Een 9000 Aero erbij op het forum

1984-1997
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Een 9000 Aero erbij op het forum

Bericht door Gele aero » ma 19 jun, 2017 17:08

Afgelopen zaterdag heb ik de 9000 uit dit topic viewtopic.php?f=39&t=156375 opgehaald. Een auto waar heel veel aan gedaan is en wat extra goodies op zitten:
Goodies:
- LPG-G3 (voor mij van belang ivm vele kilometers)
- Simons sportuitlaat
- 20mm verlagingsveren voor
- Winterbanden op de BBS-Saab velgen (als er liefhebbers voor zijn, meldt u maar!)

Recent werk:
De vorige eigenaar heeft een kleine 10.000 aan facturen meegeven bij de auto sinds 2014! Grootste zaken:
- Motor vervangen voor exemplaar met 171.000km (inmiddels 221.000)
- Automaat volledig laten reviseren (nu 20.000km gelopen)
- Dynamo gereviseerd
- Airco gereviseerd
- Kabelboom deels vervangen
- en zo kan ik nog wel even doorgaan

De auto heeft wel 1 nadeel: lekke koppakking. Morgen krijg ik de spullen binnen en volgende week donderdag en vrijdag ga ik aan de slag, want eerder red ik niet. Daarnaast nog een paar dingen die ik aan wil pakken.
To do list:
- Koppakking vervangen, inclusief:
- Thermostaat
- Radiator
- Waterpomp
- Alle koelsensoren
- Koelvloeistof, motorolie en w.s. versnellingsbak olie
- Toerenteller maken (werkt heel sporadisch)
- Boord computer lichtsensor vervangen of hele tripcomputer-unit. Want Boordcomputer onder kilometerteller nu niet te lezen.

Kom vast nog meer dingen tegen die ik ga doen, maar eerste deze grote zaken maar even aanpakken. Alle tips voor koppakking zijn welkom!

Foto van de auto die ik van DionHPT kreeg (glimt inmiddels na flink poetswerk gisteren weer bijna net zo goed als op de foto).
Afbeelding

Randolph
Geregistreerd lid

Re: Een 9000 Aero erbij op het forum

Bericht door Randolph » ma 19 jun, 2017 18:40

Zoveel mooier zonder die lelijke gele kentekenplaten.....

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 19 jun, 2017 19:08

Inderdaad, daar horen witte kentekenplaten met een N op :mrgreen:.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 19 jun, 2017 19:35

Daar past maar een soort plaat op, zonder blauwe rand en met rood/witte vlag. :bow:

Zonder dollen, wat een fantastische wagen in een prachtige kleur voor een 9000 Aero. Opdat je er maar veel plezier van mag hebben en de auto je een lange tijd trouw zal zijn. :wink:

Aero_9000

Bericht door Aero_9000 » di 20 jun, 2017 13:13

Erg mooie auto, gefeliciteerd met de aankoop!

Gebruik je een Elring-koppakking? Die zijn beter dan de imitatiespullen. Daarnaast zou ik de cilinderkop goed laten nakijken, of eventueel laten reviseren. Dat kan zeker vanwege het rijden op LPG geen kwaad.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 20 jun, 2017 14:03

Alleen maar Elring pakkingen gekocht, dus ook inlaat- en uitlaatspruitstukpakking. SKF waterpomp en sensoren weet ik ff niet meer, maar allemaal A-merken. Zeker koppakking moet goed zijn, bij zo'n klus ga je geen 5 euro besparen op een pakking mag ik hopen....
Cilinderkop gaat idd naar motorenrevisie bedrijf om nagekeken te worden, zat aan deze te denken
https://www.lgmotorenrevisie.nl
Is dicht bij Bussum namelijk. Wel zo handig.

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » wo 21 jun, 2017 12:45

Gele aero schreef: Alle tips voor koppakking zijn welkom!
tips:
- Labann downloaden
- Ik heb destijds het uitlaatspruitstuk aan de kop laten zitten (dus bij de turbo loshalen)
- Ketting: tel voor de zekerheid het aantal schakels tussen de tandwielen vd nokkenassen
- Wees erg voorzichtig bij het verwijderen en terugplaatsten vd kop; de kettinggeleider steekt boven het onderblok uit en is kwetsbaar
- Zorg voor een flink aantal doosjes / plastic zakjes voor schoeven,boutjes en onderdelen die je loshaalt, en schrijf erop wat het is / waar het vandaan komt.

/koen

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 21 jun, 2017 15:39

Labann heb ik! Net als de Haynes, dus komt goed. Staat ook een aardige tutorial op internet met foto's.
Zag gistermiddag wel dat ik even naar de gereedschapsman mag voor de juiste dop om de kopbouten mee los te draaien, want die vorm/maat zit niet in een standaard doppenset zag ik al.

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » wo 21 jun, 2017 16:49

Torx E16 uit mijn hoofd.
En een stuk ijzeren pijp om je wringijzer/T bar om om wat gecontroleerder kracht te zetten is ook fijn.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 23 jun, 2017 14:28

Vandaag aan de slag met de koppakking. Behoorlijke klus zeker met die ellendig inlaatbevestigingen :evil:
Heb de kettingspanner er uit gehaald en die lijkt op 14 a 15mm te zitten. Maar bij koude of warme motor hoor je helemaal niets van de ketting. Moet ik nu ook nog de ketting vervangen? Of kan dit nog? Ketting lijkt mij toch vrij vroeg bij 220.000km....
Overigens zit er in mijn spanner geen plasticstaafje maar een plasticdopje aan het eind. Zit er wellicht een verkeerde spanner in?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Ketting + vraag kop?! Een 9000 Aero erbij op het forum

Bericht door Gele aero » vr 23 jun, 2017 18:40

De kop,is er af. De koelkanalen zaten behoorlijk verstopt met oude prut, zie foto. Bij inspectie van de kop zag ik ook geultje in een van de kanalen. Is in ieder geval niet origineel, maar belangrijker; is de kop nu nog bruikbaar? Dicht de koppakking voldoende af?
Tips voor bedrijven die vlakke op zaterdag hoor ik graag! Was net te laat vandaag...
Foto koppakking met troep... :shock: :shock:
Afbeelding

En het geultje
Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Ketting + vraag kop?! Een 9000 Aero erbij op het forum

Bericht door Jungleman » vr 23 jun, 2017 19:40

of ze op zaterdag nog vlakken weet ik niet: Frank motorenrevisie in Hilversum. een paar honderd meter verderop ligt (bij mij in de schuur) trouwens een ('93-er 9000 2.3L 16v-)kop (met inlaatspruitstuk en TCS-gasklephuis, maar aan het gkh heb je weinig, denk ik) met 216.000km ervaring. de kop is recht, de motor was namelijk niet de reden dat mijn 9000 CD Griffin uit elkaar ging. dat was het TCS-systeem.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 24 jun, 2017 9:25

Ik zou meteen ook de ketting vervangen... als het toch allemaal open ligt... dan heb je voor de komende tijd zekerheid. Wat is de staat van de geleiders? Zijn die ingesleten of valt dit mee..

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 24 jun, 2017 9:38

Wat ik er van kon zien waren ze nog heel netjes. Zal eens kijken of die bovenste geleider er nog goed inzit (zit in het kleppendeksel toch?). Wellicht dat ik een open ketting haal en de nokkenas tandwielen vervang samen met de kettingspanner.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 24 jun, 2017 10:12

de ellende begint eigenlijk altijd bij de balansas ketting en die kan je niet zien. Als het daar mee mis gaat neemt die de distributieketting mee als je pech hebt.

Maar met de kop eraf ben je een heel eind op weg om het distributiedeksel er ook af te pakken en alles gelijk goed te doen. Als je van plan bent om kilometers te gaan maken (en dat ben je waarschijnlijk wel met G3) zou ik de boel nu vervangen. Je slaat jezelf later voor de kop als je over een halve ton de boel weer los kan gaan trekken :roll:

Plaats reactie