P0172, P0150 (?), verschillend gedrag bij koud en warm weer

1984-1997
Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3713
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Noorwegen

P0172, P0150 (?), verschillend gedrag bij koud en warm weer

Bericht door odin1899 » wo 17 apr, 2019 20:36

Op m'n 9000 rij ik zo'n beetje de hele winter met een check engine lampje, knippert 6 keer. ECU geeft P0172 (long term fuel trim too rich) en ik meen P0150 (iig de code voor O2 sensor kaduuk).

Momenteel is het des ochtends rond nul graden en des middag >10 graden.

Na alle codes gewist te hebben door accu 10 mins los te hebben begint check engine weer te knipperen na ca. 2 km rijden des ochtends (dus rond 0 graden C) en blijft aan tot ik na 15 km op het werk ben. In de middag (dus >10 graden C) onderweg naar huis knippert check engine vrolijk bij vertrek maar dooft dan weer na een paar kilometer rijden. Overigens geeft Torque via een ELM327 lezertje mooie (?) waardes tussen 0 Ven 1 V ook al is CEL aan.

1) Is er een logische verklaring waarom een O2 sensor bij kou bagger werkt en bij warmer weer het wel doet?

2) Kan iets werken om die O2 sensor te overtuigen minder onstabiel te fungeren of is een nieuwe sensor de enige remedie?

NB het ding rijdt op propaan. Maar qua CEL 6x knipperen lijkt het geen verschil te maken of ik op benzine of propaan rij.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Plaats reactie