Overdruk?

1984-1997
Plaats reactie
utopia
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Overdruk?

Bericht door utopia » zo 26 jun, 2016 0:49

Vandaag reed ik in Zuid Frankrijk met mijn Saab toen plots 2 keer vlak achter elkaar gas vanonder de motorkap naar buiten spoot, twee keer een harde sis, klonk als een sissende snelkookpan. Het is daarna nog 2 keer gebeurd, het was vrij warm, 32 gr. De motor temperatuurmeter op het dashboard maar iets over de helft, normaal volgens mij. Kent iemand dit verschijnsel. Er zit een prins lpg installatie in van ongeveer 2 jaar oud. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt met deze en vorige Saabs bij 32 gr. Buitentemperatuur. Ik heb wel het vermoeden dat het iets met de omgevingstemeratuur te maken heeft. Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel. Het lijkt te duiden op overdruk van de lpg installatie, want toen ik later onder onder de motorkap de situate bekeek, ontdekte ik wel een messing spruitsukje, van anderhalve cm lengte met de opening van zo'n 2 en een halve mm op de gasinstallatie. Ter hoogte van dat (vermoedelijke) ventiel spoot ook het gas vanonder de motorkap naar buiten. Wie weet wat dit te betekenen heeft en of dit kwaad kan. De Saab reed overigens prima.
Saab 9000 CS Italian Aero 2.0 1994 245 PK G3

a3426rage
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Overdruk?

Bericht door a3426rage » zo 26 jun, 2016 8:10

Was dit na gas loslaten? Zo jou kan het ook het afblazen van de turbo zijn geweest.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus One custom ROM Android N

Alex White
Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

Huidig: Saab 9-3 Cabrio Turbo Stage 6, DO88 intercooler, BIlstein B12, Simons Cat-back, TD-04-19T, Abbott 3inch Downpipe, Viggen koppeling (315PK 450nm)

9000-95
Geregistreerd lid

Bericht door 9000-95 » zo 26 jun, 2016 8:49

er zit inderdaad een overdruk ventiel op de lpg verdamper, R67-01 veiligheids eis. Is een pijpje naast de lpg uitgang (die dikke slang die naar de injectoren gaat). Het ventiel gaat open als de systeemdruk hoog wordt, bij iets van 5 of 6 bar. Wat minimaal 2x zo hoog is als normaal. Officieel hoort het aangesloten te worden op het inlaatspruitstuk zodat de boel niet naar buiten afblaast maar lang niet alle inbouwers doen dat ook helaas. De systeemdruk kan eigenlijk alleen zo hoog oplopen als de regelklep in de verdamper stuk is en lekt. Maar dan zou je ook wel dingen gaan merken bij het rijden op lpg en storingen verwachten. Dus was het wel lpg wat afblies?

Andere mogelijkheid is de airco. Achter op de aircopomp zit een overdrukventiel, als de druk in het a/c systeem te hoog oploopt (door te weinig koeling of teveel vulling bv) gaat die ook afblazen. Als er fluor in zit zie je dan overal groene spetters, anders zie je er weinig van.
9000 Beverly automaat Prins VSI

utopia
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door utopia » zo 26 jun, 2016 10:21

Het was na het gas loslaten, maar ook bij het accelereren, in beide gevallen bij een zeer lage snelheid. Reed nog in eerste versnelling. De 1e keer bij het wegrijden vanuit stilstand. De andere keer bij het naderen van een rotonde, toen stond ik bijna stil. Er zit inderdaad inderdaad fluor in maar nergens groene spetters gezien. Het airco systeem functioneert redelijk als deze koelt, koelt deze zeer goed. Ook de afwatering functioneert goed, vaak plas water onder auto tijdens een stop. De airco heeft wel wat eigenaardigheden, soms blaast deze alleen maar warme lucht i.p.v. koude lucht, maar dat heeft volgens mij te maken met het feit dat de magneetkoppeling op dat moment weigert. Volgens mij was het wel degelijk gas wat naar buiten spoot. Het zag er net zo uit als gas dat uit een spuitpus ontsnapt, je ziet het heel even omdat het dat nog in vloeibare vorm is, en weg is het, ook geen rook. Je ziet het maar heel kort, nog geen seconde dacht ik zo.
Verder functioneert het brandstof systeem goed. Geen haperingen, normaal vermogen bij wegrijden. Kenmerk bij deze Saab is wel dat bij deze subtropische temperaturen van boven de 30 graden de motor stationair niet meer zo regelmatig loopt. Het toerental fluctuurt soms behoorlijk en neigt naar afslaan. Soms gebeurt dit dan ook. Dit gebeurt nu nu hier in Zuid Frankrijk, maar vorig jaar kwam dat ook wel voor.
Saab 9000 CS Italian Aero 2.0 1994 245 PK G3

Plaats reactie