Als ik rustig optrek schakelt hij rond de 70 uit zijn 3, komt dus even als het ware in de vrijstand, en de toeren lopen dan op als je niet oppast, voordat hij in zijn 4 terecht komt.
Verder is er niets mis, geen schokken of zo, hoewel hij eigenlijk ook al wel behoorlijk vroeg naar 3 schakelt.
Weet iemand of de governor seals verantwoordelijk zijn, of is het waarschijnlijk een ander probleem?
(Paar maanden geleden ATF vervangen, oude vloeistof beetje bruin, maar nog helder, en niet verbrand of zo.)
automaat probleempje 3 naar 4
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5002
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: automaat probleempje 3 naar 4
Ha,
Kickdownkabel afstellen/ iets strakker zetten wellicht. Zo gepiept!
Kickdownkabel afstellen/ iets strakker zetten wellicht. Zo gepiept!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Donateur
- Berichten: 3707
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: automaat probleempje 3 naar 4
Recent olie gewisseld, hmm. Zit er wel de goeie in? ATF Dexron IID moet er in. Er wordt wel eens III in gedaan onder het mom van compatibel maar ik ben daar nooit zo voor. Viscositeit is toch net wat anders over de termperatuur range.
Zou kunnen dat de verse olie wat oud vuil in beweging heeft gebracht. Ik heb hetzelfde ook eens meegemaakt na een oliewissel en dat is toen volledig genezen met nog een keer verversen. Je zou er dus nog eens 4 liter ATF aan kunnen wagen.
Controleer naast de kickdown kabel ook het slangetjes tussen de lucht inlaatpijp naar de motor en de bak, zit aangesloten op een nippel aan de voorzijde van de bak. Dit zorgt ervoor dat de bak onder boost "harder" gaat schakelen waardoor het schakelgedrag aangepast wordt op het hogere koppel. Als dat lekt gaat de bak te soft schakelen onder boost en dat kan die flare veroorzaken.
Governor seals hebben puur invloed op de schakelmomenten, niet op hoe de schakeling wordt uitgevoerd. Dus als je schakelpunten kloppen zou ik het daar niet in zoeken. Als het goed is bij minimaal gas rond de 60-65 van 3 naar 4, bij gas los rond de 50 terug naar 3. Volgas in de kickdown moet je in 2 tot net tegen de toerenbegrenzer gaan. Als de toerenbegrenzer inkomt staat de kickdownkabel te strak.
Verder kan je niet zoveel van buitenaf. Remband afstellen maar als daar iets mee mis zou zijn, zou dat ook je 1-2 shift beinvloeden.
Zou kunnen dat de verse olie wat oud vuil in beweging heeft gebracht. Ik heb hetzelfde ook eens meegemaakt na een oliewissel en dat is toen volledig genezen met nog een keer verversen. Je zou er dus nog eens 4 liter ATF aan kunnen wagen.
Controleer naast de kickdown kabel ook het slangetjes tussen de lucht inlaatpijp naar de motor en de bak, zit aangesloten op een nippel aan de voorzijde van de bak. Dit zorgt ervoor dat de bak onder boost "harder" gaat schakelen waardoor het schakelgedrag aangepast wordt op het hogere koppel. Als dat lekt gaat de bak te soft schakelen onder boost en dat kan die flare veroorzaken.
Governor seals hebben puur invloed op de schakelmomenten, niet op hoe de schakeling wordt uitgevoerd. Dus als je schakelpunten kloppen zou ik het daar niet in zoeken. Als het goed is bij minimaal gas rond de 60-65 van 3 naar 4, bij gas los rond de 50 terug naar 3. Volgas in de kickdown moet je in 2 tot net tegen de toerenbegrenzer gaan. Als de toerenbegrenzer inkomt staat de kickdownkabel te strak.
Verder kan je niet zoveel van buitenaf. Remband afstellen maar als daar iets mee mis zou zijn, zou dat ook je 1-2 shift beinvloeden.
9000 Anniversary 2.3T
- jpprins
- Geregistreerd lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 22:40
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: automaat probleempje 3 naar 4
Dank voor de reacties.
Ik had al 2x Dexron IID ververst, en het genoemde slangetje ziet er prima uit.
De bak schakelt bij 40 al naar 3 en gelijk bij 60 laat hij de 3 los en pakt pas even later de 4 als het toerental verder oploopt.
Het is de laatste tijd ook snel erger geworden, dus aan de kickdown kabel gaan draaien zal dan een lapmiddel zijn.
Op internet staat duidelijk uitgelegd hoe die seals te vervangen. Ik heb wel eens wat moeilijkers gedaan. Alleen lastig aan die seals te komen.
Heeft iemand toevallig een set over?
Ik had al 2x Dexron IID ververst, en het genoemde slangetje ziet er prima uit.
De bak schakelt bij 40 al naar 3 en gelijk bij 60 laat hij de 3 los en pakt pas even later de 4 als het toerental verder oploopt.
Het is de laatste tijd ook snel erger geworden, dus aan de kickdown kabel gaan draaien zal dan een lapmiddel zijn.
Op internet staat duidelijk uitgelegd hoe die seals te vervangen. Ik heb wel eens wat moeilijkers gedaan. Alleen lastig aan die seals te komen.
Heeft iemand toevallig een set over?
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5002
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: automaat probleempje 3 naar 4
Ik zou die kickdownkabel toch echt even doen hoor. Is geen lapmiddel. Als de afstelling niet klopt krijg je de verschijnselen die je beschrijft.
Governor seals kunnen altijd nog toch?
Mocht je die seals toch willen doen: https://saabpartners.com/7557465
Governor seals kunnen altijd nog toch?
Mocht je die seals toch willen doen: https://saabpartners.com/7557465
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- jpprins
- Geregistreerd lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 22:40
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: automaat probleempje 3 naar 4
okay, ga ik dat toch proberen.
Bij Saabpartners had ik besteld en ze zouden ze moeten hebben zeiden ze, maar ze kunnen ze alleen niet vinden in hun magazijn
Bij Saabpartners had ik besteld en ze zouden ze moeten hebben zeiden ze, maar ze kunnen ze alleen niet vinden in hun magazijn
- jpprins
- Geregistreerd lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 22:40
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: automaat probleempje 3 naar 4
Hmm, dat was het dus.
9323, super!
Ik zie nu pas deze post met waardevolle bijdragen van jou:
viewtopic.php?f=6&t=52143
Had ik toch beter moeten zoeken.
Maar dit is een foto van de kickdown. Aan het blanke gedeelte te zien is die recentelijk 'af'gesteld. Moet de garage gedaan hebben.
Maar die hadden de boel los moeten maken, dus ik verwijt ze niets.
Ik rijd er ook niet zelf in, dus ik had niet door dat het 'net na de garage' anders was.
9323, super!
Ik zie nu pas deze post met waardevolle bijdragen van jou:
viewtopic.php?f=6&t=52143
Had ik toch beter moeten zoeken.
Maar dit is een foto van de kickdown. Aan het blanke gedeelte te zien is die recentelijk 'af'gesteld. Moet de garage gedaan hebben.
Maar die hadden de boel los moeten maken, dus ik verwijt ze niets.
Ik rijd er ook niet zelf in, dus ik had niet door dat het 'net na de garage' anders was.
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5002
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: automaat probleempje 3 naar 4
ah top!
Was al helemaal vergeten dat ik er iets over heb gepost ooit
Was al helemaal vergeten dat ik er iets over heb gepost ooit
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km