ABS lampje

1984-1997
Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » di 17 mei, 2016 16:37

In de paravaanbak... die zit net voorbij de voorruit is het niet? Dan moet die plaat er zeker af? Als dat maar goed gaat met de ruitensproeislang....

Heb trouwens geprobeerd de sensoren los te maken, het boutje wilde er uit zonder af te breken maar de sensor zelf zat muurvast. Daar begin ik niet aan als amateur zonder brug en fatsoenlijk gereedschap dus dan blijft over de kabelfix optie.

Toen ik aan de kabel rommelde wat het definitieve einde van de ABS inluidde heb ik alleen een beetje tegen het zichtbare stukje kabel aangeduwd, het stukje tussen de sensor en waar hij de draagarm in verdwijnt. Dus als ik de stekker er af haal en de kabel er via de sensorkant uit trek, waarom zou ik hem dan halverwege door moeten snijden als de breuk wellicht vlak bij de sensor zit? Bovenden lijkt me zo'n terugtrekactie met nogal wat buigen en andere kabelstress gepaard gaan, dus als die kabels echt zo verweerd zijn als je zegt dan gaat hij wel stuk al was hij dat nog niet. Dan moet je haast de hele kabel vervangen en hem er vlak bij de sensor aan solderen. Dat moet dan een hele goede krimpkous zijn die de las droog moet houden, die bevindt zich dan immers buiten in de open lucht....

Hoe dan ook, om de plaats van de breuk vast te kunnen stellen moet er een betrouwbare ohm-meting mogelijk zijn anders vind je hem niet. Heb deze meter wel gebruikt om een fout in de centrale vergrendeling van de 900 te vinden en toen werkte hij gewoon normaal dus waarom nu niet. Heb hem sindsdien weinig meer gebruikt maar kan kijken wat voor batterijtjes er in zitten, misschien toch stiekem leeggelopen in de tussentijd ook al lag hij op de plank.

Dit is overigens mijn multimeter:

Afbeelding
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2971
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: ABS lampje

Bericht door 9000-95 » di 17 mei, 2016 16:59

die meter is het standaard ding met een 7106, zou het gewoon moeten kunnen. Zit een 9V blokje in.

De breuk in de kabel zit hem geheid waar de meeste beweging zit, dus in het lusje tussen draagarm en carroserie. Daarom de kabel halverwege de draagarm doorknippen en daar een nieuw stuk aanlassen. Dus het hele stuk kabel vanaf halverwege de draagarm tot binnen aan toe bij de stekker vervangen. Het oude stuk wat naar binnen loopt gooi je toch weg, dus daar mag je aan trekken wat je wilt. De rubber doorvoer naar binnen kan je overzetten op de nieuwe, beetje siliconenspray en je schuift hem er zo overheen. De oude stekker zet je ook aan de nieuwe kabel (of als je de stekker niet uit elkaar wilt peuteren laat je een kort stukje oude kabel eraan zitten en daaraan las je de nieuwe kabel).

Een krimpkousje is niet waterdicht van zichzelf maar als je de kabel en de las dun insmeert met wat siliconenkit en dan gelijk de kous er overheen krimpt heb je een heel aardige waterdichte las. Er zijn ook speciale krimpkousjes die een soort smeltlijm aan de binnenzijde hebben maar die zijn lastig te vinden en de siliconenkit methode werkt eigenlijk beter. De achtersensoren zitten al ettelijke jaren zo bij mij. Voor trouwens ook :mrgreen:
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » di 17 mei, 2016 17:26

Zeer bedankt voor de tips. Ik ga toch het batterijtje maar eens vervangen want ik kan het niet uitstaan dat hij niet reageert in het 2000 ohm bereik. Zowiezo om maar een beetje beginnen te knippen en te trekken zonder fatsoenlijke meting vooraf staat me tegen.

Het is vandaag 17 mei, de dag van de Noorse onafhankelijkheid van Zweden in 1814. Alles is dus dicht. Moet op zoek naar krimpkousjes en tweepolig snoer, siliconenkit en soldeerspulletjes zijn er. Maar wat een gepriegel, je ziet ook niks onder de vloer. Die rubber afdichting die je noemt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Helpt het om de dorpel er af te schroeven of is de vloer daaronder ook dicht zodat ik dat net zo goed kan laten?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » di 17 mei, 2016 18:02

De doorvoer inmiddels gevonden, zat aan de drempelkant en ik zat achter te zoeken, in het donker. Afijn...

Andere batterij in de m-meter gezet, maar er is geen verschil met eerst. RA geeft bij de ene polenpositie -340 en bij de andere positie een almaar oplopende waarde, tot ca 1500. LA doet dat met die negatieve waarde niet maar loopt geleidelijk aan op tot 1900. Een hogere weerstand op beide dan de ca 1100 die eerder genoemd werden in dit draadje. En let wel, pas op de 2000K stand (de hoogste op mijn m-meter, zie plaatje) krijg ik pas uitslag, op alle andere standen blijft het 1.

Als een weerstand hoger is dan de beoogde waarde, is het te meten object dan kaduuk of is dat juist bij een lagere waarde dan verwacht? Kan dit bizarre geleidelijk oplopen van de weerstand veroorzaakt worden door kabels die (deels) gebroken zijn?

Wat je gisteren zei over de negatieve waarde, dat zou veroorzaakt kunnen worden door stroomemissie door de sensor. Die is nergens aan vastgekoppeld maar krijgt wel stroom, namelijk van de multimeter die de weerstand probeert te meten. Is het dan ook zo dat juist het ontbreken van de negatieve waarde bijLA wijst op een kaduke kabel?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » di 17 mei, 2016 18:16

En sorry voor de domme vragen maar ik zie niet voor me hoe ik de kabel halverwege de draagarm kan doorknippen zonder hem eerst terug te trekken, vanaf de kant van de sensor dus. Hij zit toch in de draagarm of is die open aan de onderkant wat ik niet heb gezien?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2971
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: ABS lampje

Bericht door 9000-95 » di 17 mei, 2016 18:51

mvm9ck schreef:Andere batterij in de m-meter gezet, maar er is geen verschil met eerst. RA geeft bij de ene polenpositie -340 en bij de andere positie een almaar oplopende waarde, tot ca 1500. LA doet dat met die negatieve waarde niet maar loopt geleidelijk aan op tot 1900. Een hogere weerstand op beide dan de ca 1100 die eerder genoemd werden in dit draadje. En let wel, pas op de 2000K stand (de hoogste op mijn m-meter, zie plaatje) krijg ik pas uitslag, op alle andere standen blijft het 1.
Of je meter is gaar, of allebei de sensoren zijn kaduuk. Dat laatste kan best, als ze al op het randje zitten is een keertje opkrikken of op de brug al genoeg vaak voor het laatste zetje. Wielen veren dan veel verder uit dan normaal en voila. Heb het zelfs een keer gehad met de apk, alles prima tot ik de auto na de keuring van de brug rijdt en ping, abs lampje ;-|+ Gelukkig was-ie al afgemeld :D
Als een weerstand hoger is dan de beoogde waarde, is het te meten object dan kaduuk of is dat juist bij een lagere waarde dan verwacht? Kan dit bizarre geleidelijk oplopen van de weerstand veroorzaakt worden door kabels die (deels) gebroken zijn?
Zou kunnen, maar denk eerder dat je serieus aan je meter moet gaan twijfelen. Heeft het ding misschien een keer een tik gehad, zoals in het stopcontact prikken terwijl er een weerstandsbereik geselecteerd is. Maak hem eens open en kijk of er zwartgeblakerde onderdelen in zitten :roll:
mvm9ck schreef:En sorry voor de domme vragen maar ik zie niet voor me hoe ik de kabel halverwege de draagarm kan doorknippen zonder hem eerst terug te trekken, vanaf de kant van de sensor dus. Hij zit toch in de draagarm of is die open aan de onderkant wat ik niet heb gezien?
De zijkanten van de draagarm vormen een soort u-tje waar de kabel doorloopt, inderdaad open dus. Halverwege zit er een beugeltje met een torx boutje, dat moet je losmaken en dan pak je hem er zo uit. Plaatje erbij gegoogled ter verduidelijking:
Afbeelding
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
Guido
Geregistreerd lid
Berichten: 759
Lid geworden op: ma 18 jun, 2007 20:06
Locatie: Woerden

Re: ABS lampje

Bericht door Guido » di 17 mei, 2016 19:15

Ik doe ook weer mee sinds 2 weken. Het irritante ABS lampje. Damn ik haat 'm...

Ik vermoed dat het links voor is. Het daar wat aan de draden gerommeld. Versnellingsbak is los geweest...
Saab 9000 CSE Anniversery 2.0 16v FPT ecopower Vialle G3 (LPI) 1997
225pk 340nm
324.000km

Saab 9000 CSE Burgundy 2.3 16v FPT ecopower Vialle G3 (LPI) 1995 SOLD!!
200pk 323nm
440.000km

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » di 17 mei, 2016 19:20

De meter is vrij nieuw en maar weinig gebruikt. Heb er geen rare dingen met stopcontacten mee uitgehaald voor zover ik weet. Hij is wel eens gevallen als ik me goed herinner maar toen was ik er mee bezig en ik bespeurde geen ander gedrag dan voor de val. Maar zal morgen met een andere proberen te meten, eens kijken wat die zegt. Heb hem trouwens net open gehad om de batterij te wisselen en het zag er keurig uit, als nieuw....

Ik ga toch echt eerst de kabel proberen te vervangen, dat is verreweg de goedkoopste optie en daarmee de moeite waard om eerst te proberen. Mooi dat de draagarmen open zijn aan de onderkant dan kan ik er bij, dwz als ik er op m'n rug onder ga liggen. Wordt vervolgd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » di 17 mei, 2016 19:22

Ahh Guido, welcome to join the party : )
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » wo 18 mei, 2016 20:41

Ok, vandaag een "professionele" m-meter geleend maar het ligt niet aan mijn standaardmetertje. RA geeft nu weliswaar geen negatieve waarde maar wel de *gestaag oplopende*, tot zo'n 1900. LA geeft maar moeilijk een meting, misschien door de kabelbreuk. Er verschijnt wat in de display maar het is ook even snel weer weg. Ook met deze meter: geen uitslag in het 2000 bereik, pas bij 2000k gebeurt er wat.

Idiote meetresultaten en ik vraag me af wat ze betekenen. Niettemin is nog steeds het plan om morgen wat snoer en krimpkousen te vinden en dat eerst te proberen. Voordat ik een paar nieuwe sensors aan laat rukken.

Is er ervaring met het nieuwe type wat Elferink aanbiedt voor 75 euri ? Vast en zeker imitatie/generiek want originele kosten ca 2 keer zoveel.
Fabrikant: All Brake Systems. Even gegoogled en enerzijds zijn ze finalist bij Automotive, anderzijds was er een Opel forummer die er slecht over te spreken was. Maar Elferink staat bekend om kwaliteit.... Ik heb er iig zelf nog nooit van gehoord, iemand anders?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2971
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: ABS lampje

Bericht door 9000-95 » wo 18 mei, 2016 20:56

mvm9ck schreef:Idiote meetresultaten en ik vraag me af wat ze betekenen.
waarschijnlijk dat allebei je sensoren stuk zijn :wink:

Oplopende waarden in het mega ohm bereik kunnen ook komen doordat je beide meetpennen aanraakt en zo je eigen huidweerstand aan het meten bent :idea:

Gewoon meten op het 2kohm bereik, indien geen goede meting rond de 1100 ohm> sensor(kabel) zeker stuk. Kan heel best dat ze na al dat gerommel allebei overleden zijn.

Over imi sensoren was er laatst een topic hier, was niet erg positief geloof ik maar ik weet niet of het die van Elferink betrof. Zoek even zou ik zeggen.
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3639
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Locatie: Lier, Norge

Re: ABS lampje

Bericht door odin1899 » do 19 mei, 2016 5:43

Ik zou niet de moeite doen imitatie te proberen, maar alleen originele ATE sensoren aanschaffen. Ik heb een originele LA bij Onderdelenshop24.com aangeschaft voor 135 incl verzending.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » do 19 mei, 2016 18:38

Ahh Odin, ook een Nedernoor zie ik. Zeer goed dan heb je vast de Nordiske bestelwegen in kaart.

Als ik wat speciefiek voor de 900 of de 9000 moet hebben dat nieuw is bestel ik wel eens bij speedparts.se. Nadeel is de hoge BTW bij invoer, douanekosten, behandelingskosten en verzendkosten. En de tijd dat t duurt voordat het spul eindelijk in huis is. Ze verzamelen daar in Zweden alles wat naar Norge moet op een pallet en die wordt pas verstuurd als ie vol is en eerder niet. Het kan dus wel eens lang duren op die manier want je bent afhankelijk van het bestelgedrag van anderen. En als Nederlander heb ik doorgaans maar weinig geduld - heb het dan ook flink zwaar gehad in Noorwegen maar da's een ander verhaal.

Afijn wat ze aanbieden is het volledige ABS sensor assortiment voor alle jaargangen, maar tegen een "afbraakprijs", 585 SEK, ca 80 euro. Of ze er vanaf moeten of dat het imitaties zijn staat er niet bij: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 87053.html" onclick="window.open(this.href);return false; Uiteindelijk zal hij zo'n 125 euro gaan kosten, met alle bijkomende kosten. Aanrader of niet? Ik kan die zweden eens een mailtje sturen om te horen wat het voor spul is die ABS sensoren die ze in de toko hebben.

Die 135 bij onderdelenshop24.com incl verzendkosten, was dat naar Noorwegen of naar Nederland? Ik krijg binnenkort bezoek uit NL, die zou het evt mee kunnen nemen als het naar NL was.

In ieder geval vandaag krimpkousjes en snoer dat speciaal gemaakt is om flexibel te zijn zonder metaalmoeheid te gaan vertonen, van een bevriende elektriker gekregen. Siliconenslang heb ik nog niet kunnen vinden maar heb een meter 6mm vacuumslang gekocht. Nu maar hopen dat ie door het doorvoergat past, anders misschien de mantel van de originele proberen te hergebruiken.

Dus eerst de kabeloptie proberen voordat ik vage sensoren ga aanschaffen. Dit weekend maar eens denk ik.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: ABS lampje

Bericht door mvm9ck » do 19 mei, 2016 19:12

Heb even gekeken op onderdelenshop24.com maar niks geen ABS sensoren hoor... damn het is afgelopen met de 9000 delen.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2971
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: ABS lampje

Bericht door 9000-95 » do 19 mei, 2016 19:26

Zag toevallig vandaag op saabmarktplaats dat forummer Onsjos nog een hele waslijst NOS onderdelen heeft liggen waaronder achtersensoren. Is dat niks?
saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=15303" onclick="window.open(this.href);return false;

Let er overigens op dat er vanaf MY96 een andere stekker gebruikt is. Oude type heeft een ronde stekker, latere type een rechthoekige. Dus ook met een nieuwe loop je de kans dat je alsnog met de soldeerbout aan de gang mag om de oude stekker op de nieuwe sensor te zetten.
9000 Beverly automaat Prins VSI

Plaats reactie