ABS lampje

1984-1997

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » za 28 mei, 2016 16:14

Ok dan heb ik nu op de doorknipplek de buiten- en binnenmantel terug gestript zodat de binnendraad vrijligt en de geleidende tussenmantel in een tuutje gedraaid, teneinde een meting in het 2k bereik te kunnen doen. Eerst gaf hij nog antwoord, snel uitslaande waarden van te hoog naar te laag en dan weer 1, binnen 1 a 2 seconden. Herkent iemand dit, dat je ahw alles wat aan display waarden moet middelen om aan 1100 ohm te komen of hoort het een steady getal te zijn in de multimeter display? Eerder gebruik van de m-meter mbt de 900i liet ook nooit een onbeweeglijk display zien maar fluctueerde iig rond het getal wat het zou moeten zijn.

Vervolgens kort met de aansteker de geleidende draden schoongebrand maar sindsdien geen uitslag meer - het is ofwel gedaan met de geleiding ofwel met de sensor. Wellicht In terpentine proberen te ontvetten? Contactpray? Schuurpapiertje? Verfafbrander? Als ik 150 a 300 euro kan besparen voor 2 nieuwe achtersensors dan graag.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor gertram » zo 29 mei, 2016 5:02

Fluctuerend hoort zeker niet.

Als je het contactvlak schade hebt toegebracht lijkt me schuurpapier het beste middel dit weer te herstellen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i G3 '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Avatar gebruiker
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 1963
Geregistreerd: do 01 dec, 2005 21:46
Woonplaats: 076

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » vr 03 jun, 2016 17:23

Ik krijg geen fatsoenlijke meting. Dat kan betekenen dat ofwel de sensor om zeep is ofwel dat de breuk nog voor het punt zit waar ik de leiding heb doorgeknipt. Uit wat ik hier begrepen heb is dat onwaarschijnlijk omdat kabelbreuken zich bijna altijd voordoen in het stuk dat via de draagarm de carosserie in loopt. Dan is de sensor waarschijnlijker.

Ik heb dus maar 2 neuwe besteld bij Elferink..... van All Break Systems, p/s 75,- plus BTW en waar volgens Elferink nog geen problemen mee zijn geweest. Een jaar garantie.... Ze komen volgende week tussen de kaas, hagelslag en pindakaas mee naar boven. Zal posten of na vervanging het ABS lampje wel uitgaat....ws niet maar wie weet heb ik eens geluk.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor odin1899 » za 04 jun, 2016 0:49

Ik hoop dat ze werken! In ieder geval een stuk goedkoper dan de Ate sensoren.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
Avatar gebruiker
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 3570
Geregistreerd: wo 19 mei, 2010 21:12
Woonplaats: Lier, Norge

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » zo 12 jun, 2016 21:57

Ze werken. Gisteren tussen o.a. de Unox rookworst en de marmite meegekomen, vandaag er op gezet. Eerst gemeten, beide nieuwe sensoren een stabiele 1140 ohm, keurig in het 2k meterbereik. Moest ze inderdaad allebei vervangen voordat het ABS lampje met een zeer bevredigende klik uitging. Op het zakje waar ze in zaten stond "Professional Parts Sweden", niks van All Break Systems dus maar wellicht is het een alias. Nu maar kijken hoe ze zich op de weg houden en over tijd.... we gaan het zien.

Tevens bij Scandix 2 nieuwe ankerplaten achter aangeschaft en mee laten komen, Saab original parts. Die moeten er nog op en dat is echt nodig.

Allen bedankt voor de bijdragen en tot een volgende ronde maar weer : )
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor Guido » ma 13 jun, 2016 19:18

Ik heb het draadje opnieuw verbonden. Soldeerwerk was niet goed. Heeft een tik gehad bij het loshalen van de versnellingsbak.

Eindelijk is dat rotte abs lampje weer weg :)
Saab 9000 CSE Anniversery 2.0 16v FPT ecopower Vialle G3 (LPI) 1997
225pk 340nm
324.000km

Saab 9000 CSE Burgundy 2.3 16v FPT ecopower Vialle G3 (LPI) 1995 SOLD!!
200pk 323nm
440.000km
Avatar gebruiker
Guido
Geregistreerd lid
 
Berichten: 759
Geregistreerd: ma 18 jun, 2007 20:06
Woonplaats: Woerden

Re: ABS lampje

Berichtdoor vril-9000 » wo 22 jun, 2016 8:54

KJF schreef:
9000-95 schreef:bewegen van de kabels binnenin levert niks op, moet je aan de buitenzijde doen, ze breken daar waar de meeste beweging zit. Achter is dat waar de kabel uit de bodemplaat komt, in het lusje naar de draagarm. Ook wel in het laatste stukje naar de sensor zelf toe. Voor zit de breuk altijd tussen het steuntje op de veerpoot en dat in de wielkast. Maar als je het nu niet kan vinden, geen paniek. Wordt vanzelf erger en makkelijker te vinden :lol:

De luie methode kan ook, hang hem aan de tech2, die kan je wel vertellen welke sensor er loopt te klieren.


Dat klinkt leuk de luie methode. Heb ik ook gedaan. diagnose vgl tech2, sensor links voor. Sensor vervangen probleem nog steeds aanwezig :( . Meten op de connector bij de ABS computer gaat sneller dan ze individueel te meten bij de connector. tada ( kql had gelijk) de sensor rechts achter.... lui is dus niet altijd goed. :?


vraag blijft waarom de sensor rechts achter :shock:

Hier ook. TechII gaf bij mij ook links-voor aan. Bleek linksachter te zijn. Door de sensor van links-voor (waarvan ik wist dat ie goed was) op de aansluitingen van linksachter bevestigd.

Voor de apk had ik die oude, inmiddels reserve sensor op het achterwiel gemonteerd en dat werkte.

Note: de sensor cilinder verschilt wel qua diepte maar het past wel.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004
Avatar gebruiker
vril-9000
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 204
Geregistreerd: vr 09 mei, 2014 15:49

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » wo 19 okt, 2016 17:51

En ja hoor daar was ie weer..... het gevreesde ABS lampje. Voordat er liefhebbers zijn die gaan roepen "zie je wel geen ATE sensor gebruikt goedkoop=duurkoop" , hij is aan een uitleesapparaat gehangen (ik meen van Bosch, geen Tech-2 iig) en er plopt een foutcode omhoog: P1925 - ontbrekende CAN communicatie tussen TC/ABS. Alle 4 de sensoren (dus ook de 2 achterste neppers) meten ca 1100 ohm. De ABS ringen is niks mis mee. Blijft over de ECU. Wat is TC, Traction Control? Zit volgens mij niet op die auto maar ik kan me vergissen.

Zo lees ik dat deze foutcode verschillende oorzaken kan hebben, van geen of te weinig spanning op de ABS ECU tot geen aarding tot breukjes in de CAN busbedrading. Het klinkt iig niet zo best.

Zo lees ik ook op saabcentral.com dat het beter is om je eigen ABS ECU te laten repareren dan om er een andere in te hangen, omdat er dan weer iets gepaired moet worden, de ABS unit moet herkend worden door de auto anders doet hij het na vervanging nog steeds niet. Klopt dit verhaal? Wat kost reparatie ivgl met een gebruikte van de sloop bestellen? In Noorwegen kost een gebruikte ABS unit ca 100 euro, hoe is dat in Nederland? En hoe is die unit eigenlijk stuk gegaan, is hij zo kwetsbaar? Als hij erg kwetsbaar is, is het dan aan te raden er eentje van de sloop te bestellen?

Weer een hoop vragen maar het past wel onder het kopje ABS lampje want at brandt. Als je de sleutel onder het rijden doordraait reset de unit zich en gaat het lampje uit. Om na een varierende periode weer aan te gaan. Bij lage snelheid afremmen met lampje uit slaat de ABS toe en tevens hoor ik droog gezoem achter het dashboard vandaan komen wat verdwijnt als je remt. ABS pomp die zoveel lawaai maakt? Of is de ECU aan het opbranden?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » wo 19 okt, 2016 23:58

Ok, dan heb ik zojuist deze besteld: http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=1450 ... =-1&regnr=

Precies de goede info, de ATE deelnummer info klopt vanaf ongeveer halverwege met EPC (41 98 602). Zelfde jaartal als mijn auto. De producent is ATE. Ook nog maar 113 duizend gelopen dus iets meer dan 2x jonger dan de mijne (252.000). Op de vraag of die auto ook als gevolg van een ongeluk op de sloop terecht was gekomen gaf men geen antwoord. Op de vraag wat kwaliteit B betekent was het antwoord "bra brukt del" wat zoveel betekent als een gebruikt onderdeel dat goed is.

De specificaties zijn perfect passend dus heb ik hem toch maar besteld... net als bij Elferink 100 euro. We gaan het zien...

Is het overigens een klusje wat je zelf kunt doen zonder door onkunde schade toe te brengen aan de nieuwe ECU? Uw raad wordt zeer gewaardeerd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » do 27 okt, 2016 17:18

En of de duvel ermee speelt.... vandaag floepte ook het Anti Break lampje aan op m'n '92 900i 16V..... er blijft me niks bespaard.

Het schijnt idd zo te zijn dat je het zonder Tech-II wel kunt vergeten om de ABS van een 9000 te repareren met een andere controller. De enige optie zonder Tech-II is de kapotte laten repareren omdat die bekend is in het systeem en je de tech-II nodig hebt om de andere controller bekend te maken bij het systeem.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor 9000-95 » do 27 okt, 2016 18:52

Hoe het op een 900 classic zit durf ik niet te zeggen, maar de ABS van een 9000 is een geheel zelfstandig systeem, zonder enige vorm van communicatie met de rest van de auto. Kan ook niet want een 9000 heeft geheel geen canbus of wat voor bus dan ook.

Dus als je abs ecu al stuk zou zijn (vrij onwaarschijnlijk, zou de eerste zijn die ik tegen kom) dan is het een kwestie van een andere erin prikken en het werkt weer, hoef je echt niks voor aan te melden.

Wat wel zo is, is dat de tech2 het enige apparaat is waar het systeem fatsoenlijk mee uit te lezen valt. Op foutcodes die universele uitleesapparatuur ophoest zou ik dan ook niet te veel blind varen.
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2911
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » za 29 okt, 2016 15:41

Ahh toch nog een reactie, ben ik blij mee. Als de 9000 al geen bus-geintegreerd ABS systeem heeft dan heeeft deze 900 classic dat al helemaal niet want hij is qua techniek 4 jaar ouder ('92) dan de 9000 en bovendien van een minder uitrustingsniveau. Ze hebben een beetje detzelfde soort techniek, deels ook uitwisselbaar. De goeie ouwe trouwe trouwe Saab filosofie van het vereenvoudigde onderdelenbeheer van weleer...

Tja, ik heb geen tech2, de dichtstbijzijnde is in Haugesund en de eerstvolgende gelegenheid om de 9000 er aan te hangen is a.s. dinsdag om half 8 's morgens - dat is dan om kwart over 5 opstaan, oef... Stel dat ik die andere controller wil proberen voordat ik alsnog naar Haugesund ga, is het afkoppelen van de negatieve accupool dan genoeg om schade te voorkomen?

En wat kan er evt voor gezorgd hebben dat hij om zeep is geholpen (ik heb geen weerstandsmeting gedaan op de sensorkabels naar de ECU toe, alleen het tweede deel naar de sensor toe heb ik gemeten) en hoe groot is de kans dat hetzelfde lot de andere controller ook wacht nadat die er in geprikt is als het evt onderliggende probleem nog bestaat? Ook al heb ik geen idee wat een ABS ECU om zeep kan helpen als je het niet zelf doet met de multimeter....

Waarschijnlijk is het antwoord dat de verstandigste actie toch is hem eerst aan de Tech2 te hangen a.s. dinsdag om half 8..... Dan weet je hopelijk wat er precies aan de hand is en het zou kunnen zijn dat ik die ECU voor niks heb gekocht.... nou ja voor niks, hij gaat dan naar het Saabmagazijn.... voor die keer dat hij wel een keer het loodje legt.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor odin1899 » za 29 okt, 2016 20:30

De laatste generatie ABS controllers (geen idee hoe het zit met de eerdere gens met dat vacuumsysteem) van de 9000 zijn inderdaad heel eenvoudig los te pluggen en om te wisselen. Ook zo heb ik wel eens met geleende controllers bij Hobbyclub Amersfoort (of waar ze nu ook weer zitten, Rademaker & Co iig :) ) naar een fout in mijn ABS systeem gezocht (bleek het controlelampje kortgesloten te zijn bij mij ipv dat er een sensor was vervangen :roll:).

Het is inderdaad verstandig om de accu even af te koppelen, of het strikt noodzakelijk is durf ik niet te zeggen.

Als je weerstand meet, zet de multimeter een minimale spanning op de prikkers. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat je daarmee de controller stuk maakt. Wellicht een draadbreuk ergens in je kabelboom? Stomme pech? Maandagmorgen exemplaar? Statische elektriciteit van je eigen lichaam? Hoogpolig tapijt in je werkplaats liggen? ;)

Ik zet mijn geld overigens op dat je controller nog in orde is en dat het toch je sensoren zijn. Wat kan is dat je sensoren in rust wel allemaal netjes ~1100 Ohm meten, maar dat als je rijdt 1 of meer slechte signalen geven.

Maar inderdaad, aan de Tech 2 en je weet meer. Je kunt dan mooi zien welke signalen de sensoren af geven als je met de auto rijdt. Zo kwam ik er dus achter dat de Skandixsensor die ik had een gaar signaal gaf beneden de 10 km, maar daar boven het prima deed (en dus in rust ook rond de 1100 Ohm was).

Zitten er geen hobbyisten met een Tech 2 bij je in de buurt? Je ben welkom, maar Oslo is denk ik een beetje ver om om alleen wat foutcodes uit te lezen.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
Avatar gebruiker
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 3570
Geregistreerd: wo 19 mei, 2010 21:12
Woonplaats: Lier, Norge

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » zo 30 okt, 2016 13:57

Ahh Odin, velkommen tilbake : )

Saab hobbyisten zijn er niet voor zover ik weet. Aan deze kant van de Haukeli is het zowiezo droevig gesteld met de belangstelling voor Saab en dat merk je aan het aantal werkplaatsten, alleen in Stavanger en Haugesund zitten nog voormalige Saabdealers met een Tech2. Ik wil zo'n ding want dit is natuurlijk een onhoudbare situatie.

Begrijp ik dat jij er een hebt? Hoe heb je dat versierd en wat kost dat grapje? En idd om nu de bergpas over te gaan weliswaar op spijkerbanden maar zonder ABS .... ik kijk er niet naar uit. Maar in de maand november moet hij EU-goedgekeurd zijn. Lukt het niet met de ABS dan wordt het de sloop - en dat kan natuurlijk absoluut niet! Ik heb weinig tijd kortom.... lekker stressvol.

Het zou best kunnen dat het toch 1 van de 2 nepsensoren zijn. Ik moest aan je denken toen ik afremde om het erf op te draaien en de ABS begon te ratelen....en er iets in de buurt van waar de controller zit begon te zoemen/brommen, wat ophield toen ik de auto tot stilstand bracht. Komt dat ook bekend voor in jouw scenario met de scandix sensor? Originele ATE sensoren zijn voor zover het mij bekend is niet (meer) te krijgen in Noorwegen.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Berichtdoor mvm9ck » zo 30 okt, 2016 14:37

Mocht het toch komen door 1 van de 2 neppers achter (of allebei): ze zijn origineel nog te krijgen.

http://www.bildelerstore.co.no/reserved ... /brand-ate

Goedkoop is anders maar als ik er de 9000 mee van de sloop kan redden dan doe ik dat natuurlijk. Afijn eerst maar eens aan de tech2 hangen a.s. dinsdag om half 8... uff.

Is het mogelijk om een foutrapport te printen vanaf een Tech2? Zal evt toch iets moeten laten zien aan Elferink om m'n geld terug te krijgen.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
________________________________________
Avatar gebruiker
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do 25 jun, 2015 21:21

VorigeVolgende

Keer terug naar 9000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron