Probleem Saab 9000

1984-1997
Onsjos
Geregistreerd lid

Probleem Saab 9000

Bericht door Onsjos » ma 19 aug, 2013 22:16

Probleemstelling:

De 9000 2.3 T Griffin '97 loopt met een koude motor goed, maar zodra hij warm begint te worden daalt de boostdruk dramatisch. En loopt daarnaast met een warme motor stationair onregelmatig.

Het volgende heb ik al nagekeken en/of vervangen

- Vacuümslangen gecontroleerd.
- Brandstoffilter vervangen.
- Apc klep vervangen 2 maal.
- Afstelling wastegate nagekeken. Iets strakker gezet, eigenlijk niet nodig.
- Lucht temp. sensor vervangen.
- Throttle positie sensor vervangen.
- Koelvloeistof temp sensor vervangen (die tussen spruitstuk zit)
- Bougies vervangen.
- Andere brandstof erin. (V power)
- DI cassette vervangen 3 maal.
- Lambda sonde vervangen
- Remlicht schakelaar vervangen.
- Mapsensor vervangen.
- Massa kabels nagekeken.
- Laten uitlezen bij Saab garage (geen fouten)

Ben even bezig geweest met T5 suite, een log maken ging prima maar een interpretatie van de gegevens is voor mij (nog) abracadabra.
Wellicht dat een van jullie naar aanleiding van de onderstaande logjes nog een idee heeft.

Mijn trukendoos is inmiddels meer als leeg.

Bedankt alvast voor de adviezen!!
Jan

KOUDE MOTOR
Afbeelding
WARME MOTOR
Afbeelding

timo
Geregistreerd lid

Re: Sv: Probleem Saab 9000

Bericht door timo » ma 19 aug, 2013 22:39

Bij mijn 9000 heb ik ook lang met alleen basisdruk gereden terwijl het toch een volle druk uitvoering is. Ik heb de apc klep vernieuwd door een andere en daarna door nog een aantal en ook een nieuwe gaf geen resultaat maar blijkbaar lag daar toch de fout, ik heb een kleine lekleiding gemaakt(in de w leiding)en gaat nu tot de max. Is niet zoals het hoort maar werkt wel. De apc kleppen zijn blijkbaar van erg matige kwaliteit, laten toch druk door terwijl die wel gesloten is. Zekerheid door anders even het slangetje die naar de wastegate van de apc klep te halen. Wel voorzichtig met de turbodruk, geen begrenzing nu.
Wil niet zeggen dat je het zelfde probleem hebt vanwege de tempafhankelijkheid.

robertw

Re: Probleem Saab 9000

Bericht door robertw » ma 19 aug, 2013 22:41

Wat ook een mogelijkheid is, is dat je pakking van de luchtinlaat lekt. dat is makkelijk te controleren door de motor te laten lopen en dan (voorzichtig!!) wat remmenreiniger bij de pakking te spuiten. Als ie dan harder gaat lopen, dan is het daar lekt. Dat had ik ook bij een 9k, lang geleden, met dito beschreven klachten.

/rw

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » ma 19 aug, 2013 22:58

@ Timo,
Het slangetje van de wastegate al eens los gehaald, resultaat was eigenlijk zoals verwacht fuelcuts te over. En inderdaad de APC klep werkt niet temp afhankelijk toch.....

@ Robertw,
Dat zo ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, morgen even testen!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 19 aug, 2013 23:01

ik zie knock zodra je boven basisdruk komt en ik zie dat de amplitude van je lambdasignaal varieert. Da's allebei vreemd en niet goed. Andere DI lost dit niet op, dus of je hebt echt knock of de detectie wordt verstoord. Omdat ook het lambda signaal raar doet zou ik de massa verbindingen van de trionic (op je inlaat spruitstuk zitten er 1 of 2) nakijken. Evt een andere lambda proberen om die uit te sluiten.

Van die apc kleppen klopt, 9 van de 10 T5 apc kleppen zijn gaar. Je kan de apc klep alleen uitsluiten als je hem vervangt door eentje die bewezen goed werkt in een andere auto.

Wat doen je knockcounters? En kijk eens of er boost reductie wegens knock optreedt?

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » ma 19 aug, 2013 23:39

@9000-95
De amplitude van het lambdasignaal is niet weergegeven in de beide logjes, bij onderstaande wel.
Het resultaat is nagenoeg hetzelfde, de Lambdasonde reageert (te) sterk op de AFR of andersom......

De APC klep werkt volgens mij prima met een koude motor, een T7 klep zo hier wel uitkomst bieden.

Hoe kan ik zien of er daadwerkelijk knocks en een daarmee samenhangende boost reductie optreed?
Kan dit in T5 suite, wat overigens een prachtig stukje software is, of moet ik daarvoor een ander pakket nemen?

Jan

Afbeelding Uploaded with

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 19 aug, 2013 23:54

in het realtime scherm moet je onder knock kijken, daar zie je alle relevante parameters. De knock counters per cylinder, net als de ignition offset en retard en de boost reductie agv knock. Screenshotje?

post anders eens de originele t5l logfile.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » di 20 aug, 2013 9:46

Ga vanmiddag even in realtime proberen, valt niet mee rijden een gelijk een screenshotje maken.....Mijn vrouw durft niet mee, bang dat de boel ontploft.

Hieronder een link naar het zip bestandje van het "oude" log.

https://www.hightail.com/download/bWJxY ... a1c5TE1UQw

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 20 aug, 2013 11:45

wat opvalt in je log is dat je gelijk knock krijgt zodra je enig vermogen vraagt en trionic uit closed loop gaat. Dat zou erop kunnen wijzen dat je mengsel er nogal naast zit, maar wat is de kip en wat is het ei :lol:

Lambda signaal ziet er zowieso niet fris uit. Sonde kan slecht zijn, of een massaprobleem, of een luchtlek in je uitlaat systeem. Ruik je uitlaatgas bij draaiende motor ter hoogte van je turbo? Meet eens spanning tussen motorblok en carrosserie en tussen blok en minpool accu, met draaiende motor, meter op het gevoeligste spanningbereik.

Heb je foutcodes? Niet iedere fout laat CE branden. DTC codes kan je uitlezen via T5suite.
En wat doen je fueltrims? Zoek naar Adapt_inj_imat! en Adapt_injfaktor! in de symbol list, kan je alleen live zien.

en ik ben benieuwd naar de knock counters per cilinder. Als het mechanisch is zou daar wat aan te zien moeten zijn.

EDIT heb je wel de goeie bougies erin zitten? NGK BCPR7ES op 0.9-1.1 mm

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » di 20 aug, 2013 13:05

Toevallig geen klein lekje in het eerste deel van je uitlaat wat de lamba beinvloed?
Ik heb een keer een lekje in het flexibele deel gehad wat voor erg rare dingen zorgde.
Stroom al even van de ecu gehaald om 'm te resetten?

koen

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 20 aug, 2013 13:49

voor je de stroom eraf haalt wel eerst de sram downloaden en saven! Met een ecu reset ben je namelijk al je adaptiewaardes kwijt en daar kan je nou net een boel van leren.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » di 20 aug, 2013 18:27

Even wat antwoorden:

@ 9000-95

- Uitlaatgassen - niets te ruiken.
- Foutcodes - Geen foutcodes.
- Spanning - Tussen motor en minpool 0.05V en tussen carrosserie en minpool 0.03V.
- Bougies - Zijn de correcte met de juiste elektrode afstand.
- Fueltrims - Nog even nakijken (vanavond)
- Knockcount - Tijdens testritje geen, geen scrnshot kunnen maken acculaptop leeg.
-

@kql

- Geen lek geconstateerd in de begin van de uitlaat, wel helemaal aan het einde (2e demper).
- Resetten gaf enige weken geleden ook al geen soelaas.

Nu met een scrnshot van knockcount of beter gezegd geen knockcount......
Het vreemde is dat er wel een knock in realtime optreed dit is goed te zien bij het dashboard scherm.
Er verschijnt dan tussen CILINDER #1 en K OFFSET # 1 met grote rode letters KNOCK.

Fueltrims wil nog niet echt lukken, even verder zoeken.

Afbeelding
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 21 aug, 2013 7:47

je hebt continu knock dus je moet knockcount hebben. Je hebt zelfs maximale inginition offset op alle 4 lijkt het. Misschien gaat het mis bij het uitlezen met T5suite. Heb je exact dezelfde bin open in T5 suite als die in je ecu zit? Anders klopt de symboltable niet en kan je de gekste dingen krijgen (als het al werkt).
Ik zou zekerheidshalve de bin downloaden uit je ecu, saven, die openen in T5 suite en dan opnieuw proberen.

Als het echt continu knock is vraag ik me wel af wat dat veroorzaken kan. Detectie (DI+bougies) heb je al uitgesloten, timing kan haast niet fout bij trionic (of je bdp sensor moet pulsen missen maar dat geeft een foutcode), brandstofkwaliteit heb je uitgesloten, luchtmassa berekening eigenlijk ook (MAP iat en gaskleppot). Kan nog iets met de injectoren zijn, verder blijft er eigenlijk alleen iets mechanisch over. Koppakking? Distributie van tijd?

Maar verifieer eerst je bin. Zolang we geen betrouwbare uitlezing hebben kan er nog van alles aan de hand zijn.

EDIT misschien is het zo dat trionic bij extreem veel knock de moed opgeeft en ophoudt met knockjes tellen? Iemand ooit meegemaakt zoiets?
Fueltrims: kan je heel makkelijk zien in de dashboard applicatie, tabblad fuel.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » wo 21 aug, 2013 14:41

Toch de bin maar even opnieuw gedownload en in T5 suite geladen en ....... inderdaad er komen wat andere gegevens op het scherm. Kennelijk toch is verkeerd gegaan vorige keer, maar ja dat soort zaken kun je verwachten op een zekere leeftijd.....

Distributie staat op tijd, gecheckt

Hieronder de nieuwste versie van de knockcount en fueltrim.

Afbeelding

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 21 aug, 2013 15:13

mmm, vreemd. Ziet er allemaal heel gezond uit. Maak anders eens een logje met de nieuwe bin in T5suite? Kijken of-ie nog steeds zo knockt of dat het een foute meting was. En na de run met knock zou je knock counter opgelopen moeten zijn, kan je ook checken.

Was er iets aan de bougies te zien?

Plaats reactie