Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
- mvm9ck
- Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 238
- Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
- Regio: Noorwegen
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ :-)
Nou, de slang is net zo koud als de lucht die uitblaast als ik hem op LOW zet - allesbehalve ijskoud dus. Dan is het in mijn geval wellicht toch niet onderdeel 4319190.
Heb nog een gebruikte Sanden ACC reservecompressor liggen, benieuwd of het ineens wel werkt als die overgezet is. Huidige (originele) compressor knarst na 330k op zijn lagers dus van die herrie ben ik zowiezo af met die ruilcompressor. Of hij daarna nou koude lucht blaast of nog steeds niet.
Heb nog een gebruikte Sanden ACC reservecompressor liggen, benieuwd of het ineens wel werkt als die overgezet is. Huidige (originele) compressor knarst na 330k op zijn lagers dus van die herrie ben ik zowiezo af met die ruilcompressor. Of hij daarna nou koude lucht blaast of nog steeds niet.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
- redmervand
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Jammer dat er een ander probleem is dan...
Bij maakte dat paneeltje ook ontzettend lawaai bij het starten en het aanzetten van de blower trouwens.
Dus wellicht als je dat niet hoort is het paneeltje nog wel ok
Bij maakte dat paneeltje ook ontzettend lawaai bij het starten en het aanzetten van de blower trouwens.
Dus wellicht als je dat niet hoort is het paneeltje nog wel ok
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
- mvm9ck
- Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 238
- Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
- Regio: Noorwegen
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ :-)
Bevindt datzelfde paneeltje zich ook in auto's met de standaard AC, dus niet de uitgebreide ACC? Heb een ' 97 sloper staan en moet nog aan het dashboard beginnen.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
- redmervand
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Geen idee...
Je zou hier eens kunnen kijken: https://www.thesaabsite.com/catalog/saab-9000/
Je zou hier eens kunnen kijken: https://www.thesaabsite.com/catalog/saab-9000/
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
- mvm9ck
- Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 238
- Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
- Regio: Noorwegen
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ :-)
Het is waarschijnlijk het meest trefzeker om vanavond even de dashtop van de sloper af te schroeven. Zal hier verklappen wat het geval is.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
- redmervand
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Inmiddels is Black Beauty voorzien van een nieuwe radio met DAB+, en dankzij ome Ali heb ik dat zonder plak antenne nu werkend. Eens gaan zien hoe dat bevalt!
Verder in Trollhattan afgelopen zondag nog 2 smalle wielkastrandjes gevonden, nu nog 2...
En een bakje voor onder de armsteun, voor 5€

Binnenkort eens verder met de defect ABS sensor, heb inmiddels wat ideeën om die te verwijderen.
Verder in Trollhattan afgelopen zondag nog 2 smalle wielkastrandjes gevonden, nu nog 2...
En een bakje voor onder de armsteun, voor 5€

Binnenkort eens verder met de defect ABS sensor, heb inmiddels wat ideeën om die te verwijderen.
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
- mvm9ck
- Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 238
- Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
- Regio: Noorwegen
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ :-)
Zit de ABS sensor voor? Dan kon wel eens de zwarte top van de witte body gescheiden kunnen worden als je het van boven probeert. Van onderen los tikken schijnen ze zelfs als je hout en rubber gebruikt toch niet tegen te kunnen. Bij de sloper kwam 1 van de 2 voor er heel uit, achter allebei. Achter altijd los gekregen, daar zitten ze ook in een bredere plastic huls, en horizontaal. Dat laatste scheelt enorm met de pekel die er in loopt.
Mijn ACC probleem is trouwens opgelost met een andere compressor: op Low zetten en meteen loeien en ijskoude lucht blazen dat ding. Toch maar zo'n paneeltje op de plank leggen denk ik, foutgevoelig onderdeel kennelijk. Dat moet dan makkelijk toegankelijk zijn dus: op de plank! In de sloper met de eenvoudigere AC zat het dan ook niet.
Mijn ACC probleem is trouwens opgelost met een andere compressor: op Low zetten en meteen loeien en ijskoude lucht blazen dat ding. Toch maar zo'n paneeltje op de plank leggen denk ik, foutgevoelig onderdeel kennelijk. Dat moet dan makkelijk toegankelijk zijn dus: op de plank! In de sloper met de eenvoudigere AC zat het dan ook niet.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: Kies een regio:
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ :-)
Volgende keer de abs sensor beter laten zitten, de sensor zelf gaat vrijwel nooit stuk en eruit willen ze ook nooit lekker. Het probleem is eigenlijk altijd een kabelbreuk en dat is simpel op te lossen door een nieuwe kabel aan de kabel uit de sensor te solderen. Las goed waterdicht maken met krimpkous en siliconenkit. Ik heb ze inmiddels alle vier gehad en op deze wijze gefixed, abs werkt zo al jaren storingsvrij.
9000 Anniversary 2.3t in opbouw
- redmervand
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Ik heb de verhalen gelezen, maar ik ben geen held met solderen.9000-95 schreef:Volgende keer de abs sensor beter laten zitten, de sensor zelf gaat vrijwel nooit stuk en eruit willen ze ook nooit lekker. Het probleem is eigenlijk altijd een kabelbreuk en dat is simpel op te lossen door een nieuwe kabel aan de kabel uit de sensor te solderen. Las goed waterdicht maken met krimpkous en siliconenkit. Ik heb ze inmiddels alle vier gehad en op deze wijze gefixed, abs werkt zo al jaren storingsvrij.
En voor €30 had ik een nieuwe sensor, dus waarom dan niet vervangen.
Beetje jammer van die bout alleen...
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
- redmervand
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Omdat de temperatuurmeter in het dashboard laag bleef hangen, heb ik vandaag de thermostaat gewisseld naar een 89 graden thermostaat. (wat er in zat kon ik niet identificeren naar een bepaalde temperatuur)
Nadat alles weer is aangesloten en bijgevuld natuurlijk checken of het resultaat heeft. Na een tijd stationair lopen stijgt de meter wel iets, maar komt niet verder omhoog dan een derde... Op een gegeven moment springt de fan wel aan, en zakt de meter ook weer iets.
Kan het zijn dat er een temperatuur sensor defect is?
Maar waar zit dat ding, als ik google krijg ik verschillende types te zien...
Het gaat om een 1996 2.3 lpt
En dan nog een ander dingetje.
Tijdens het terug monteren van alles, brak een slangetje dat naar de carterventilatie loopt, inclusief het 'filtertje'?
Is het nodig om dat te vervangen?

Oplossing

Nadat alles weer is aangesloten en bijgevuld natuurlijk checken of het resultaat heeft. Na een tijd stationair lopen stijgt de meter wel iets, maar komt niet verder omhoog dan een derde... Op een gegeven moment springt de fan wel aan, en zakt de meter ook weer iets.
Kan het zijn dat er een temperatuur sensor defect is?
Maar waar zit dat ding, als ik google krijg ik verschillende types te zien...
Het gaat om een 1996 2.3 lpt
En dan nog een ander dingetje.
Tijdens het terug monteren van alles, brak een slangetje dat naar de carterventilatie loopt, inclusief het 'filtertje'?
Is het nodig om dat te vervangen?

Oplossing

Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
- kql
- Donateur 2014 + 2016
- Berichten: 480
- Lid geworden op: do 30 dec, 2004 22:38
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Ja, hetgeen jij 'filtertje' noemt is een terugslagklepje wat voorkomt dat de druk van de turbo het carter bereikt. Eigenlijk preventief ieder jaar vervangen ...redmervand schreef: ↑di 02 jul, 2019 12:07
En dan nog een ander dingetje.
Tijdens het terug monteren van alles, brak een slangetje dat naar de carterventilatie loopt, inclusief het 'filtertje'?
Is het nodig om dat te vervangen?
Pick a card, any card. Wrong!
-
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5539
- Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ :-)
Temperatuur sensor is het niet, meestal is het de temperatuurmeter zelf, die te laag aangeeft, temperatuurmeter is in stapjes van 5graden te testen met de tech2 op correcte weergave.
- redmervand
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Nou dat is duidelijk niet gebeurt, ga er maar eens 1 halen, inclusief nieuwe slang, die breekt al als je er naar kijkt...kql schreef:Ja, hetgeen jij 'filtertje' noemt is een terugslagklepje wat voorkomt dat de druk van de turbo het carter bereikt. Eigenlijk preventief ieder jaar vervangen ...redmervand schreef: ↑di 02 jul, 2019 12:07
En dan nog een ander dingetje.
Tijdens het terug monteren van alles, brak een slangetje dat naar de carterventilatie loopt, inclusief het 'filtertje'?
Is het nodig om dat te vervangen?
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
- redmervand
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018 + 2019
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ [emoji3]
Dus vervangen is niet nodig?jansen schreef:Temperatuur sensor is het niet, meestal is het de temperatuurmeter zelf, die te laag aangeeft, temperatuurmeter is in stapjes van 5graden te testen met de tech2 op correcte weergave.
Ik las ook iets over het kunnen instellen van een soort weergave vd temperatuurmeter, gevoelig/normaal, kan dat?
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Saab 9000 CS my '96 in Java Black
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’ :-)
Staat me iets van bij dat je het metertje inderdaad kan kalibreren met een Tech 2. Of was dat nou de brandstofmeter?
Kan het vanavond bekijken als je het zeker weten wilt.
Kan het vanavond bekijken als je het zeker weten wilt.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)