/100 km is. Dat is ongeveer 1 op 12 en dat vind ik lang niet gek voor zo'n grote bak. Ik rijd niet veel in de bebouwde kom maar wel veel berg op/berg af. Bij berg op zegt hij 15-18 L/100 km en bij naar beneden 2 in de N.

De max toegestane snelheid is hier 80 km/u, veel stukken zijn 60, dat helpt vast ook voor een laag verbruik maar die bergstijgende kilometers niet. De 2.0 LPT doet 7.2/100 op hetzelfde stuk, die is handgeschakeld. Maar de FTP heeft enorm veel meer power, je wordt echt gelanceerd bij vol gas na kickdown.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Paulobekio
Geregistreerd lid
Berichten: 70
Lid geworden op: do 28 aug, 2014 23:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fpt of lpt

Bericht door Paulobekio » zo 09 jun, 2019 23:07

Ben naar Frankrijk gereden met drie man plus bagage en drie racefietsen. Gem verbruik 11,5 l per 100km. Gem snelheid 125km/h. Wel keiharde wind tegen.
Affijn. Toch wel veel. Ga ernaar laten kijken
saab 9000 anni 1997 2.3 lpt (verkocht)
saab 9-3 2.0 let
saab 9000 2.3. FTP 1997
chrysler sebring conv. 2.7L

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Fpt of lpt

Bericht door mvm9ck » do 13 jun, 2019 22:50

Ja ik weet niet. Als de fietsen op dak stonden en je hebt ook nog eens tegenwind? Als ze achterop zaten zal het niet veel beter zijn. Plus 3 keer zoveel gewicht aan passagiers en bagage. Als je gemiddeld 125 hebt gereden dan zitten daar stukken flink hoger bij, zeker als je niet voor vertrek de rijcomputer hebt gereset. Optrekken met zoveel gewicht en fietsluchtweerstand vraagt ook meer. Zo bezien valt 11,5 misschien nog best mee.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Plaats reactie