Geachte forummers,
De '97 CSE staat nu bij een roestschade-herstelbedrijf en ik heb vakantie genomen en werk mee om de kosten te drukken. Nu wil het geval dat er een aantal gaten in de bodem zitten en om die te kunnen lassen moet de vloerbedekking er eerst uit. Hier loop ik helaas jammerlijk op vast. De tijd dringt want mijn auto neemt de plek in van auto's waar wel het volle pond aan verdiend kan worden. Men doet mij een plezier en ik wil dan ook niet dat ze op me moeten wachten zodat het nog langer duurt dan eerst gedacht.
Het gaat nu om de dorpelbeveiligings-lijsten die niet los komen. Alle plastic SAAB plaatjes, de metalen plaatjes er onder en zichtbare schroeven zijn los maar toch is er geen beweging in te krijgen. Voor diegenen die EPC hebben: het gaat om 8A - 1770. Onderdeel 14 is hier een "klinknagel". Ik zie hem alleen niet. Maar hij is er wel want de dorpels zitten muurvast terwijl al het zichtbare al losgehaald is.
Ik wil graag voorkomen dat ze dan maar afgebroken moeten gaan worden teneinde te kunnen lassen maar als dat is wat nodig is dan gaat dat helaas wel gebeuren. Alleen linksachter heb ik kunnen verwijderen, de andere drie krijg ik niet los. De Haynes zegt er niks over. Het werkplaatshandboek die ik heb (de duitse) behandelt alle bekleding behalve de vloer. Het forum zegt er ook niks over, althans ik vind het niet met de zoekfunctie. Kennelijk is het een zodanig eenvoudig klusje dat niemand daar ooit problemen mee heeft gehad en er dus niks over geschreven is. Behalve ik dan.
Morgenochtend om 7 uur moet ik de oplossing hebben, het heeft dus wel haast. Wie o wie heeft het verlossende woord?
Alvast hartelijk dank.
dorpelbeveiligingen komen niet los
dorpelbeveiligingen komen niet los
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: dorpelbeveiligingen komen niet los
er zitten volgens mij nog 2 schroefjes aan weerszijde van de dorpellijsten, kun je moeilijk zien maar wel voelen.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
Re: dorpelbeveiligingen komen niet los
Bedankt voor de tip. Ik meende dat ik die uit de EPC allemaal had maar ik zal checken, daar waar ze nog vastzitten.
Iemand heeft me ook een tip gegeven over witte klemmen, dan heb ik me vergist welke klemmen het waren in EPC. Ik zal kijken onder de enige die er uit is.
Iemand heeft me ook een tip gegeven over witte klemmen, dan heb ik me vergist welke klemmen het waren in EPC. Ik zal kijken onder de enige die er uit is.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: dorpelbeveiligingen komen niet los
Je bedoelt 8B - 1770 uit de EPC
Je hebt de zwarte clipjes nummer 12 wel allemaal verwijderd? Die zitten van boven door de lijsten heen gestoken.
Je hebt de zwarte clipjes nummer 12 wel allemaal verwijderd? Die zitten van boven door de lijsten heen gestoken.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Re: dorpelbeveiligingen komen niet los
Hoi Gertram,
Ja klopt, 8B -1770.
Ik meende dus eerst dat die clips nr 12 gingen over de aero skirts van boven op hun plaats te houden en heb er daarom niet meer goed naar gekeken.
Vanmorgen bleek dat er nog klemmen zitten, zwart, in het bekabelingskanaal. Schroevendraaier er onder daar waar hij vast zat en de dorpel omhoog wippen en hop, los. Eitje. Zoals met alles waar je van weet hoe het zit.
Allemaal bedankt voor de input, klus is geklaard. Tapijt is er uit, asfalt van de bodem afgestoken en verwijderd, de vloer er ten dele uitgezaagd en nieuw gelast. Het project schoot lekker op vandaag : )
Ja klopt, 8B -1770.
Ik meende dus eerst dat die clips nr 12 gingen over de aero skirts van boven op hun plaats te houden en heb er daarom niet meer goed naar gekeken.
Vanmorgen bleek dat er nog klemmen zitten, zwart, in het bekabelingskanaal. Schroevendraaier er onder daar waar hij vast zat en de dorpel omhoog wippen en hop, los. Eitje. Zoals met alles waar je van weet hoe het zit.
Allemaal bedankt voor de input, klus is geklaard. Tapijt is er uit, asfalt van de bodem afgestoken en verwijderd, de vloer er ten dele uitgezaagd en nieuw gelast. Het project schoot lekker op vandaag : )
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: dorpelbeveiligingen komen niet los
Mooi dat het is gelukt. Had er even niet aan gedacht dat ik Aero skirts heb, verkeerd advies dus.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Re: dorpelbeveiligingen komen niet los
Die zitten er ook op, maar de skirts met buitendrempels zijn er dan al af. De binnenlijsten waren het probleem.
Het is een een in 97 gebouwde Jubileum uitvoering maar in 98 pas geregistreerd. Inmiddels door de fabriek geupgrade naar het aeropakket minus de stoelen en de verlaagde vering, blijft over de TD04 en de bumpers en skirts. Wat men in 98 leverde - ws om de onderdelenpakhuizen leeg te krijgen, de 9-5 was er immers al.
Plus nog een aantal Amerikaans geinspireerde opties getuned voor de Saoedische markt zoals ping geluiden - het gordelwaarschuwingssyteem is auditief, het belts lampje is inactief - en bv voetruimtelampjes geschakeld op de deuren. En wat opties voor het Saoedische woestijnland waar de auto in 98 nieuw verkocht is, iets grotere olie- en AC koelers.
Aan een Noor, werkzaam in de olieindustrie. Die heeft de auto in 2001 naar Noorwegen gereden en hier geregistreerd als verhuisgoederen (importbelasting ontwijken - werkt al lang niet meer). De man waar ik hem van kocht in april dit jaar heeft de auto 17 jaar geleden van deze Saoedische Noor gekocht.
Inmiddels zit er al jaren een motorwarmer in en hetzelfde extern aangesloten 230 ciruit voedt ook een coupewarmer. Het kan raar lopen met een woestijn-9000.
Het is een een in 97 gebouwde Jubileum uitvoering maar in 98 pas geregistreerd. Inmiddels door de fabriek geupgrade naar het aeropakket minus de stoelen en de verlaagde vering, blijft over de TD04 en de bumpers en skirts. Wat men in 98 leverde - ws om de onderdelenpakhuizen leeg te krijgen, de 9-5 was er immers al.
Plus nog een aantal Amerikaans geinspireerde opties getuned voor de Saoedische markt zoals ping geluiden - het gordelwaarschuwingssyteem is auditief, het belts lampje is inactief - en bv voetruimtelampjes geschakeld op de deuren. En wat opties voor het Saoedische woestijnland waar de auto in 98 nieuw verkocht is, iets grotere olie- en AC koelers.
Aan een Noor, werkzaam in de olieindustrie. Die heeft de auto in 2001 naar Noorwegen gereden en hier geregistreerd als verhuisgoederen (importbelasting ontwijken - werkt al lang niet meer). De man waar ik hem van kocht in april dit jaar heeft de auto 17 jaar geleden van deze Saoedische Noor gekocht.
Inmiddels zit er al jaren een motorwarmer in en hetzelfde extern aangesloten 230 ciruit voedt ook een coupewarmer. Het kan raar lopen met een woestijn-9000.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________