SAAB 9000 LeMansblue, restauratie, opknappen

1984-1997
Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

SAAB 9000 LeMansblue, restauratie, opknappen

Bericht door busy » ma 17 okt, 2016 20:56

Voor mijn werk was ik op zoek naar een SAAB op LPG. Mijn 9-5 heb ik net volledig opnieuw opgebouwd, zie ook saabblog.net "Projekt Paul The Netherlands" en ik wil deze auto bewaren. Ik keek rond naar een 9-3 toen mijn oog viel op een 9000 CSE, 2.0lpt, le mans Blue met nog 1/2 jaar APK voor weinig. Met slechts 423.000km op de teller. De 9000 komt oorspronkelijk uit Belgie, 1996 en is in 1997 in Nederland op kenteken gezet. De auto had wat TLC nodig maar voor woon-werkverkeer voldeed hij. Airco en alle elektronica werkt. Ik had mij voorgenomen om er in te rijden en verder niet. Maar de 9000 blijkt een heerlijke wagen te zijn en ondanks dat het niet mijn favoriete SAAB is vind ik het echt een onderschat model. Het SAAB virus ging toch waar het niet gaan kon en heb de auto eerst technisch in orde gemaakt. Het begon met een nieuwe radiator, toen ook maar alle filters vervangen en nieuwe olie en bougies erin. De looprollen piepten en toen ook maar de multi-riem met rollen laten vervangen. So far so good.

De auto heb ik ook een goede schoonmaakbeurt van binnen gegeven (hoeveel hondenhaar kan er in een 9000?) en jaren van modder in de wielkasten uitgespoten. Ook de motorruimte maar eens goed schoongespoten om later te kunnen zien of alles voldoende lekdicht was. Op het forum had ik al wel gelezen over mogelijke roest aan een 9000. Bij het verwijderen van de binnenbekleding achter was het bingo. Bij de bovenste steunen was het aan de bovenzijkanten doorgeroest. Gelukkig niet bij de schokbrekers zelf zoals op de foto van de rode Aero van een mede forummer. Kon ik mee doorrijden tot de APK.

Intussen bij de club in Amersfoort (tnx rademaker!) verschillende interieur delen kunnen vinden, zoals een paar mooie gebruikte beige leren voorstoelen (en weer stoelverwarming), nieuwe oortjes, versnellingspookhoes en knop van een 9-3. Ook de verlichting maar eens aangepakt en een nieuwe decorplaat met een nieuw fittingpaneel van mijn rechter achterlicht en een goede gebruikte derde remlicht geïnstalleerd. De oranje zijknipperlichten (lagen los bij de gastank) ipv de goedkope aftermarket smoke knipperlichten erop en het begon ergens op te lijken.

Maar helaas net eind zomer, totaal geen koppeling meer. De koppelingsplaat was werkelijk tot op het metaal versleten. De 9000 heeft 2 maanden stil gestaan en toen voor de APK toch maar een nieuwe koppelingset (3-delig dus), slave cylinder en leidingen laten vervangen. Ik zag het niet zitten dit zonder brug te doen. Ook het laswerk meteen laten doen aan beide zijden. De 9000 ging op voor de APK, maar helaas gezakt. Letterlijk. Ik dacht dat hij achter laag lag vanwege de gastank. Bleken de veerschotels doorgeroest. Deze er ook maar opnieuw in laten lassen. Nieuwe accu erin en nieuwe middendemper en einddemper erop en klaar is Kees. Al met al nog een zelfde bedrag in de 9000 gestopt als de aanschafprijs.

Maar ik vind het een 9000 waard. Wat een auto, je ziet ze niet veel meer en ik ga kijken hoever ik er mee kom. De spatbordranden zijn allemaal ok. Achter aan de onderzijde ga ik verder de roest verwijderen en conserveren en aflakken. Wellicht dat ik het onderstel nog eens ga aanpakken, maar voor nu lekker rijden. Foto's plaatsen lukt mij niet. Ik moet even uitzoeken hoe dat zit.

Ik heb mij voorgenomen de vorderingen bij te houden in dit topic. Ik weet weet niet hoe vaak ik iets post, is afhankelijk van wat er stuk gaat :D :D
Laatst gewijzigd door busy op zo 22 jan, 2017 23:49, 7 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48

Re: Opknappen SAAB 9000 Midnight

Bericht door sb129h » ma 17 okt, 2016 22:42

Mooi verhaal!
Ik ben blij dat er weer een 9000 fan bij gekomen is. Zo'n 9000 rijdt fijn, is luxueus en ruim, zit slim in elkaar, bovenal veilig, doet gewoon z'n ding - en goed. En nee het is geen classic en geen 99, maar wel een Saab.

Foto's plaatsen? Zorg dat ze ergens op het interweb staan, en link ze daarvandaan naar hier. Er staat ergens een how-to.
Hou ons op de hoogte!
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6895
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Opknappen SAAB 9000 Midnight

Bericht door Jungleman » di 18 okt, 2016 1:35

mooi te lezen dat er weer een 9000-rijder bij is en dat er ook weer een 9000 gered is. er gaan er al genoeg (ja, ook in Amersfoort, helaas)

de torentjes van de schokbrekers begint een standaardkwaal van 9000s op leeftijd te worden, net als rotte voorschermen: op enig moment krijg je er mee te maken:

Afbeelding
(toen Amersfoort nog in Leusden zat)

nou valt Scarabeegroen nog wel mee, qua beschikbaarheid. Midnightblue is echt een uitdaging.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Opknappen SAAB 9000 Midnight

Bericht door busy » do 17 nov, 2016 22:33

Nieuw fenomeen. Voel het aan de linkerzijde, bestuurderskant. Als ik bv scherp de bocht het in stuur, zeg rechts, dan ben ik even de aandrijving kwijt als het stuur weer recht staat. Dan hapert ie en dan pakt het weer op. Ik voel op de snelweg ook links een onbalans. Lijkt de aandrijfas te zijn? Of zit het in de bak? Ik wil Midnight rijdend houden, wie herkent dit?
Opgelost homokineet was kapot.
Laatst gewijzigd door busy op ma 05 dec, 2016 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 Midnight, nieuw leven

Bericht door busy » ma 05 dec, 2016 22:57

Weer wat zaken gedaan. Een nieuwe uitlaat geplaatst vanaf flexibel gedeelte. Ook links een nieuwe gebruikte aandrijfas geplaatst. Ook de stabilisatorstang rubbers vervangen. De wielkasten verwijderd en alles in gespoten met wax voor de roestpreventie. Als het weer warmer is spuit ik de wielkastranden nog een keer extra in.

Ook ontbrak er een krik en deze op de kop weten te tikken. Deze week 2 nieuwe vredestein voorbanden en uit laten lijnen. Kunnen er dan hoop ik weer even tegen aan.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door busy » do 08 dec, 2016 21:48

Nieuwe vredesteinbanden sportrac 5 en uit laten lijnen. Wat een wereld van verschil weg trillingen. Hoop dat ik nu weer even kan sturen zonder verdere grote uitgaven.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door busy » zo 15 jan, 2017 13:47

Wat foto's gemaakt van midnight
Afbeelding
en
Afbeelding

De SAAB heeft hiervoor een stadsleven achter de rug dus hier en daar wel wat schrammen en putjes opgelopen.
Laatst gewijzigd door busy op wo 25 jan, 2017 18:00, 4 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door busy » zo 15 jan, 2017 13:53

Na de aanpak van eerder genoemde punten ligt nu de koppakking eruit. Ik heb een gebruikte cylinderkop gekocht, deze laat ik vlakken en reviseren. Samen met een saabforummer plaatsen we deze komend weekend. Leuk project.
Laatst gewijzigd door busy op wo 25 jan, 2017 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door busy » zo 22 jan, 2017 15:46

Omdat de vervanging in een dag moest een gebruikte kop gekocht, deze was ook niet alles. Terug kunnen brengen. Nu een gecontroleerde (151.000km) en gevlakte kop gekocht en gisteren gemonteerd met behulp van zeer deskundige forummer. Top. Weer opgebouwd met nieuw montage materiaal, koppakkingsset elring(turbo uitlaatspruitstuk, kopbouten oa.) koelslang vervangen bij waterpomp, nieuwe thermostaat erin oa. Je bent er dik een dag mee zoet, maarrrr midnignt loopt heerlijk. Alles wel zo'n beetje vervangen en gerepareerd of d ebrandstofpomp moet het nog begeven :D Hieronder wat foto's.
de nieuwe kop
Afbeelding
gevlakt
Afbeelding
zo zag de kop er uit:
Afbeelding
kop uit de Midnight
Afbeelding
Koppakking erin
Afbeelding
En gemonteerd met nieuwe koelvloeistof, bougies, oliefilter en olie uiteraard
Afbeelding
Laatst gewijzigd door busy op di 14 feb, 2017 21:56, 3 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2177
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Zweden

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door Christiaan94 » zo 22 jan, 2017 18:48

Mooie wagen, maar hij is niet midnight blue metallic ;)

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door busy » zo 22 jan, 2017 18:56

tnx, staat wel in gegevens. Le mans is het ook niet, welke is het dan?
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2177
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Zweden

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door Christiaan94 » zo 22 jan, 2017 19:05

Welke gegevens? Midnight blue is veel donkerder.

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 Midnight, restauratie, opknappen

Bericht door busy » zo 22 jan, 2017 19:20

certificate of conformity even er bij gepakt, het is idd le mans blue.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2194
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB 9000 LeMansblue, restauratie, opknappen

Bericht door busy » zo 17 dec, 2017 13:25

Even weer een update. Heel wat km verder heb ik afgelopen maanden de motorruimte aangepakt. De benodigde slangen vervangen, is er een andere motorkap opgekomen, een beter dashboard cover, nieuwe banden, remblokken achter, nieuwe achterremklauw. En details in interieur opgeknapt. Recent de hoofdkoppelingscylinder laten vervan en spie op de bak vastgezet. Schakelt met de nieuwe drukgroep/koppelingsplaat/hulpkoppelingscylinder weer zoals het bedoeld is.
Volgende stap is de voorwielophanging.

Ben nog op zoek naar een beige speakercover rechtsvoor en nette boekjes saab 9000 1996. Ik hobby lekker door om een van de 670 nog op weg rijdende 9000's op de weg te houden.

(Foto's zouden verhaal leuker maken, maar even geen alternatief voor photobucket)
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
FC
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 272
Lid geworden op: di 05 dec, 2006 14:55
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB 9000 LeMansblue, restauratie, opknappen

Bericht door FC » zo 17 dec, 2017 13:56

Tjonge die heeft het de laatste 100.000km aardig voor zijn kiezen gekregen.
Ik heb deze 9000 zo'n twee jaar gehad en verkocht bij ongeveer 330.000km.
Als ik lees dat er smoke knippers op zaten em overal schrammen en krassen doet me dat toch nog een beetje zeer, hef was toen natuurlijk geen nieuwe auto maar nog wel een behoorlijk frisse. Hij werd mij te duur ivm aanzienlijk minder kilometers per jaar.

Met weemoed denk ik nog wel eens terug aan m'n 9000. Het was ook niet mijn favoriete Saab, maar wat een fijne auto!

Vraag mij ook af wat er net het instructieboekje is gebeurd en wellicht ook de historie? Er zat wel het een en ander bij namelijk. Mocht je er nog iets over willen weten, stuur ff een pb.

Ik blijf deze natuurlijk volgen :-)

Groet Chris
900 S Coupe MY1993

Plaats reactie