15% verschil KMteller en snelheidsmeter

1984-1997
K0ENIE
Geregistreerd lid

15% verschil KMteller en snelheidsmeter

Bericht door K0ENIE » vr 29 dec, 2017 11:11

In mijn 1972 oldtimer heb ik Trionic, CruiseControl en klokkenwinkeltje gebouwd van een 9000 '97.
Nu is dat natuurlijk vragen om problemen maar ik heb nu wel iets heel vreemds.
De snelheidsmeter wijkt 3% af naar boven (vergeleken met TomTom) en is mooi stabiel.
De teller wijkt 15% af naar beneden, dit ontdekte ik toen ik op tweede kerstdag naar mijn ouders reed, TomTom zegt 216 KM maar mijn dagteller stond op 177 Km bij aankomst.
Is in werkelijkheid MINSTENS 200 Km. (Ik appte mijn pa toen ik vertrok en bij aankomst 2 uur later vroeg ie of ik een stukje overgeslagen had :D )
Op de terugweg zitten peinzen hoe of dat nu kan, dit keer met de torque-app die middels bluetooth en OBD de snelheid geeft zoals ie in de Trionic ECU aankomt; dit signaal fluctueerd echter wel, bij 50 geeft ie 30 en 60 aan en bij 100 tussen 115 en 70!
De cruisecontrol werkt dan weer wel goed, mooi constant en vanaf 40 km/u.
Het signaal komt van de baksensor van de 9000 binnen via instrumentcluster en van daar uit weer naar ECU en CruiseC. zoals op het schema aangeven is.
Ook heb ik gecontroleerd of het signaal gestoord wordt door de bougiekabels op de rode cassette maar met stilstaande motor geen verschil.
Waar moet ik het zoeken?

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: 15% verschil KMteller en snelheidsmeter

Bericht door harolddevries » vr 29 dec, 2017 13:27

Vet dat je dat überhaupt werkend hebt gekregen!
Ik neem aan dat je de software hebt aangepast voor de waarschijnlijk andere wielmaat?

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 29 dec, 2017 14:07

Nee, hij was toevallig goed, althans, de snelheidsmeter dan. In de ECU kan ik idd banden-omtrek aanpassen alsook aantal pulsen per omwenteling maar dat heeft dacht ik geen effect op de snelheidsmeter/kmteller. De 9000 baksensor heb ik op de tellerkabel zitten nu en die wordt weer direct 1 op 1 door het linker voorwiel aangedreven. Dat zou een instabiel toerental kunnen opleveren maar dat verklaart nog niet het verschil tussen teller en meter.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 29 dec, 2017 19:55

Oldtimer uit 1972, waar heb je het ingebouwd dan :-S+

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 29 dec, 2017 19:58

wat hadden we in 1972? 96, 95, 97 (sonett 3) en de 99... alle 4 lijken me het mooie projecten waarbij ik denk dat het bij de 99 het eenvoudigst (relatief) was

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 29 dec, 2017 23:17

Een Daf 55 ...

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » za 30 dec, 2017 13:25

Een Daf 55 ...
Dacht dat jij een 66 er had?
K0ENIE schreef:Als ik met mijn Volvo 66 kom en ondersteboven parkeer, telt dat ook?
Foto's Foto's Foto's voor bewijs, overigens in dit Forum nemen ze ook weesjes op
Lachen man :-P+

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » za 30 dec, 2017 13:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 30 dec, 2017 16:03

daf met climate control :shock: Nu nog airco inbouwen. En een turbo op dat arme renault blokje. Gaat de variomatic mooi van krullen.

Misschien dat de sensor bij het wiel net niet dicht genoeg bij de tandkrans zit waardoor er af en toe pulsen gemist worden. De snelheidsmeter is relatief traag, die middelt dat wel uit waardoor het misschien niet opvalt. Zou verklaren waarom de kilometerteller minder aangeeft, die telt wel alle pulsjes.

De sensor is een spoel/magneet systeem en zit direct aangesloten op de klok. Hij levert 9832 pulsen per km. De elektronica in de snelheidsmeter deelt dit signaal door 4 tot 2458 pulsen per km. En dit signaal gaat dan door naar de rest (trionic, edu, cruisecontrol). Scope op de sensor en het uitgaande signaal van de klok en signalen bekijken. Zie je zo of er pulsjes gemist worden.

Als de pulsen wel goed aankomen dan kan het eigenlijk alleen nog maar in de klok zitten. Wijzertje eraf geweest?

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » ma 01 jan, 2018 10:38

Beste Koenie,

Prachtig wat jij technisch voor elkaar krijgt, voor mij als Rookie onbegonnen werk.
Zelfs met mijn zelfoverschatting durf ik hier nooit aan te beginnen.
Er is toch wel heel veel talent op dit forum.
Het rijdt gewoon een Daf 55 met een Saab donor.
Succes met jouw project het komend jaar.

Mijn oprechte waardering R :drunksingers: :drunksingers: kie

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » wo 31 jan, 2018 9:24

Weet iemand toevallig het aantal pulsjes per omwenteling van de sensor zelf? Ik zou het uit kunnen rekenen aan de hand van de gegevens van 9000-95 maar ik heb geen rekenknobbel...

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » wo 31 jan, 2018 9:39

Zo zo,
Creatief;)

Digitaal en modern

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 31 jan, 2018 9:44

K0ENIE schreef:Weet iemand toevallig het aantal pulsjes per omwenteling van de sensor zelf? Ik zou het uit kunnen rekenen aan de hand van de gegevens van 9000-95 maar ik heb geen rekenknobbel...
Je kan ook de tanden van de tandkrans tellen om het aantal pulsen per omwenteling te weten te komen ;)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 31 jan, 2018 13:50

Volgens mij is de gever van de 9000 niks anders dan een klein dynamootje welk een wisselspanning opwekt, spanningsschaal is 0 tot 11volt.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 16 mar, 2018 13:38

Weet iemand toevallig het aantal pulsjes per omwenteling van de sensor zelf?

Plaats reactie