Wielophanging rubbers / bussen

1984-1997
Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gertram » do 26 jul, 2012 21:40

Wil het onderstel van mijn 2.3i fris maken alvorens de wagen uit te laten lijnen. Hij trekt nu naar een kant wat erger wordt bij het remmen en de besturing is een beetje vaag.
Heb tweedehands Aero veren en schokdempers kunnen vinden, voor de achterkant zoek ik nog veren. De stabilisatorstangen waren al 19mm (Aero). Tevens hulpveren achter gevonden voor het gewicht van de gastank.

PartsForSaabs bied veel polyurethaan bussen aan van Superflex maar het assortiment is helaas niet compleet. http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_132. Ze hebben wel meer dan Powerflex.
Ik wilde alle rubbers van de draagarmen en stabi's vervangen. De torque arm en panhardstangrubbers zien er nog redelijk uit en vervang ik voorlopig niet. Die zijn er ook niet van Superflex.

Plaatjes uit de EPC. Voorwielophanging:
Afbeelding

Superflex heeft 26, 22, 25. Verder een kitje met 6 bussen voor beide voorste draagarmen. Voorkant compleet voor GBP 121,10.


Achterwielophanging:
Afbeelding

Superflex heeft geen bussen voor de achterste stabi's aan de draagarmen (nr 19A) alsmede voor de draagarmen aan de achteras (nr. 18). PFS heeft deze ook niet origineel van Saab alleen Scantech. Weet iemand hier een alternatief voor?
Verder is de soort steunscharnier met rubber middendeel (nr 23) helemaal niet te vinden.
Ik twijfel over deze bus:
Afbeelding
"Front lower wishbone rear bush kit (2)" Is deze voor het bevestigingspunt van de achterste draagarm aan het chassis?
Laatst gewijzigd door gertram op za 19 aug, 2017 4:15, 1 keer totaal gewijzigd.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gertram » ma 10 sep, 2012 4:05

Ben intussen aan de slag. De bussen op het laatste plaatje zijn voor de voorste draagarm, achterste ophangpunt.

Voor de bussen/rubbers die ik niet van Superflex kon krijgen heb ik Triscan rubbers besteld. Deens merk, maar op de rubbers staat PP Sweden. Besteld op partsXXL.de. Leuke site, merken van de goederen worden overal vermeld, hebben o.a. Elring voor nette prijzen. Navigeren is alleen tijdrovend. Na betaling met IBAN in 11 dagen in huis, met vertraging doordat hun leverancier een foutje had gemaakt die ze netjes hebben toegelicht.
Met PFS ditmaal een mindere ervaring. Meer dan drie weken wachten en dan nog twee items niet meesturen zonder iets te melden.

Ik zit nu met de bovenste bouten van de voorste veerpoten, willen er niet uit.
Afbeelding

Haynes meldt niets bijzonders, alleen een potkrikje plaatsen om het gewicht van de draagarm en fuseehuis te dragen. In de Labann staat nog minder info. Ik heb balkjes onder de draagarm geplaatst en de auto twee keer telkens een stukje laten zakken maar ik krijg de bovenste bouten er niet uit met een normale hoeveelheid geweld (grote kunststof hamer).
Iemand een tip?
Laatst gewijzigd door gertram op za 19 aug, 2017 4:14, 1 keer totaal gewijzigd.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gws » ma 10 sep, 2012 6:21

Probeer eens eerst de bout te draaien aan de kop, misschien is hij wat gecorrodeerd.
Dan met een flinke hamer slaan op de voorkant van de bout met een blokje hout ertussen om de draad niet te beschadigen.
De moer laat je erop zitten, wel uit draaien tot einde schroef.
Succes !

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gertram » ma 10 sep, 2012 13:35

Dat heb ik al wel geprobeerd. Er staat vanuit de een of andere richting spanning op, de bout verdraaien kost erg veel kracht. De onderste bouten tikken je er wel zo uit.
Als ik meer geweld ga gebruiken overleefd de schroefdraad het niet ben ik bang.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gws » ma 10 sep, 2012 15:03

Probeer een voorwerp onder de veerpoot te plaatsen, dus niet onder het fuseeblok, de spanning van de veer duwt het fuseeblok naar beneden en ik denk dat je daarom de bout er niet uit krijgt.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door 9000-95 » ma 10 sep, 2012 16:13

gertram schreef:Er staat vanuit de een of andere richting spanning op, de bout verdraaien kost erg veel kracht.
heb je één zijde opgekrikt of beide zijden? Als je maar één kant vrij hebt hangen terwijl de andere nog op de grond staat zet de stabilisatorstang er flink wat spanning op

Edit ik ben ook erg benieuwd of die rubbers van de achterste stabi (19A hierboven) ergens los te krijgen zijn. Moet binnenkort mijn achterste schokdempers vervangen en ik zie de bui al hangen :roll:
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door Jungleman » ma 10 sep, 2012 17:44

ben je ook met de bout aan de gang (geweest) waar de schokdemper aan vast zit? ik ben nl. bezig om 2 schokdempers te demonteren uit een rode 9000, maar ik krijg die bout (nummer 8 en 17 in de exploded view) er niet uit.

iemand enig idee hoe ik die er uit krijg?
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door 9000-95 » ma 10 sep, 2012 19:35

Da's nou precies die bui die ik al zag hangen :lol:

Komt omdat die bouten vastrotten in de stalen binnenbus die in het rubber gevulkaniseerd zit. Ik ben er destijds aardig mee aan het vechten geweest op mijn slopertje. Uiteindelijk maar de stabi doorgeslepen, maar als je die nog nodig hebt...

Je kan proberen hem met voorzichtig heen en weer draaien los te krijgen maar meestal lukt dat niet omdat het rubber teveel meegeeft. Zet je teveel kracht dan scheur je het rubber stuk, ergste is dat je de bout er dan nog altijd niet uit hebt want de bus blijft erop zitten.

Veel kruipolie, moer op de bout draaien tot hij gelijk zit met het einde van de bout en dan heel hard slaan. Maar je kan er amper bij. En je moet wel een zwaar stuk ijzer oid tegen de stabilisatorstang houden omdat deze anders gaat meeveren. Of iets fabriceren dat je hem eruit kan persen met een trekker die je eromheen kan haken, da's nog de beste optie denk ik.

Je begrijpt nu mijn vraag of die rubbers los leverbaar zijn?
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gws » ma 10 sep, 2012 19:59

[]Als niets meer lukt, doorzagen/slijpen en nieuwe bouten scoren.
Laatst gewijzigd door Injectie op ma 10 sep, 2012 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door 9000-95 » ma 10 sep, 2012 20:02

ook dan moet je nog zien dat je de boutrestanten daarna uit de rubbers krijgt, of dat je de rubbers compleet vervangt maar dan moet je ze wel kunnen krijgen.

Je komt er trouwens niet echt bij met de slijptol als ik me goed kan herinneren, maar ik kan me vergissen natuurlijk :roll:
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gws » ma 10 sep, 2012 20:17

Om misverstanden te voorkomen, je hebt het nu over de achterkant ?

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door 9000-95 » ma 10 sep, 2012 20:30

yep. Als je goed naar het plaatje kijkt zie je hoe onhandig dit zit, bout zit ingestoken vanaf de binnenzijde, door de stabilisatorstang, dan door de schokdemper en dan door een bevestigingspunt op de achteras waarna de moer volgt. De bout krijg je er geen mm uit dus ook de dempers kunnen er niet tussenuit.

De bout rot vast in een bus in een rubber wat weer in een verend stuk staal zit, niet echt handig als je er kracht op wilt zetten. Daarbij zit er van alles in de weg zodat je er ook niet goed bij kan met hamers slijptollen ed. Da's ook de reden dat de bout er vanaf de stabikant in zit, andersom gaat niet omdat er te weinig ruimte is.

Als er iemand hier een handige manier voor heeft hoor ik graag!
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door gws » ma 10 sep, 2012 22:03

Als WD40 en zoutzuur niet meer helpt en je hebt ook geen luchtgereedschap bij de hand dan kan je nog de boutkop eraf zagen.
Bij montage kopervet gebruiken, dan blijft het in de toekomst demontabel.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door 9000-95 » di 11 sep, 2012 8:10

met luchtgereedschap bereik je helaas niet veel omdat het allemaal meeveert. Ik kreeg het er destijds echt niet mee los gerammeld.
Met afzagen van de boutkop bereik je in dit geval ook niks, de bout zit vastgeroest net onder de kop dus met of zonder kop maakt niets uit...

Je zou de bout eigenlijk moeten doorzagen tussen demper en stabilisator, als je met een spanband om beide einden van de stabilisator deze iets naar binnen weet te trekken kan je wat ruimte te maken.

Daarna de hele stabilisator uitbouwen en onder de pers de rubbers eruit persen en vervangen door nieuwe.

In elk geval geen klusje om naar uit te zien :evil:
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 26 feb, 2007 21:06
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Bericht door peterpaul » di 11 sep, 2012 10:14

Van de week ook mee bezig geweest. Zelfde verhaal. Bout vast in bus van rubber stabistang. Alles losgehaald om ruimte te maken en uiteindelijk met de flex de bout doorgeslepen. Van sloper andere bout er rubber erin. Andere schokdempers had ik liggen dus dat was ons voordeel.
Gelijk nieuwe rubbers besteld want waren toch kapot gedraaid bij montage. Is gewoon een K..klus. Zou gewoon nieuwe rubbers en bouten scoren.
Heb je geprobeerd? Heb je gefaald?
Geeft niets. Faal opnieuw.
Faal beter.

Plaats reactie