Hoeklichten Saab 9000 CS/CSE met achteruitrijd verlichting!

1984-1997
edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 26 sep, 2006 13:50

:oops:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 26 sep, 2006 21:55

Ik heb voor de gein deze topic ook eens opgestart op een Duits broederforum... Gaf daar ook redelijk wat followup. Zelfde verhaal, Zowel mensen die er nog nooit van gehoord hadden als mensen die niet beter weten dan dat het standaard is... Hier 4 foto's van een Duitse 9000 rijder met de orginele hoeklichten gemonteerd, de auto is een import uit Denemarken.

foto1
foto2
foto3
foto4

Ik lijk een beetje geobsedeerd door het fenomeen... Zouden mensen raar kijken als ik op de loer ga liggen bij elke 9000, totdat hij achteruit gaat rijden... :bow:

eek-a-nomics
Geregistreerd lid

Bericht door eek-a-nomics » za 28 mar, 2009 21:11

ik ben 3 jaar te laat
ga wel meteen even kijken naar mn eigen lichten

imloh
Geregistreerd lid

Bericht door imloh » do 16 jul, 2009 17:19

heb ze ook werkend en wel op mijn nieuwe aanwinst
de 9000 cse uit 93

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 16 jul, 2009 18:03

Dan heb je tenminste iets aparts... Ik vind het nog altijd een übercoole feature...

ronaldjedc
Geregistreerd lid

Bericht door ronaldjedc » vr 17 jul, 2009 10:23

Ik wil dit ook!

Ik heb de knipperlichtunit er uit gehaald ; geen gat waar de fitting in kan, maar dat valt te maken. Heb eerlijk gezegd nog niet gekeken naar losse stekkers, maar dat ga ik straks doen.

Waar haal ik die fittingen?

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » vr 17 jul, 2009 11:42

Ik heb ze destijds op mijn 99 bj'83 zelf weer ingebouwd. De bedrading lag er wel, maar het lamphuis had geen fitting. Met wat eenvoudig doehetzelven was een fitting er wel weer in te maken. Nu heb ik ze weer op de cabrio 9-3 bj 2000 door een paar USA lampunits met fitting en sidemarkers aan te schaffen. De achteruitrijlampen aan de voorzijde verlichten de omgeving aan de zijkanten van de auto. Ze zijn geschakeld op de achteruitrijlampen achter.
De fittingen - ik weet niet of dat bij alle modellen zo is - zijn gelijk aan die van de knipperlichten en zouden identiek zijn aan die van peugeot (Valeo) en mogelijk ook bij meer merken in gebruik.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 17 jul, 2009 11:44

Injectie weet dat soort dingen, volgens mij (en ook terug in deze topic wel eens beschreven dacht ik) heeft hij die truuk bij een van zijn eerdere 9000's zelf uitgehaald, met (dacht ik) een standaard fitting voor de knipper of stadslichten, uit de afvalbak van zijn toenmalige werkgever. Eerst met een spanningzoeker of lampje checken of je spanning krijgt op die stekkers bij inschakelen achteruit, want bij de mijne was dat niet zo. Daar gaven die stekkers spanning bij stadslaicht, kennelijk was hij bij de mijne geschakeld als Side MArker Lights...

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » vr 17 jul, 2009 11:48

Anders gewoon een draadje trekken van de schakelaar op de versnellingsbak. Ik heb heel moeilijk gedaan door de bedrading bij de zekeringenkast op te zoeken, maar het kan veel simpeler. Zal bij de 9000 niet veel anders zijn.

utopia
Geregistreerd lid

Re: Hoeklichten Saab 9000 CS/CSE met achteruitrijd verlichti

Bericht door utopia » zo 21 nov, 2010 17:40

Ik ben er vandaag ook maar een mee aan de slag gegaan: Heb een tijdje geleden op de sloop een paar geschikte renault fittinkjes voor 5 europ op de kop getikt (met werkende lampjes er nog in!). Eerst met de slijpmachine in de schuur wat overtollig materiaal weggeslepen. Toen een gat geboord met een 25 mm speedboor, smeltbramen weggesneden en en gladgeschuurd. Toen in de keuken met een heet aardappelschilmesje (gewoon boven een gaspit gehouden) 4 hoekjes er uitgesneden ten behoeve van de bajonetsluiting-achtige bevestiging van de fitting. Nog een keertje bijschuren. Effe de stofzuiger d'r op en klaar was ie. Wel gauw een half uur werk per unit. Maar je, het moet wel in één keer goed gebeuren anders ben je aan de beurt voor een nieuw hoeklicht.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ajwillems
Geregistreerd lid

Bericht door ajwillems » zo 21 nov, 2010 23:16

Op de 9000 CD en CS hebben ze voor Europa dan een richtingaanwijzer
zonder die witte hoek- en bocht lichten gemaakt.
op de 9000 CC modellen zijn die wel nog zichtbaar maar zonder fitting.
Ik heb een 9000 CD gehad uit 1992 en die had ook van die hoeklichten, en dat was een nederlandse auto. Ik vond het wel erg handig bij donker moet ik zeggen.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 21 nov, 2010 23:35

De units met zijwaardse verlichting Is op alle types voor de US en de zweedse markt standaard geweest, en bij de nieuwste modellen nog.

Jack77
Geregistreerd lid

Bericht door Jack77 » za 27 nov, 2010 18:06

ajwillems schreef:
Op de 9000 CD en CS hebben ze voor Europa dan een richtingaanwijzer
zonder die witte hoek- en bocht lichten gemaakt.
op de 9000 CC modellen zijn die wel nog zichtbaar maar zonder fitting.
Ik heb een 9000 CD gehad uit 1992 en die had ook van die hoeklichten, en dat was een nederlandse auto. Ik vond het wel erg handig bij donker moet ik zeggen.
sorry dat ik dit topic een schopje geef maar goed ik heb deze gave feature dus ook op mijn '92 CD zitten, het viel me opeens een keer op en ik vind het echt gaaf, maar waarom is het destijds dan verboden?

Henk TB
Geregistreerd lid

Bericht door Henk TB » za 27 nov, 2010 18:09

Ja jack, ik heb ze ook en t is wel lekker makkelijk, k wist niet eens dat t verboden was :shock:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 27 nov, 2010 18:21

Jack77 schreef: maar waarom is het destijds dan verboden?
:shock: , nog nooit van gehoord, tot ca 4 jaar geleden nog werkend op mijn 9000cc gehad,en nooit wat gehoord met de APK, of anders.

Plaats reactie