ABS lampje

1984-1997

Re: ABS lampje

Berichtdoor odin1899 » za 05 nov, 2016 0:57

:oops:

Inderdaad had ik de schijf en klauw er waarschijnlijk wel afgehaald ja, even niet aan gedacht. Zo heel erg ingewikkeld is die remmerij nou ook weer niet hoor, maar als je er niet comfortabel mee bent om het los te halen zou ik een evt. nieuwe sensor door je lokale autobeun/garage laten monteren. Kost misschien eens 2 uur arbeid, maar scheelt kopzorgen.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014

Berichtdoor mvm9ck » za 03 dec, 2016 13:37

Afijn hoe het is afgelopen met deze aflevering ABS lampjes...nou goed. Ik heb de auto zoals vermeld een paar dagen op de krik gezet ter voorbereiding van het vervangen van de sensor of het knippen en vervangen van de kabel. De sensor en het huis flink met roestoplossende kruipolie ingespoten en laten inwerken. Er van afgezien de remmerij los te halen teneinde kracht te kunnen zetten bij het loshalen van de sensor, bang als ik was dat ik het nooit meer goed in elkaar zou krijgen.

Het knippen van de de kabel ook achterwege gelaten want de ABS deed het iig af en toe nog en dat was beter dan helemaal niet meer, ter overbrugging naar de 2-jaarlijkse APK, de winter was immers al in aantocht. Dat bleek een gouden greep te zijn want het probleem was na verloop van tijd verdwenen. Af en toe kwam het lampje nog op maar ging even later dan ook weer uit... dat gebeurde steeds minder vaak en op het laatst ging het lampje met de bekende bevredigende klik uit en bleef uit. Tot op heden niet meer gebrand.

De theorie er achter is dat het niks met de kabel te maken heeft gehad en ook niet met de sensor zelf maar dat de sensor gewoon te vies was om nog fatsoenlijk zijn signalen aan de controller door te geven en dat althans een deel van dit vuil opgelost is door het inspuiten met en het intrekken door het gebruikte reinigende goedje in de loop van die paar dagen. Dat verklaart ook de steady 1100 ohm die de sensor gewoon liet zien op de multimeter.... de sensor is ok, de bekabeling is ook ok maar het aflezen van het toerental van de ABS ring was periodiek niet ok - sensor reinigen en klaar.

Ik kan het schoonaken van de sensor aan iedereen aanbevelen die er achter kan komen welke sensor precies opspeelt, en zo niet (bv bij gebrek aan een Tech2) dan maar alle sensoren eens flink schoon te maken en te kijken of dat helpt. Dat scheelt veel gedoe en enorm veel geld. Ik heb nu een peperdure 250 euro nieuwe ATE sensor RV liggen en een 100 euro gebruikte ATE controller, en allemaal voor niks. Als ik de boel gesloopt had om kabels te lassen of de sensor er uit te krijgen dan zou dat ook voor niks zijn geweest. Dus als je nog een goede ohmwaarde kunt meten op de sensoren maak ze dan eerst eens goed schoon voordat er drastische en onomkeerbare stappen worden gezet. Bij mij werkte dat erg goed, geld heeft het me ook bespaard al is het dan niet maximaal gezien alle onnodige aanschaf, op het werkplaatstarief wel. En gedoe heeft het me zeker bespaard.

De auto is sinds gisteren weer voor 2 jaar goedgekeurd. Wel pas na een dagje laswerk om 3 rotte dragende carosserieplekken bij de trekhaak en de achteras te repareren en door 2 van de 4 remleidingen en zo'n beetje alle remslangen te vervangen net als een meer dan 25% verroeste remschijf LA. Hoes om de aandrijfas LV vervangen. Homokineet/stuurkogel RV vervangen en opnieuw uitgelijnd. Beide ankerplaten (remmenbescherming) achter vervangen door nieuwe en originele Saabonderdelen, van de zomer al besteld bij Scandix en door mams tussen de hagelslag en de (pinda)kaas meegebracht.

Een flinke rekening gaat het worden maar over remmerij zul je mij niet horen discussieren en ook niet over dragende constructies die goed moeten zijn. De ABS was godzijdank geen issue deze ronde, dankzij een beetje smeren en reinigen.

Iedereen bedankt voor de bijdragen, het was weer reuze leerzaam. Het is gelukkig toch anders afgelopen dan verwacht (en gevreesd).
Donateur 2016 + 2017

Berichtdoor Baaas » zo 17 sep, 2017 16:18

Blijkt een de laatste tijd weer brandend ABS lampje aan het contactblokje achter het stuur te liggen. Bij vervanging door een ander contactblokje gaat na het starten het ABS lampje dus gewoon weer uit, hoera !
Saab 9000 CS 2.0i ,1995
Baaas
Geregistreerd lid

Berichtdoor brinky » zo 17 sep, 2017 22:02

Afbeelding

Check wel even de remslang onder de rubberen beschermingshuls... ziet eruit als APK afkeur.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014

Vorige

Keer terug naar 9000