Kachelmotor vervangen

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1778
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Kachelmotor vervangen

Bericht door redmervand » di 18 sep, 2018 9:50

Tijdens mijn Balkan trip heeft de kachelmotor het begeven, op 12V gaf ie geen sjoege meer.
Vervangende besteld via MP maar blijkt dat er hoekjes af zijn, en nadat de oude er uit is gaat dat dus nooit mooi passen...
Afbeelding

Echter nadat de oude er uit is en ik die nog eens op 12V aansluit doet ie het in ene wel...

Nu dus een dilemma, de oude er weer in, de ‘nieuwe’ er in?
Want volgens mij is de motor en het rad niet te scheiden van het omhulsels/huis, ofwel?
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31467
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Kachelmotor vervangen

Bericht door Sapphire » di 18 sep, 2018 11:59

Zou goed kunnen dat de koolborstels op zijn. Dan doet ie het weer even als je er een tik op geeft (vaak zie je wel vonken er af komen). Eventueel kun je de koolborstels los vervangen. Maar eerlijk gezegd zou ik gezien het werk niet beginnen aan een gebruikte monteren (onder meer omdat ze heel vaak 'piepen' bij laag toerental. Die ontbrekende stukjes komt wss omdat de boel met geweld er uit getrokken is, omdat het eigenlijk niet past zonder meer te demonteren. Officieel moet het inlaatspruitstuk er af bij een i'tje.

Overigens is het een grote aanrader om tegelijk met de fan ook de kachelradiateur te wisselen bij een 9000. Gezien de hoeveelheid werk vs. de kosten vs. hoe vaak die radiateur lek gaat doe ik ze uitsluitend nog tegelijk.

Je kunt wel gewoon de ene motor in het andere huis plaatsen trouwens. Een nieuwe motor (€150) wordt ook zonder het plastic huis geleverd.

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1778
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kachelmotor vervangen

Bericht door redmervand » di 18 sep, 2018 12:03

Sapphire schreef: Je kunt wel gewoon de ene motor in het andere huis plaatsen trouwens.
Hoe krijg ik die motor los uit het huis? Dat ene schroefje is los maar daarmee komt nog niks los...

Radiateur is er uit geweest en ziet er nog prima uit overigens.
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

KJF
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 29 jun, 2007 20:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Kachelmotor vervangen

Bericht door KJF » wo 19 sep, 2018 21:51

Hi redmervand,

Beetje creativiteit is hier wel gevraagd :oops: . Het is alweer een tijdje terug dat ik voor het laatst een motor vervangen heb maar het is geen heksen werk. Schroefje los en wat wd40 in het huis spuiten zorgen dat hij niet op de kabel blijft hangen vervolgens gepast geweld gebruiken. Indien nodig een klein gaatje midden achter de motor boren en een lange dunne drevel voorzichtig tikken. uiteindelijk win jij en de motor heeft geen schade en het huis een klein extra gaatje.

Het probleem is meestal dat de lager busjes ( messing glij lagers) uitslijten omdat de motor horizontaal ligt. Als er teveel speling op komt loopt de motor vast als je het huis dan kantelt komt hij weer vrij en doet hij het weer. Maar voor hoelang. Dat is dus ook het risico met een gebruikte. Je weet nooit hoelang het goed gaat en gezien de moeite is een gebruikte het mij niet waard.

Ook de schoepen kunnen er af hier ook een drevel en voorzichtig tikken op de as en het schoepen wiel goed ondersteunen. Het schoepen wiel heb nodig indien je een originele bosch motor kunt scoren.. (Febi schijnt ook motoren gemaakt te hebben)

De prijs voor een nieuwe motor 150 euro :shock:

anders kijk hier :
https://www.ebay.de/itm/GEBLASEMOTOR-FU ... SwbTtblD-P

of een originele kale bosch motor je kunt ze nog wel krijgen maar dan > 250 euro... :cry: of toch maar zelf importeren worden ze wel goedkoper van :)
https://www.eeuroparts.com/Parts/6519/H ... r-9628587/

Of google anders even rond....

succes
KJF
9000 CS 2.0 LPT LPG prins vsi '97, zwart
9000 CSE 2.3 LPT LPG prins vsi '95, zwart
9000 Aero '94, zwart
samen goed voor 1e6 km

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1778
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kachelmotor vervangen

Bericht door redmervand » wo 19 sep, 2018 22:10

Ik had inderdaad al wat rond gesnuffeld op het web, en voor mezelf geconcludeerd dat een nieuwe motor nu ff niet aan de orde is. (vraag of deze auto nog lang blijft is namelijk aanwezig)
Maar aangezien het toch gefixt moest worden heb ik vandaag, met gepast geweld, de motoren gewisseld.
Daarna alles weer terug gebouwd, eens zien hoe lang het werkt, volgende week donderdag apk...
Enige puntje nu nog de alarmlichten, maar een nieuw relais is onderweg
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6042
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Kachelmotor vervangen

Bericht door jansen » vr 21 sep, 2018 8:12

Enige puntje nu nog de alarmlichten, maar een nieuw relais is onderweg
Alarmlichten pas verplicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
Dus alarmlichten NIET verplicht bij jou 9000.

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1778
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kachelmotor vervangen

Bericht door redmervand » vr 21 sep, 2018 8:31

Oh echt??
Aan de andere kant vind ik het ook wel een veilig gevoel.
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Plaats reactie