9000 freaks

1984-1997
sjorsfloor
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 13 jan, 2006 15:09

9000 freaks

Bericht door sjorsfloor » zo 21 sep, 2014 22:58

Beste forumleden,

Ik vind het leuk om contact te krijgen met mensen die echt proberen om hun 9000 in supermooie staat te houden en daar ook alles voor doen. Het lijkt wel of de 9000 versneld aan het sterven is. Specialisten kiepen van alles weg zoals mooie interieurs e.d. Dit baart mij echt zorgen. Het is de beste Saab ooit gemaakt en de prijzen zakken nu echt naar honderden euro's. Zelfs Aero's zijn nauwelijks meer te verkopen blijkbaar want ze staan maanden lang op internet.

Ben je net zo fanatiek om je 9000 technisch en optisch in nieuw staat te houden? Stuur mij dan eens een pb.

Groet, JW

Gebruikersavatar
blue city
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 21:09
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 9000 freaks

Bericht door blue city » zo 21 sep, 2014 23:14

:D

Ik weet niet waar je huis woont, maar in Leusden, vlakbij Amersfoort, heb je een Saab hobbyclub. Stuur Rademaker of jungleman maar eens een PB. Die weten je vast wel wijzer te maken. Zijn van die, zoals jij ze noemt, 9000 freaks. :D
Gezonde ziekte overigens, want wat rijdt dat mooi een 9000.

:O:
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold

Gebruikersavatar
Elevation12,000
Geregistreerd lid
Berichten: 604
Lid geworden op: za 27 nov, 2004 13:10
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9000 freaks

Bericht door Elevation12,000 » zo 21 sep, 2014 23:54

Welke specialisten heb je het dan over, Sjors? Ik heb hier namelijk nog wel 'een prullenbak' waarin een goed interieur niet zal misstaan.
scarabee 900 * amethist 9K Anniversary * V760 GLE * Mitsubishi -gestaalde perfectie- Sigma

sjorsfloor
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 13 jan, 2006 15:09

Re: 9000 freaks

Bericht door sjorsfloor » ma 22 sep, 2014 0:08

Dank voor de tip, zal de heren in Leusden benaderen.

De meeste specialisten zien weinig brood meer in 9000's. Ze zeggen dat er geen vraag meer naar is. Ik heb misschien nog een mooi zwart interieur, maar de voorstoelen doen nu bij mij dienst in een 900 classic cabrio. Achterbank is beschikbaar en zeer mooi ( anniversary )

Gr.

Gebruikersavatar
Elevation12,000
Geregistreerd lid
Berichten: 604
Lid geworden op: za 27 nov, 2004 13:10
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9000 freaks

Bericht door Elevation12,000 » ma 22 sep, 2014 0:21

Dat menig 9000 de komende decennia geen vrijstelling van wegenbelasting gaat krijgen zal ook niet helpen. Als relatieve jongere voel ik mij gediscrimineerd in dat relikwieën van mijn jeugd kennelijk de schrader in of de grens over mogen. Milieu? Zat gisteren tv te kijken en in het programma Vive le Frans merkte Frans Bauer op dat zijn w123 1.100.000 gelopen heeft. Om die stand te halen heb je volgens mij 3-4 Priussen nodig :evil:
scarabee 900 * amethist 9K Anniversary * V760 GLE * Mitsubishi -gestaalde perfectie- Sigma

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28790
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 9000 freaks

Bericht door Sapphire » ma 22 sep, 2014 2:00

Kijk eindelijk iemand die het snapt! Ik ben ook echt een 9000 liefhebber en het is inderdaad de beste Saab ooit gemaakt. Daarmee bedoelende: de beste langeafstandsauto, beste engineering en bouwkwaliteit (vooral de laatste bouwjaren zijn echt bulletproof). Helaas weten weinigen ze te waarderen en zijn er daardoor heel veel 9000's gesloopt of opgereden als 'sletje', voor als je even snel een goede auto nodig hebt, immers ze zijn erg degelijk en je kunt heel lang het onderhoud verwaarlozen voor er wat stuk gaat. Daarom ben ik ooit dit topic gestart! Veel 9000's hebben daarom al talloze eigenaren gehad. Over de vormgeving valt nog te twisten, velen vinden het model niet mooi. Ik vind het echter geweldige bakken.

Ik zou geen fijnere auto kunnen bedenken, de 9-5 komt in de buurt maar is qua ruimte en comfort toch een stap terug wat mij betreft! Zeker als je een 9000 hebt die altijd volgens het boekje onderhouden is en je doet dat zelf ook (of beter) dan zijn het echt gewoon volkomen foutloze auto's die je nooit in de steek laten en bij 3 ton nog net zo betrouwbaar zijn als een nieuwe auto. Ik ben nu aan mijn 4e 9000 als daily driver bezig. Ga richting de 2 ton 9000-kilometers denk ik en hoewel ik vaak nadenk over een 9-5 aero automaat is het er nog niet van gekomen, de 9000 is gewoon te fijn om weg te doen of te vervangen dus als er een 9-5 komt is het voor erbij... Overall is de 9000 een geweldige auto maar in de winter komt 'ie het allerbest tot z'n recht vind ik. Stoelverwarming op max, ACC instellen op de juiste temp (meer hoef je ook niet te doen, perfect systeem) en lekker rijden. Weer of geen weer, allemaal geen probleem, hij gaat gewoon door.

Het enige manco (naast het ontwerpfoutje dat de achterspeakers vol druppelen bij het openen van de achterklep na een regenbui) vind ik dat de max stand van de ruitenwisser eigenlijk te traag is bij echt hevige regen). Enige is dat Saab om de reputatie van de 9000 hoog te houden het beste had kunnen doen is de DI cassette op het onderhoudsprogramma zetten bij 2 ton. Mijne is nog nooit stuk gegaan overigens, maar velen ageren om die reden tegen de 9000 (er moet wat aan mankeren en anders zoek je gewoon iets). Ik denk persoonlijk dat ze eigenlijk gewoon TE goed zijn, het zijn zulke goede auto's dat je niet wordt gedwongen tot goed onderhoud. Terwijl bij een Audi waarvan de distririem elke 60k vervangen moet worden je je leven niet zeker bent als hij er bij 63k nog op zit... (en dan nog gaat er heel veel aan stuk)

Mijn favoriete Saab model is de 99 maar de 9000 is zonder meer het allerbeste product wat Saab ooit heeft voortgebracht. Gelukkig heb ik ze allebei, en beide zijn niet belastingvrij maar dat doet totaal niet ter zake :love:

En onthoud: de schoonste auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden! En met een 9000 kun je op verschillende manieren zeer economisch rijden (verbruik, onderhoud, aanschafprijs, levensduur, etc).
9000, what else?

Gebruikersavatar
levensnevel
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 3154
Lid geworden op: wo 09 mei, 2012 18:37
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: 9000 freaks

Bericht door levensnevel » ma 22 sep, 2014 7:26

mmmm,

qte..
de 9-5 komt in de buurt maar is qua ruimte en comfort toch een stap terug
...unqte
is dat echt zo?
Zoals je uit wat andere draadjes kan opmaken ben ik meer dan tevreden over mijn 9-5 editione Griff.
Enige nadeel / beperking vind ik eigenlijk de kofferbak en die gastank die dwars achter de achterbank gemonteerd is.
Dus in een ideale wereld zou een goed onderhouden Saab 9000 CSE 3.0i V6 met een G3 onderbouw instalatie aan boord wellicht een goed alternatief kunnen zijn :idea:
Daraom wat vragen
- Wat zijn jullie ervaringen van de V6 in kombinatie met de 9000 :?:
- Zijn die eigenlijk nog wel te vinden :?:
Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12869
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 9000 freaks

Bericht door tanisha » ma 22 sep, 2014 8:52

de laatste 9000 die ik gesloopt heb is op motor en velgen na compleet naar het oud ijzer gegaan ook vanwege geen vraag naar onderdelen

maar wees gerust de 900ng gaat ook aardig die richting op alleen het geluk van 900ng rijders is dat de 9-3og voor het grootste gedeelte het zelfde beestje is
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5189
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: Zweden

Re: 9000 freaks

Bericht door Raggare » ma 22 sep, 2014 9:37

Tja Tanisha, toen ik overwoog om mijn 9000 te slopen zei je je ook dat het geen drol zou opleveren en er geen vraag naar zou zijn.
Heb alles in 5 weken verkocht en dat heeft me veel meer drollen opgelevert dan waar menige 9000 voor word verkocht.

Ik was eigelijk verbaasd dat ik het zo snel had verkocht en ook over de opbrenst. Misschien het juiste spul op het juiste moment aangeboden?... :wink:
Laatst gewijzigd door Raggare op ma 22 sep, 2014 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28790
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 9000 freaks

Bericht door Sapphire » ma 22 sep, 2014 9:41

Ach veel 9000 delen zijn ook bruikbaar in 900 classic en 9-3/9-5. Het is gewoon een incourante auto zeker als je een jarenlang verwaarloosd exemplaar hebt. Heb je zoals Simon de goede spullen en de juiste versie dan raak je 't spul echt wel kwijt, er zijn gelukkig nog enkele liefhebbers die ze op de weg houden 8) :O:

@Levensnevel: zou zeggen rij op de volgende meeting eens een stukje in de mijne... Ik zeg niet dat een 9-5 geen fijne auto is, integendeel, maar een 9000 is mijns inziens nog net een stukje prettiger. De 3.0 V6 is ook een hele fijne versie, alleen mis je de turbo zoals de 9-5 heeft een beetje vind ik. Rijdt verder wel heerlijk, maar net wat minder pittig, de power zit toch wat meer bovenin de toeren wat je mijns inziens juist niet wilt met een V6, daarmee wil je ontspannen toeren en dus is trekkracht onderin belangrijk. De 9000 V6 is toch wel goed fel maar dan moet je eigenlijk kickdownen. Gek genoeg heeft ie toch meer vermogen dan de 9-5. Heeft 270 nm ten opzichte van 300 nm in de 9-5 maar wel met een andere koppelcurve.
9000, what else?

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2981
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: 9000 freaks

Bericht door 9000-95 » ma 22 sep, 2014 10:59

De 9000 is zeker een zwaar onderschatte auto en je ziet ze inderdaad vrijwel niet meer. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen met de huidige mrb en brandstofprijzen maar zonde is het wel. Het is en blijft een geweldige auto, zowel qua rijden als qua engineering. Eén van de laatste auto's die nog ontworpen is door engineers die de opdracht en de vrijheid hadden het best mogelijke te bouwen en dat merk je aan alles, kan je van de latere generaties auto's bepaald niet meer zeggen :roll:

Ik heb er nu richting anderhalve ton opzitten in 9000's en ben zeker nog niet van plan naar iets anders over te stappen. Technisch probeer ik het allemaal tiptop te houden, maar met een auto die dagelijks voor van alles gebruikt wordt is het haast onmogelijk de buitenkant helemaal tiptop te houden (met name dankzij de medeparkeerders van deze wereld ;-|+)

Maar ik stap er elke dag nog met een grote grijns in en met een nog grotere weer uit, daar gaat het om tenslotte.
Het enige nadeel van 9000 rijden is dat vrijwel elke andere auto al gauw als een primitief hobbelhok overkomt :mrgreen:
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6895
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9000 freaks

Bericht door Jungleman » ma 22 sep, 2014 11:41

een 9000 (de oude CC en CS(e)) is vooral practisch! vanwege de 5-deurs carrosserie, een vorm die de 9-5 heeft moeten missen. bovendien is een volgehangen 9000 (behoorlijk) wat lichter dan een kale 9-5.

de 9000 CD Griffin is de beste reisauto die ik gehad heb. helaas was het vorig jaar einde verhaal toen het TCS in storing viel. dat, in combinatie met een niet afgemaakte automaatvervangklus en een stukke T5-klep heeft 'm de das om gedaan.

mijn huidige 9000 CSE heeft nu ruim 200.000 mijl/320.000km gereden en de motor klinkt nog steeds als een zonnetje. qua carrosserie heb ik gemerkt dat de kriksteunen wat roesten. recent bij de APK is gebleken dat de remleidingen pitroest hebben en dat de remslangen achter vervangen moeten worden. maar als dat nog het originele remspul is, vind ik dat heel niet erg dat dat na 16 jaar vervangen moet worden.

mijlen? jawel: mijn 9000 heeft van 1998 tot 2012 in de UK gereden, daarna in Nederland ongeveer een jaar stil gestaan en sinds juli 2013 rijd ik ermee. mijn 9000 (een 2.0t Anniversary) is waarschijnlijk een van de laatste 9000 die gebouwd zijn. de 9000 verliet op 19 maart 1998 de fabriek en is op 1 augustus 1998 in de UK voor het eerst toegelaten.

Afbeelding

deurpanelen van mijn 9000 CD Griffin overgezet in de Anniversary: hout/suède/leder...
Afbeelding

hèt grote voordeel van een 9000: een achterklep met goed toegankelijke laadruimte:
Afbeelding
volgeladen heen en weer naar Normandië gemiddeld 1:12 (als ik het goed heb uitgerekend :lol: )

om met het overige verkeer mee te komen, heb je trouwens geen Aero nodig. de CC i die ik heb, kan nog aardig meekomen, tegen nette verbruikscijfers (1:13 is mogelijk)
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
savo
Geregistreerd lid
Berichten: 1273
Lid geworden op: di 14 jul, 2009 23:15

Re: 9000 freaks

Bericht door savo » ma 22 sep, 2014 13:11

Eindelijk wordt de 9000 een keer in het zonnetje gezet i.p.v. altijd maar het ''geouwehoer'' over prijzen etc. Ben ook nog steeds verliefd op m'n 9000 en vindt dat een hobby geld mag kosten dus steek het in onderhoud van je 9000 dan wordt je ook beloond met een super rijdende automobiel!

Enige upgrade voor mij zou een hele mooie en vooral goed onderhouden 2.3 kunnen zijn, maarja voorlopig dik en dik tevreden!

Veel veilige en vooral plezierige km's gewenst!
Bij het zien van een Saab, val je nooit in Slaab

Saab 9000 CSE Scarabee 1997

Saab 900 GL white 3 drs. 1984 sold
Saab 99 GL blue 4 drs - sold
Saab 900 turbo roze quartz 4 drs. - sold
Saab 99 red 2 drs. - sold
Saab 900C blue 2 drs - sold

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 10784
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 9000 freaks

Bericht door johnb52 » ma 22 sep, 2014 15:18

Checkte marktplaats vorige week nog even, staan weinig 9000 op!

Zou dat betekenen dat de 9000 bezig is aan eerherstel?
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06

Gebruikersavatar
Guido
Geregistreerd lid
Berichten: 759
Lid geworden op: ma 18 jun, 2007 20:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9000 freaks

Bericht door Guido » ma 22 sep, 2014 17:08

Vind Nederland eigenlijk te klein voor een 9000. Het wegennet is te bekrompen. Probleem met mijn 9000 is dat wanneer ik net lekker een paar keer heb opgeschakeld ik al op de bestemming ben!!! :shock: :D

Ik draai ruim 1:10 op lpg bij 120-130km/u cruisecontrol met acc + stoelverwarming :P
Saab 9000 CSE Anniversery 2.0 16v FPT ecopower Vialle G3 (LPI) 1997
225pk 340nm
324.000km

Saab 9000 CSE Burgundy 2.3 16v FPT ecopower Vialle G3 (LPI) 1995 SOLD!!
200pk 323nm
440.000km

Plaats reactie