Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips) - nu met checklist

1984-1997

Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips) - nu met checklist

Berichtdoor Ewout » zo 15 dec, 2013 2:11

Afbeelding

Er is op dit forum en ver daarbuiten al veel geschreven over de aandachtspunten bij de aanschaf van een SAAB 9000. Hier heb ik de hoofdlijnen van 9000-specifieke aandachtspunten weergegeven om er een goed bruikbare kopersgids van te maken, voor weer wat extra toegevoegde waarde van ons mooie forum. Ik heb geprobeerd de meest voorkomende zaken kort te benoemen, bij wijze van handvat, en de uitzonderingen en zeldzaamheden daar te laten. Na het doorlezen kan je deze checklist printen en meenemen op jacht naar jouw SAAB 9000.


Inleiding
Graag wil ik bij wijze van eerbetoon beginnen met een quote van een van de grootste 9000-promotors, die ons forum gekend heeft – Ivo71 (Ivo Barton), tot ons aller schrik overleden op 1 november 2013:

“De 9000 is, zeker als je heel veel voor heel weinig wilt, een prima keuze. Luxe, ruim, snel, kán -zeker met handbak en cruise control- onbehoorlijk snel en toch behoorlijk zuinig worden gereden (ik verrij met mijn handgeschakelde 9000 2.3 FPT uit MY97 8,6 liter op 100 km ofwel iets van 1 op 11,7 gemiddeld terwijl ik zeker niet sloom rondtoer) en is bij correct onderhoud nagenoeg onverwoestbaar. Uiterlijk is natuurlijk een smaakkwestie, zelf vind ik de auto tijdloos elegant maar er zijn er ook die hem oubollig vinden. Toch leuk dan dat zo'n 'ouwel*llenbak' met gemak al die sjonnies fluitend voorbij scheurt, als je er zin in hebt. Nadeel is wel weer dat áls je de 9000 leuk vindt, het een verslaving kan worden.”

Dit vat voor mij het wezen van de 9000 samen.

Elektronica
Hoewel de elektronica van een 9000 als betrouwbaar kan worden aangemerkt, is er een aantal componenten/systemen waar je aandacht aan moet besteden bij het uitzoeken van een 9000 waar je een goede relatie mee wilt opbouwen:

1. TCS
Over TCS (tractiecontrole) is al veel geschreven. Er zijn onoplosbare problemen bekend, maar er zijn ook SAABs 9000, die er nooit problemen mee hebben. Wil je hoe dan ook lastige TCS-problemen voorkomen, dan moet je een 9000 zonder TCS zoeken. Om te controleren of een 9000 met dit systeem is uitgerust, kan je bij het omdraaien van de contactsleutel een blik werpen op het dashboard, daar zal ‘TCS’ oplichten.

Ik citeer dankbaar Ervani: “Het Traction Control System was optioneel in 92 &93, standaard in 93 Aero's, optioneel en uitschakelbaar in 94 & 95. Vanaf 1996 is het systeem niet meer geleverd. Het TCS-systeem is een complex systeem en de werking van de TCS is afhankelijk van een groot aantal parameters. Een lekkende vacuümslang kan al voor problemen zorgen, maar ook zaken zoals het gashuis of een storing in één van de computers die het gehele systeem aansturen. Het repareren van een defect kan een tijdrovende klus zijn en de kosten voor de reparatie kunnen zeer hoog oplopen. Er zijn 9000's waarbij de TCS uitgeschakeld kan worden, maar hiermee worden de problemen niet uitgeschakeld. Zelfs met een uitgeschakelde TCS kan een storing ertoe lijden dat de auto in de 'limp home-mode' schiet. Limp home is een mooie term, maar het wil niet meer zeggen dan dat de auto vanaf dat moment niet meer het volle vermogen zal geven, en je dus langzaam zal moeten rijden, de auto niet meer stationair wil lopen en dat zaken zoals gasgeven zeer zwaar gaan.”

Je zult begrijpen dat men doorgaans wat huiverig is voor SAABs 9000 met TCS. Toch is het een mooi systeem als het goed werkt. Probeer antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- Zit er TCS op de auto (zie boven)?
- Welke versie is het: wel of niet uitschakelbaar?
- Heeft de vorige eigenaar er problemen mee gehad?
- Zijn bepaalde cruciale onderdelen vervangen (vacuümslangen, TCS-klep tegen het schutbord, pedaalsensor)?
- Is het systeem recentelijk gekalibreerd (dit hoort je dealer te doen bij een grote beurt)?

2. Airco/kachel
Reparaties aan de airco (AC/ACC) annex kachel kunnen tijdrovend en duur zijn. Controleer de volgende zaken:
Wordt de airco ijskoud? Dit kan even duren, maar als je niet van ijskoud kunt spreken, dan is er waarschijnlijk wat aan de hand. Dit kan variëren van een stoffige temperatuursensor tot defecten aan dure componenten.

Om een idee te krijgen van de conditie van het systeem, druk je bij een ACC gelijktijdig op AUTO en VENT (1986-89) en wacht je op het getal 88, dat gaat knipperen. Het systeem test zijn functies en geeft het aantal geconstateerde fouten weer. Bij “0” werkt het systeem naar behoren, waarna je opnieuw op VENT kunt drukken, zodat het systeem weer normaal werkt. Als het weergegeven getal groter is dan nul, druk dan op VENT en noteer de foutcodes. Herhaal deze procedure tot alle foutcodes genoteerd zijn. Op internet of in het werkplaatshandboek kan je vinden wat de foutcodes betekenen en zo een inschatting maken van eventueel te verwachten kosten.

Vanaf 1990 druk je overigens gelijktijdig op AUTO en <--->, waarna “0” verschijnt ten teken van de systeemcontrole. Als dit cijfer stijgt moet het system worden uitgelezen om de foutcodes te achterhalen.

Laat een ACC ook tijdje op ECON draaien bij een warme motor. Als je ramen beslaan is een lekkende kachelradiator een waarschijnlijke oorzaak – en duur om te repareren (zie ook bij ‘motor’].

3. Centrale deurvergrendeling
De centrale vergrendeling (al dan niet met afstandsbediening) wil nogal eens haperen. Dan gebeurt er niets of niet alle deuren gaan open of dicht. Vaak is het vervangen of solderen van de kiekert onder de stuurkolom voldoende, soms ook zijn de deurmotoren gaar. Hoewel het veelal relatief eenvoudig te verhelpen is kan de storing hardnekkig zijn.

4. ABS
Controleer bij het aanzetten van het contact of het ABS-lampje oplicht en weer dooft, want reparaties aan het ABS-systeem kunnen kostbaar zijn.

Algemeen
Zet de auto op contact en kijk of de ABS, SRS, check engine, check radiator, laadstroom en oliedruklampjes oplichten. ABS, SRS, check engine / check radiator moeten na korte tijd uitgaan, en niet exact tegelijk. Als check engine gaat knipperen zit er een storing in het motormanagement. Tel het aantal keer dat check engine knippert en zoek in het werkplaatshandboek of online op op welke fout dit duidt. Laat bij een eventuele SRS-melding de auto altijd even uitlezen.

Na starten blijven de remlamppictogrammen branden. Na het aantikken van de rem gaan ook deze (pas) uit.

Lees ook de laadspanning van de accu af uit het instrumentenpaneel (midden-onder). Bij het starten mag deze spanning iets zakken, maar de normale spanning die aangegeven moet worden dient rond de 14 Volt te liggen. Een te lage laadspanning kan duiden op een versleten dynamo.

Mechanisch

Koppelen en schakelen
Het vervangen van de koppeling is bij een 9000 relatief duur (naast koppelingsplaat en drukgroep ook twee hydraulische cilinders en vrij veel werkuren), dus controleer het functioneren van de koppeling goed. Dit doe je bijvoorbeeld door met de handrem erop in de vierde versnelling te doen alsof je wegrijdt. Als de auto geen teken geeft te willen wegrijden (lees: de koppeling slipt door) ligt een nieuwe koppeling in de lijn der verwachting. Je kunt ook de koppelingscilinders visueel inspecteren op lekkages.

Je kunt ook het rubberen dopje bovenop het koppelingshuis verwijderen en met een zaklampje naar oliesporen zoeken (mogelijke lekkage van de slave cilinder of krukaskeerring). Kijk ook onder de versnellingsbak naar lekkage van het koppelingssysteem.

Automaat
De automatische versnellingsbakken in de SAAB 9000 moeten gewoon goed en soepel schakelen. De overgang van 3 naar 4 en terug moet je zeker controleren: van nature is deze al niet helemaal perfect, maar test deze door in de vierde versnelling aanspraak te maken op de kickdown en wacht tot hij gaat opschakelen. Hij mag dan niet doorslippen.

Een zingende/jankende automaat is niet goed, maar in de eerste versnelling kan (lees: mag) een licht zingend geluid voorkomen.

Een 9000 automaat met een (gebruikte) trekhaak is niet aan te raden, de automaten staan niet bekend als rasechte werkpaarden.

Vanaf modeljaar 1995 is een nieuw type automaatbak geleverd, deze geniet de voorkeur in termen van duurzaamheid.

Je kunt voor de zekerheid de olie van de automaatbak controleren via de peilstok (minimaal elke 50.000km te vervangen); deze moet helder zijn (een iets grijze sluier mag). Ruik en kijk: als je brandstof ruikt of er zitten zwarte puntjes in, dan is dit geen goed teken.

Handbak
In principe is de handgeschakelde versnellingsbak van de 9000 oersterk, maar luister goed naar bijgeluiden en controleer of de versnellingsbak makkelijk in de achteruit gaat (vooral vanaf 1994). Zo niet, dan hoeft dit nog geen probleem te zijn, maar als hij structureel ‘knarst’ kan je langdurig problemen verwachten.

Stuurinrichting
De stuurinrichting is niet problematisch. Controleer op speling en stuur, stilstaand met draaiende motor, van volledig links naar volledig rechts. Knakkende geluiden moet je dan niet horen, maar bij de aanslagpunten mag je de stuurpomp wel iets horen.

Motor
Zorg dat je proefrit aanvangt met een koude motor. Sommige gebreken zijn met een koude motor beter te horen. Ga bijvoorbeeld als volgt te werk:

Zoek eerst naar olie- en waterlekkages en controleer de olie op sporen van koelvloeistof en vice versa. Een beetje olielekkage rondom de klepdekselpakking is vrij gebruikelijk bij de 9000. Controleer vervolgens bij de 2.0- en 2.3-litermotoren dat alle bouten van het uitlaatspruitstuk aanwezig en heel zijn. Is dat niet zo, dan wordt het lastig om dit te herstellen zonder de cilinderkop te demonteren. Dat dit een dure grap wordt is te voorspellen.

Laat bij het starten iemand anders naar het blok luisteren en kijken. Start de auto. Een 9000 heeft in de regel wel enkele slagen van de startmotor nodig om aan te slaan, dus als hij niet meteen aanslaat is dat geen reden tot zorg.

Luister vooral naar klapperende of rammelende geluiden vanuit de distributie. De vervanging van de distributie is zeer kostbaar. SAAB gebruikt distributiekettingen (kleppen en balansassen). Een systeem met kettingen gaat veel langer mee dan een systeem met een riem, maar heeft, in tegenstelling tot wat sommigen denken, ook onderhoud nodig (kijk in het onderhoudsboekje). Vanaf modeljaar 1994 zijn er betere kettingen en tandwielen toegepast.

Een 9000 kan direct na de start wat rumoerig aanvoelen. Het blok moet nog warm worden en de olie moet nog warm worden, zodat bijvoorbeeld de balansassen goed kunnen functioneren.

Soms hoor en voel je dat de motor tijdens het stationair draaien opeens begint te stoten of minder netjes stationair lijkt te draaien. Dat hoeft geen probleem te zijn. Dit kan een gevolg zijn van het aircosysteem dat inschakelt. Dat is dus een normaal verschijnsel.

Laat iemand onder de motorkap kijken als je gas geeft. Het blok mag bewegen, maar moet redelijk stil in de motorsteunen (rubbers) hangen. Bij een automaat kan je met je voet op de rem in Drive wat gasgeven. Als het blok heftig heen en weer kan dat betekenen dat de motorsteunen vervangen moeten worden. Je kan deze motorsteunen ook optisch inspecteren. Het zijn metalen bussen met een rubberen kern. Als er scheuren in het rubber zitten of als ze erg uitgedroogd lijken, zijn ze mogelijk aan vervanging toe.

Een bekende en dure reparatie bij de 9000 is de kachelradiateur. Deze bevindt zich bij het schutbord in de motorruimte. Je kunt de staat hiervan controleren door de ACC op heet te zetten. Als het zoet begint te ruiken dan lekt de kachelradiateur, of hij is net vervangen. Daarvan wil je dan natuurlijk bewijs zien. Een andere indicatie van problemen is natte vloerbedekking voorin.

Controleer de oliepeilstok op witte smurrie en black sludge (zwarte korreltjes). Met name black sludge is een reden om verder te zoeken.

De DI-cassette (ontstekingscassette) is ook vrij storingsgevoelig. Hierdoor kan de auto slecht gaan lopen of in het geheel niet goed meer lopen. Als de auto die je op het oog hebt goed loopt is er geen reden om je hier al zorgen over te maken.

Turbo
Net als de ongeblazen uitvoeringen van de 9000 staan de turbo-uitvoeringen, mits zorgvuldig bereden, bekend als oerdegelijk. Een drietal controles moet je zeker niet nalaten:

Bij een volledrukturbo moet de naald van de turbodrukmeter tegen het rode gebied aankomen bij vol gas accelereren vanaf de derde versnelling (handbak) respectievelijk de tweede (automaat). Komt hij maar tot halverwege geel dan loopt de auto op basisdruk. De APC-klep is hiervan een bekende veroorzaker, maar er kunnen ook andere storingen aan ten grondslag liggen. De turbo werkt echter (in zekere mate) wel. Komt de meter niet verder dan de grens tussen wit en geel, dan is er helemaal geen turbodruk. Als het stangetje van de wastegate nog op zijn plek zit kan het duiden op een kapotte wastegate of een overleden turbo. Het vervangen van een turbocompressor is een kostbare aangelegenheid.

Laat ook iemand naar de uitstoot kijken als je aan het rijden bent. Komt er bij het starten van de auto, bij het loslaten van het gas of continu witte of blauwe rook uit de uitlaat, dan kan dit duiden op een defect aan de turbo, inwendige slijtage of kop(pakking)problemen.

Geef bij een turbo over een ruim toerenbereik vol gas (bij warme motorolie uiteraard). De SAAB mag geen plotseling vermogensverlies hebben. Dit kan wijzen op een defecte APC-klep of wastegate. Dit is niet het einde van de wereld, maar je wilt het wel graag weten als er sprake van is.

Aandrijving
Bij sterk accelereren en remmen mag de auto niet naar links of rechts trekken. Bij een (standaard) volledrukturbo kan de auto een beetje torque steer hebben maar dat mag niet extreem zijn (torque steer is stuurgedrag dat tussen de beide wielen van dezelfde as een bepaald koppel teweegbrengt, wat instabiel weggedrag veroorzaakt).

Carrosserie
Afgezien van op de fenomenale vormgeving moet je bij de carrosserie ook letten op roestvorming. Bekende plekken zijn:
- de wielkuipranden
- de onderkant van de deuren
- bevestigingspunten van de kofferbak (hatchback)
- rondom de vooruit, tot diep in de A-stijlen aan toe
- de bovenste veerschotels bij de achteras

Forummer Odin1899 heeft eens deze handige schets gemaakt van bekende roestplekken.

Onder ‘carrosserie’ wil ik ook scharen doffe koplampreflectoren. Dit is APK-afkeur en kan betrekkelijk duur uitpakken wegens schaarste van goede exemplaren.

Interieur
Is je mond opengevallen van de weldoordachte ergonomie, de ruimte en de esthetiek van het 9000-interieur? Raap dan je ratio gauw bij elkaar, want er is werk aan de winkel.

Controleer:
- airco/ACC (zie boven)
- stoelverwarming
- elektrische stoelverstelling (beide zijden, soms enkel een defect relais, links en rechts wisselen helpt diagnosticeren)
- boordcomputer: deze geeft inzicht in de rijstijl van de eigenaar (gemiddeld verbruik) en accuspanning

(andere) Typische kwaaltjes
Zoals elke auto heeft ook de SAAB 9000 enkele kenmerkende kwaaltjes:
- ruitensproeiervloeistoflekkage (lek reservoir of losgeschoten slang onderaan reservoir)
- lamme gasveren motorkap en kofferbak (tientjeswerk)
- loslatende blanke lak op kunststof delen, zoals bovenop voor- en achterbumper en spoiler
- defecte deurverlichting
- defecte verlichting van de airco-unit (dashboard)
- 'fluitende' schuifdakrubbers tijdens rijden (lastig oplosbaar)
- storingsgevoelig alarm (veelal merk Eagle)
- haperende koplampwissers (ze staan niet in rustpositie)
- roestende brandstoftankbanden (visueel inspecteren)

Uitvoeringen
Er is een dankbaar en uitgebreid topic met alle mogelijke uitvoeringen, wat je bovenaan het 9000-forumgedeelte kunt vinden (sticky): viewtopic.php?f=6&t=26791

Disclaimer:
Hoewel ik veelvuldig gebruik heb gemaakt van alle posts op dit forum en externe bronnen post ik dit op persoonlijke titel. Het forum noch mij valt iets te verwijten als dit topic zaken onberoerd laat, die bij de aankoop van jouw 9000 tot problemen hebben geleid.
Laatst bijgewerkt door Ewout op di 02 aug, 2016 20:09, in totaal 1 keer bewerkt.
1978 900 gls aut., 1985 900 T16 aero, 1992 900 t16 aut.
1986 900 T16 cabriolet (deelauto)


the fabulous flatnose register
http://www.garaget.org/ewout
Avatar gebruiker
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 7307
Geregistreerd: do 19 apr, 2007 20:45
Woonplaats: Overveen NH

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips)

Berichtdoor levensnevel » vr 31 okt, 2014 7:08

Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html
Avatar gebruiker
levensnevel
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 3185
Geregistreerd: wo 09 mei, 2012 18:37
Woonplaats: Tungelder

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips)

Berichtdoor Graantje01 » ma 06 apr, 2015 12:50

Ik heb zojuist de kopersgids doorgelezen. Erg handig!!! mijn dank hiervoor. Ik ben een "Leek" als het gaat om auto's en techniek. Echter, ik heb nu voor de deur staan een Saab 9000 2.0 CSE uit 02-'97. Deze wordt mij gegund door een klant van mij. Nu ben ik er gisteren mee op uit geweest en tot mijn grote schrik is deze jongen niet erg zuinig met het vloeibare goud. Op een afstand van zo'n 150km dronk deze jongen maar liefst 37 liter dure sap weg. Kan iemand mij vertellen of ik hier met een ernstig defect te maken heb/ krijg?

groet,
Graantje01
Graantje01
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 12:17

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips)

Berichtdoor Ewout » ma 06 apr, 2015 13:04

Graantje, het lijkt mij bizar veel... Maar open daar beter even een nieuw topic voor, dan krijg je betere repliek en blijft dit de aankoopgids.
1978 900 gls aut., 1985 900 T16 aero, 1992 900 t16 aut.
1986 900 T16 cabriolet (deelauto)


the fabulous flatnose register
http://www.garaget.org/ewout
Avatar gebruiker
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 7307
Geregistreerd: do 19 apr, 2007 20:45
Woonplaats: Overveen NH

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips)

Berichtdoor 9000-95 » do 19 nov, 2015 21:47

Ze worden steeds ouder, daarom tijd voor een aanvulling bij het lijstje roestplekken:

- kofferbakrand van de CS, daar begint het onder het afdichtrubber van de klep. Rubber lostrekken om te controleren. Met name links en rechts ter hoogte van de achterlichten zit een zwakke plek, afwatering dak loopt daar langs en kruipt onder de rubbers als die ouder worden. Ook midden onder wil er wel eens een gaatje vallen, te zien door de opening waar de slotvangerplaat zit.
- Aanhechting dak op de zijkanten, met open deuren de deurrubbers bovenaan opzij trekken om te controleren. Vooral de oudere types lijken dit te hebben.
- hele kont vanaf de achterste veerschotels tot de achterbumper, chassisbalken en aanhechtingspunten van de wieldraagarmen.
- Bovenzijde veerpootkokers voorzijde. Alleen te zien van onderaf, onderstaand plaatje. Hier is het hele scherm eraf maar ook goed te zien als je alleen de kunststof binnenkap van de wielkast eruit pakt. Helaas vaak niet te zien zonder zaken te demonteren. Kijk ook onder de motorkap op de naad tussen bovenzijde veerkoker en schutbord.

Afbeelding
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2911
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips)

Berichtdoor Jungleman » do 19 nov, 2015 21:57

na verloop van jaren willen de voorwielkastranden gaan roesten. vervangen van de spatborden is dan een vaak afdoende oplossing.

DI-cassette: zorg dat je zsm na aanschaf een goede gebruikte scoort. de ANWB heeft ze namelijk niet, en als je onderweg stil komt te staan en je hebt er toevallig een achterin liggen, kan je jezelf weer op weg helpen. zorg voor een rode DI
1994 Mercury Capri 1.6 16v
[1986 Saab 9000i CC]
[1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
2015 Volvo V60 T3 R-design
Avatar gebruiker
Jungleman
Geregistreerd lid
 
Berichten: 6816
Geregistreerd: vr 03 apr, 2009 16:42
Woonplaats: Hilversum

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips) - nu met checklist

Berichtdoor Ewout » di 02 aug, 2016 20:11

Handige, printbare checklist toegevoegd zodat aanstaande 9000-bezitters goed beslagen ten ijs kunnen komen.
1978 900 gls aut., 1985 900 T16 aero, 1992 900 t16 aut.
1986 900 T16 cabriolet (deelauto)


the fabulous flatnose register
http://www.garaget.org/ewout
Avatar gebruiker
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 7307
Geregistreerd: do 19 apr, 2007 20:45
Woonplaats: Overveen NH

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips) - nu met checklist

Berichtdoor ervani » vr 21 jul, 2017 0:38

Een aanvulling: De staat van de kachelmotor is mede op de volgende manier te controleren. Zorg dat de kachel aanstaat en dat je de ventilator goed kan horen, maak en stevige bocht naar rechts, als de motor versleten is of tegen haar einde aanloopt dan hoor je het geluid van de motor veranderen. Klinkt een beetje als 'aanlopen'
Avatar gebruiker
ervani
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2292
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 15:32
Woonplaats: mokum


Keer terug naar 9000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten