Versnellingsbak/pook met kuren

1984-1997
Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2108
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Locatie: Hegra (Noorwegen)

Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Alex B » do 23 nov, 2017 16:20

Toen ik m'n '96 Aero anderhalf jaar geleden kocht had ie bij tijd en wijle al een beetje moeilijkheden om in de derde versnelling te komen. Het laatste stukje gaf dan gevoel in de pook dat er wat schraapte. De afgelopen weken lijkt het probleem zich te verspreiden; soms heeft ie het ook bij 4 en 5, maar dat is niet vaak. In z'n drie beweegt de pook een centimeter of twee bij gas geven en loslaten. Bij de andere versnellingen gebeurt dat niet. Bij terugschakelen van vier naar drie gaat het soms soepel zonder problemen, maar het gebeurt ook dat ik even goed moet doordouwen om weer in drie te komen. Ik heb de pookhoes al even gelicht en het mechanisme ziet er op het eerste gezicht ok uit. Verder heb ik nog niets losgehaald. Zou het rubber dat tussen pookmechanisme en bak zit hier een kwalijke rol kunnen spelen, of moet ik alvast gaan uitkijken naar een andere bak?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Locatie: Hengelo

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door gws » do 23 nov, 2017 17:32

Waarschijnlijk zijn de motor rubbers versleten , daar zou ik eerst naar kijken .

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2108
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Locatie: Hegra (Noorwegen)

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Alex B » za 25 nov, 2017 11:44

Heb ik ook aan gedacht en ik zal ze zeker aan een onderzoek onderwerpen, maar zou het fenomeen van de bewegende pook zich dan niet in alle versnellingen moeten voordoen?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 1614
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door busy » za 25 nov, 2017 12:26

Kijk ook even onder je versnellingspook of de plasticring nog op zijn plek zit. Wordt met een veertje op zijn plek gehouden. En uiteraardmotorsteunen controleren.
SAABHobbyClubAmersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt1997 LPG (verkocht aan forummer)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999 frost grey
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2108
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Locatie: Hegra (Noorwegen)

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Alex B » ma 12 feb, 2018 18:32

Noodgedwongen deze oude koe uit de sloot gehaald. Eindelijk kwam ik er gisteren aan toe om met de motorkap open zachtjes aan het gas te trekken om te kijken wat de motor deed. Zelfs bij weinig gas was het duidelijk dat er behoefte is aan nieuwe motorsteunen. Maar vanochtend ging het goed mis. Bij het doorschakelen van drie naar vier was de vier opeens verdwenen en naar even later bleek de drie ook. Ik was gelukkig nog niet ver van huis en met direct doorschakelen van twee naar vijf ben ik thuis gekomen. Het inleggen van de vijf ging hakerig. Moet ik er van uitgaan dat er iets in de bak naar z'n grootje is? Of kunnen alleen slechte motorsteunen er voor zorgen dat drie en vier niet meer zijn in te leggen (al lijkt me dat niet logisch)?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2108
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Locatie: Hegra (Noorwegen)

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Alex B » ma 19 mar, 2018 20:22

En zomaar weer meer dan een maand verder. De verdwenen 3e en 4e versnelling kwamen doordat de spitpen die de meenemer op de schakelstang vast houdt was afgebroken. Die is vervangen en de versnellingen zijn er weer. Om het klapperen van de pook in 3e en 4e versnelling tegen te gaan zijn ondertussen ook de motorsteunen, vernellingsbaksteun en rubber in de schakelstang vervangen. Alles voelt steviger en nauwkeuriger, maarrrrrr...... de 3e en 4e versnelling voelen nog steeds niet solide aan. Bij bergje-op schiet ie zelfs soms uit z'n 3 :( . Dan resten er nog twee mogelijke oorzaken:
1. Er is iets in de versnellingsbak dat te veel ruimte heeft;
2. Er is iets mis met het mechanisme onder de versnellingspook.

Van bovenaf gezien ziet alles er goed uit. De metalen veer zit aan beide kanten vast. Ik ben nog niet zover gekomen dat ik de pook heb losgehaald. Ik zag in Laban dat ik een paar weken geleden op de goede weg was, maar vanwege tijdgebrek heb ik die poging gestaakt. Dat wordt volgende week met de paasvakantie maar de draad oppakken.

En dan nu de vragen om mijn gebrekkige kennis van het pookmechanisme te vergroten: zit er aan de onderkant van de pook iets dat het H-patroon stuurt?
Als de pook in ongeacht welke versnelling staat kan je de pook zo'n twee cm in de lengterichting bewegen zonder dat er belasting op staat. Is dat normaal? Zijn er nog trucjes om de pook los te krijgen zonder de hele middenconsole te demonteren of ben ik gewoon aan de beurt? Ik heb kunststof bussen gezien ter vervanging van de gemonteerde, twee stuks per pook. Zijn dat de bussen op de T van de schakelstang?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
maccebeer
Geregistreerd lid
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 21 jan, 2013 22:30
Locatie: Nederlander in Duitsland
Contacteer:

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door maccebeer » za 07 apr, 2018 11:47

Hallo Alex,

Het verbaast me dat er geen reacties komen. Het lijkt er op dat de populariteit van deze web-site een beetje afneemt en dat de facebook site aan populariteit wint. Of te wel: ik zou dit verhaal even op facebook zetten en ik verwacht dat je binnen 10 minuten het juiste antwoord hebt. (En daar zit ik zelf ook een beetje op te wachten, ben benieuwd) Succes.. https://www.facebook.com/groups/saabforum/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kitchenconstructors.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu:
Saab 9000 Aero 1996
Saab 9-3 Cabrio Design Edition 2001
in het verleden
Saab 9-5 Estate 1.9tdi Vector
Saab 9000 Aero automaat
Saab 9000 Anny
Saab 9-3 T
Saab 900ng Cabrio
Saab 900T Aero
Saab 900i Forty
Saab 900 Red Arrow
Saab 99 GL
Saab 900ng

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Gele aero » zo 08 apr, 2018 7:47

Nee niet naar Facebook gaan, ik doe niet aan Facebook!! En het forum werkt al jaren top. Probleem is denk ik hier ook dat er nog maar weinig 9000’s zijn en het subforum daardoor ook wat minder bezocht wordt.

Ik heb geen sluitend antwoord voor je helaas, maar als al je steunen zijn vervangen en hij springt dan uit de versnelling is de kans wel aanwezig dat de bak zelf op zijn eind loopt (of onderdelen daarvan natuurlijk). Zet hem eens op de brug en kijk eens of je opvallende zaken ziet qua speling op de pook-as. En haal eens alles uit elkaar onder de pook, er is al veel geschreven over de bal die daar onder zit en het palletje/staafje.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 5489
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Locatie: wuustwezel

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door werli » zo 08 apr, 2018 8:13

heey
of je hebt die bak zelf kapot gedaan
je eerste post van november met een probleem welke niet op 1 dag zich laat merken , toch rijdt je er mee door tot in bijna eind maart voordat er actie word ondernomen (of de auto heeft al die tijd stil gestaan dan heb ik niks gezegd)
beter zal het er niet worden
mvg werner

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door K0ENIE » zo 08 apr, 2018 8:19

Er zijn ook centreergaatjes. De klemring pas vastdraaien als er zowel in het pookmechaniek als in de bakhuis een 'staafje' zit. Dan zit het geblokkeerd op de juiste maat. Ik dacht dat ik het met een gewone imbussleutel gedaan had maar weet niet precies meer.

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door K0ENIE » zo 08 apr, 2018 8:29

http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... or-problem" onclick="window.open(this.href);return false;
http://townsendimports.com/Web/transmis ... j.htm#9000" onclick="window.open(this.href);return false;
Met alleen de bak geblokkeerd kun je ook mooi de speling in het stangenstelsel controleren.
Of dit in jouw geval helpt weet ik niet want dan zou de 3 en 4 juist makkelijker gaan dan 1-2 en 5-R.

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2108
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Locatie: Hegra (Noorwegen)

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Alex B » ma 09 apr, 2018 20:09

Heren, dank voor alle reacties. Ik heb de weinige reacties gegooid op de aanname dat er weinig forummers zullen zijn die zelf hun versnellingsbak open peuteren als er iets niet helemaal naar behoren werkt. Tussen de opening van dit topic en het vervolg in februari toen ik de motorsteunen ging controleren en de dag daarna de 3e en 4e versnelling verdween zit inderdaad zomaar twee maanden. Dat kwam door het winterseizoen. Begin november hadden we de eerste sneeuw en die is tot aan anderhalve week geleden behoorlijk blijven liggen. Tel daarbij op dat er sprake was van temperaturen (ver) beneden het vriespunt en dagen waarbij het in december en januari licht is tussen pak 'm beet half tien 's ochtends en half vier 's middags en ik thuis alleen een aan twee kanten open carport heb om te sleutelen en dan gaat de tijd van niets doen erg snel. In februari heeft de auto zo'n vier weken stilgestaan met kaduke bak (vier weken met de Sonett gereden, die zich kranig gedragen heeft). Bij het weer monteren van de bak is het rubber in de stang tussen pook en bak vernieuwd en daarna heb ik de motorsteunen en versnellingsbaksteun vernieuwd. Dit zorgde stap voor stap voor een minder klapperende pook, maar niet genoeg. De volgende stap is nu het wegslopen van de middenconsole om de pook aan de onderkant te bekijken. Omdat dat nogal een huis met werk is ben ik daar begin februari niet mee verdergekomen. Ik vond later in Laban dat ik wel op de goede weg was. Eens kijken of ik komend weekend na het wisselen van de winter- naar zomerwielen nog wat tijd daarvoor vind. In die laatste twee linkjes zag ik in ieder geval dat het centreergaatje aan de pookkant anders zit als ik tot nu toe gevonden had, dus dat maakt het leven alweer minder lastig. Als een versnelling is ingelegd heeft de pook wat speling in de lengterichting. Dit komt vanuit de bak, de hele verbindingsstang gaat mee.

Wordt vervolgd als ik de synchronisatie van de bak en de pook heb gecontroleerd.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2108
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Locatie: Hegra (Noorwegen)

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Alex B » di 24 apr, 2018 17:17

Leest en verbaast u. Twee weken geleden was het laatste weggedeelte ijsvrij en kon ik dat weer op een wat volwassener snelheidsiveau afleggen, met af en toe ook wat langer doortrekken in 3e en 4e versnelling. En opeens was het geklapper van de pook verdwenen :shock: :D . Pook weer net zo stil en stabiel als voordat het gedoe begon. Alleen het ietsje schraperige gevoel als de 3 wordt ingelegd helemaal op het einde van de slag van de pook is er nog. Ik vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan (en hoop dat het wegblijft).

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door Gele aero » wo 25 apr, 2018 7:29

Misschien even je bakolie peilen en wellicht vervangen. Kan me voorstellen dat die bak het wat lastig kan hebben in de kou in Noorwegen, zeker als er weinig of erg oude olie in zit.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Locatie: Hengelo

Re: Versnellingsbak/pook met kuren

Bericht door gws » wo 25 apr, 2018 12:51

Alex B schreef:Leest en verbaast u. Twee weken geleden was het laatste weggedeelte ijsvrij en kon ik dat weer op een wat volwassener snelheidsiveau afleggen, met af en toe ook wat langer doortrekken in 3e en 4e versnelling. En opeens was het geklapper van de pook verdwenen :shock: :D . Pook weer net zo stil en stabiel als voordat het gedoe begon. Alleen het ietsje schraperige gevoel als de 3 wordt ingelegd helemaal op het einde van de slag van de pook is er nog. Ik vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan (en hoop dat het wegblijft).

Alex
Dan zou het kunnen zijn dat de schakelvork iets blijft aandrukken tegen de synchromesh ring , misschien is er nog iets te doen met de afstelling .

Plaats reactie