15% verschil KMteller en snelheidsmeter
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
15% verschil KMteller en snelheidsmeter
In mijn 1972 oldtimer heb ik Trionic, CruiseControl en klokkenwinkeltje gebouwd van een 9000 '97.
Nu is dat natuurlijk vragen om problemen maar ik heb nu wel iets heel vreemds.
De snelheidsmeter wijkt 3% af naar boven (vergeleken met TomTom) en is mooi stabiel.
De teller wijkt 15% af naar beneden, dit ontdekte ik toen ik op tweede kerstdag naar mijn ouders reed, TomTom zegt 216 KM maar mijn dagteller stond op 177 Km bij aankomst.
Is in werkelijkheid MINSTENS 200 Km. (Ik appte mijn pa toen ik vertrok en bij aankomst 2 uur later vroeg ie of ik een stukje overgeslagen had )
Op de terugweg zitten peinzen hoe of dat nu kan, dit keer met de torque-app die middels bluetooth en OBD de snelheid geeft zoals ie in de Trionic ECU aankomt; dit signaal fluctueerd echter wel, bij 50 geeft ie 30 en 60 aan en bij 100 tussen 115 en 70!
De cruisecontrol werkt dan weer wel goed, mooi constant en vanaf 40 km/u.
Het signaal komt van de baksensor van de 9000 binnen via instrumentcluster en van daar uit weer naar ECU en CruiseC. zoals op het schema aangeven is.
Ook heb ik gecontroleerd of het signaal gestoord wordt door de bougiekabels op de rode cassette maar met stilstaande motor geen verschil.
Waar moet ik het zoeken?
Nu is dat natuurlijk vragen om problemen maar ik heb nu wel iets heel vreemds.
De snelheidsmeter wijkt 3% af naar boven (vergeleken met TomTom) en is mooi stabiel.
De teller wijkt 15% af naar beneden, dit ontdekte ik toen ik op tweede kerstdag naar mijn ouders reed, TomTom zegt 216 KM maar mijn dagteller stond op 177 Km bij aankomst.
Is in werkelijkheid MINSTENS 200 Km. (Ik appte mijn pa toen ik vertrok en bij aankomst 2 uur later vroeg ie of ik een stukje overgeslagen had )
Op de terugweg zitten peinzen hoe of dat nu kan, dit keer met de torque-app die middels bluetooth en OBD de snelheid geeft zoals ie in de Trionic ECU aankomt; dit signaal fluctueerd echter wel, bij 50 geeft ie 30 en 60 aan en bij 100 tussen 115 en 70!
De cruisecontrol werkt dan weer wel goed, mooi constant en vanaf 40 km/u.
Het signaal komt van de baksensor van de 9000 binnen via instrumentcluster en van daar uit weer naar ECU en CruiseC. zoals op het schema aangeven is.
Ook heb ik gecontroleerd of het signaal gestoord wordt door de bougiekabels op de rode cassette maar met stilstaande motor geen verschil.
Waar moet ik het zoeken?
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
- harolddevries
- Donateur (5x)
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 10 jul, 2012 20:00
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Vet dat je dat überhaupt werkend hebt gekregen!
Ik neem aan dat je de software hebt aangepast voor de waarschijnlijk andere wielmaat?
Ik neem aan dat je de software hebt aangepast voor de waarschijnlijk andere wielmaat?
Laatst gewijzigd door harolddevries op ma 01 jan, 2018 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9³ Sport Sedan 1.8 linear uit 2004
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Nee, hij was toevallig goed, althans, de snelheidsmeter dan. In de ECU kan ik idd banden-omtrek aanpassen alsook aantal pulsen per omwenteling maar dat heeft dacht ik geen effect op de snelheidsmeter/kmteller. De 9000 baksensor heb ik op de tellerkabel zitten nu en die wordt weer direct 1 op 1 door het linker voorwiel aangedreven. Dat zou een instabiel toerental kunnen opleveren maar dat verklaart nog niet het verschil tussen teller en meter.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Oldtimer uit 1972, waar heb je het ingebouwd dan
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Style&Co
- Moderator + Donateur
- Berichten: 15627
- Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
wat hadden we in 1972? 96, 95, 97 (sonett 3) en de 99... alle 4 lijken me het mooie projecten waarbij ik denk dat het bij de 99 het eenvoudigst (relatief) was
live your dreams
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Een Daf 55 ...
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
- 93Rookie
- Donateur (3x)
- Berichten: 749
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Dacht dat jij een 66 er had?Een Daf 55 ...
Foto's Foto's Foto's voor bewijs, overigens in dit Forum nemen ze ook weesjes opK0ENIE schreef:Als ik met mijn Volvo 66 kom en ondersteboven parkeer, telt dat ook?
Lachen man
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
-
- Donateur
- Berichten: 3707
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
daf met climate control Nu nog airco inbouwen. En een turbo op dat arme renault blokje. Gaat de variomatic mooi van krullen.
Misschien dat de sensor bij het wiel net niet dicht genoeg bij de tandkrans zit waardoor er af en toe pulsen gemist worden. De snelheidsmeter is relatief traag, die middelt dat wel uit waardoor het misschien niet opvalt. Zou verklaren waarom de kilometerteller minder aangeeft, die telt wel alle pulsjes.
De sensor is een spoel/magneet systeem en zit direct aangesloten op de klok. Hij levert 9832 pulsen per km. De elektronica in de snelheidsmeter deelt dit signaal door 4 tot 2458 pulsen per km. En dit signaal gaat dan door naar de rest (trionic, edu, cruisecontrol). Scope op de sensor en het uitgaande signaal van de klok en signalen bekijken. Zie je zo of er pulsjes gemist worden.
Als de pulsen wel goed aankomen dan kan het eigenlijk alleen nog maar in de klok zitten. Wijzertje eraf geweest?
Misschien dat de sensor bij het wiel net niet dicht genoeg bij de tandkrans zit waardoor er af en toe pulsen gemist worden. De snelheidsmeter is relatief traag, die middelt dat wel uit waardoor het misschien niet opvalt. Zou verklaren waarom de kilometerteller minder aangeeft, die telt wel alle pulsjes.
De sensor is een spoel/magneet systeem en zit direct aangesloten op de klok. Hij levert 9832 pulsen per km. De elektronica in de snelheidsmeter deelt dit signaal door 4 tot 2458 pulsen per km. En dit signaal gaat dan door naar de rest (trionic, edu, cruisecontrol). Scope op de sensor en het uitgaande signaal van de klok en signalen bekijken. Zie je zo of er pulsjes gemist worden.
Als de pulsen wel goed aankomen dan kan het eigenlijk alleen nog maar in de klok zitten. Wijzertje eraf geweest?
9000 Anniversary 2.3T
- 93Rookie
- Donateur (3x)
- Berichten: 749
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Beste Koenie,
Prachtig wat jij technisch voor elkaar krijgt, voor mij als Rookie onbegonnen werk.
Zelfs met mijn zelfoverschatting durf ik hier nooit aan te beginnen.
Er is toch wel heel veel talent op dit forum.
Het rijdt gewoon een Daf 55 met een Saab donor.
Succes met jouw project het komend jaar.
Mijn oprechte waardering R kie
Prachtig wat jij technisch voor elkaar krijgt, voor mij als Rookie onbegonnen werk.
Zelfs met mijn zelfoverschatting durf ik hier nooit aan te beginnen.
Er is toch wel heel veel talent op dit forum.
Het rijdt gewoon een Daf 55 met een Saab donor.
Succes met jouw project het komend jaar.
Mijn oprechte waardering R kie
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Weet iemand toevallig het aantal pulsjes per omwenteling van de sensor zelf? Ik zou het uit kunnen rekenen aan de hand van de gegevens van 9000-95 maar ik heb geen rekenknobbel...
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Zo zo,
Creatief;)
Digitaal en modern
Creatief;)
Digitaal en modern
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Je kan ook de tanden van de tandkrans tellen om het aantal pulsen per omwenteling te weten te komenK0ENIE schreef:Weet iemand toevallig het aantal pulsjes per omwenteling van de sensor zelf? Ik zou het uit kunnen rekenen aan de hand van de gegevens van 9000-95 maar ik heb geen rekenknobbel...
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 6042
- Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Volgens mij is de gever van de 9000 niks anders dan een klein dynamootje welk een wisselspanning opwekt, spanningsschaal is 0 tot 11volt.
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter
Weet iemand toevallig het aantal pulsjes per omwenteling van de sensor zelf?
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i