centrale vergrendeling, verklikker geopende deur

1984-1997
Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: centrale vergrendeling, verklikker geopende deur

Bericht door 9323 » wo 25 mei, 2016 23:16

Ha, de kleurcodering van de draden wijkt soms af is mij gebleken. Probeer eens bruin en wit om te draaien?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
VanBunst
Donateur (9x)
Donateur (9x)
Berichten: 615
Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: centrale vergrendeling, verklikker geopende deur

Bericht door VanBunst » vr 07 jul, 2017 9:58

Ff een trap tegen deze. Wat doet het blokje met de drie draden (die bij mij overigens weer anders gekleurd zijn , blauw, wit, zwart :D)?

Deur gaat open en dicht, als ik alleen het gele blokje al aansluit. Wat gaat er mis als ik de overige drie draden niet aansluit? Kom er namelijk niet goed uit nu.

Edit: eigenlijk doet het hele systeem raar, wat pas beter worst als ik in die deur (passagier) niks aansluit....

Misschien beter eerst nieuwe motor inbouwen bij bestuursersdeur en zo daar de microswitch afkoppelen?
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006

Gebruikersavatar
Donquischot
Donateur
Donateur
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 dec, 2016 23:55
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: centrale vergrendeling, verklikker geopende deur

Bericht door Donquischot » do 02 nov, 2017 23:52

Mij lijkt deze oplossing van een 5-draads stuurmotor installeren een goede oplossing om kiekert-probleem én eventueel microswitch-probleem in één keer goed op te lossen. Maar kan dat ook werken als ik mijn huidige alarm, via welke ook de CV met afstandsbediening wordt aangestuurd nu, intact laat?
9000 CSE 2.0t MY97 scarabee

Gebruikersavatar
Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 14:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: centrale vergrendeling, verklikker geopende deur

Bericht door Koert » di 19 feb, 2019 23:16

Met dank aan dit geniale draadje met de voorgaande bijdrages zijn ook de problemen met de cv van m'n 9000 uit 1996 opgelost. Aan de hand van m'n ervaringen heb ik nog wat aanvullingen en tips.

Bij mij waren de symptomen als volgt:
1. Bedienen centrale knop middenconsole: alle 4 deuren gingen goed open en op slot
2. Sleutel in bestuurdersdeur verdraaien: alles ging goed op slot, maar de sleutel vervolgens de andere kant op draaien en er ging niets open
3. Sleutel in passagiersdeur verdraaien: alles ging goed open, maar de sleutel omdraaien leverde geen gesloten deuren op

Conclusie: centrale knop werkt, dus Kiekert okee en 4 bestaande motortjes okee. Punt 2 en 3 duiden op een defecte micro schakelaar, zowel in de linker als de rechter deur.

N.b. het viel me op dat punt 2 en 3 alleen werkte wanneer je niet tussentijds de deuren handmatig op slot hebt gedaan door aan de 'open-dicht-indicator' (heb even geen betere naam :D ) van een deur te trekken of duwen. Als je dit wel had gedaan, dan moest je even de centrale knop bedienen en dan werkte het weer (maar dan nog steeds 1 kant op, afhankelijk van de sleutel in het linker of rechter slot).

Ik heb voor zowel de bestuurders als de passagiersdeur een motortje met ingebouwde schakelaar gekocht bij Spy-Europe. Oude motortjes verwijderd en de nieuwe gemonteerd. Zoals anderen al hadden geschreven paste het prima. In eerste instantie viel het me na montage wel op dat de stang van het motortje wat begon te buigen nadat het naar buiten was gekomen. Dit bleek te komen omdat de stang nog verder naar buiten wilde, terwijl het slotmechaniek al tegen z'n eigen aanslag aan liep. Zulke spanning leek me niet goed voor de stang van het motortje en daarom heb ik het oude staaldraadje ca. 2 mm korter gemaakt door hem wat te verbuigen.

De optimale afstelling van het staaldraadje wordt als volgt bereikt: wanneer je de sleutel verdraait, dan moet de schakelaar in het motortje al bediend worden voordat de sleutel niet meer verder kan. Het voelt als het ware als 'sleutelbekrachtiging', het laatste stukje draaien gaat minder zwaar. Omdat de sleutel nog niet op het einde is, zorg je er voor dat de schakelaar altijd door de sleutelbeweging wordt meegetrokken en daarmee altijd goed bediend wordt, ook wanneer het slot mechaniek in de toekomst wat meer speling heeft gekregen. Je zult merken dat bij een goede afstelling dit zowel bij het op slot draaien als bij het open draaien op dezelfde manier werkt.

Het elektrisch aansluiten gaat als volgt (bestuurdersdeur wijkt wat af van eerdere berichten):

Bestuurdersdeur (bedrading nieuw motortje resp. stekkers kabelboom auto):
1. Blauw aan paars (2p gele stekker, spoel voor stang)
2. Groen aan wit-bruin (2p gele stekker, spoel voor stang)
3. Wit aan geel (4p grijze stekker, contact schakelaar)
4. Zwart aan zwart (4p grijze stekker, massa)
5. Bruin aan rood (4p grijze stekker, contact schakelaar)

Passagiers deur (bedrading nieuw motortje resp. stekkers kabelboom auto):
1. Blauw aan paars (2p gele stekker, spoel voor stang)
2. Groen aan wit-bruin (2p gele stekker, spoel voor stang)
3. Wit aan blauw (4p grijze stekker, contact schakelaar)
4. Zwart aan zwart (4p grijze stekker, massa)
5. Bruin aan wit (4p grijze stekker, contact schakelaar)

Dan nog een paar tips bij het aansluiten van de draden:
-Druk de draden van de motortjes goed in de bestaande stekkers van de kabelboom. Vergeet ook niet de transparante stukjes isolatie aan te drukken in de stekker.
-Spuit wat WD40 aan beide zijden van de connectoren om ze tegen vocht te beschermen.
-Tywrap/tape de stekkers tegen de binnenzijde van de deur tegen rammelen.
-Maak gelijk van de gelegenheid gebruik om eventuele rommel onderin de deur te verwijden (vocht vasthouden/corrosie) en spuit wat olie op het slotmechaniek, zowel van binnen als van buiten.
900 T16S airflow 1990
9-5 Aero Estate 2005
9-5 2.3t SE Estate 2000 (ex)

SAAB = Rijden met een glimlach

Plaats reactie