Kuren na accuwissel?

1984-1997

Kuren na accuwissel?

Berichtdoor Donquischot » vr 27 okt, 2017 18:02

Dag,
Ik heb vandaag een nieuwe accu in de 9000 gezet, exact hetzelfde type dat er al in zat.
Daarna had het alarm kuren. Dat heeft ie wel vaker daarom moet ie er uit viewtopic.php?f=6&t=158159 maar na de nieuwe accu opnieuw af- en aangekoppeld te hebben kon ik weer starten en rijden.

Maar het toerental lijkt nu instabieler, de motor sloeg 2x af ook bij vertragen tot stilstand. Ik heb nog maar een kort stukje gereden. Komt dat bekend voor (moet ea. Opnieuw calibreren ofzo)?
9000 CSE 2.0t MY97 scarabee
Avatar gebruiker
Donquischot
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 60
Geregistreerd: wo 14 dec, 2016 23:55

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor nastydrive » vr 27 okt, 2017 18:33

Zijn misschien de + en - klemmen tegen elkaar gekomen ? :D
900 16T classic carllson cabrio 1989 ( airflow kit 175 PK zonder kat)
900ng 2,3i 1997 (daily)
9-3 og 2.0 t T5 2000 LPG
Avatar gebruiker
nastydrive
Donateur 2014 + 2017
Donateur 2014 + 2017
 
Berichten: 1430
Geregistreerd: zo 18 jan, 2009 23:32
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor Donquischot » vr 27 okt, 2017 18:45

Nee, dat zeker niet!
9000 CSE 2.0t MY97 scarabee
Avatar gebruiker
Donquischot
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 60
Geregistreerd: wo 14 dec, 2016 23:55

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor odin1899 » vr 27 okt, 2017 19:05

De 97'er uit je sig? Als de accu lang genoeg los is geweest is de adaptatie van de ECU gewist (samen met evt. opgeslagen foutcodes), maar of dat zo'n grote invloed heeft op het lekker lopen van de motor... :shrug:.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
Avatar gebruiker
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 3568
Geregistreerd: wo 19 mei, 2010 21:12
Woonplaats: Lier, Norge

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor MaartenVeeke » vr 27 okt, 2017 21:20

Donquischot schreef:Maar het toerental lijkt nu instabieler, de motor sloeg 2x af ook bij vertragen tot stilstand. Ik heb nog maar een kort stukje gereden. Komt dat bekend voor (moet ea. Opnieuw calibreren ofzo)?


Heel herkenbaar. Kans is best groot dat als je nu het contact aan zet dat je check engine 7x knippert (te rijk of te arm mengsel. ECU moet 25% of meer 'bijsturen' ten opzichte van de bekende waarden na reset) omdat 'ie ook echt is afgeslagen.

Als het goed is wordt het minder na een paar keer verantwoordelijk (dus met warme motor) hard optrekken. Ik heb echter ook de ervaring dat als je m niet snel na het aansluiten in leert, dat je problemen kunt houden. Als je dat ook overkomt, neem dan een steeksleutel mee in de auto. Rij m warm tot aan het eerste snelweg tankstation. Koppel de accu dan aan de minpool los op de parkeerplaats, haal een bak koffie, sluit de accu na 10 min weer aan en start de auto. Laat m ff draaien tot je koffie op is en je temperatuur meter weer netjes in het midden staat en rij dan pittig weer de snelweg op. Laat je snelheid een paar keer terug vallen om vervolgens weer wat toeren te kunnen maken (zoals in odins link te lezen is moet je minimaal 3 seconden vol gas kunnen geven) pak een paar kruispunten met stoplichten op weg naar huis. Meestal is t dan weer perfect in orde.

Ik weet alleen niet wat je alarm nog voor problemen kan geven bij mijn methode want in mijn 9000 is het alarm er al jaren uit. Probeer dit dus enkel als je zeker weet dat je kunt starten nadat je de accu los gehaald hebt.
Avatar gebruiker
MaartenVeeke
Geregistreerd lid
 
Berichten: 135
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 10:20

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor odin1899 » vr 27 okt, 2017 21:50

Gek genoeg komt dat 7x knipperen bij mij nou al 1 voorjaar en herfst steeds terug. P0172, long term trim/brandstofmengsel te rijk. Dus bij temperaturen rons 0-5 graden C.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
Avatar gebruiker
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 3568
Geregistreerd: wo 19 mei, 2010 21:12
Woonplaats: Lier, Norge

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor Donquischot » vr 27 okt, 2017 22:29

odin1899 schreef:De 97'er uit je sig? Als de accu lang genoeg los is geweest is....


Die 97'er ja. Wat is lang genoeg? Heb er geloof ik 15min over gedaan om de oude los te halen en de nieuwe aan te sluiten. Daarna had het alarm kuren dat ik een half uur heb aangekeken om daarna de accu (minpool) los te koppelen, 2 min. te wachten om vervolgens terug aan te sluiten...
9000 CSE 2.0t MY97 scarabee
Avatar gebruiker
Donquischot
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 60
Geregistreerd: wo 14 dec, 2016 23:55

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor Donquischot » vr 27 okt, 2017 22:47

Heel herkenbaar. Kans is best groot dat als je nu het contact aan zet dat je check engine 7x knippert

Nee, dat niet, maar dank voor je uitleg.

Ik zal dit weekend eens een langer stuk proberen te rijden.
9000 CSE 2.0t MY97 scarabee
Avatar gebruiker
Donquischot
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 60
Geregistreerd: wo 14 dec, 2016 23:55

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor 9000-95 » zo 29 okt, 2017 12:58

de ecu is de adaptatie na een paar seconden zonder stroom al kwijt, maar dat zal na een paar ritten weer ingeleerd zijn.

Maar de ecu begint op een basissetting en die zou al heel aardig moeten werken. Als de auto zelfs afslaat na verlies van de adaptatie waarden is dat een aanwijzing dat er ergens iets niet helemaal 100% is. Meest waarschijnlijk heb je ergens een luchtlekje. Slangen controleren etc. Of ligt er lpg in?
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2911
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: Kuren na accuwissel?

Berichtdoor Donquischot » zo 29 okt, 2017 23:34

Vandaag uiteindelijk een lekker stuk van 200km gereden. Smooth as usual, zonder problemen!
Vrijdag had ik, na de kuren met alarm/startonderbreking en 2x afslaan, geen vertrouwen hier in de drukke stad verder te testen. Had er dus maar een klein stukje mee gereden. Gisteren een paar keer gestart en stationair getest zonder problemen. Vandaag voluit als vanouds, gelukkig.
Dank voor jullie reacties!
9000 CSE 2.0t MY97 scarabee
Avatar gebruiker
Donquischot
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 60
Geregistreerd: wo 14 dec, 2016 23:55


Keer terug naar 9000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VanBunst en 7 gasten