9000 in trouble, DI?

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

9000 in trouble, DI?

Bericht door nelfrikandel » di 26 dec, 2017 0:46

Eind november heb ik mijn '95 9000 2.0i moeten laten staan, nadat ze plotseling niet meer wilde starten. De dagen ervoor en op de dag zelf prima mee gereden, maar na twee/drie uurtjes stilstand wilde ze niet meer lopen. Startmotor draaide prima rond, maar motor sloeg niet aan. WW gebeld, die trok de DI los en constateerde geen vonk. Ik had a een vermoeden, want bij de laatste startpoging stonk het bij de connector van de DI een beetje.

Enfin, ik had de auto toen niet nodig, dus garage in geduwd, accupool losgetrokken, en met mijn 9-5 verder gereden. Inmiddels heb ik een andere rooie DI te pakken via Forum, en wil ik het morgenvroeg weer eens proberen. Alleen ik heb geen torx schroevendraaiert bij de hand (de wegenwachter had hem hand-vast erop gedraaid, dus kon hem met de hand losdraaien. Is het een probleem/gevaarlijk om de DI er op te drukken, de schroeven handvast aan te draaien, en dan te starten? Misschien met massa oid? Of kan dat geen kwaad? Als hij eenmaal loopt kan ik een paar kilometer rijden naar een garage waar ik hem wel vast kan zetten...

Is er een andere mogelijk oorzaak voor zo plotselinge uitval? Kan de BDP hetzelfde veroorzaken, of is er dan iets anders te mekren? De auto liep op zich altijd prima, startte altijd in een paar slagen (ook na soms maanden stilstand) hoewel hij heel soms (bijvoorbeeld bergop hoog in de toeren) wel eens een slag leek te missen, heel even inhield... Is er iets waar ik op moet letten bij het proberen met de andere DI? Het beste zet ik hem erop voor ik de accupool er weer op zet, of maakt dat helemaal niets uit?
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3774
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Noorwegen

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door odin1899 » di 26 dec, 2017 0:52

Om ff te testen en kort stukje te rijden hoef je de schroeven niet vast te zetten, niet te hard over een drempel ander krijg je een deuk van de DI in je motorkap =).
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 24436
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door Robbert » di 26 dec, 2017 0:54

Heb je geen torx schroevendraaier in je boordgereedschap zitten? Zou wel moeten.
900ng cabrio.
9-5 Aero BSR (2002).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door nelfrikandel » di 26 dec, 2017 1:04

Heeft er vast wel ooit bij gezeten, maar niet meer. ik heb de reserveband eruit getrokken en met zaklamp daaronder gekeken, maar daar zat niets bruikbaars. Mijn 9000 is niet in concoursstaat, en dan druk ik me zacht uit. Heeft lang op gas gereden, en daar heeft die ringtank gezeten, die ook weer al jaren geleden is verwijderd.

Anyway, ik hoop nu dat het het de DI was, want had niet aan de mogelijkheid BDP sensor gedacht, anders had ik die ook meteen eentje meegenomen.
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5733
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door reiernumans » di 26 dec, 2017 1:16

Heb je achterin de 9-5 niet per ongeluk nog wel boordgereedschap? Ook daar zou wel een torx 25 in moeten zitten (volgens mij is dat de maat die je moet hebben, maar kan ook heel goed torx 30 zijn).
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door nelfrikandel » di 26 dec, 2017 1:24

Helaas, 9-5 staat bij garage met stukken, kan er niet bij tot na nieuwjaar. Gewoon stom, had een multi torx setje mee moeten pakken, kan ik misschien morgen wel ergens kopen. MAar wilde eerst proberen of hij aanslaat.
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2985
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door 9000-95 » di 26 dec, 2017 11:28

DI krijgt massa via de connector, niet via de schroefjes. Dus geen probleem om hem er los op te leggen.
Met een i-tje is er overigens weinig op tegen om een zwarte DI te nemen. Knocken zal zo'n ding niet veel :lol:
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door nelfrikandel » di 26 dec, 2017 13:38

Hoppa, nwe DI erop, starten & lopen!
Thx all en in het bijzonder Robert H voor de vervangende DI

Nu het ding veilig thuis krijgen en hopen at hij de APK weer doorkomt...
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door nelfrikandel » di 26 dec, 2017 15:49

Pfff hele opluchting dat dat ouwe beestje weer rijdt. Meteen een torx30 gekocht en DI aangedraaid...

Ik wilde eigenlijk net de vraag gaan stellen of er een voor de hand liggende oorzaak is voor plotseling DI falen, maar kreeg per DM al gelijk het advies om nwe bougies te steken. Morgen meteen even doen, welk type ook al weer?

Aangezien ik begin volgende week meteen een rit van 1000km moet doen, geen zin om weer gedoe onderweg te hebben...
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5733
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door reiernumans » di 26 dec, 2017 16:30

NGK BCPR6ES. Kosten bij de bekende leveranciers heel weinig. Laat je niet van de wijs brengen door ketens als Brezan/Cartal die via een kenteken op Bosch bougies uitkomen, dat is hèt recept om je DI te slopen..
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door nelfrikandel » do 28 dec, 2017 13:08

Nou, 4 nieuwe ngk's bemachtigd en erin gedraaid. Zaten Bosch in inderdaad ;-|+ zeker een keer bij een beurt gewisseld zonder dat ik er erg in had.
.
Één vd bougies, op cyl #2 was heel vet, vol met zwarte drek. Denk toch n beetje moe aan het worden, dat 2.0i hartje na 22 jr en 410.000 km misschien ...
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door sb129h » zo 07 jan, 2018 22:32

Welnee...
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door nelfrikandel » ma 08 jan, 2018 1:05

Oh, gelukkig... :roll:
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48

Re: 9000 in trouble, DI?

Bericht door sb129h » ma 08 jan, 2018 22:53

Het hart van de 2.0i op dit adres (lpg, net geen 500.000 km, trekpaard/sleurhutsleper, en motorisch in vertroetelde staat dat wel) is in 2017 opengemaakt (de koppelingsplaatperikelen werden meteen wat uitgebreider aangepakt, want ja: ding heeft toch zowat een half miljoen op de klok), maar had na inspectie écht nog lang niet gehoeven.
Elke auto heeft z'n eigen historie maar volgens mij zijn die 2.0i'tjes onverwoestbaar.
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Plaats reactie