welke T5 foutcodes zijn dit?

1984-1997
9000-95
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:

Re: welke T5 foutcodes zijn dit?

Bericht door 9000-95 » di 29 dec, 2015 11:17

Ik heb wel eerder meegemaakt dat een oude/slechte/vervuilde lambda sonde het goed deed na een stuk rijden maar bij stationair na een tijdje er mee ophield. Een brakke lambda sensor is vaak ook te herkennen omdat hij wat trager is. Zeker op belast onder het rijden moet het ding een keer of 3 per seconden pendelen. Stationair is 1x per sec netjes.

Maar als je er al 3 gehad hebt dan begint het er inderdaad op te lijken dat de uitvallende sonde gevolg is en niet oorzaak. Ze kunnen met een verkeerd mengsel (of niet werkende verwarming) snel dichtroeten, maar dat komt vaak wel weer goed na een stukje rijden op snelheid als ze goed warm worden. Dat je 12V op de verwarmingsdraden hebt is al iets, maar is het element in de sensor ook goed? Weerstand meten of nog beter de stroomopname van de verwarming meten.

Dat de auto gelijk erg rijk gaat lopen als het lambda signaal wegvalt is wel een aanwijzing dat er iets niet klopt met de basis. Dus sensor waardes (kvs- en luchttemperatuur, map, toerental en gasklepstand) en/of injectorbeeld en brandstofdruk. Of luchtlekken. Wat doen de fueltrims als hij in closed loop draait? Is de slang naar de map sensor onverdacht? Al een andere mapsensor geprobeerd? Koelvloeistof temperatuur komt goed binnen? Gasklep waardes? (rond nul met gas dicht, je ziet dan ook in T5 dat het systeem naar idle gaat).

Een flink stuk rijden als hij in closed loop zit en dan zo snel mogelijk afzetten en de bougies bekijken. Met één slechte/lekke injector gaat het systeem proberen om gemiddeld toch rond lambda 1 uit te komen en lopen er 3 arm en één rijk, dat zou je moeten zien. In dat geval zul je ook afwijkingen zien op de andere 4-gas waardes. Of steek er gewoon een ander setje injectoren in als je die hebt liggen, da's ook zo gepiept.

Kan het trouwens niet zo zijn dat de afwijking met name stationair optreedt? Da's op zich ook al weer een aanwijzing.
9000 Anniversary 2.3t in opbouw

Rhinobirds
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Rhinobirds » do 31 dec, 2015 0:26

Een paar antwoorden op eerder gestelde vragen:
- map-sensor, die is uitgewisseld voor een andere
- IAT is ook uitgewisseld voor een andere
- kvs temp komt goed binnen (zie log)
- TPS komt ook goed binnen (idem)
- alle 4 de injectoren doen het zelfde, met de 4-gastest zou dit anders naar voren moeten komen (de andere waardes waren goed)

Even een stukje log van mijn 9000 tijdens het rijden en vervolgens van de 9000 ter vergelijk waar het om gaat, het verschil in AFR signaal is duidelijk zichtbaar. In het begin is het redelijk brak, paar keer het gas erop en AFR komt redelijk door maar aan het einde van de log zakt de kwaliteit weer weg. Verder is te zien dat IAT en TPS goed binnen komen, MAP overigens ook.

Mijn 9000:
Afbeelding

Marty zn 9000:
Afbeelding

Tijd om weer de laptop er aan te hangen en de fuel trims te gaan bekijken. Helaas was de laatste sessie de accu leeg en ik dacht het wel zonder adapter af te kunnen die dag...

Ik ga ook een bin maken met de onder en bovengrenzen waarbuiten trionic een CE geeft wat opruimen, eens kijken wat er dan gebeurt.
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » do 31 dec, 2015 0:40

Kan ik voor nu niet even alleen de adaptatie in trionic uitzetten om er voor te zorgen dat trionic in ieder geval geen CE geeft omdat die buiten zn bereik aan het adapteren is? (even er vanuit gaande dat dat hier gebeurt). Blijft ie in ieder geval in closed loop lopen los van wat er aan de hand is.

Afbeelding
1996 SAAB 9000CSE LPG

9000-95
Geregistreerd lid

Bericht door 9000-95 » do 31 dec, 2015 11:44

Ik zie toch wel wat rare dingen. Is dat logje van de patient ook rijdend gemaakt?

De map-, kvs temp en TPS signalen lijken een veel lagere resolutie te hebben. Alsof er maar een stukje van het bereik van de A/D benut wordt. Maar dat kan ook aan de schaling liggen. Heb je ook de absolute waardes van de signalen erbij vergeleken? Als je op een lijntje gaat staan zie je de momentele waarde. Ander mail mij de log file eens?

Verder valt het op dat T5 regelmatig naar idle gaat terwijl de gasklep bepaald niet dicht is en het toerental boven stationair ligt. En het motortoerental klimt amper als de gasklep vol open staat. En er zit een rare ruis op het map signaal. En bij volgas blijft het systeem in closed loop terwijl het dan in openloop zou moeten gaan (vollast verrijking). Mogelijk toch een massa- of voedings probleem op de ecu? Als het nulnivo niet klopt kan je gekke dingen krijgen.

Wat er gebeurt als je de adaptatie uitzet zou ik niet durven zeggen. Gewoon proberen... Maar ik denk niet dat je er veel verder mee komt.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » do 31 dec, 2015 14:11

Het logje van de patient is wanneer de auto stil staat, dat verklaart waarschijnlijk waarom de resolutie zo slecht is omdat er maar een klein deel van het bereik weergegeven wordt. Ik stuur je het een en ander ook even toe. Het is inderdaad raar dat trionic in idle mode gaat terwijl gasklep en toerental omhoog gaan. Ik zie een directer verband tussen toerental en uit idle komen dan met de TPS, boven een bepaald toerental gaat trionic gewoon uit idle, los wat de gasklepstand is.
1996 SAAB 9000CSE LPG

9000-95
Geregistreerd lid

Bericht door 9000-95 » do 31 dec, 2015 17:22

Wat is de voorgeschiedenis eigenlijk? Heeft hij het vroeger wel goed gedaan, waarom zat er een andere ecu in, of is de auto zo gekocht?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » za 02 mar, 2019 20:51

9000-95 schreef:
ma 21 dec, 2015 20:25
...
3 of 4-draads sonde zit hem niet in de ECU/software maar in de kabelboom. Zit er wel de originele kabelboom (en/of motor) in de auto? Het probleem begint een beetje te lijken op wat we destijds hadden met die van 9323. Was uiteindelijk een kabelboom op het blok uit een ander MY, zie http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?p ... 7#p1368777" onclick="window.open(this.href);return false;. Had er mee te maken dat de referentiemassa voor de sonde (ECU pin 47) bij de vierdraads kabelboom niet geaard wordt via de kabelboom maar zwevend naar de stekker gaat. Dan heb je ook maar één massadraad op je inlaatspruitsuk zitten. Bij de 3-draads zit er een apart 2e massakabeltje op het inlaatspruitstuk waarmee pin 47 aan massa ligt. Dat haal je niet uit het russische schema. In dat geval zal pin 47 bij de ECU zweven ipv aan massa te liggen, oplossen door de 4e draad van de sondestekker op de kabelboom alsnog te aarden op het blok.
...
Even een topic kick!

Ben een beetje fout opsporing aan het doen bij mijn c900 T5 conversie waarbij T5 in open loop blijft hangen en kwam deze post tegen. Leuk bij WOT maar niet bij stationair :depressed:

Vraag: kan het kwaad dat pin47 (reference ground) samen met andere massadraden (injectoren etc) op hetzelfde massapunt zit? Ik heb de 3-draads lambda deze week vervangen door een nieuwe maar blijft nog steeds CE geven. Heb ook al een andere DI geprobeerd en ook een andere ECU met andere base file, dus ik verdenk de hardware niet... T5 logs laten ook niet direct rare dingen zien.

Bovenstaande tekst deed mij herinneren dat er inderdaad een apart 2e dunner massakabeltje (pin.47) op het inlaatspruitstuk van de 9000 donor zat... SAAB zal dat waarschijnlijk niet zomaar gedaan hebben?

Heb zelfs een pica gevonden van de boosdoener(?) .

Afbeelding
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 02 mar, 2019 21:05

Hier een ritje waarbij het allemaal goed ging de eerste 10m ofzo, lekker lean bij gas los. En closed loop ook bij idle.

Afbeelding

Dan komt de CE (6x knipperen, lambda fault (sond_err=40)) en blijft in T5 in open loop hangen. Hier sta ik een tijdje stationair te draaien, en krijg ik hoofdpijn van de benzinedampen.

Afbeelding
'08 9-3 TTiD Aero Sedan

K0ENIE
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door K0ENIE » zo 03 mar, 2019 9:11

Als de fuelmaps te veel gecorrigeerd moeten worden dan kun je deze fout krijgen. In mijn TORQUE-app kan ik dit realtime uitlezen met een grafiek of meter, dit heet dan Long Time Fueltrim of Short Time Fueltrim. Massapunten kunnen verschillen tussen bijvoorbeeld de carroserie en de aandrijflijn, vooral als de dynamo veel amperes moet leveren. Dat zou de lambdawaardes kunnen verstoren want deze opereerd met voltages tot 1.1 volt.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 03 mar, 2019 14:36

Massa punten uit de kabelboom heb ik nu gesplitst aangesloten op het blok. Nog geen testrit gedaan.

Wil nu ook eerst nog de dikke massa kabel van blok naar carrosserie en accu controleren. Deze is ondertussen ook al 28 jaar oud. Lees dat die ook wel eens voor rare fenomen zorgen.
'08 9-3 TTiD Aero Sedan

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 03 mar, 2019 18:33

WIN! T5 draait nu ook in closed loop.

pin.47 heeft nu een appart massa punt, v-bak heeft een extra massa kabel naar radiatorbalk en originele accu-massakabel los gehaald en alle massapunten schoongemaakt.

Note to self: doe nou een keer handschoenen aan, dat scheel weer een stuk pink knokkel vlees voor wanneer je uitschiet met het loshalen van bouten :badteeth1:
'08 9-3 TTiD Aero Sedan

Harry Geytenbeek
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Harry Geytenbeek » vr 08 mar, 2019 12:19

In mijn display van mijn Saab 9-5 van bjr 2008 komt bij starten: +rear light faillure te staan. Mijn garage kan niets vinden. Alles gecheckt en toch blijft het continue in mijn display staan. Kan iemand mij hierover wat info geven?
Mijn allereerste Saab 9-5 aero aangeschaft in 2007. Na 6 jaar ingeruild voor een Audi. Na 1 jaar weer terug naar Saab. Rijdt nu ruim 4 jaar weer een prachtige “Dame Edna” uitvoering van 2008. Nu een Estate. Bijn 3 ton op de teller. Maar blij. Zo blij.

Harry Geytenbeek
Geregistreerd lid

Bericht door Harry Geytenbeek » vr 08 mar, 2019 12:25

Vorige maand is er een enorme lekkage ontdekt in m’n Saab. Aan mijn kant stond zeker 5 cm water met als gevolg dat de boordcomputer en dergelijke onder water stond (bevindt zich onder mijn stoel) Alles inmiddels vervangen maar geeft vreemde storingen aan. Zie bovenstaande opmerking. Nu ontgrendeld onder het rijden mijn achterklep (Saab 9-5 aero estate). Is er iemand die mij hierover advies kan geven? Was een dure reparatie!
Mijn allereerste Saab 9-5 aero aangeschaft in 2007. Na 6 jaar ingeruild voor een Audi. Na 1 jaar weer terug naar Saab. Rijdt nu ruim 4 jaar weer een prachtige “Dame Edna” uitvoering van 2008. Nu een Estate. Bijn 3 ton op de teller. Maar blij. Zo blij.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 08 mar, 2019 12:39

Je hebt iig geen T5 foutcodes want jij hebt T7 :wink:
'08 9-3 TTiD Aero Sedan

Harry Geytenbeek
Geregistreerd lid

Bericht door Harry Geytenbeek » vr 08 mar, 2019 12:45

+rear light faillure. In de display bij het starten. En “zomaar” bij openen van de deuren schiet de achterklep open maar ook onder het rijden. En m’n benzine klepje blijft nu open staan omdat de pin niet ontgrendeld.

Plaats reactie