Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

1984-1997
Plaats reactie
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

Bericht door 9323 » wo 18 jan, 2012 16:45

Hallo,

Recentelijk heb ik een '95 Saab 9000 CSE 2.3 Turbo handbak gekocht. Ter opknap. Dit is 'm, in betere tijden:

Afbeelding

In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen van het project dat onder leiding van forummers Rademaker en Rhinobirds zal worden voltooid. Ikzelf ben beter in over auto's lullen dan aan auto's knutselen (ik kan wel wat, maar niet heel veel), dus voor mij wordt het vooral een leerproces.

Eind deze maand staat met een beetje geluk de eerste klusdag op het programma. Aangezien het originele blok naar de Gallemiezen is, is (via JeroenGSI meen ik) een ruilblok geregeld. Dat gaan we openmaken, om te kijken of er geen black sludge en aanverwante narigheid aanwezig is.

Tot die tijd houd ik mij bezig met de inleidende beschietingen, zoals een opsomming maken van wat er op cosmetisch gebied moet gebeuren:

- nieuw houten dashboard (huidige is beschadigd)
- Roestgaatje wegwerken in linkervoorscherm (of ander voorscherm plaatsen)
- Nieuwe sierstripjes voor wielkasten regelen (zitten nu van die dikke op - zoals Burgundy's die hebben - en die vind ik lilluk)
- Mottig stoffen interieur vervangen door leer
- Ontbrekende dashboardknoppen ritselen (en een ACC-unit)
- ...

Eerste wapenfeit is reeds bereikt. Ik heb voor een schappelijk bedrag een knap leren interieur op de kop getikt, inclusief armsteun en deurbekledingen (met courtesy lights en ventilatortjes voor de achterdeuren erbij):

Afbeelding

Tot zover bericht 1. Meer volgt.

ivo 71
In memoriam †

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen...

Bericht door ivo 71 » wo 18 jan, 2012 16:48

Oke Philip! Ik wist wel dat je je verstand wel weer terug ging krijgen :wink: .

Ivo

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 18 jan, 2012 17:22

Gefeli, leuke plannen
Welke kleurcode is deze? Is het van oorsprong een burgundy? Dan is het 257. Gezien bouwjaar is de kans aanwezig dat het wel een brrgy is.
Als dat zo is heb ik misschien een linker voorscherm voor je op de radar, weet van het bestaan ven een burgundy sloper

En die Burgundy wielkastrandjeze zijn NIET lilluk! ;-|+
Leuk kenteken ook, lazy Nel :mrgreen:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 18 jan, 2012 17:31

nelfrikandel schreef: En die Burgundy wielkastrandjeze zijn NIET lilluk! ;-|+
zal ik ze voor jou bewaren dan? ;-) Oh, en de auto is lemans blauw (229), dus dat gaat niet werken. Maar wel bedankt voor je aanbod natuurlijk!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 18 jan, 2012 18:12

Leuke 9000! Ik neem aan dat je van sleutelen houdt? Anders is het al snel voordeliger om een complete, goede 9000 te kopen i.p.v. een opknapper. Niet dat ik de opknapper geen nieuw leven gun...

Kan je een beetje drummen?
Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 18 jan, 2012 18:18

yep, sleutelen vind ik leuk! Bovendien blijven de kosten beheersbaar in dit geval.

Kan een beetje drummen ja ;-) Net een half jaar bezig. Zolder staat goed vol met al die hobby's van me.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 18 jan, 2012 18:28

Heel mooie auto. Misschien wil ik ook wel zulke velgen onder de mijne, staat fantastisch. Succes met opknappen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 18 jan, 2012 18:30

thanks!

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » wo 18 jan, 2012 19:05

Deze auto had bijna 360.000 gelopen toen de koppakking het begaf. Wij hebben toen het motorblok met hulp van 9000-95 eruit gehaald. De handbak kon blijven zitten.
De voorbereidingen zijn getroffen een goed turboblok met slechts ca. 200.000 km op de teller erin te plaatsen.
Dat blok kwam recentelijk uit een 9000 waarvan de stuurbekrachtigingspomp en de multiriem het begeven hadden. De eigenaar van die 9000 had al continue zoveel in de auto geïnvesteerd dat dit de druppel was die de emmer deed overlopen, dus men deed er afstand van (na het verwijderen van spul dat men nog kon gebruiken, want in de - verstandige - familie wordt nog wel steeds een 9000 bereden!).
Het is dus geen risico-project in de zin dat een jarenlange verwaarlozing nu verholpen moet worden. Het voordeel is dat de nieuwe eigenaar desgewenst van nabij en in detail kan zien hoe de zaken ervoor staan en hoe de boel gemonteerd wordt, sapjes ververst etc.
Koos

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 18 jan, 2012 19:11

En zo is het maar net ;-)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 29 jan, 2012 18:18

Vandaag hebben geleerde heren de carterpan van het nieuwe blokje voor 'mijn' 9000 losgehaald en bestudeerd. Zat behoorlijk wat dikke ouwe olie in en oliezeefje zat deels verstopt. Lagerschalen zijn ook even gecheckt en licht beschadigd bevonden. Daar komen dus nieuwe voor in de plaats. Verder zag 't er allemaal goed uit gelukkig!

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 29 jan, 2012 20:19

Klinkt goed! Blijven komen met die foto's en verhalen...!

Is het niet een idee om dit draadje onder Restauraties en Verbouwingen te laten zetten door een moderator?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 08 feb, 2012 15:20

dat vind ik eigenlijk wel een jofel plan!

Beste mods, zouden jullie mijn topic willen verhuizen?

thank you!

koorenkip
Geregistreerd lid

Bericht door koorenkip » do 09 feb, 2012 22:45

Weet het niet zeker, maar heeft Jeroen niet meer mijn oude Lemans blauwe 9000 staan voor onderdelen?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 11 mar, 2012 16:12

Goed, vandaag in het zonnetje weer een stukje verder geklust aan de 9000. Samen met Rhinobirds het mottige muffe stoffen interieur uit de auto verwijderd en de boel eens goed uitgezogen. Volgende week leren interieurtje erin. En als het goed is, is er dan ook een bokje voor de motor, zodat we ook daarmee verder kunnen.

Ondertussen hoop ik ook nog ergens wat Lemansblauwe carrosseriedeeltjes te vinden. Dus als iemand wat weet....

Afbeelding

Plaats reactie