Restauratie 9000 CSE - weg met die Rustus, god van de Heilige Roest

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Restauratie 9000 CSE - weg met die Rustus, god van de Heilige Roest

Bericht door mvm9ck » ma 08 okt, 2018 20:31

Roest - de gevreesde vijand van iedere Saabliefhebber. Maar wanhoopt niet - er is iets tegen te doen!

Op basis van een "afspraak" die ik heb gemaakt met een schadehersteøbedrijf in de regio heb ik in april dit jaar de '97 2.3 CSE automaat gekocht. Hij had hier en daar wel wat roest, maar het leek te overzien. De gemaakt afspraak was dat ik zelf zou komen klussen om de kosten te drukken, aangezien het oordeel was dat het vooral werkuren zouden zijn die er tegenaan gegooid moesten worden. Paar dagen slijpen en lakken was de verwachting, kon mooi in mijn voor dat doel gereserveerde vakantiedagen.

Totdat hij uiteindelijk op de brug stond en kaal gemaakt was, toen viel het ineens helemaal niet meer zo mee. Rustus, de Almachtige God van de Heilige Roest, had zich samen met zijn vermaledijde vrindjes Aquarius en Salus flink tegoed gedaan aan o.a het onderstel van mijn fraaie A50 Silver Arrow. Maar ja, toen was het herstel al in gang gezet en moest het wel afgemaakt worden.

Afijn, na 2 weken en 1 dag slijpen, zandstralen, frezen, schuren, knippen, snijden, zagen, lassen, lakken, Owatrol-impregneren en tectyleren plus nog een avond namontering mbt het interieur was de klus - voorlopig - geklaard.

Behoorlijke scores: 44 grotere en kleinere roestgaten dichtgelast, daarvoor ca 2 vierkante meter nieuw plaatstaal gebruikt en alleen het lassen duurde al bijna 4 hele dagen. Deze uren moet ik betalen maar mijn eigen niet, en dat was het leeuwendeel van de uren. Materialen als in tectyl, verf, kwasten, pluggen etc moeten ook betaald. Maar hun kennis, gereedschappen en werkplek niet. Erg handig dat ze een zandstraalinstallatie hebben.

Toch zal het nog steeds een flinke rekening worden maar daar heb ik dan ook wat voor teruggekregen - een winterbestendige auto die het winterhalfjaar tot de zomer overleeft. Dan wordt hij plaatselijk weer kaalgeschuurd en overgespoten in exact dezelfde kleur en transparante lak. Nu is het een ca dezelfde kleur, alleen bedoeld om Rustus het nakijken te geven. Want die Rustus, daar hebben wij het als oprechte Saabliefhebbers niet zo op. Weg met Rustus! En met Salus, de God van het Heilige Zout derbij!

Kijk en huiver zelf: https://photos.app.goo.gl/Q658tZb8QCPG3EvN8

De auto heeft er van 2001 tot dit jaar over gedaan om zover te komen - de eerste 3 jaar heeft hij rondgereden in de Saoedische woestijn en daar heeft men nou eenmaal minder last van Rustus. Waarschijnlijk heeft men daar weer andere problemen, bv met zand in de machinerie maar dit topic gaat over Rustus. Die zit inmiddels aardig op zijn neus te kijken, 17 jaar ijverig sloopwerk grotendeels tenietgedaan. Dat zal hem leren!
Laatst gewijzigd door mvm9ck op za 15 dec, 2018 18:34, 2 keer totaal gewijzigd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2623
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door theun » ma 08 okt, 2018 21:42

Hemeltjelief!!! :shock:

Je bent een held!
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door hermank » di 09 okt, 2018 6:48

TOP !!

Wat een werk. Maar het resultaat mag er zijn. Een mooi tweede leven.
Saab 9000 CS 2.3 fpt Odoardo grijs 09-1992 - MY1993 Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door sterkstromer » di 09 okt, 2018 8:25

Heeft ie sinds 2001 in Noorwegen gereden? En beste hoop gaatjes hier en daar! :o Mooi werk!
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door mvm9ck » di 09 okt, 2018 13:03

Sinds 2001 in het Noorse zoutbad ja - een half jaar per jaar. Daar helpt geen onderkant spoelen meer tegen, zoals ook goed te zien was. Gatenkaas. Als er nog een jaartje was gewacht had hij linea recta naar de sloop gekund.

Trouwens met al die gaten in de bodem voor en achter was hij ook dit jaar al niet door de keuring gekomen maar nu was er nog wat aan te doen, volgend jaar was het te laat geweest. De Noorse westkust-winters zijn gruwelijk voor je auto omdat ze heel lang duren en niet al te koud zijn, rond 0 tot -10, het kan wel kouder maar dat is niet vaak. Juist dat gematigde temperatuurbereik zorgt ervoor dat er veel en vaak gestrooid wordt, is het kouder dan wordt er niet meer gestrooid omdat het zinloos is.

En vanwege het kustklimaat veel neerslag, vooral regen maar ook natte sneeuw. Die verandert in klinkijs als er genoeg overheen gereden wordt - daarom 's winters spijkerbanden. Er wordt dan ook bijna dagelijks gestrooid of liever gedumpt, met grote tanks wordt de pekel over de weg heen gespoten en over je Saab derbij als je er net iets te dicht achter zit. En dat bijna een half jaar lang. Ik heb dan ook niet de illusie dat deze reddingsoperatie de laatste was. Rustus wrijft in zijn handjes.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door Gele aero » di 09 okt, 2018 15:09

Het is idd te zien dat er gretig gestrooid wordt, poeh wat een roest. En diepe buiging dat je dit aanpakt!!!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door odin1899 » di 09 okt, 2018 20:29

:bow: Ik doe het je niet na. Ik gok dat mijn 9000 na sept. 2019 richting de sloop gaat vanwege gelijkende gatenproblemen.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door mvm9ck » di 09 okt, 2018 21:24

Bij niks doen mogelijk wel ja. Maar voor iedereen die van oude auto's houdt / aan z'n oude Saab gehecht is kan er een moment komen dat wat je hebt opgeknapt moet worden, al was het maar omdat de alternatieven inmiddels niet meer zo makkelijk te vinden zijn.

Een nieuwe is niet meer verkrijgbaar en andere exemplaren van je favoriete model zijn even oud en ws even slecht als je huidige vervoermiddel. Dan is het op enig moment even veel moeite en even duur om wat je al hebt dan maar een tweede leven te geven. Je reeds gedane investeringen als in kop en koppeling blijven dan behouden. En je houdt je eigen auto, die je goed kent - ook wat waard.

Het is in dit land een gegeven dat er op enig moment herstelbetalingen aan Rustus gedaan moeten worden. Laat je dat na dan kom je vaak terug bij de sloop. Rustus kost je hier altijd geld, linksom of rechtsom. Dan maar beter om het snel te doen zodat de bedragen nog enigzins binnen de perken blijven. Niets doen en wachten = meer schade = meer geld om het alsnog weer recht te trekken. Terwijl de beschikbare alternatieven alleen maar afnemen, zowel in aantal als in kwaliteit.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door Steve-O » di 09 okt, 2018 21:37

Echte liefde roest niet, zo blijkt. Petje af voor je doorzettingsvermogen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door 9323 » wo 10 okt, 2018 12:54

Allemachtig! Ik wist dat ze konden roesten, maar zo erg heb ik het nog nooit gezien. Respect dat je de auto helemaal hebt hersteld!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Een Kruistocht Tegen Rustus

Bericht door mvm9ck » za 13 okt, 2018 18:58

Ik sprak gisteren nog even met de beste man die het bedrijf heeft waar ik dit mocht doen. Hij zei dat het in zijn ervaring zo is dat splinternieuwe auto's binnen 3 a 4 jaar beginnen te roesten. Nieuwe auto's! Nee het valt helemaal niet mee op de Noorse wegen met al dat zout.

Toen ik daar bezig was kwam er op enig moment een Volkswagen SUV-achtig model binnen van 7 of 8 jaar oud. Die was er net zo slecht aan toe als de 9000. Zo bezien heeft de 9000, met 10 jaar langer op de Noorse wegen dan die Volkswagen, het nog best aardig gedaan.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Plaats reactie