Pagina 1 van 2

SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: zo 24 mar, 2019 20:29
door V6Kees
Beste SAAB liefhebbers,

Ik ben al een tijdje met een turbo conversie van mijn '88 900i bezig, op aanraden heb ik daarvoor naar een 9000 met Trionic op zoek gegaan.
De 9000 die ik daarvoor gevonden heb, door mij liefkozend direct de Frikandel gedoopt komt van de behoorlijk sikkeneurige 2e eigenaar.
Bij aankomst trof ik zoals verwacht een blauwe vieze ietwat verwaarloosde auto aan, het meest in het oog springende gebrek; een niet functionerende kilometerteller, iets waar ik met mijn snode plannen wel mee kon leven.

Na bevestiging van de prijs en betaling ontving ik de sleutels en de papieren en ging ik op weg met mijn nieuwe aanwinst.
Wat me opviel is dat de auto erg slecht tegen afremmen kan(afslaan veel bijregelen), vast een gevolg van het gebrek van een snelheidssignaal?
Maar verder is er eigenlijk maar weinig mis met de auto.
De motor trekt prima, nergens een spoor van blauwe rook te bekennen. Remmen doet ie kaarsrecht en ook bij ongeveer 130/140 km/h rijdt hij snaarstrak.
Het interieur is goed gebruikt maar nog prima op te knappen en het onderstel; vering en demping zijn in prima conditie.
Thuis gekomen nog eens een kritische blik op de auto geworpen, het spatbord aan de bestuurderskant heeft een roestplek verder 'lijkt' er geen roest te zijn, ik lees wel eens over narigheid rondom het raam?
Vandaag heb ik de auto eens netjes gewassen het is geen beauty meer, veel krasjes van een verblijf naast een heg en her der een buts maar de lak is eigenlijk bijna overal nog netjes.
Het zal wel duidelijk zijn waar dit verhaal heen gaat, ik kan het eigenlijk niet over mijn SAAB hart verkrijgen om deze fraaie wagen in stukjes te hakken daarvoor is hij gewoon nog te goed.
Wat vraagjes:
- Heeft iemand een idee wat er met de teller aan de hand kan zijn, wat zijn de gebruikelijke problemen bij de '97 er 9000?
- Het SRS lampje brand, wat kan er aan de hand zijn?
- Volgens OBD is er iets mis met de temperatuur sensor, lijkt te kloppen want hij komt niet op temperatuur, gebruikelijke problemen?

Ik hoop dat jullie wat tips hebben hoe ik deze auto kan redden want ik denk dat ie dat (ondanks zijn dagwaarde) nog wel waard is. :O:
Afbeelding
Afbeelding

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: zo 24 mar, 2019 20:47
door busy
Mooi dat je deze op de weg houdt! 9000 is echt een fijne SAAB. Je srs is je airbag, kan de klokveer zijn, sensor zit als je voor de motor staat rechts op je blok en tellerunit kan ik zo niet zeggen. Van harte welkom om een keer met je 9000 bij ons langs te komen. We hebben er ook een paar staan. Trionic kunnen we je wel aan helpen denk ik.

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: zo 24 mar, 2019 23:54
door 9323
Ah leuk! Een 9000-reddingsproject!
Temperatuur: thermostaat is meest waarschijnlijk.
Afslaan: lekke rembekrachtiger? Stationairklep?

Anyway, idd van harte welkom om een keer in Amersfoort langs te komen: de plek waar alle behoeftige 9000's een warm welkom krijgen.

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: ma 25 mar, 2019 3:42
door odin1899
SRS lampje kan zo onbenullig zijn dat iemand een verkeerd stekkertje (wat dan samenhangt met SRS systeem) heeft los gehad terwijl de accu nog aangesloten was. Het lampje kan helaas alleen met de Tech2 tool uitgezet worden.

En roest....dat zit er zonder twijfel op. Ga er maar eens onder liggen en ga prikken met een schroevedraaier.

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: ma 25 mar, 2019 14:08
door V6Kees
Ah oke dus SRS en temperatuur zouden dus kleine probleempjes kunnen zijn. Past de thermostaat van de classic 900 op de 9000?
Wat zijn de gebruikelijke problemen met de tellerbak, ik las ergens dat er een tandwiel in de bak defect kan zijn?
Is dat ook voor het '97 model een probleem?

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: ma 25 mar, 2019 14:40
door 9323
Hoi, denk het wel. Kijk hier:
viewtopic.php?t=145347

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: di 26 mar, 2019 13:58
door V6Kees
Zo gisteren aan de slag gegaan met de thermostaat, ik had verwacht dat dat ongeveer 10 minuten werk was, maar dat viel toch enigszins tegen.
Er moet best het een en ander aan de kant om ruimte te maken.
Bedankt voor de link over het snelheids signaal , is het vervangen van dat tandwiel in de bak iets dat de club in Amersfoort wel eens gedaan heeft?
Ik ben niet bang om een klus aan te pakken maar de bak uitbouwen en open halen is een stevige uitdaging :shock:

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: wo 27 mar, 2019 0:14
door 9323
Oh jee, nee, dat zouden wij ook niet zomaar even doen. Je kunt je licht eens opsteken bij forummer Saberd. Lijkt me wel een klus voor hem.

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: wo 27 mar, 2019 13:31
door kql
V6Kees schreef:
zo 24 mar, 2019 20:29
Wat me opviel is dat de auto erg slecht tegen afremmen kan(afslaan veel bijregelen), vast een gevolg van het gebrek van een snelheidssignaal?
yup.

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: wo 27 mar, 2019 18:08
door V6Kees
Ik zat het verhaal op SAAB central eens te lezen over het gebruik van het ABS signaal, ik kan wel een beetje programeren dus dat zou wellicht ook een oplossing en een leuk project zijn. :idea:

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: ma 01 apr, 2019 21:56
door V6Kees
odin1899 schreef:
ma 25 mar, 2019 3:42
En roest....dat zit er zonder twijfel op. Ga er maar eens onder liggen en ga prikken met een schroevedraaier.
Ben er vandaag eens onder gekropen maar hij is toch grotendeels roestvrij, vooral wat vliegroest bij de krikpunten.
Mijn 9-5 was een stuk slechter :D
Voor het tellersignaal heb ik een arduino besteld, dus over een paar weken meer. :O:

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: di 02 apr, 2019 11:27
door 9323
Je kunt ook eens de bekleding van de kofferbak loshalen en de schokbrekertorens bekijken. Willen graag roesten. Ook het plaatwerk dat op de schroefveren rust is vaak rot. En als je even de plastic bekleding van de dorpel van de kofferbak loshaalt, kun je even het plaatwerk daaronder bekijken. Rond de deurvanger is het vaak roestig. Ten slotte kun je de uiteinden van de chassisbalken even kritisch bekijken, bij de achterbumper dus. Afwatering gaat vaak dicht zitten waardoor ze van binnenuit wegroesten. Ter preventie kun je er een bus tectyl of was voor holle ruimtes in leegspuiten. Je kunt erbij via plastic dekseltjes in de kofferbakbodem.

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: di 02 apr, 2019 12:38
door V6Kees
9323 schreef:
di 02 apr, 2019 11:27
Je kunt ook eens de bekleding van de kofferbak loshalen en de schokbrekertorens bekijken. Willen graag roesten. Ook het plaatwerk dat op de schroefveren rust is vaak rot. En als je even de plastic bekleding van de dorpel van de kofferbak loshaalt, kun je even het plaatwerk daaronder bekijken. Rond de deurvanger is het vaak roestig. Ten slotte kun je de uiteinden van de chassisbalken even kritisch bekijken, bij de achterbumper dus. Afwatering gaat vaak dicht zitten waardoor ze van binnenuit wegroesten. Ter preventie kun je er een bus tectyl of was voor holle ruimtes in leegspuiten. Je kunt erbij via plastic dekseltjes in de kofferbakbodem.
Bedankt voor de tips,
Ga ik dit weekend mee aan de slag.

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: di 02 apr, 2019 21:42
door Jungleman
Parbleu, Amice! Je trekt toch geen Anni uit elkaar voor wat kabeltjes?

Mooi dat deze op de weg blijft.

Zelf ben ik, naast een heftige verbouwing in mijn nieuwe woonst in Soest (het eind begint in zicht te komen, de badkamer is bijna klaar, daarna de rest nog...), diep achter de schermen met iets 'prils en dakloos Saab-achtigs' bezig. Of dat doorgaat, kan ik nu nog niet zeggen, het 1e kontakt is namelijk net gelegd.

:O:

Re: SAAB 9000 reddingsactie?

Geplaatst: wo 03 apr, 2019 15:12
door V6Kees
Parbleu, Amice! Je trekt toch geen Anni uit elkaar voor wat kabeltjes?

Mooi dat deze op de weg blijft.
Klopt, maar ja, nu wel weer op zoek naar die kabeltjes, wie kan me helpen?
Zelf ben ik, naast een heftige verbouwing in mijn nieuwe woonst in Soest (het eind begint in zicht te komen, de badkamer is bijna klaar, daarna de rest nog...), diep achter de schermen met iets 'prils en dakloos Saab-achtigs' bezig. Of dat doorgaat, kan ik nu nog niet zeggen, het 1e kontakt is namelijk net gelegd.

:O:
Prima plan voor de lente een dakloze SAAB. :O: