snelheidsmeter en toerental

1984-1997
Plaats reactie
erwin12
Geregistreerd lid
Regio: BE - Limburg / Limbourg

snelheidsmeter en toerental

Bericht door erwin12 » vr 01 feb, 2019 14:11

hoi zit met 2 problemen 1 ste snelheidsmeter werkt niet meer ja gezien in forumoverzichten dat plastic tandwiel op kan zijn. Maar vraag van de monteur is voor we dat open maken moet ik ook eert kunnen meten in de kabel die daar van komt of hij nog werkt.dan laten we het dicht.Onze vraag is nu is er ergens een schema van stroom voorziening.En ja kan onder er bij maar wordt moeilijk om te meten.De mogelijkheid zou toch ook moeten kunnen zijn waar de kabel naar binnen gaan in de auto dat je daar goed bij kunt of onder bij Dashboard dacht ik zo.Hoop jullie me verder kunnen helpen.

en ja zo ik al zij probleem 2 deze is zowat gelijk begonnen met weg vallen van snelheidsmeter.Je rijdt bv 80 km en je moet terug schakelen naar de 1 dan valt de auto uit gewoon zakt door Stationair toerental heen als me lukt hem op te vangen op zeg 1000 toeren dan blijft hij gewoon lopen erna.Kan niet geloven zeg maar dat snelheidsmeter iets met toerental aansturing regeling te maken heeft. heb geprobeerd met 80 km vrij zetten en uitlaten rollen naar rotonde dan pas in 1 zetten is er geen probleem blijft rondt de 800 toeren lopen steeds dan.

Alex B
Geregistreerd lid
Regio: Noorwegen

Re: snelheidsmeter en toerental

Bericht door Alex B » do 07 feb, 2019 16:14

Laat ik dan maar een duit in het zakje doen. Op de versnellingsbak zit een dynamootje dat stroom genereert voor de aansturing van de snelheidsmeter. Die zit aan het boordnet gekoppeld met een stekkerverbinding. Als je onder de auto staat/ligt kan je dat makkelijk zien. Trek die connector los, zet er een multimeter op en ga rijden; of simuleer dat door met de voorwielen van de grond gas te geven. Wat het afslaan betreft, maak de stappenmotor schoon. Als het draaiend gedeelte vies is door olieaanslag zou het kunnen dat ie niet (ver genoeg) opent om de motor stationair te laten lopen.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Plaats reactie