Pas fini! - lekke koppakking
- harryS9K
- Geregistreerd lid
- Berichten: 260
- Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Pas fini! - lekke koppakking
C'est fini.
Helaas ga ik ik afscheid nemen van mijn 9000.
6 jaar heb ik hem mogen rijden en veel plezier mee gehad.
De kosten zijn dit laatste jaar zo hoog geworden dat ik er een punt achter zet.
Nu ligt de koppakking er uit (geen schande bij 450.000 km en vermogen >300pk) en ik ga deze kosten niet meer maken.
Hoe jammer ik het ook vind, want het is toch een soepele en toch snelle auto waar je het niet vanaf ziet.
Het word verkopen of slopen.
Er zitten genoeg goede onderdelen op, om de dagwaarde te halen denk ik. (18T, 550cc injectoren, abbott voorpijp enz.)
Suggesties en opmerkingen zijn welkom.
Helaas ga ik ik afscheid nemen van mijn 9000.
6 jaar heb ik hem mogen rijden en veel plezier mee gehad.
De kosten zijn dit laatste jaar zo hoog geworden dat ik er een punt achter zet.
Nu ligt de koppakking er uit (geen schande bij 450.000 km en vermogen >300pk) en ik ga deze kosten niet meer maken.
Hoe jammer ik het ook vind, want het is toch een soepele en toch snelle auto waar je het niet vanaf ziet.
Het word verkopen of slopen.
Er zitten genoeg goede onderdelen op, om de dagwaarde te halen denk ik. (18T, 550cc injectoren, abbott voorpijp enz.)
Suggesties en opmerkingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door harryS9K op do 11 jan, 2018 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Fini
Hoop werk, maar niet super moeilijk. Veel bouten lossen, delen verwijderen. Hier handleiding: http://www.saabnet.com/tsn/faq/9000headgasket/" onclick="window.open(this.href);return false;. Je hebt als speciaal gereedschap enkel een torx 16 mm nodig voor de kopbouten? Hergebruiken van kopbouten of nieuwe aanschaffen is zo'n eindeloze discussie waar ik me niet mee bemoei. Kop vlakken is aan te bevelen, moet meestal vijf tientjes kosten. Scheelt je ook schoonmaken van een kant (blok moet je zelf doen natuurlijk). Koppakkingset kost een euro of honderd, geloof ik. Trek er twee dagen voor uit, dan kan het meevallen.
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Fini
Het belangrijkste is een momentsleutel en daarnaast een doppendoos , wanneer je nog niet eerder een koppakking ge de -en gemonteerd hebt hebt is het niet onverstandig een manual aan te schaffen .
En natuurlijk wat tijd en geduld .
En natuurlijk wat tijd en geduld .
- harryS9K
- Geregistreerd lid
- Berichten: 260
- Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Fini
Het gereedschap is geen probleem.
Wel ruimte om te sleutelen.
Ik heb destijds de turbo vervangen naast het huis voor de garage, maar dat gaat hem met deze klus in de winter echt niet worden...
Daarnaast, wat gaat deze klus kosten en wat zou het extra opbrengen?
Wel ruimte om te sleutelen.
Ik heb destijds de turbo vervangen naast het huis voor de garage, maar dat gaat hem met deze klus in de winter echt niet worden...
Daarnaast, wat gaat deze klus kosten en wat zou het extra opbrengen?
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)
- John
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Fini
Houd er rekening mee dat de afschrijving op de vervanger voor het komende jaar mogelijk al hoger is dan de reparatie (mijn 9000 heeft nu +5 ton op de teller, onze Espace 250k en mijn youngtimer 430k. Daarmee blijven we ook gewoon doorrijden).
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen
Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen
Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Fini
je weet wat je hebt ( een 9000 zonder sores, als je de koppakking even niet meerekent), je weet niet wat je krijgt als je gaat inruilen.
als je het allemaal zelf doet, kost het je alleen de koppakking, bouten en wat vloeistoffen. met een beetje mazzel is de kop nog recht en hoef je 'm niet te (laten) vlakken.
als je het allemaal zelf doet, kost het je alleen de koppakking, bouten en wat vloeistoffen. met een beetje mazzel is de kop nog recht en hoef je 'm niet te (laten) vlakken.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Fini
Beetje handige klusser kan het zelf, weet ik inmiddels uit ervaring. Maar ja zou wel eerst even de kettingspanner eruit halen om te kijken hoever die uitstaat. Dan weet je of je die boel ook meteen moet aanpakken. Kun je een betere afweging maken uiteindelijk. Met een beetje gepriegel krijg je er hem wel uit zonder de boel te demonteren zoals aangegeven in de meeste manuals.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Fini
De kettingspanner moet sowieso los als je de kop demonteert.
Ik heb ooit ook de koppakking van een 9000 2.0t gedaan als beginnend klusser; is te doen maar ik snap dat je twijfelt.
Ik heb ooit ook de koppakking van een 9000 2.0t gedaan als beginnend klusser; is te doen maar ik snap dat je twijfelt.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Fini
Ik bedoelde de kettingspanner los te halen alvorens je aan de kop begint. Hij is er met wat gepriegel binnen 15 minuten uit te halen en mocht die helemaal uitgeslagen zijn dan weet je zeker dat je de ketting ook kunt doen. Dat maakt de klus wat groter en zo kun je vooraf beter afwegen.
Mocht het alleen de kop zijn: voor die paar tientjes onderdelen en een dag sleutelen zou ik de gok wel wagen! Je krijgt w.s. toch amper iets/niets terug voor de auto en onderdelen van een 9000 vinden ook geen gretig aftrek en wellicht rijdt hij met nieuwe koppakking weer perfect!
Mocht het alleen de kop zijn: voor die paar tientjes onderdelen en een dag sleutelen zou ik de gok wel wagen! Je krijgt w.s. toch amper iets/niets terug voor de auto en onderdelen van een 9000 vinden ook geen gretig aftrek en wellicht rijdt hij met nieuwe koppakking weer perfect!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- harryS9K
- Geregistreerd lid
- Berichten: 260
- Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
- Regio: NL - Provincie Gelderland
koppakking vervangen
We gaan de 9000 een kans geven!
Alle fietsen en nog wat ander grut uit de garage en moeten we een heel eind komen.
De distributie zou ik van te voren kunnen bekijken om te weten wat er komt.
De carterpan hoeft er toch niet onderuit voor de distributie?
Dat heb ik één keer gedaan en dat doe ik niet graag nog een keer.
Sommigen laten het inlaatspruitstuk zitten. iemand hier ervaring mee?
Hoe zit het met de klepgeleiders en hydraulische stoters? Kan je die controleren?
Alle fietsen en nog wat ander grut uit de garage en moeten we een heel eind komen.
De distributie zou ik van te voren kunnen bekijken om te weten wat er komt.
De carterpan hoeft er toch niet onderuit voor de distributie?
Dat heb ik één keer gedaan en dat doe ik niet graag nog een keer.
Sommigen laten het inlaatspruitstuk zitten. iemand hier ervaring mee?
Hoe zit het met de klepgeleiders en hydraulische stoters? Kan je die controleren?
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)
- Dabutcha76
- Donateur (2x)
- Berichten: 733
- Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Fini
Wat tof! Ik kan je niet inhoudelijk adviseren, maar veel succes!
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Fini
De ketting , als je die al zou moeten/willen vernieuwen , kun je doorrijgen , dat geeft heel wat minder gesleutel . Kleppen en stoters zijn te vervangen maar dan zou je een gereviseerde cilinderkop moeten nemen en dat is financieel gezien misschien niet de bedoeling , vlakken is wel aan te bevelen .
De kop afnemen met in en uitlaatspruitstuk gemonteerd is wel handig met uit tillen .
De kop afnemen met in en uitlaatspruitstuk gemonteerd is wel handig met uit tillen .
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Fini
Dapper dat je hem gaat opknappen. Wist niet dat kop er ook af kon met inlaatspruitstuk eraan, wel zo handig, want enorm gepriegel om die moertjes los te krijgen! Zou hem lekker laten zitten en pas loshalen als de kop uit de auto is. Carterpan hoeft er voor distri niet onder vandaan, alleen twee of drie bouten moet je loshalen maar daar kun je prima bij (al kunnen ze ellendig goed vastzitten ).
Doorrijgen is veel over geschreven, check die posts even. Is namelijk veel voor te zeggen, maar ook veel tegen. Als je een 2.3T hebt, zou ik ook balansasketting doen als je bezig bent en de distri moet toch.
Doorrijgen is veel over geschreven, check die posts even. Is namelijk veel voor te zeggen, maar ook veel tegen. Als je een 2.3T hebt, zou ik ook balansasketting doen als je bezig bent en de distri moet toch.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.